Pagina 16 van 18

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 10:28
door Luther
PvS schreef:
jvdg schreef:
PvS schreef:Want wie kent de 'oude mens'?
Een ieder die zich heeft leren kennen en zien in de Zon van de Gerechtigheid.

Volgens mij is dat wat Luther heeft gezegd.
Met andere woorden, de 'geestelijke' mens, kent de 'oude mens', want de onbekeerde is de natuurlijke mens, dewelke geen 'oude mens' heeft...
Wat is een onbekeerde? zou ik nu kunnen vragen, maar dat is flauw.
Iemand in wiens leven Gods Geest niet zaligmakend werkt, heeft alleen maar een 'oude mens'.

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 10:30
door Zonderling
Democritus schreef:
Zonderling schreef:
Democritus schreef:Bullinger was een pragmaticus en bruggenbouwer ondanks dat hij genuanceerd dacht over de leer van de verkiezing heeft het hem niet weerhouden een document van die Zanchius te ondertekenen. Want eenheid en vrede waren zaken die hij nastreefde ook als zijn eigen mening niet helemaal tot zijn recht kwam. Hij wilde bijvoorbeeld ook Luther in zijn HA visie veel verder tegemoetkomen dan Calvijn.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je in je laatste zin Bucer bedoelt en niet Bullinger.
Ook in de post van Memento over de invloed van Bullinger in Engeland, denk ik dat Memento Bucer bedoelt en niet Bullinger.

Veel verwarring dus.
Of jij schept nu verwarring (niet verwijtend bedoeld). Ik weet zeker dat het om Bullinger gaat:
De tweede Kappeler oorlog maakt een einde aan de Reformatie hier. Bullinger vlucht naar Zürich. Hier zou hij zijn leven lang blijven. Hij preekte 6 tot 8 maal per week zodat er meer dan 7000 preken van hem bekend zijn. De op vrede en verzoening gerichte Bullinger volgt een impulsieve Zwingli op. Hij is een bruggenbouwer. Hij is géén zwingliaan, maar verdedigt hem wel tegenover Luther. Het Godsdienstgesprek van 1529 te Marburg dat was vastgelopen, kreeg een vervolg in 1536 wanneer Bullinger samen met collega’s de Eerste Helvetische Confessie schrijft. Dit was een consensus richting Luther toe, hij komt Luther vergaand tegemoet door de waarachtige aanwezigheid van het lichaam en het bloed van Christus bij het avondmaal te benadrukken. Echter, deze pogingen leiden uiteindelijk schipbreuk. Ondanks Luthers kwade woorden over Zwingli, blijft Bullinger met respect over de Wittenberger spreken. Als tegenweer op Luther schrijft Bullinger samen met collega’s Auf das unbegründete, ärgerliche Schmähen D. Martin Luthers. Het mocht allemaal niet baten.
Voorzover ik kan nagaan klopt Memento's verhaal over de invloed van Bullinger in Engeland wel.
O.k. dank je wel. Ik betwist echter dat Bullinger in de avondmaalsstrijd wezenlijk verder ging dan Calvijn richting Luther.
De Tweede Helvetische Confessie is meer dan de eerste het persoonlijk werk van Bullinger en hierin is Bullinger niet onduidelijk dat het in het avondmaal alleen gaat om het lichaam en bloed van Christus in geestelijke betekenis. Van een waarachtige (lichamelijke) tegenwoordigheid is geen sprake:
Deshalb empfangen die Gläubigen, was ihnen vom Diener des Herrn gegeben wird, essen das Brot des Herrn und trinken aus dem Kelche des Herrn; inwendig jedoch empfangen sie durch den Dienst Christi Fleisch und Blut des Herrn durch den Heiligen Geist und werden damit gespeist zum ewigen Leben. Denn Fleisch und Blut Christi sind wirklich Speise und Trank zum ewigen Leben; und Christus selber ist, da er für uns dahingegeben und unser Heiland ist, Grund und Wesen des Abendmahls, und wir lassen nichts anderes an seine Stelle setzen.

