En dan samen naar een theologische rubriek.helma schreef:Ik heb het niet over 'geen zondekennis'; want ik ben ervan overtuigd dat zondekennis ook ná bekering een blijvend aspect is. En naarmate je meer van Christus zal leren kennen dat je dan ook meer de diepte van je zondig bestaan zal gaan zien.Erasmiaan schreef:De kinderen die van jongsaf de Heere dienen worden altijd als breekijzer gebruikt om zondekennis en bekering te relativeren. Ik geloof ook dat er mensen zijn die de Heere dienen vanaf hun jeugd en niet echt van een bekering kunnen spreken. Een voorbeeld wat mij te binnen schiet is Ap van Dam, uit Opheusden. Aan de andere kant diende ds. Mallan ook van zijn jeugd de Heere, maar kon hij wel van een bekering spreken.
Maar ik geloof dat kinderen die al jong tot bekering zijn gekomen op een andere manier benaderd moeten worden.
En dat er niet van uit gegaan moet worden dat alle kinderen (bijvoorbeeld in je klas) nog onbekeerd zijn.
(maar het topic kan beter gesplitst worden)
Stichting 'Jij daar'
Re: Stichting 'Jij daar'
-
- Verbannen
Uiteraard moeten de mensen die zeggen dat ze niet gezondigd hebben, geschikt gemaakt worden:peterf schreef:Dat 'openstaan' kunnen we beter 'geschikt gemaakt worden' noemen. Dus zo:Julian Brasser schreef:Uiteraard moet God je het geloof schenken, maar je moet wel openstaan voor die schenking, anders zal blijken dat je niet uitverkoren bent.Rom 3:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoektUiteraard moet God je het geloof schenken, maar je moet wel geschikt gemaakt worden voor die schenking.
Joh 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
1 Johannes 1 vers 10: Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Johannes 16 vers 8 t/m 11: En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Dat niet ontkennende, worden we getrokken door Jezus Christus aan het kruis:
Johannes 12 vers 32 en 33: En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.
(En dit zeide Hij, betekenende, hoedanigen dood Hij sterven zou.)
Dáár moet je voor openstaan: niet ontkennen dat je gezondigd hebt, en dan in het geloof naar Jezus Christus gaan; als je dat niet doet, zal blijken dat je niet uitverkoren bent.
Laat die kracht Gods op je inwerken:
1 Korinthe 1:18: Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
En ga niet mee met de mensen die die Kracht Gods verloochenen, en het op werking des Heiligen Geestes afwimpelen:
2 Timotheüs 3 vers 5: Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van deze.
- SecorDabar
Julian Brasser schreef:Uiteraard moeten de mensen die zeggen dat ze niet gezondigd hebben, geschikt gemaakt worden:peterf schreef:Dat 'openstaan' kunnen we beter 'geschikt gemaakt worden' noemen. Dus zo:Julian Brasser schreef:Uiteraard moet God je het geloof schenken, maar je moet wel openstaan voor die schenking, anders zal blijken dat je niet uitverkoren bent.Rom 3:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoektUiteraard moet God je het geloof schenken, maar je moet wel geschikt gemaakt worden voor die schenking.
Joh 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
1 Johannes 1 vers 10: Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Johannes 16 vers 8 t/m 11: En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Dat niet ontkennende, worden we getrokken door Jezus Christus aan het kruis:
Johannes 12 vers 32 en 33: En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.
Dáár moet je voor openstaan: niet ontkennen dat je gezondigd hebt, en dan in het geloof naar Jezus Christus gaan; als je dat niet doet, zal blijken dat je niet uitverkoren bent.
Laat die kracht Gods op je inwerken:
1 Korinthe 1:18: Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
En ga niet mee met de mensen die die Kracht Gods verloochenen, en het op werking des Heiligen Geestes afwimpelen:
2 Timotheüs 3 vers 5: Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van deze.
Beste Julian Brasser,Dáár moet je voor openstaan: niet ontkennen dat je gezondigd hebt, en dan in het geloof naar Jezus Christus gaan; als je dat niet doet, zal blijken dat je niet uitverkoren bent.
