Zondagsheiliging

ejvl

Re: Zondagsheiliging

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:
samanthi schreef:
Hollander schreef:Bij de rustdag passen voor mij heel andere woorden: dankbaarheid, nederigheid, meditatie (over- en doordenking), verwondering, verootmoediging. Niet: feest en vreugde.

Ja, dat laatste kan weleens. Op de geestelijke hoogtijdagen. En toch typeer ik het dan eerder als verwondering en dankbaarheid, dan als feest en vreugde.

Volgens mij staat het Evangelie nog altijd tegen de zwarte achtergrond van mijn eigen bestaan en het wereldbestaan. Ik ben wat huiverig voor de typeringen feest en vreugde als deze niet in de context staan van boetedoening over schuld en zonde, in het besef van onverdiende ontvangen genade door Christus' bloed.
In de Psalmen en de brieven van Paulus en op andere plaatsen, lees ik wel van grote vreugde, omdat je verlost bent, verootmoediging en vreugde kunnen heel goed samen gaan.
Dat is een geestelijke vreugde. Maar eerder ging het over een gezellige feestdag. Dat is iets heel anders, dat heeft niets met Gods Woord te maken.
De miscommunicatie zit erin wat nu een "gezellige feestdag" inhoudt.
Dit betekent niet per definitie om met z'n allen moppen te tappen, over allerlei onzin te praten, alcohol te laten vloeien en 10x rond te gaan met kaas/worst/chips en dergelijken.

Onder een "gezellige feestdag" versta ik:
- Met z'n allen bij het orgel zingen of gewoon aan tafel A-Capella.
- Met z'n allen (compleet gezin) de warme maaltijd gebruiken.
- Samen met de kinderen knutselen, bijvoorbeeld Bijbelse thema's. Dochter kan goed tekenen, bijvoorbeeld de gezichten die Daniel of Ezechiel beschrijven, natekenen en nadenken wat dat zou kunnen betekenen.
- Met het hele gezin een wandeling maken in een (rustig) bos, hond ook mee.
- Voorlezen.
- Gezelschapsspel zoals Rummikub.

Ik kan dit natuurlijk niet voor iedereen invullen maar ik denk dat ieder z'n eigen gedachten en invulling heeft wat een "gezellige feestdag" nu inhoudt.
merel

Bericht door merel »

Precies! Ik vind het wel getuigen van een veroordelende geest om dit zoals @eilander het noemde, een 'arme' zondag te noemen als je twee keer naar de kerk gaat, de maaltijden samen begint en eindigt en uit de bijbel leest en ook regelmatig zingt( niet elke week, onze jongens houden niet van zingen) , danwel niet met een orgel of a capella, maar met youtube op de achtergrond kinderopwekking. En daarnaast ook actieve dingen onderneemt met het gezin, zoals skaten, fietsen of wandelen.Een erg zondige invulling
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Precies! Ik vind het wel getuigen van een veroordelende geest om dit zoals @eilander het noemde, een 'arme' zondag te noemen als je twee keer naar de kerk gaat, de maaltijden samen begint en eindigt en uit de bijbel leest en ook regelmatig zingt( niet elke week, onze jongens houden niet van zingen) , danwel niet met een orgel of a capella, maar met youtube op de achtergrond kinderopwekking. En daarnaast ook actieve dingen onderneemt met het gezin, zoals skaten, fietsen of wandelen.Een erg zondige invulling
Oordelen is iets anders dan waarschuwen of een kanttekening ergens bij zetten.
Ik lees het niet als oordelen, maar andersom. Degenen die de zondag anders invullen komen met allerlei vonden en excuses.
Die heb ik zelf ook, voor mezelf!
Dat boek kan enorm aan mij trekken als ik 'smorgens uit de kerk kom.
Maar dan weet ik dat het gestrooide zaad meteen weggepikt wordt en ik s'middags amper nog de tekst van de preek kan herinneren.
De zondag is apart gezet, als rustdag. (of dat zaterdag of zondag is laten we maar in het midden nu). Dat houdt in dat die dag anders ingericht wordt als de overige 6 dagen.
Als je kinderen dan leert dat het buitenspelen, sporten en film kijken gewoon door kan gaan, is het gevaar zeer groot dat ze later naar de bios of stadion gaan op zondag.
Dat is niet de angst van de wurggreep, maar dat is het gevaar van de glijdende schaal. De ene zonde zet de deur open naar de andere. Een mens is altijd geneigd om zijn grens wat op te schuiven.
En dan houd ik het maar bij mezelf!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Dat ben ik niet met je eens. Wij proberen juist aan de hand van de bijbel uit te leggen waarom wij buitenspelen, skaten ( en manlief gaat hardlopen tussen de diensten) wel vinden kunnen, maar sporten in clubverband en een sportschool juist niet. Daar hebben zij namelijk nu al mee te maken. Hun hockeyteams hebben ook de zaalwedstrijden op zondag. Dat betekent dat zij daar een deel van het seizoen niet aan meedoen en onze zoon daarom een aantal weken met een ander team meedoet, dat nog wel op zaterdag hockeyen. Dat betekent ook dat hij dus op de club hier het gesprek al over leert aangaan waarom hij niet meedoet.
DDD

