Evangelisch

Marnix

Re: Evangelisch

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Erasmiaan schreef:Zingen van gezangen lijkt me niet echt een vooruitgang.
Is ook niet erg bijbels, bedoel je?
"Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;"
"Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart."
"Zingt Hem een nieuw lied; speelt wel met vrolijk geschal."
"Hallelujah! Zingt den HEERE een nieuw lied; Zijn lof zij in de Gemeente Zijner gunstgenoten."
"Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten." [citaat uit een gezang]
Niet alle gezangen zijn verantwoord en het is denk ik goed om voor de eredienst alleen de Psalmen te reserveren.
Tja, slecht gefundeerd. Niet alle gezangen zijn goed dus laten we maar helemaal geen gezangen zingen. De Bijbel zegt duidelijk wat anders!
Tiberius schreef:
Marnix schreef:
Hendrikus schreef:
"Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;"
"Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart."
"Hallelujah! Zingt den HEERE een nieuw lied; Zijn lof zij in de Gemeente Zijner gunstgenoten."
"Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten." [citaat uit een gezang]
Precies. En nergens een loskoppeling tussen "eredienst" en "overige activiteiten".
Want?
Want die loskoppeling maakt de Bijbel nergens. Er staat niet: Sprelende onder elkaar met Psalmen en thuis met lofzangen en geestelijke liederen, zing Hem een nieuw lied als u niet samenkomt, Halleluja, zing de Heere een nieuw lied en Psalmen in de gemeente.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
Niet alle gezangen zijn verantwoord en het is denk ik goed om voor de eredienst alleen de Psalmen te reserveren.
We zingen nu toch ook enkele gezangen, zoals de tien geboden en het gebed des Heeren. Helemaal niet gek om eens te kijken of we dat uit kunnen breiden. Als we deze nu eens toevoegen, de bundel van de JBGG. Als het op kampen, verenigingsavonden, scholen en thuis goed is om God te prijzen met dergelijke liederen (en ik mag hopen dat we het daar met elkaar over eens zijn..) dan is dat in een EREdienst zeker de bedoeling om God te prijzen met psalmen, gezangen en geestelijke liederen.

Afbeelding .
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Want die loskoppeling maakt de Bijbel nergens. Er staat niet: Sprelende onder elkaar met Psalmen en thuis met lofzangen en geestelijke liederen, zing Hem een nieuw lied als u niet samenkomt, Halleluja, zing de Heere een nieuw lied en Psalmen in de gemeente.
En je interpreteert een nieuw lied dan maar gelijk als een nieuw gezang, ongeacht de, veelal dubieuze inhoud?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Want die loskoppeling maakt de Bijbel nergens. Er staat niet: Sprelende onder elkaar met Psalmen en thuis met lofzangen en geestelijke liederen, zing Hem een nieuw lied als u niet samenkomt, Halleluja, zing de Heere een nieuw lied en Psalmen in de gemeente.
En je interpreteert een nieuw lied dan maar gelijk als een nieuw gezang, ongeacht de, veelal dubieuze inhoud?
zullen we alle gezangen met dubieuze inhoud per definitie afschaffen? En dan hier alleen praten over die gezangen die wel een verantwoorde inhoud hebben? Dat is wat makkelijker.
Dus: hoe gaan we om met verantwoorde gezangen? wel of niet in de kerkdienst? wel of niet zingen? Wanneer zingen we die dan? Alleen thuis? Of ook op kringwerk ed?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik vind het toch jammer als een topic over Evangelisch verzand in een discussie over gezangen. Dan raken we echt niet de kern.
refo

Bericht door refo »

Schoon de mogendheden, snood' ontwerpen smeden.

Enig idee wat het betekent?

Als we zo graag willen dat er meer gezongen wordt: herstel Johannes de Heer weer in ere.
In de kerkdiensten dan in vredesnaam alleen maar Psalmen, maar verder overal ook gezangen:
- JV's
- vrouwenvereniging
- bondsdagen
- zomerkampen
- zin-in
- zondagschool
- ledenvergadering
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

En wat betreft 'evangelisch' en 'wij'. Lees het boekje van dr CA vd Sluijs 'prediking in de crisis' eens. Zijn analyse: we zijn samen met de evangelischen het spoor bijster. We bouwen van brokstukken van de kerk onze eigen zuilen.

Mijn interpretatie van wat hij zegt: Evangelischen rollen links van de rivier in het moeras van 'we kunnen nog heel wat!'. Wij lopen links van de rivier op de klippen van 'we zijn nog heel wat'. Als we van elkaar niet leren blijven we elkaar van over de Rivier verwijten toeroepen, terwijl de Rivier gestadig naar het einde stroomt, los van ons allebei. Totdat de tijd voorbij is en we constateren dat we allebei verkeerd zaten: niet op de stroom, maar er naast.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:Schoon de mogendheden, snood' ontwerpen smeden.

zeker, en ook wat er op volgt: Hij belacht hun raad!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

stiet zelfs dit rot...

moet je eens aan een willekeurige voorbijganger vragen wat dat betekent...
~~Soli Deo Gloria~~
BJD

Bericht door BJD »

Hendrikus schreef:stiet zelfs dit rot...

of aan een willekeurige forummer :nonnon
albion

Bericht door albion »

[quote="refo"]Schoon de mogendheden, snood' ontwerpen smeden.

Welk woord snap je niet, Refo? 't Lijkt mij erg duidelijk. En ik geloof ook niet dat jij dit zo onduidelijk vindt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik zou haast zeggen: Makkers, staakt uw wild geraas.
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:stiet zelfs dit rot...

Moet je natuurlijk wel het hele vers citeren.

God is mijn licht, mijn heil, wien zou ik vrezen?
Hij is de HEER', die hulp verschaft in nood.
Mijn levenskracht; 'k heb niet vervaard te wezen.
Hij is 't ,die mij beveiligt voor den dood.
Wanneer de macht der bozen sloeg aan 't woen,
En aanrukt om zich met mijn vlees te voen.
Stiet zelf dit rot,dat mij benauwt en haat,
Den voet en viel, omdat het God verlaat.

En als ze het niet snappen, dan moet je niet vragen hoe ver weg we zijn, dat we dit niet meer kunnen begrijpen....
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:Ik zou haast zeggen: Makkers, staakt uw wild geraas.

:humhihi :humhihi
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Ook als deze psalmregel onberijmd en zelfs in zijn verband staande tekst aan een willekeurige (uitgaande van een onbekeerde) voorbijganger zal worden voorgelegd zal deze het niet begrijpen. Er staat in 1 Cor. 2 : 14: De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem een dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Gesloten