Ons forumlid Peterf heeft óók geschreven over de bijbelteksten Romeinen 3:11 en Joh. 6:44.
Ik lees in uw reactie hier niets van terug.
Mijn reactie: Eigen krachten te verzaken wordt op de school der genade geleerd.En ga niet mee met de mensen die die Kracht Gods verloochenen, en het op werking des Heiligen Geestes afwimpelen:
Hierbij een gedeelte van Ds. Th. van der Groe over de zesde bede van het Gebed des Heeren, als hij handelt over eigen krachten en de onmisbare werking van de Heilige Geest:
Ons geheel te verzaken alle eigen kracht en sterkte,
om onszelf te beschutten en te bewaren tegen de vijanden van onze zaligheid, en om
ons van hun macht te verlossen. Wij worden hier onderwezen om gedurig als
ellendigen en onmachtigen, ons te wenden in geloof tot de Heere onze God, en van
Hem te verzoeken, dat Hij ons, Zijn arme kinderen toch geheel in Zijn almachtige
hoede en bescherming wil nemen, en ons niet leiden in verzoeking, maar verlossen
van de boze. Dat is, dewijl wij van onszelf zo zwak zijn, dat wij niet een ogenblik
kunnen bestaan, en daartoe onze doodsvijanden, de duivel, de wereld en ons eigen
vlees niet ophouden ons aan te vechten; Hij wil ons toch behoeden en sterken, door de
kracht van Zijn Heilige Geest, opdat wij in deze geestelijke strijd niet onderliggen,
maar altijd sterke weerstand doen, totdat wij eindelijk ten enenmale de overhand
behouden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
-
- Verbannen
Romeinen 3 vers 9 t/m 18: Wat dan? Zijn wij uitnemender? Ganselijk niet; want wij hebben te voren beschuldigd beiden Joden en Grieken, dat zij allen onder de zonde zijn;SecorDabar schreef:Beste Julian Brasser,
Ons forumlid Peterf heeft óók geschreven over de bijbelteksten Romeinen 3:11 en Joh. 6:44.
Ik lees in uw reactie hier niets van terug.
Mijn reactie: Eigen krachten te verzaken wordt op de school der genade geleerd.En ga niet mee met de mensen die die Kracht Gods verloochenen, en het op werking des Heiligen Geestes afwimpelen:
Hierbij een gedeelte van Ds. Th. van der Groe over de zesde bede van het Gebed des Heeren, als hij handelt over eigen krachten en de onmisbare werking van de Heilige Geest:
Ons geheel te verzaken alle eigen kracht en sterkte,
om onszelf te beschutten en te bewaren tegen de vijanden van onze zaligheid, en om
ons van hun macht te verlossen. Wij worden hier onderwezen om gedurig als
ellendigen en onmachtigen, ons te wenden in geloof tot de Heere onze God, en van
Hem te verzoeken, dat Hij ons, Zijn arme kinderen toch geheel in Zijn almachtige
hoede en bescherming wil nemen, en ons niet leiden in verzoeking, maar verlossen
van de boze. Dat is, dewijl wij van onszelf zo zwak zijn, dat wij niet een ogenblik
kunnen bestaan, en daartoe onze doodsvijanden, de duivel, de wereld en ons eigen
vlees niet ophouden ons aan te vechten; Hij wil ons toch behoeden en sterken, door de
kracht van Zijn Heilige Geest, opdat wij in deze geestelijke strijd niet onderliggen,
maar altijd sterke weerstand doen, totdat wij eindelijk ten enenmale de overhand
behouden.
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één;
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe.
Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Zo wás het; hij zegt "Wij hebben beschuldigd (...) gelijk geschreven is:".
Nadat Paulus heeft uitgelegd hoe het wás, gaat hij verder met hoe het nú is:
Romeinen 3 vers 21: Maar nu is de rechtvaardigheid Gods geopenbaard geworden zonder de wet, hebbende getuigenis van de wet en de profeten:
Dus als Paulus aan de massale afwijking van God denkt, denkt hij aan hoe het wás, en als hij aan de doorbreking daarvan denkt, denkt hij aan hoe het nú is.