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 10:51
door Marnix
Misschien moeten we er wel over ophouden. Ik denk dat alles wat we hier zeggen en ook citeren, maar een karikatuur is van de werkelijkheid, die ons verstand ver te boven gaat. Er is verwerping maar volgens mij kunnen we nooit precies bevatten hoe dat werkt. Daarnaast denk ik niet dat we de verwerping kunnen loskoppelen van de zonde. Daar moeten we voor uitkijken, zeker als we spreken over verwerping van eeuwigheid. De verwerping, ook al is die van eeuwigheid, is een gevolg van de zonde... en niet andersom, alsof God de zondeval bedacht en in de mensen legde omdat Hij de wereld schiep met het plan om miljarden verloren te laten gaan... zonder dat acties van de mens mbt de vrije wil daar iets mee te maken zou hebben.

Maar goed, ik moet uitkijken want ik kan het ook niet precies begrijpen en verval in karikaturen.

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 11:14
door memento
Zonderling schreef:
Democritus schreef:Bullinger was een pragmaticus en bruggenbouwer ondanks dat hij genuanceerd dacht over de leer van de verkiezing heeft het hem niet weerhouden een document van die Zanchius te ondertekenen. Want eenheid en vrede waren zaken die hij nastreefde ook als zijn eigen mening niet helemaal tot zijn recht kwam. Hij wilde bijvoorbeeld ook Luther in zijn HA visie veel verder tegemoetkomen dan Calvijn.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je in je laatste zin Bucer bedoelt en niet Bullinger.
Ook in de post van Memento over de invloed van Bullinger in Engeland, denk ik dat Memento Bucer bedoelt en niet Bullinger.

Veel verwarring dus.
Wat betreft Bullingers reactie op Luthers avondmaalsvisie, die is verdeeld. Aan de ene kant is hij bereid tegemoet te komen (en is daarin véél gematigder dan Calvijn en Zwingli), aan de andere kant wijst hij deze uiteindelijk toch redelijk resoluut af.


Wat betreft je opmerking over Bucer: Bucer heeft in Engeland zijn invloed gehad, maar Bullinger nog veel meer. Waar de invloed van Calvijns Institutie in Engeland matig was, beleefde Bullingers Decaden herdruk op herdruk in Engeland. Ook heeft Bullinger veel invloed uitgeoefend via zijn brieven, en via zijn contacten aan het koninklijke hof in Engeland. Voor een aardig artikel over Bullingers grote invloed op de Engelse Reformatie, zie onder andere het artikel dr. G. Ella (Bullinger-kenner), wat te vinden is voorin de Engelse uitgave van de Decaden (die van Reformation Heritage Books).

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 12:00
door jakobmarin
Fjodor schreef:
jakobmarin schreef:
Kohlbrugge houdt halt voor een grens waar Dordt -met Calvijn- overheen stapt, namelijk bij de eeuwige verwerping. Kohlbrugge spreekt liever van verharding dan van verwerping. Hij gebruikt deze term in het kader van de welgemeende roeping en genade-afkondiging. De heilswil is God volle ernst. Wie dit groot en welgemeend erbarmen ten einde toe weerstaat, wordt uiteindelijk verhard. God verhardt de mens die Zijn liefde verwerpt. Dat gebeurt ten diepste in de prediking. “Zal ik u zeggen hoe God verhardt? Door de prediking van Zijn heilig Woord. Want men verbeeldt zich wat groots. Daar komt nu echter het Woord en gaat met de mens om, zoals deze zich opstelt. Is er dan voor dit Woord geen verbrijzeling (...), terwijl hij wel gevoelt: dat geldt mij, dan is de werking van het Woord verhardend.”

Kohlbrugge ziet de verharding als een misbruik van Gods vriendelijk licht. De zondaar beseft dat dit licht hem niet verdoemt, maar hem juist gelukkig wil maken. Alleen moet hij eerlijk bekennen hoe het met hem er voor staat. De werking van het licht is echter van dien aard dat de zondaar de waarheid over zichzelf niet wil erkennen, maar zich bij dat licht “tot het uiterste in zichzelf sterkt.” En dan volgen deze onthutsende woorden: “De ganse macht der duisternis vergadert hij dan in zich bijeen, om zich te handhaven, omdat het licht hem bestraalt; in zijn oude doen wil hij blijven, en heeft ras allerlei bezwaren, die hij voor gerechtigheid wil laten gelden. Hij wil niet genade, niet ontferming, maar hij wil blijven wat hij is.”

