Beste Luther,Nee ik ben niet zo smaldenkend als je op het eerste gezicht vermoed.Ook in Nederland brokkelt het af,en verwaterd het aan alle kanten. Maar wat is er nog over van het Reformatische Duitsland? In Frankrijk? In Schotland en Engeland? Ik praat niet over kerken vol godsdienst,want die zijn er nog wel. Maar nu de ware zuivere kerk van de Reformatoren Luther,Zwingli,Calvijn,Owen,Wilburton,Huntigton enz? dacht jij nu ook niet beste vriend,als de Heere zulke stromen van zegen(Geest) uitgoot,dat het in ons wegzinkende vaderlandje er niet anders uit zou zien,dan nu het geval is?En ik ben zeker bereid al mijn harde stellingnames terug te nemen waarin de liefde zou ontbreken.En ik wil zeker niet de indruk wekken,tekort te doen aan de ondergrondse en vervolgde kerk in het buitenland,voor zover die er is.Want alle kastijding moet in de liefde gegrond zijn. Maar ook dit,zachte heelmeesters maken stinkende wonden.En een tweesnijdend scherp zwaard is wat anders dan een zacht doekje met wat zalf.Luther schreef:Ben je echt zo smaldenkend dat je denkt dat de Heilige Geest hooguit nog enkele groepen in Nederland op het oog heeft en hier en daar nog een enkeling in het grote buitenland? Hans, het is Pinksteren geweest! "Ik zal uitgieten van Mijn Geest op alle vlees!" Uitgieten! Niet zomaar wat druppeltjes, zoals jij suggereert op basis van een kledingkleur. Hans, ik ben bang dat je de Heere ernstig tekort doet. Lees over de bloeiende ondergrondse kerk in China, in Noord-Korea, in Nigeria, etc. Ik hoop echt dat je je harde stellingnames terugneemt, omdat je Gods werk in deze wereld echt tekort doet.
Dominees die een hoed dragen
-
- Verbannen
Re: Dominees die een hoed dragen
-
- Verbannen
De zwarte tulp is dus geel? Nee,de vraag was: Heb jij wel eens een zwarte bloem(bloemen) gezien.Het antwoord is ja! En of die nu gemanipuleerd is,of met de hand s,nachts stiekem zwart geverfd zal mij aan m,n ...roesten.De vraag was:Heb jij wel eens een zwarte bloem gezien? Mijn antwoord was: ja. Heb jij wel eens een zwarte tosti gezien? Het antwoord is, ja! Voor jouw is de zwarte tulp niet zwart. Voor mij dus wel. Wie het vatten kan,DIE vatte het.samanthi schreef: zwarte tulp 1 Is niet zwart. 2 is kunstmatig gemanipuleerd.Misschien vat je het.
-
- Verbannen
Beste Hendrien,ik zeg niet dat er geen volk van God meer is in het buitenland,ik vroeg wat er nog over was van het Reformatorische bolwerk in Duitsland,Frankrijk,en Engeland. er is niets meer van waar te nemen. Dat wil niet zeggen dat er geen kinderen Gods kunnen zijn.Elia de profeet zag het ook niet meer.hij zei:Heere,neem me maar weg,want ik ben alleen overgebleven.Nee zei de Heere,er zijn er nog 7000.....Kun jij in het buitenland nog ergens naar een verantwoorde kerkdienst dan?Hendrien schreef:Dag Johannes, nu moet ik toch even reageren! Hoe kan het zijn dat u denkt dat er in het buitenland geen behoudende kerken zijn en er geen zuivere leer te vinden is? Dat is toch onmogelijk? Gods kinderen komen toch uit alle landen? De Heere werkt toch niet alleen in ons kleine landje? Ik vind het ook nog erg, erg hoogmoedig!!
Een zwarte tulp is donker paars.Johannes van Dijk schreef:De zwarte tulp is dus geel? Nee,de vraag was: Heb jij wel eens een zwarte bloem(bloemen) gezien.Het antwoord is ja! En of die nu gemanipuleerd is,of met de hand s,nachts stiekem zwart geverfd zal mij aan m,n ...roesten.De vraag was:Heb jij wel eens een zwarte bloem gezien? Mijn antwoord was: ja. Heb jij wel eens een zwarte tosti gezien? Het antwoord is, ja! Voor jouw is de zwarte tulp niet zwart. Voor mij dus wel. Wie het vatten kan,DIE vatte het.samanthi schreef: zwarte tulp 1 Is niet zwart. 2 is kunstmatig gemanipuleerd.Misschien vat je het.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zo krijgen we nog een lesje plantkunde ook. 