Romeinen 3 vers 22: Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid
Tot allen en over allen die geloven dat Jezus Christus de Zoon van God is, en zijn Zaligmaker is.
Geen enkele daarvan zal beschaamd worden.
Tot allen: het bereikt hen allen; over allen: het neemt intrek in allen; dus als je inziet hoe door de dood des kruises mensen zalig kunnen worden, en je gelooft dat Jezus Christus de Zoon van God is, en je ziet Hem als je Zaligmaker, neemt het ook intrek in je.
Zien is dus wel degelijk hebben.
Romeinen 3 vers 23: Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods;
Hier kijkt Paulus weer naar de zonde; en als hij naar de zonde kijkt, ziet hij hoe het wás; hij zegt: "Want zij hebben".
Hij wil met het contrasterende van de verzen die volgen duidelijk maken dat God Liefde is:
Romeinen 3 vers 24 t/m 28: En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is;
Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;
Tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid in dezen tegenwoordigen tijd; opdat Hij rechtvaardig zij, en rechtvaardigende dengene, die uit het geloof van Jezus is.
Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Johannes 6 vers 44: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
De Vader trekt hem door Jezus Christus en Dien gekruisigd:
1 Korinthe 1 vers 18: Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
Als je gelooft dat Jezus Christus de Zoon van God en je Zaligmaker is, zúl je zalig worden, want dan heeft de Vader je getrokken, en geloof je.
Dáár mag je naar toewerken, want dát is de trekking des Vaders.
Als je dit niet hebt gedaan in dit leven, zal blijken dat de Vader je niet heeft getrokken, en dat je niet uitverkoren bent.
Johannes 6 vers 64 en 65: Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader.
- SecorDabar
Beste Julian Brasser,Als je dit niet hebt gedaan in dit leven, zal blijken dat de Vader je niet heeft getrokken, en dat je niet uitverkoren bent.
We moeten er alles aan doen om te willen, te kunnen, te weten,etc.
Om er dan vervolgens achter te komen dat het niet afhangt
van ons kunnen, willen, weten,etc.
Ik moet denken aan het boek met de titel "Het innige Christendom"
van Ds. Wilhelmus Schortinghuis
Deze beklemtoonde dat de mens niet in staat was om
ook maar iets aan zijn eigen heil bij te dragen.
Schortinghuis had dit samengevat in de als "zalig" of "dierbaar" getypeerde "vijf nieten": ik wil niet, ik kan niet, ik weet niet, ik heb niet en ik deug niet.
Maar als de Heere werkt, door Zijn onwederstandelijke Geest dan kan en mogen de gelovigen óók beleven de "vijf wellen".
Want ware gelovigen kunnen en mogen ook zeggen: "ik weet alles, ik wil alles, ik kan alles, ik vermag alles en ik heb alles." Ook dat laatste beklemtoonde Ds. Schortinghuis.
Lees Psalm 52: 11 Ik zal U loven in eeuwigheid, omdat Gij het gedaan hebt; en ik zal Uw Naam verwachten; want hij is goed voor Uw gunstgenoten.
Psalm 110: 3 Uw volk zal (13) zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht(14), in heilig sieraad; uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn.
Kantekening 13) Uw volk zal
Hebr. uw volk der gewilligheden; dat is, het zal zijn een volk van grote gewilligheid, of vol gewilligheid, te weten, om het Evangelie aan te nemen, en om U, o Heere Jezus Christus, te dienen; ja het zal, bij manier van spreken, de gewilligheid zelve zijn. Zie Exod. 25:2; Ps. 119:108; Hand. 2:41, en Rom. 12:11, en versta hier door uw volk de uitverkorenen, of gelovigen.