Kohlbrugge concentreert de zaak op de actuele verharding. “Hij verhardt al diegenen die zich tegen Zijn liefde verharden.” Wie door God verhardt, heeft dit volledig aan zichzelf te wijten, doordat hij zijn vermeende stand ophoudt. Van enige symmetrie tussen verkiezing en verharding is bij Kohlbrugge geen sprake. “Wie achter de verkiezing kijkt, treft Gods eeuwige vrijmacht aan. Wie achter de verharding ziet, stuit op de onwil van de mens.” De verwerping is een in de tijd voltrokken verhardingsproces, waarin de mens zich onder het Evangelie verhardt en dientengevolge door God uiteindelijk wordt verhard en losgelaten. “Wat van Gods voorkeur niet gediend is, breekt erop stuk.” Calvijns eeuwige dubbelbesluit blijft in Kohlbrugge’s prediking achterwege. Maar in beider prediking is er sprake van een ongereserveerde belofteprediking.
Uit 'Afwachten of verwachten', citaten van Kohlbrugge zijn uit 'Bedelen bij de Bron' en uit zijn Leerredenen.

De eerder gegeven zin 'God verwerpt diegene die Hem verwerpt' wordt door Kohlbrugge zelf zo gezegd: 'Hij verhardt al diegenen die zich tegen Zijn liefde verharden'.
Hier staat niet dat Kohlbrugge niet gelooft in een verwerping van eeuwigheid af.
Ook niet dat hij er wel in gelooft... :super

uit zijn woorden kun je opmaken dat hij niet aan de verwerping van eeuwigheid wilde, zoals Calvijn wel deed. Hij kende wel de verharding 'in de tijd', voor degene die zich tegen God verhardden.

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 13:26
door jakobmarin
Bert Mulder schreef:Meen je dan werkelijk, dat God niet alles van eeuwigheid besloten heeft?
Yep, God heeft inderdaad niet alles van eeuwigheid besloten. Althans, daar kan in de tijd weer van afgeweken worden, zodat Zijn besluit niet uitgevoerd wordt (vernietiging Nineve bij Jona, vernietiging Israel bij Mozes).
Er wordt meerdere malen gesproken over berouw van God, Hij liet Zich verbidden en keerde Zijn besluit. En ja, dat is mensvormig spreken over God. Maar ken jij een andere manier als mens? En zou het daarom niet waar zijn?

Overigens gaat er inderdaad niets buiten Zijn Wil om, maar om nou te zeggen dat God ALLES besloten heeft van eeuwigheid (dus ook de zonde, zondeval, etc), dat kun je niet zonder meer zomaar zeggen..
We moeten de spanning erin laten en dit lastige vraagstuk niet dogmatisch gaan verklaren.

Een korte en mooie verklaring hiervan gaf Augustinus: 'Gods werk is zo groot, dat op wonderlijke en onuitsprekelijke wijze zelfs wat tegen zijn wil geschiedt niet buiten zijn wil om geschiedt.'

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 13:32
door Jongere
jakobmarin schreef:
Bert Mulder schreef:Meen je dan werkelijk, dat God niet alles van eeuwigheid besloten heeft?
Yep, God heeft inderdaad niet alles van eeuwigheid besloten. Althans, daar kan in de tijd weer van afgeweken worden, zodat Zijn besluit niet uitgevoerd wordt (vernietiging Nineve bij Jona, vernietiging Israel bij Mozes).
Er wordt meerdere malen gesproken over berouw van God, Hij liet Zich verbidden en keerde Zijn besluit. En ja, dat is mensvormig spreken over God. Maar ken jij een andere manier als mens? En zou het daarom niet waar zijn?

Overigens gaat er inderdaad niets buiten Zijn Wil om, maar om nou te zeggen dat God ALLES besloten heeft van eeuwigheid (dus ook de zonde, zondeval, etc), dat kun je niet zonder meer zomaar zeggen..
We moeten de spanning erin laten en dit lastige vraagstuk niet dogmatisch gaan verklaren.