In West-Europa is het inderdaad best droevig gesteld. Maar in andere delen van de wereld komen er velen tot geloof in de Heere Jezus! We gaan nooit op vakantie naar het buitenland. In buitenlandse kerkdiensten heb ik me nooit zo verdiept; we gaan nooit naar het buitenland met vakantie.Johannes van Dijk schreef:Beste Hendrien,ik zeg niet dat er geen volk van God meer is in het buitenland,ik vroeg wat er nog over was van het Reformatorische bolwerk in Duitsland,Frankrijk,en Engeland. er is niets meer van waar te nemen. Dat wil niet zeggen dat er geen kinderen Gods kunnen zijn.Elia de profeet zag het ook niet meer.hij zei:Heere,neem me maar weg,want ik ben alleen overgebleven.Nee zei de Heere,er zijn er nog 7000.....Kun jij in het buitenland nog ergens naar een verantwoorde kerkdienst dan?Hendrien schreef:Dag Johannes, nu moet ik toch even reageren! Hoe kan het zijn dat u denkt dat er in het buitenland geen behoudende kerken zijn en er geen zuivere leer te vinden is? Dat is toch onmogelijk? Gods kinderen komen toch uit alle landen? De Heere werkt toch niet alleen in ons kleine landje? Ik vind het ook nog erg, erg hoogmoedig!!
-
- Verbannen
Dat bedoelde ik te zeggen,meer niet.Hendrien schreef:In West-Europa is het inderdaad best droevig gesteld. Maar in andere delen van de wereld komen er velen tot geloof in de Heere Jezus! We gaan nooit op vakantie naar het buitenland. In buitenlandse kerkdiensten heb ik me nooit zo verdiept; we gaan nooit naar het buitenland met vakantie.
Dan zijn we het toch samen eens!Johannes van Dijk schreef:Dat bedoelde ik te zeggen,meer niet.Hendrien schreef:In West-Europa is het inderdaad best droevig gesteld. Maar in andere delen van de wereld komen er velen tot geloof in de Heere Jezus! We gaan nooit op vakantie naar het buitenland. In buitenlandse kerkdiensten heb ik me nooit zo verdiept; we gaan nooit naar het buitenland met vakantie.
-
Even bij de les blijven, Hans. De zwarte tulp werd ingebracht als tegenwerping op het argument dat er geen zwarte bloemen geschapen zijn.Johannes van Dijk schreef:De zwarte tulp is dus geel? Nee,de vraag was: Heb jij wel eens een zwarte bloem(bloemen) gezien.Het antwoord is ja! En of die nu gemanipuleerd is,of met de hand s,nachts stiekem zwart geverfd zal mij aan m,n ...roesten.De vraag was:Heb jij wel eens een zwarte bloem gezien? Mijn antwoord was: ja. Heb jij wel eens een zwarte tosti gezien? Het antwoord is, ja! Voor jouw is de zwarte tulp niet zwart. Voor mij dus wel. Wie het vatten kan,DIE vatte het.samanthi schreef: zwarte tulp 1 Is niet zwart. 2 is kunstmatig gemanipuleerd.Misschien vat je het.
En dat is juist. De zwarte tulp bestaat inderdaad, maar blijkt een maaksel van de mensen. Dus blijft staan dat zwart niet als kleur geschapen is in het rijk der bloemen. Daar ging het om.
Sorry, maar zo wordt deze discussie pas echt onzinnig. Omdat zwart geen kleur is, zou je geen zwarte kleding moeten dragen?
Ik verdedig het standpunt van Hans niet, maar dat je geen zwarte kleren aan moet trekken vind ik erg overdreven.
Voor mezelf vind ik het zwarte pak wel makkelijk eigenlijk... maar ik zou natuurlijk ook makkelijk één net pak voor de zondag kunnen houden. Als mijn zwarte pak naar de stomerij is, trek ik even gemakkelijk iets anders aan.
Ik verdedig het standpunt van Hans niet, maar dat je geen zwarte kleren aan moet trekken vind ik erg overdreven.
Voor mezelf vind ik het zwarte pak wel makkelijk eigenlijk... maar ik zou natuurlijk ook makkelijk één net pak voor de zondag kunnen houden. Als mijn zwarte pak naar de stomerij is, trek ik even gemakkelijk iets anders aan.