Kantekening 14) op den dag Uwer
Dat is, als Gij de krachtige predikatie van het heilige Evangelie, door de apostelen, mitsgaders vele andere verkondigers van hetzelve, zult uitzenden, om de wereld en den duivel te overwinnen en veel schapen in den waren schaapstal te brengen. Zie Rom. 1:16; 2 Cor. 10:4,5; Openb. 6:2.
We moeten deze gewilligheid dus niet toeschrijven aan de vrije wil van de mens,
maar aan Gods welbehagen: de Grote: IK ZAL maken dat hun werk in der waarheid zijn zal.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
-
- Verbannen
Mee eens, als je er maar alles aan doet, zal de Heilige Geest je brengen in alle waarheid, o.a moet alles wat je op jezelf hebt gebouwd, afgebroken worden.SecorDabar schreef:Beste Julian Brasser,Als je dit niet hebt gedaan in dit leven, zal blijken dat de Vader je niet heeft getrokken, en dat je niet uitverkoren bent.
Schortinghuis had dit samengevat in de als "zalig" of "dierbaar" getypeerde "vijf nieten": ik wil niet, ik kan niet, ik weet niet, ik heb niet en ik deug niet.
Maar als de Heere werkt, door Zijn onwederstandelijke Geest dan kan en mogen de gelovigen óók beleven de "vijf wellen".
Want ware gelovigen kunnen en mogen ook zeggen: "ik weet alles, ik wil alles, ik kan alles, ik vermag alles en ik heb alles." Ook dat laatste beklemtoonde Ds. Schortinghuis.
Lees Psalm 52: 11 Ik zal U loven in eeuwigheid, omdat Gij het gedaan hebt; en ik zal Uw Naam verwachten; want hij is goed voor Uw gunstgenoten.
Psalm 110: 3 Uw volk zal (13) zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht(14), in heilig sieraad; uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn.
Hebr. uw volk der gewilligheden; dat is, het zal zijn een volk van grote gewilligheid, of vol gewilligheid, te weten, om het Evangelie aan te nemen, en om U, o Heere Jezus Christus, te dienen; ja het zal, bij manier van spreken, de gewilligheid zelve zijn. Zie Exod. 25:2; Ps. 119:108; Hand. 2:41, en Rom. 12:11, en versta hier door uw volk de uitverkorenen, of gelovigen.
Dat is, als Gij de krachtige predikatie van het heilige Evangelie, door de apostelen, mitsgaders vele andere verkondigers van hetzelve, zult uitzenden, om de wereld en den duivel te overwinnen en veel schapen in den waren schaapstal te brengen. Zie Rom. 1:16; 2 Cor. 10:4,5; Openb. 6:2.
maar aan Gods welbehagen: de Grote: IK ZAL maken dat hun werk in der waarheid zijn zal.
Maar als je je verschuilt achter de werking van de Heilige Geest, en je blijft je erachter verschuilen, zal blijken dat de Vader je nooit getrokken heeft, en je niet uitverkoren bent.
Wie zou zich kunnen verschuilen, achter het het veronderstellen niet uitverkoren te zijn? Dat hoeft niet altijd te blijken. Hoe zouden wij dat kunnen weten? Wie heeft er in de Raad Gods ingezien? Niemand, en daarom zal ook nooit iemand zich kunnen verschuilen achter: Maar ik was niet uitverkoren. Dan zal wel blijken dat we niet wilden. Dezen die niet gewild hebben. Een weinig Licht brengt ook wel openbaar dat wij zelf de grootste vijanden zijn van God en onze eigen zaligheid.Julian Brasser schreef:Mee eens, als je er maar alles aan doet, zal de Heilige Geest je brengen in alle waarheid, o.a moet alles wat je op jezelf hebt gebouwd, afgebroken worden.SecorDabar schreef:Beste Julian Brasser,Als je dit niet hebt gedaan in dit leven, zal blijken dat de Vader je niet heeft getrokken, en dat je niet uitverkoren bent.