Bericht door DDD »

Het is ook maar net wat je gezellig vindt. Veel alcohol hoort daar wat mij betreft niet bij.

Maar ik denk dat er toch ook een verschil is in puritanisme en dat er niet alleen misverstanden zijn. Je kunt dat niet alleen dopers noemen, want ook a Brakel was tegen kaatsen op zondag. Geen idee waarom, dat staat er meestal niet bij. Hij schreef gewoon op wat hij vond.

Maar het zou fijn zijn als het gesprek over de mogelijke zondigheid van skaten op zondag zoveel mogelijk zonder gefrustreerdheid gevoerd kon worden. Mara gaat er op voorhand vanuit dat spelen op zondag zondig is, en ik zie werkelijk niet in waarom dat zo zou zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

merel schreef: Wij proberen juist aan de hand van de bijbel uit te leggen waarom wij buitenspelen, skaten ( en manlief gaat hardlopen tussen de diensten) wel vinden kunnen, maar sporten in clubverband en een sportschool juist niet.
Kun je dat dan aan mij uitleggen? Want daar ben ik wel benieuwd naar...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Hun hockeyteams hebben ook de zaalwedstrijden op zondag. Dat betekent dat zij daar een deel van het seizoen niet aan meedoen en onze zoon daarom een aantal weken met een ander team meedoet, dat nog wel op zaterdag hockeyen. Dat betekent ook dat hij dus op de club hier het gesprek al over leert aangaan waarom hij niet meedoet.
Dat is heel goed!
Ik turnde op hoog niveau en ik werd geselekteerd voor de landelijke wedstrijden. Maar die zijn ook altijd op zondag.
Dus dat betekende voor mij ook dat ik niet mee kon doen.
De motivatie vloeide weg en de trainer stelde mij aan als hulptrainer. Toen heette het trouwens nog: christelijke turnvereniging.
Zoals er ook een christelijke voetbalclub was, die alleen op zaterdag speelde.
Maar dat is allemaal verdwenen.
DDD schreef:Mara gaat er op voorhand vanuit dat spelen op zondag zondig is, en ik zie werkelijk niet in waarom dat zo zou zijn.
Mara zit in de bullseye bij jou, de laatste tijd he?
Vul niet steeds voor mij in, want dat doe je nl. telkens verkeerd. Heel irritant.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Je kunt dat niet alleen dopers noemen, want ook a Brakel was tegen kaatsen op zondag. Geen idee waarom, dat staat er meestal niet bij. Hij schreef gewoon op wat hij vond.
Dat is dan totale onwetendheid van jouw kant. Je hebt kennelijk geen flauw idee van de achtergrond en het theologisch perspectief van de Nadere Reformatie. Op zich niet erg misschien, maar ik vraag mij dan wel af waarom je met Voetius en À Brakel op de proppen komt.
merel

Bericht door merel »