Een korte en mooie verklaring hiervan gaf Augustinus: 'Gods werk is zo groot, dat op wonderlijke en onuitsprekelijke wijze zelfs wat tegen zijn wil geschiedt niet buiten zijn wil om geschiedt.'
Toch vind ik Augustinus (waar ik me in kan vinden) iets anders zeggen dan wat jij hierboven zegt.

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 13:51
door Marnix
Heeft iemand die teksten van Augustinus ergens paraat?

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 13:52
door jakobmarin
Jongere schreef:Toch vind ik Augustinus (waar ik me in kan vinden) iets anders zeggen dan wat jij hierboven zegt.
Dat kan natuurlijk.

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 15:05
door Zonderling
jakobmarin schreef:
Bert Mulder schreef:Meen je dan werkelijk, dat God niet alles van eeuwigheid besloten heeft?
Yep, God heeft inderdaad niet alles van eeuwigheid besloten. Althans, daar kan in de tijd weer van afgeweken worden, zodat Zijn besluit niet uitgevoerd wordt (vernietiging Nineve bij Jona, vernietiging Israel bij Mozes).
Er wordt meerdere malen gesproken over berouw van God, Hij liet Zich verbidden en keerde Zijn besluit. En ja, dat is mensvormig spreken over God. Maar ken jij een andere manier als mens? En zou het daarom niet waar zijn?

Overigens gaat er inderdaad niets buiten Zijn Wil om, maar om nou te zeggen dat God ALLES besloten heeft van eeuwigheid (dus ook de zonde, zondeval, etc), dat kun je niet zonder meer zomaar zeggen..
We moeten de spanning erin laten en dit lastige vraagstuk niet dogmatisch gaan verklaren.

Een korte en mooie verklaring hiervan gaf Augustinus: 'Gods werk is zo groot, dat op wonderlijke en onuitsprekelijke wijze zelfs wat tegen zijn wil geschiedt niet buiten zijn wil om geschiedt.'
Het valt mij op dat Jakobmarin zelf de spanning opheft door het eeuwig besluit van alle dingen te loochenen.
Het is een ongereformeerde stellingname die niet getuigt van veel nadenken.

De uitspraak van Augustinus komt hier ook niet te pas, want Augustinus spreekt hier over dingen die tegen Zijn geopenbaarde wil gebeuren, niet over dingen die tegen Zijn besluit gebeuren.

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 16:00
door Marnix
Ook op dat punt moeten we terughoudend zijn. Het is puur een redenering om dingen voor mensen logisch en kloppend te krijgen. God zegt dat Hij iets gaat doen, vervolgens bekeren mensen zich en doet Hij het niet. Dan wordt gesteld:

- Het gebeurt niet, dus Gods besluit en verborgen wil was om het niet te doen
- God zegt dat het wel gebeurt, dat is zijn geopenbaarde wil

Met als conclusie:

- Hij weet dat het niet gaat gebeuren maar doet alsof het wel gaat gebeuren terwijl Hij weet dat dit niet het geval is.

Zoals ik al zei, het is puur menselijk denken (ik vind in de Bijbel de termen "geopenbaarde wil en verborgen wil" niet terug) om iets voor ons logisch en kloppend te krijgen en daar moeten we mee uitkijken want dan krijg je karikaturen waarmee we Hem nooit recht doen en zelf een verkeerd Godsbeeld krijgen.

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 16:08
door Zonderling
Onzin, Marnix. Je zegt iets heel anders dan ik zeg en gaat dat vervolgens bestrijden. Dat is gemakkelijk.