Wat gek, ik lees de Bijbel maar kom nergens tegen dat de apostelen of de eerste christenen in het zwart liepen? Dus zij hadden geen besef dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees,en plaatsbekledend als Borg en Middelaar aan het vloekhout is genageld in onze plaats?Johannes van Dijk schreef:Dag Maarten,Luther schreef:Toch zou ik je echt oprecht een paar vragen willen stellen. Niet om je af te branden, maar omdat ik het echt wil weten:1. Hoe kom je aan deze gedachte? En waarop baseer je die? (Ik vraag dat ook met het oog op mezelf: ik draag niet vaak zwarte kleding, dus kennelijk is er iets mis met me.)2. Hoe beoordeel je in dit licht dat de meeste HA-gangers in de gereformeerde gezindte niet in het zwart aan het HA deelnemen?3. Hoe beoordeel je predikanten die doordeweeks wel een net pak, maar net geen zwart dragen?4. Is het gebonden aan de cultuur? In het buitenland kom je het namelijk nauwelijks tegen. Of is dat in jouw ogen juist een teken dat er buiten Nederland al helemaal bijna geen kinderen van God zijn?5. Voel je je dan niet vaak ontzettend eenzaam, omdat jij wél een zwart pak draagt en ook meent dat dat moet, terwijl je bijna niemand meer aantreft die dat ook zo doet?Johannes van Dijk schreef:Ware Godsvreze en zwarte kleding horen onlosmakelijk bij elkaar.
Ik baseer de gedachte dat zwarte kleding en ware Godsvreze aan elkaar hangen als een Siamese tweeling.Het een gaat niet zonder het ander.Ik heb al eens eerder aangegeven;Wanneer werkelijk bij ons het besef mag leven, dat Gods Zoon is afgedaald in het vlees,en plaatsbekledend als Borg en Middelaar aan het vloekhout is genageld in onze plaats,dan komen we nooit meer los van het rouwkleed.Dat dan eens verwisseld mag/zal worden voor het witte Bruiloftskleed.2.Ik zie dat de meeste,wat zeg ik? Bijna allemaal in het zwart ten Avondmaal gaan.Ik spreek hier uitsluitend over deze omgeving.Ik weet niet wat je bedoelt met: de meest HA-gangers in de ger.gezindte NIET?in het zwart deelnemen.Integendeel,juist wel! 3.Predikanten die zich in het openbaar vertonen,moeten ten allen tijde dusdanig herkenbaar zijn aan hun kleding.(incl.hoed)Dus begrijp me goed,niet achter de grasmaaier in hun tuin,maar op straat en in ziekenhuizen enz.Predikanten die in hun"vrije tijd"met een gekleurde stropdas of andere kleding rondlopen,krijgen van mij geen compliment,maar eerder een berisping.4.Het zal zeker gebonden zijn aan de cultuur en de traditie.In Brazilië zie je wel voorgangers in lange witte kleding.Dat is daar gebruikelijk voor die voorgangers.Daarom zijn ze ook daar voor iedereen als zodanig herkenbaar.De orthodoxe Joden gaan in het zwart,en dragen ook een zwarte hoed.We dragen toch sympathie voor de beminden om der vaderen wil? Of is dat verdwenen?Velen vinden onder ons het dragen van een zwarte hoed belachelijk en bespottelijk,zoals blijkt uit vele reacties op dit forum.De Joden denken daar anders over,net als ik en velen met mij.Je zegt ook: In het buitenland kom je dit nauwelijks tegen.Ja waar vind je nog in het buitenland behoudende kerken en zuivere leer?Is het dan vreemd dat de kleding ook daar voor het merendeel werelds is?5.Ja ik weet me ontzettend eenzaam.Al heb ik daar niet de minste moeite mee.Ik leef al ruim 7 jaar alleen,en heb verder bijna niemand.Maar je laatste opmerking gaat echter niet op,omdat ik wél een zwart pak draag,en ook meen dat dit gepast is.Terwijl er bijna niemand meer is,die dat doet??Gelukkig kom ik in erediensten nog genoeg mannen en vrouwen tegen die in het zwart gekleed gaan.Zowel in eigen gemeente,als ver daar buiten! Denk wel dat al wat ik hier schrijf,niet bindend is voor anderen hoor.Dit is geheel uitgedrukt naar mijn persoonlijke visie.
En later onze Reformatoren? Luther liep hij in het zwart met hoed? En Calvijn?
Dan was erg droevig gesteld met onze reformatoren en apostelen in jouw ogen .
En ik snap wel jouw liefde tot de orthodoxe joden die de Zaligmaker verwerpen en anderen extra of nieuwe wetten oplegden. Maar ben het er niet mee eens!
