Wat is hypercalvinisme?

Marnix

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:
Marnix schreef:Klopt... dus mensen gaan verloren door ongeloof... niet omdat het allang is bepaald dat ze ongelovig zullen zijn en blijven...

Ik ben het helemaal met de bijdragen eens en vind het fijn dat we er blijkbaar uitgekomen zijn :)
Dat klink we een beetje vreemd,
het onderwerp waar men al eeuwen mee zit en een van de moeilijkste onderwerpen vindt de uitverkiezing, zouden wij even uitgepraat hebben.
Met als conclusie: wij zijn er blijkbaar uit gekomen??????????
Ik zeg niet dat we het hele onderwerp tot in de puntjes snappen. Zoals eerder aangegeven snappen we een hoop niet, moeten we dat accepteren... Over wat we wel kunnen begrijpen zijn we het aardig eens nu :)

Dathenum, ik vat samen wat er zojuist aangehaald is. En wat de Bijbel er ook over zegt. Straf volgt op ongeloof.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:Klopt... dus mensen gaan verloren door ongeloof... niet omdat het allang is bepaald dat ze ongelovig zullen zijn en blijven...
Je vergeet een zin:
dus mensen worden uitverkoren omdat God ze lief heeft.

Deze 2 zaken ook gewoon laten staan. Je lijkt zo selectief :wink:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Romeinen 9 blijft staan maar niet vanuit een perspectief van verwerping op basis van Gods soevereiniteit, maar op basis van Gods rechtvaardig oordeel over de mens die tegen God koos en in zonde viel.
Dat klinkt heel aantrekkelijk, en velen zouden willen dat dat zo was, maar in dat kader is Romeinen 9 níét geschreven. Lees de verzen 11-23 maar eens. Hier wordt vooral Gods soevereiniteit benadrukt; Hij is de Pottenbakker, Hij mag met het Zijne doen wat Hij wil. Vóórdat Ezau kwaad gedaan, was hij al verworpen!
En het is wat Klavier zegt: dat gewoon laten staan.
En ook alle andere dingen die in de Bijbel over God worden gezegd, laten staan.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Marnix schreef:
Christiaan schreef:

Ik ben het helemaal met de bijdragen eens en vind het fijn dat we er blijkbaar uitgekomen zijn :)
Dat klink we een beetje vreemd,
het onderwerp waar men al eeuwen mee zit en een van de moeilijkste onderwerpen vindt de uitverkiezing, zouden wij even uitgepraat hebben.
Met als conclusie: wij zijn er blijkbaar uit gekomen??????????
Ik zeg niet dat we het hele onderwerp tot in de puntjes snappen. Zoals eerder aangegeven snappen we een hoop niet, moeten we dat accepteren... Over wat we wel kunnen begrijpen zijn we het aardig eens nu :)

Dathenum, ik vat samen wat er zojuist aangehaald is. En wat de Bijbel er ook over zegt. Straf volgt op ongeloof.
Dus ik mag veronderstellen dat je met dit hieronder ook eens bent:

Volgens mij is het al gezegd maar ik wil het nu zeggen,
men moet nooit uitgaan van de afwachtende houding, God moet het doen. Dat is zo, maar er staat negens in de schrift wacht af en dan zie je wel. Paulus zegt duidelijk het geloof is uit het gehoor, van het woord van God. Dat is dus wel wezelijk actief zijn. En ook bidden, God doet het niet om het gebed maar wel op het gebed. Maar het begint in de schrift het horen (prediking) en lezen van Gods Heilig en onfeilbaar Woord.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Christiaan schreef:Paulus zegt duidelijk het geloof is uit het gehoor, van het woord van God. Dat is dus wel wezelijk actief zijn. En ook bidden, God doet het niet om het gebed maar wel op het gebed. Maar het begint in de schrift het horen (prediking) en lezen van Gods Heilig en onfeilbaar Woord.
Toevoeging: Paulus durft ook gewoon te zeggen tegen een stokbewaarder: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis. Hopenlijk durven wij naast dat het geloof uit het gehoor is ook deze oproep tegen elkaar te zeggen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Romeinen 9 blijft staan maar niet vanuit een perspectief van verwerping op basis van Gods soevereiniteit, maar op basis van Gods rechtvaardig oordeel over de mens die tegen God koos en in zonde viel.
Dat klinkt heel aantrekkelijk, en velen zouden willen dat dat zo was, maar in dat kader is Romeinen 9 níét geschreven. Lees de verzen 11-23 maar eens. Hier wordt vooral Gods soevereiniteit benadrukt; Hij is de Pottenbakker, Hij mag met het Zijne doen wat Hij wil. Vóórdat Ezau kwaad gedaan, was hij al verworpen!
En als je vindt dat dat al voor de schepping zo was bepaald, dan is jou God een selectief goede God... Hij is dan zowel licht als duisternis. Jammer joh Ezau, de pottenbakker had gewoon zin om je weer kapot de slaan... Je bent gewoon vedoemd geschapen en nu niet zeuren, want God wilde dat nou eenmaal zo, Hij had je al verworpen voor je bestond, ja voor er zonde was. Fijne vader heb je dan. God is licht... Hij straft wie Hij wil maar Hij straft niet zonder reden. God had redenen om Ezau te straffen: Zonde. Hij heeft ook redenen om mij te straffen: Zonde... toch kiest Hij me uit en dat is puur genade.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Christiaan