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 16:25
door Marnix
Oke, sorry, misschien heb ik dingen dan verkeerd begrepen, ik probeerde het een en ander samen te vatten enzo. Gods besluiten zijn van eeuwigheid... dat leert de Bijbel en daar ben ik het mee eens. Ik ben het alleen niet eens met de "logica" waarmee men Gods handelen logisch wil verklaren door termen als "geopenbaarde wil" en "verborgen wil" en daarin ging ik overigens niet specifiek op jou in :)

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 16:46
door Fjodor
Marnix schreef:Ook op dat punt moeten we terughoudend zijn. Het is puur een redenering om dingen voor mensen logisch en kloppend te krijgen. God zegt dat Hij iets gaat doen, vervolgens bekeren mensen zich en doet Hij het niet. Dan wordt gesteld:

- Het gebeurt niet, dus Gods besluit en verborgen wil was om het niet te doen
- God zegt dat het wel gebeurt, dat is zijn geopenbaarde wil

Met als conclusie:

- Hij weet dat het niet gaat gebeuren maar doet alsof het wel gaat gebeuren terwijl Hij weet dat dit niet het geval is.

Zoals ik al zei, het is puur menselijk denken (ik vind in de Bijbel de termen "geopenbaarde wil en verborgen wil" niet terug) om iets voor ons logisch en kloppend te krijgen en daar moeten we mee uitkijken want dan krijg je karikaturen waarmee we Hem nooit recht doen en zelf een verkeerd Godsbeeld krijgen.
Met betrekking tot dit punt heb ik al eens een citaat van Augustinus gegeven dat dit misschien enigszins verheldert. Het is een beetje uit de context gehaald, maar volgens mij maakt dat niet uit.

As for those who find an empty threat rather than a truth in such passages as these: Depart from me, you cursed, into everlasting fire; and These shall go away into eternal punishment; Matthew 25:41, 46 and They shall be tormented for ever and ever; Revelation 20:10 and Their worm shall not die, and their fire shall not be quenched, Isaiah 66:24 — such persons, I say, are most emphatically and abundantly refuted, not by me so much as by the divine Scripture itself. For the men of Nineveh repented in this life, and therefore their repentance was fruitful, inasmuch as they sowed in that field which the Lord meant to be sown in tears that it might afterwards be reaped in joy. And yet who will deny that God's prediction was fulfilled in their case, if at least he observes that God destroys sinners not only in anger but also in compassion? For sinners are destroyed in two ways—either, like the Sodomites, the men themselves are punished for their sins, or, like the Ninevites, the men's sins are destroyed by repentance. God's prediction, therefore, was fulfilled—the wicked Nineveh was overthrown, and a good Nineveh built up. For its walls and houses remained standing; the city was overthrown in its depraved manners. And thus, though the prophet was provoked that the destruction which the inhabitants dreaded, because of his prediction, did not take place, yet that which God's foreknowledge had predicted did take place, for He who foretold the destruction knew how it should be fulfilled in a less calamitous sense.

Oftewel, God volvoert Zijn wil, ook al lijkt het niet zo te zijn.
En dan hoeft Marnix zich niet meer druk te maken over geopenbaarde en verborgen wil :)

Re: Gods soevereiniteit

Geplaatst: 30 dec 2009, 17:59
door Luther
jakobmarin schreef:
Bert Mulder schreef:Meen je dan werkelijk, dat God niet alles van eeuwigheid besloten heeft?
Yep, God heeft inderdaad niet alles van eeuwigheid besloten. Althans, daar kan in de tijd weer van afgeweken worden, zodat Zijn besluit niet uitgevoerd wordt (vernietiging Nineve bij Jona, vernietiging Israel bij Mozes).
Er wordt meerdere malen gesproken over berouw van God, Hij liet Zich verbidden en keerde Zijn besluit. En ja, dat is mensvormig spreken over God. Maar ken jij een andere manier als mens? En zou het daarom niet waar zijn?

Overigens gaat er inderdaad niets buiten Zijn Wil om, maar om nou te zeggen dat God ALLES besloten heeft van eeuwigheid (dus ook de zonde, zondeval, etc), dat kun je niet zonder meer zomaar zeggen..
We moeten de spanning erin laten en dit lastige vraagstuk niet dogmatisch gaan verklaren.

Een korte en mooie verklaring hiervan gaf Augustinus: 'Gods werk is zo groot, dat op wonderlijke en onuitsprekelijke wijze zelfs wat tegen zijn wil geschiedt niet buiten zijn wil om geschiedt.'
Maar jakobmarin, dan houdt God op God te zijn...