Maar als je je verschuilt achter de werking van de Heilige Geest, en je blijft je erachter verschuilen, zal blijken dat de Vader je nooit getrokken heeft, en je niet uitverkoren bent.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dia, ik ben het nu echt eens met je eens.-DIA- schreef: Wie zou zich kunnen verschuilen, achter het het veronderstellen niet uitverkoren te zijn? Dat hoeft niet altijd te blijken. Hoe zouden wij dat kunnen weten? Wie heeft er in de Raad Gods ingezien? Niemand, en daarom zal ook nooit iemand zich kunnen verschuilen achter: Maar ik was niet uitverkoren. Dan zal wel blijken dat we niet wilden. Dezen die niet gewild hebben. Een weinig Licht brengt ook wel openbaar dat wij zelf de grootste vijanden zijn van God en onze eigen zaligheid.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- SecorDabar
Oef, deze zinssnede om als sterveling, als nietig stof en as, te gaan veronderstellen of u wel of niet uitverkoren bent, dat moeten we aan de Heere overlaten en om met de Dordtse leerregels te spreken: niet "curieuslijk" gaan onderzoeken:Maar als je je verschuilt achter de werking van de Heilige Geest, en je blijft je erachter verschuilen, zal blijken dat de Vader je nooit getrokken heeft, en je niet uitverkoren bent.
2 Tim.2:19 Evenwel het vaste fondament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn.
Ik ben het dan ook met DIA en Helma eens.
Heel leerzaam is het om over de wil van de mens tot vertroosting te lezen de Dortse Leerregels Hoofdstuk 3 en 4. Dat heb ik gisteravond nog gedaan, om te onderzoeken of we afhankerlijk zijn van de vrije wil van de mens.
Gelukkig is dat niet het geval.
Nee, als het ware leven er is, dan verschuilt men zich niet achter Gods soevereiniteit.
De oudjes zeiden weleens; die zit nog in het werkhuis.
En ja, ze werken en werken, en werken, ja, ze werken wel zeven schoppen op een dag,
en het is net of ze in een mestput bevinden, hoe harder er in geroerd wordt,
hoe meer het gaat stinken. Of als één die in een moeras of drijfzand loopt te worstelen,
hoe meer beweging daarin, hoe dieper ze erin wegzinken.
Ja, totdat ze zichzelf hebben doodgewerkt, en als een uitgewerkte werkheilige,
dan in het genadehuis te belanden: Mijn genade is u genoeg!
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
... zeven schoften (!) op een dag...
Schoften zijn de op elkaar volgende gedeelten van een werkdag (L.M.P. Scholten in de StandVastig).
Schoften zijn de op elkaar volgende gedeelten van een werkdag (L.M.P. Scholten in de StandVastig).
De begrippen schoften en schaften liggen dicht bij elkaar.Afgewezen schreef:... zeven schoften (!) op een dag...
http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=art ... id=M062810
~~Soli Deo Gloria~~
Wijlen ds. Bregman zei het nog wel eens: Ze gaan dan werken, zeven schoften op een dag!Hendrikus schreef:De begrippen schoften en schaften liggen dicht bij elkaar.Afgewezen schreef:... zeven schoften (!) op een dag...
Topic gevolgd, DIA?-DIA- schreef:Wijlen ds. Bregman zei het nog wel eens: Ze gaan dan werken, zeven schoften op een dag!Hendrikus schreef:De begrippen schoften en schaften liggen dicht bij elkaar.Afgewezen schreef:... zeven schoften (!) op een dag...

Ik had het laatste stukje van SecorDabar over het hoord gezien.Afgewezen schreef:Topic gevolgd, DIA?-DIA- schreef:Wijlen ds. Bregman zei het nog wel eens: Ze gaan dan werken, zeven schoften op een dag!Hendrikus schreef:De begrippen schoften en schaften liggen dicht bij elkaar.Afgewezen schreef:... zeven schoften (!) op een dag...
Overigens mag ik straks om 2 uur beginnen om enkele schoften te werken....
Succes! En zorg voor voldoende schafttijd...-DIA- schreef:Overigens mag ik straks om 2 uur beginnen om enkele schoften te werken....