Job schreef: ↑10 aug 2023, 19:22
Ook ik heb in het begin met zoveel mogelijk begrip naar jongeren gekeken die wanhopig zeiden te zijn en hun heil (letterlijk) elders begonnen te zoeken, in dit geval bij HeartCry. In gesprekken met hen altijd geprobeerd de behoefte achter de behoefte proberen te peilen en te begrijpen.
Er werd ernstig tegen gewaarschuwd destijds. Ik dacht zelf: laten we kalm aan doen en het even aankijken. De predikanten van toen hebben echter heel veel meer gelijk gekregen dan ooit gedacht. Helaas.
Nu we jaren verder zijn, is echter
bij velen van hen, en ja, ik ken ze persoonlijk en heb diepgaande gesprekken met ze gevoerd, uit de vrucht gebleken waar ze naar op zoek waren. Iets wat niet in de reformatorische kerken te vinden is en daar hopelijk ook nooit te vinden zal zijn. God verhoedde het. Maar een geloof waarin ze zichzelf als mens volledig kunnen ontplooien, waarin ze heel kunnen blijven, waarin zij kunnen kiezen, waarin zij belangrijk zijn en gebruikt worden. Ook een leven waarin zij heilig zijn in Christus zonder nog een een stervend, afgescheiden leven van de wereld te hoeven leiden.
Overdopen is daar dé manifestatie van, naar mijn mening. De keuze voor God bezegelen.
Ik schrijf het allemaal met pijn, want het betreft ook mijn eigen familie- en vriendenkring.
Juist recent een begrafenis van één van hen gevolgd, opgegroeid in een degelijke gereformeerde gemeente. Nog niet lang geleden overgedoopt, inmiddels lid van een evangelische gemeente. Weet je, het eenzijdige werk van een Drieënig God van boven naar beneden is zó troostvol, dat een rouwdienst waarin alle lofprijzing van beneden naar boven ging en alle troost in het leven van de overledene moest worden gezocht, me ontzettend troosteloos achterliet.
Begrijpelijk uitgelegd, triest verhaal. Ik twijfelde eerst om te reageren (na de post van Ad Anker als reactie op het zelfde stukje). Ik ben het erg met jullie eens. De laatste tijd lees ik veel (onderwijs; vakantietijd). De doop en het wonder van geloof worden door sommige predikanten zo mooi uitgelegd.
Samengevat wat ik las:
De reformatorische kerken preken het geloven vanuit God.
Doperse gelovigen daarentegen denken en willen geloven vanuit de al of niet wedergeboren mens. Dit is geen nuanceverschil maar de ene denkwijze staat radicaal tegenover de andere.
Gods verzegelde beloften dienen door ons te worden geloofd. En dit laatste is geen vanzelfsprekendheid, maar geschiedt in de sprake van Woord en Geest in ons leven. Vandaar het jawoord van de ouders, vandaar de catechese en de erbij komende bediening van het Woord, vandaar ons jawoord bij het belijdenis doen van het geloof. Daarbij mag de doop niet worden verabsoluteerd en ook niet worden gerelativeerd, maar dient de doop te worden gehonoreerd in de wedergeboorte die zich over het hele leven uitstrekt (Calvijn). Het gaat dus om het wonder van de genade en daarmee van het geloof.
En zonder het wonder is het geen wonder en geen wonder dat niemand het meer gelooft.
De doop zonder geloof/genade doet niets. Want anders zou de doop gewoon rooms zijn.
De betekenis van de doop ligt in deze vier hoofdzaken:
1. Gods vermaning om een mishagen aan onszelf te hebben vanwege onze zonden en ons daarom voor Hem te verootmoedigen.
2. De hartelijke en dringende nodiging van God om onze reiniging en zaligheid buiten onszelf in Christus te zoeken.
3. Gods toezegging van Zijn beloften
4. Gods oproep tot een nieuwe gehoorzaamheid om te leven naar Zijn wil en Hem aan te hangen, vertrouwen en lief te hebben met hart en ziel.
Om déze dingen moet het toch gaan in ieder mensenleven. Dan twisten we niet meer over de doop, maar dan gaan we haar zien in haar rijke, diepe, bijbelse zin. Wat heerlijk als de doop ons zo bij de Heere brengt en ons van Hem uit doet leven! Door genade alleen, door Hem alleen, om het eeuwig welbehagen.
Het dankgebed aan het einde van het doopformulier wordt getoonzet in en door een levend geloof. Omdat de theologie en de prediking van de Reformatie zelden op hun juiste waarde worden geschat, wordt de toonzetting van het doopformulier zelden goed begrepen.
Goed beschouwd mag ik wel tot schuldbelijdenis voor de Heere komen dat ik de betekenis van mijn eigen doop als kind nooit zo goed heb begrepen. Dat ik het onuitwisbaar en niet te herhalen doopwater over mijn leven nooit kostbaar genoeg heb geacht. Dat ik blind ben geweest voor de roeping en de rijkdom van Gods beloften voor mij persoonlijk.