Misschien moet je dat dan nog wat verder toelichten. De discussie ging over de vraag of en hoe een bekeringsmoment aanwezig moet zijn. Niet over de levensstijl. Dat de levensstijl van een christen overeen moet komen met wat daarvan verwacht mag worden - daarover zijn we het wel eens, volgens mij. Dat is iets dat trouwens in de GKv ook vanaf de kansel regelmatig te horen is.Tiberius schreef:Bij dezen wil ik je corrigeren...Marco schreef:Mee eens, op voorwaarde dat die levensopenbaring inderdaad totaal werelds is. Maar dat is hier niet aan de orde, voor zover ik weet (corrigeer me als ik er wat dit betreft naast zit).Tiberius schreef:Als iemand dan hier een "bekeringsweg" komt beschrijven, waarin geen enkele sprake is van die staatsverwisseling en bovendien in zijn levensopenbaring en standpunten totaal werelds is, dan kan je toch niet verwachten dat er hier iemand ook maar één stuiver voor geeft? Kennelijk is zo'n "bekering" het gevolg van een oppervlakkige prediking en een verkeerde waarde toekennen aan het verbond en de doop.
Over de specifieke invulling kunnen we het nog wel eens hebben. Maar in dit topic nu óók nog te gaan praten over wel of geen TV, wel of geen gefilterd internet, de lengte van rokken, wel of geen hoedjes en wel of niet ritmisch zingen wordt wat veel voor één topic...
Inderdaad.Tiberius schreef:Ik zit met deze kwestie een beetje in mijn maag, om het zo maar eens uit te drukken.Marco schreef:In dit topic werd een paginaatje terug een heel gemene discussietruc uitgehaald, waarbij een heel kerkgenootschap onmogelijk wordt gemaakt: Er werd, terwijl het daar op dat moment niet over ging (truc 1) van mij verlangd, dat ik even 'bewees' dat in de dagelijkse levensstijl gelovigen binnen de GKv (dus inclusief ikzelf) echt geloven. Want anders zijn het allemaal verstandsgelovigen (truc 2).
Ik neem aan, dat het je gaat om deze posting:Ik kan je verontwaardiging wel voorstellen, maar anderzijds deel ik de zorg die Afgewezen hier uit. Hierbij moet ik opmerken, dat deze zorg niet alleen de GKV geldt, maar veel breder en ook binnen de gereformeerde gezindte valt waar te nemen.Afgewezen schreef:Omdat er in de praktijk bij jullie geen verschil is tussen verstandsgeloof en waar geloof (de uitkomst moet het maar laten zien), dan vraag ik me af wat je nog kunt met de volharding der heiligen.
Het is sowieso voor mensen vrijwel onmogelijk om het verschil tussen verstandsgeloof en een waar geloof aan te geven. Het is verstandig om de lijn van de Dodtse Leerregels aan te houden: Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.
Ook wanneer iemand aangeeft dat zijn staat verwisseld is, maar zijn levensstijl blijft werelds, dan is er een probleem. Trouwens: praten over een moment van wedergeboorte is uiteindelijk ook niet controleerbaar. En dan blijft uiteindelijk over wat de Dordtse Leerregels al concludeerden, en wat voor de gelovige zelf de HC al omschreef - en wat bijbels is: het geloof kent men uit de vruchten. Niet minder, niet meer.Tiberius schreef:Maar wanneer iemand niet kan aangeven, dat zijn staat verwisseld is en zijn levensstijl werelds blijft, dan denk ik dat we maar beter het op één na beste kunnen oordelen en spreken.
En dáár wordt in de GKv wel degelijk nadruk op gelegd. Misschien wel meer dan in de kerken van de gereformeerde gezindte, simpelweg omdat in de GKv de gemeente over het algemeen meer wordt aangesproken als gelovigen, en dus aanspreekbaar moet zijn op haar geloof, ook lid voor lid.
Tegelijk moet ik opmerken dat dit wel sterker is geworden de laatste decennia: Waar een jaar of twintig geleden nog verbondsautomatisme nog wel eens voor leek te komen in onze kerken wordt daar nu meer stelling tegen genomen dan vroeger.
Dan toch nog even over die volharding der heiligen:
Ik denk dat die juist in een kerkgenootschap als het onze een zwaardere rol heeft dan in die van de gereformeerde gezindte. Ook alweer, omdat de hele gemeente daarmee te maken heeft. Als je er vanuit gaat dat het gros van de gemeente onbekeerd is, dan heeft het weinig zin om het over de volharding der heiligen te spreken. Juist in een kerk die kerkbreed lichaam van Christus is, is de volharding een punt.
Aardig ook om in Google eens 'volharding der heiligen' in te tikken. Ik vond er een document van de Christelijke Gereformeerde Kerk Enschede-Oost (die link kreeg ik niet simpel gekopieerd), en een preek van ds. Van der Schee (http://www.xs4all.nl/~wvdschee/prkhc/zondag5203a.html). De eerste is niet GKv, maar zou het zo kunnen zijn, de tweede is een catechismuspreek, die ook een aardig beeld geeft.
En uiteindelijk is het bestaan van een heel hoofdstuk in de DL over de volharding der heiligen - alweer: in naspraak van de Schrift - een aanwijzing dat het onderscheid verstandsgeloof - waar geloof niet zo hard is als sommigen hier propageren: het hele hoofdstuk was overbodig geweest als alle gelovigen een persoonlijke openbaring hadden gehad dat zij behouden zullen worden na een strijd tot het einde. De hele paniek rond verstandsgeloof, waar geloof, en wat voor soort geloof ook is in de Bijbel niet terug te vinden. Daar gaat het over waar geloof of huichelen. En wie huichelt, weet dat voor zichzelf prima.