En is bovendien niet echt zwart.GJdeBruijn schreef:Even bij de les blijven, Hans. De zwarte tulp werd ingebracht als tegenwerping op het argument dat er geen zwarte bloemen geschapen zijn.Johannes van Dijk schreef:De zwarte tulp is dus geel? Nee,de vraag was: Heb jij wel eens een zwarte bloem(bloemen) gezien.Het antwoord is ja! En of die nu gemanipuleerd is,of met de hand s,nachts stiekem zwart geverfd zal mij aan m,n ...roesten.De vraag was:Heb jij wel eens een zwarte bloem gezien? Mijn antwoord was: ja. Heb jij wel eens een zwarte tosti gezien? Het antwoord is, ja! Voor jouw is de zwarte tulp niet zwart. Voor mij dus wel. Wie het vatten kan,DIE vatte het.samanthi schreef: zwarte tulp 1 Is niet zwart. 2 is kunstmatig gemanipuleerd.Misschien vat je het.
En dat is juist. De zwarte tulp bestaat inderdaad, maar blijkt een maaksel van de mensen. Dus blijft staan dat zwart niet als kleur geschapen is in het rijk der bloemen. Daar ging het om.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
De tulp is donkerpaars.. Zij heet de Queen of the Night. Zwarte bloemen ken ik niet. Wel heel donker bruin/paars.Johannes van Dijk schreef:De zwarte tulp is dus geel? Nee,de vraag was: Heb jij wel eens een zwarte bloem(bloemen) gezien.Het antwoord is ja! En of die nu gemanipuleerd is,of met de hand s,nachts stiekem zwart geverfd zal mij aan m,n ...roesten.De vraag was:Heb jij wel eens een zwarte bloem gezien? Mijn antwoord was: ja. Heb jij wel eens een zwarte tosti gezien? Het antwoord is, ja! Voor jouw is de zwarte tulp niet zwart. Voor mij dus wel. Wie het vatten kan,DIE vatte het.samanthi schreef: zwarte tulp 1 Is niet zwart. 2 is kunstmatig gemanipuleerd.Misschien vat je het.
Ik heb het niet gevolgd, maar kleed je zoals jij dat wilt. Ik had vandaag ook zwart-wit aan. Als je er maar niet wat voor rekent.
Bij ons zit een mevrouw in de kerk, zo'n lief mens, helemaal in het zwart die geen krimp geeft waar ik ook mee aankom. Ze mag me wel, merk ik en ik haar ook. En er zit een meneer die niet van internet enzo houdt... en altijd in het zwart loopt. Ik ben een beetje licht zegt hij dan wel maar we begrijpen elkaar en ik en gezinnetje krijgen altijd de hartelijke groeten. Als hij er niet is, dan zit tie bij een zwaardere refoforummer genaamd NN en/of broer NN vermoed ik. Die oudjes...

Voor rouw ken ik het zwart natuurlijk ook. Maar daarop heb ik geen commentaar.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Voor rouw vind ik zwart passend, maar zeker niet verplicht!
Om zwarte kleding te dragen voor onze zonden?
Dat vind ik toch getuigen van het "iets meebrengen voor de Heere"
En doen we de Heere Zelf tekort!
Aan de vruchten van de Geest moeten we herkend worden, níet aan onze zwarte/donkere kleding!
In Galaten 5 : 22-23 lezen we die vruchten!
Om zwarte kleding te dragen voor onze zonden?
Dat vind ik toch getuigen van het "iets meebrengen voor de Heere"
En doen we de Heere Zelf tekort!
Aan de vruchten van de Geest moeten we herkend worden, níet aan onze zwarte/donkere kleding!
In Galaten 5 : 22-23 lezen we die vruchten!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Verbannen
Dat mag wel zijn,maar de uiteindelijke vraag was deze; Heb jij wel een een zwarte bloem gezien? Dat zou bijvoorbeeld net zo goed een kunstbloem kunnen zijn.Ze kunnen ze tegenwoordig zo echt namaken,dat je nauwelijks ziet dat het kunst is.Maar daar gaat het niet om.Het ging om de vraag,en mijn antwoord was Ja!GJdeBruijn schreef:Even bij de les blijven, Hans. De zwarte tulp werd ingebracht als tegenwerping op het argument dat er geen zwarte bloemen geschapen zijn.En dat is juist. De zwarte tulp bestaat inderdaad, maar blijkt een maaksel van de mensen. Dus blijft staan dat zwart niet als kleur geschapen is in het rijk der bloemen. Daar ging het om.