Jantje schreef:
merel schreef: Wij proberen juist aan de hand van de bijbel uit te leggen waarom wij buitenspelen, skaten ( en manlief gaat hardlopen tussen de diensten) wel vinden kunnen, maar sporten in clubverband en een sportschool juist niet.
Kun je dat dan aan mij uitleggen? Want daar ben ik wel benieuwd naar...
Dat kan ik zeker uitleggen. Aan de kinderen leggen wij het als volgt uit. De zondag is een aparte dag, waarin je juist op de rustdag tijd aan God mag/kan besteden. Luister maar naar de wet die zondags wordt voorgelezen De Here God zorgt altijd (7x24 uur) voor jou, maar hij vraagt ook wat van ons. Dus niet 'even' bidden en 'even' bijbellezen, maar ook gehoorzaamheid en hem dienen. De sportschool gaan wij niet heen, omdat daar mensen aan het werk zijn voor ons. Sporten in teamverband niet, omdat je dan geen tijd maakt voor God en hij dat wel van ons vraagt. Natuurlijk krijg je dan van de kinderen de vraag waarom de wedstrijden tussen de kerkdiensten niet mogen. Dan heb je tijd genoeg om naar de kerk te gaan. Dan verwijzen wij naar een kerk van vrienden van ons waar kinderen regelmatig in sportkleding naar de kerk gingen om gelijk door te gaan naar een wedstrijd en uiteindelijk wilden chillen voorafgaand aan de wedstrijd en na de wedstrijd idem. En de zondag uiteindelijk in het teken staat van jezelf en niet van God.
Dit is in een notendop de uitleg die wij de kinderen geven. Uiteraard is er meer over te zeggen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik lees gewoon wat jij schrijft:
Mara schreef: Als je kinderen dan leert dat het buitenspelen, sporten en film kijken gewoon door kan gaan, is het gevaar zeer groot dat ze later naar de bios of stadion gaan op zondag.
Dat is niet de angst van de wurggreep, maar dat is het gevaar van de glijdende schaal. De ene zonde zet de deur open naar de andere. Een mens is altijd geneigd om zijn grens wat op te schuiven.
En dan houd ik het maar bij mezelf!
Dat betekent dat buitenspelen, sporten en film kijken de ene zonde zijn.

En bioscoop en stadion de andere.

Toch?
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Je kunt dat niet alleen dopers noemen, want ook a Brakel was tegen kaatsen op zondag. Geen idee waarom, dat staat er meestal niet bij. Hij schreef gewoon op wat hij vond.
Dat is dan totale onwetendheid van jouw kant. Je hebt kennelijk geen flauw idee van de achtergrond en het theologisch perspectief van de Nadere Reformatie. Op zich niet erg misschien, maar ik vraag mij dan wel af waarom je met Voetius en À Brakel op de proppen komt.
Ik heb een heel aardig idee daarvan, maar ongetwijfeld een minder goed zicht dan jij. Maar dat neemt niet weg dat de concretisering nogal willekeurig is.

En natuurlijk kom ik met hen op de proppen, omdat zij beiden vertegenwoordigers zijn van een heel strikte heiligingsinterpretatie van de zondag en beiden een direct verband zagen met het sabbatsgebod, en aan de wieg staan van de bevindelijk gereformeerde traditie.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:
Ik heb een heel aardig idee daarvan, maar ongetwijfeld een minder goed zicht dan jij. Maar dat neemt niet weg dat de concretisering nogal willekeurig is.

En natuurlijk kom ik met hen op de proppen, omdat zij beiden vertegenwoordigers zijn van een heel strikte heiligingsinterpretatie van de zondag en beiden een direct verband zagen met het sabbatsgebod, en aan de wieg staan van de bevindelijk gereformeerde traditie.
Misschien nuttig om dan ook wat citaten hier te plaatsen. Dat lijkt mij nuttiger dan het gekissebis hier.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: Dat betekent dat buitenspelen, sporten en film kijken de ene zonde zijn.
En bioscoop en stadion de andere.
Toch?
Nee.
DIT zei ik, zie dikgemaakte!
Je kunt kinderen geen hele dag met de armen over elkaar laten zitten.
Maar er is een groot verschil tussen een bordspelletje doen met het hele gezin, of dat je je kind buiten laat spelen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik had dus moeten zeggen dat je er op voorhand vanuit gaat dat buitenspelen op zondag zondig is. En skaten doe je normaal gesproken buiten.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Volgens mij weer typisch een topic waar je het over eens kunt zijn dat mensen het oneens met elkaar zijn.
Plaats reactie