Persoonlijk neig ik wel naar dat laatste standpunt wat jij de makkelijke oplossing noemt. Niet dat ik het spreken over miljarden jaren oud zou willen overnemen. Maar dat de aarde geschapen is met ingeschapen tekenen van oudheid acht ik niet onmogelijk. Ik denk dat de scheppingsgeschiedenis uit Genesis daar aanknopingspunten bij biedt. Zowel de dieren als de mens zijn - volgens de Schrift - niet geschapen als jongen/baby's, maar op volwassen leeftijd.parsifal schreef:Bedankt voor al jullie reacties.
Geka, de grondige exegese ben ik zelf niet toe in staat, daarom baseer ik me daarbij veel meer op andere theologen en de minder grondige lezing van een vertaling van de Bijbel, waarbij ik probeer consequent te zijn. Hierbij wil ik ook recht doen aan wat ik in de natuur om me heen zie: De geboorte van sterren op meer dan honderdduizend lichtjaren afstand en ook supernovae op deze afstanden. Het al aangehaalde genoom voorbeeld enz. Het is niet dat ik de natuurwetenschap over de theologie wil laten heersen: ik ken als wiskundige echt de beperkingen van natuurwetenschappen wel. Toch wil ik waarnemingen in de natuur (en ook in wat bekend is over de cultuur waarin de Bijbel tot ons gekomen is uit buiten Bijbelse bronnen) een sterke stem geven in hoe de bijbel uit te leggen.
Dit doe ik met betrekking tot de doop (waarbij ik de visie van kerkvaders over kinderdoop redelijk wat waarde geef), maar dus ook met betrekking tot een visie op schepping.
Natuurlijk is het mogelijk om de makkelijke oplossing te kiezen. Genesis 1 letterlijk nemen en er vanuit gaan dat de wereld en alles er op en er omheen geschapen is alsof het al miljarden jaren oud is en met ingeschapen tekenen van gemeenschappelijke afstamming van soorten (waaronder de mens), dat houdt me wetenschappelijk eerlijk en ik hoef discussies als deze niet te voeren. Toch vind ik dit verhaal niet geloofwaardig.
Daarbij komt dat de almacht van God hier des te meer door wordt benadrukt. Kortom, ik vind dat op zich een geloofwaardige verklaring die overeen lijkt te stemmen met de Bijbelse gegevens uit Genesis.