Erasmiaan schreef:Het heeft geen zin. Helaas zijn we misleid. Niet iemand die met een eerlijke zoektocht en eerlijke vragen op dit forum komt, zoals hij/zij zich voor deed. Maar iemand die al vast overtuigd was van de geloofsdoop. Jammer.
Ik denk niet dat je beseft hoe moeilijk het voor mij is om overtuigd te zijn van de geloofsdoop in een kerk waar de kinderdoop praktijk is. Het geeft eenzaamheid, je wordt afgeserveerd. Daarom zou het voor mij een uitkomst zijn als er echt overtuigend bijbels bewijs komt voor de kinderdoop, dan kan ik weer met een oprecht hart aan een doopdienst deelnemen. Zou een pak van mijn hart zijn.
Ik ben die zoektocht trouwens begonnen zoals ik eerder schreef, toen een vriendin van mij tot overtuiging kwam van de geloofsdoop. Toen heb ik haar eerlijk gezegd dat ik me er nooit echt in verdiept had en kwam met de HC en de formulieren aan. Zij zei: misschien goed om eens biddend uit te zoeken wat de bijbel zegt over de kinderdoop. IK ben er toen voor gaan bidden. Ik zei toen: "Heere ontdek mij aan de waarheid, wat t ook moet kosten. Ik wil zeker weten dat de kinderdoop bijbels is, dus heilig mij in Uw waarheid.' Dus ik ben echt onrustig aan het zoeken gegaan. Zij zou echt geen gelijk mogen hebben in mijn ogen. Dat zou wat zijn zeg. En daar is het toen bij mij mee begonnen. Bewijzen verzamelen voor de kinderdoop. Geen bewijzen uit boeken van dominees en oudvaders, maar bijbelse bewijzen. Geen verbondstheologieën, en de daarop gestoelde inzettingen, maar de Bijbel lezen zoals het er staat. Want daar moesten de eerste christenen het ook mee doen. Die hadden geen boeken van dominees ed. De mensen in Berea toetsten ook alles wat Paulus zei en hij prees hen erom.
En trouwens ik vind het best lastig dat velen denken dat we met onze formulieren mensen wel kunnen overtuigen. De meeste gelovigen kennen deze formulieren niet eens. Wereldwijd gezien zijn we maar een hele kleine groep. Dus als we willen weten waarom we dopen zoals we dopen, zullen we toch echt alleen met Gods Woord moeten komen, want dat hebben alle gelovigen en dan kunnen we echt praten. De Bijbel verbindt, dat is Gods Woord. 'Uw woord is de waarheid.' zegt Jezus. Dus daar moeten we genoeg aan hebben.
Heb ik dan niks met de formulieren? Jawel, veel zelfs. Maar ik vind dat alles getoetst moet worden aan de Bijbel. Zelfs geschriften van hoogstaande mannen als Luther en Calvijn, want dat waren ook gewoon zondaren zoals ieder mens is.
Dus het is wel wat pijnlijk als je mij zegt dat ik geen eerlijke zoektocht heb... alleen moet je wel met sterke bijbelse argumenten komen om mij nog om te krijgen. En het klopt dat dat misschien wel heel lastig gaat worden.