Dathenum schreef:
Christiaan schreef:Paulus zegt duidelijk het geloof is uit het gehoor, van het woord van God. Dat is dus wel wezelijk actief zijn. En ook bidden, God doet het niet om het gebed maar wel op het gebed. Maar het begint in de schrift het horen (prediking) en lezen van Gods Heilig en onfeilbaar Woord.
Toevoeging: Paulus durft ook gewoon te zeggen tegen een stokbewaarder: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis. Hopenlijk durven wij naast dat het geloof uit het gehoor is ook deze oproep tegen elkaar te zeggen.
Niet te min blijft staan, het geloof is uit het gehoor van het Woord van God.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Marnix

Bericht door Marnix »

Klavier schreef:
Je vergeet een zin:
dus mensen worden uitverkoren omdat God ze lief heeft.

Deze 2 zaken ook gewoon laten staan. Je lijkt zo selectief :wink:
Sorry, ik haalde dat aan omdat dat een discussiepunt was, dat God mensen uitverkiest omdat God mensen liefheeft staat voor mij als een paal boven water.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:
En als je vindt dat dat al voor de schepping zo was bepaald, dan is jou God een selectief goede God... Hij is dan zowel licht als duisternis. Jammer joh Ezau, de pottenbakker had gewoon zin om je weer kapot de slaan... Je bent gewoon vedoemd geschapen en nu niet zeuren, want God wilde dat nou eenmaal zo, Hij had je al verworpen voor je bestond, ja voor er zonde was. Fijne vader heb je dan. God is licht... Hij straft wie Hij wil maar Hij straft niet zonder reden. God had redenen om Ezau te straffen: Zonde. Hij heeft ook redenen om mij te straffen: Zonde... toch kiest Hij me uit en dat is puur genade.
Marnix, ik zeg alléén maar wat in Romeinen 9 staat. Jouw verwijt geldt dus niet mij, maar... God! Paulus had dat al voorzien: "Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt HIj dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan? Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt?"
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Christiaan schreef:
Dathenum schreef:
Uiteraard. Maar als dat losgekoppeld word van het bevel tot geloof en bekering (DL 2-5) dan heb je een halve waarheid, hetgeen dus een hele leugen is.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen, het gaat niet om wat God doet... maar om wat er hier voor redenen worden aangehaald waarom Hij dat doet.... en dat heeft te maken met de zondeval van de mens in de eerste plaatst... en niet met een verwerping voor de schepping en de zondeval. Verwerping en uitverkiezing vonden dan wel voor de schepping plaats, maar zijn wel het gevolg van de zondeval van mensen. En niet omdat God voor de schepping al zin had om een deel van zijn creaties weer te vernietigen. Alleen op die manier is Romeinen 9 te rijmen met andere Bijbelteksten, bijvoorbeeld die dat God licht is en er gehele geen duisternis in Hem is.
Christiaan

Dathenum schreef:
Christiaan schreef:
Dathenum schreef:
Uiteraard. Maar als dat losgekoppeld word van het bevel tot geloof en bekering (DL 2-5) dan heb je een halve waarheid, hetgeen dus een hele leugen is.
Natuurlijk dat is enerzijds vol uit bijbels, Johannes riep ook op tot bekering. Maar wij kunnen ons zelf niet bekeren.

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Christiaan schreef:
Dathenum schreef:
Christiaan schreef:
Dathenum schreef: Toevoeging: Paulus durft ook gewoon te zeggen tegen een stokbewaarder: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis. Hopenlijk durven wij naast dat het geloof uit het gehoor is ook deze oproep tegen elkaar te zeggen.
Natuurlijk dat is enerzijds vol uit bijbels, Johannes riep ook op tot bekering. Maar wij kunnen ons zelf niet bekeren.
JE bedoelt: wij willen ons niet bekeren...!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Afgewezen, het gaat niet om wat God doet... maar om wat er hier voor redenen worden aangehaald waarom Hij dat doet.... en dat heeft te maken met de zondeval van de mens in de eerste plaatst... en niet met een verwerping voor de schepping en de zondeval. Verwerping en uitverkiezing vonden dan wel voor de schepping plaats, maar zijn wel het gevolg van de zondeval van mensen. En niet omdat God voor de schepping al zin had om een deel van zijn creaties weer te vernietigen. Alleen op die manier is Romeinen 9 te rijmen met andere Bijbelteksten, bijvoorbeeld die dat God licht is en er gehele geen duisternis in Hem is.
Nu doe je het ook weer: een karikatuur maken van wat anderen zeggen. Te zeggen dat God zin had om een deel van zijn creaties te vernietigen, is een stuitende manier om iemands standpunt weer te geven.
Klavier

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:
Marnix, je bestrijdt nu toch wel de Soevereiniteit van God!
Vooruitziende verwerping voor Ezau? Ligt dat in de mens dan?
Geldt dat dan ook voor de verkiezing?
Zo wordt het mensenwerk.
Marnix, je laat het NIET gewoon staan. Je gaat toch weer redeneren.
Stop daar nou mee. Dit is gewoon het eindstation van ons denken.

Probeer ook vooral niet ergens uit te komen :wink:
Plaats reactie