Ambtelijk gezag kringen

DDD

Re: Ambtelijk gezag kringen

Bericht door DDD »

Dit onderwerp ging helemaal niet over bijbelstudie buiten ambtelijk toezicht om. Dat is alleen een suggestie die ds. Schot in zijn artikel heeft opgenomen.

En verder is het eerste standpunt mijns inziens feitelijk onjuist. Daar is al eerder uitgebreid over gesproken.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

wfloor schreef:Twee zaken wil ik uitspreken:

1) De HHK is geen nieuwe of afgescheiden kerk. Het is de voortzetting op het oude fundament van kerkorde en belijdenissen als voor 2004. De PKN heeft een fundamenteel nieuw fundament en is daarmee dus een nieuwe kerk.
Idealiseren van de Ned. Her. kerk komt nogal eens voor, maar de NHK deugde ook niet. Vrijzinnigheid en moderne zaken kwam daar ook voor, en vele zaken die niet deugde, de Gerformeerde bond was er niet voor niets. De PKN en de HHK zijn nieuwe kerken.

Wat betreft Bijbelstudie, Christus zegt:
Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
Joh5v39
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
wfloor

Bericht door wfloor »

Het gaat niet om het te idealiseren. Inderdaad was er op de herv. Kerk veel aan te merken. Maar het gaat om het fundament waar het op staat.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Veel hersteld hervormde predikanten geven zelf toe dat het kerkverband een van de vele afgescheiden kerkverbanden is, dat lijkt me al een teken. Een voortzetting is het zeker niet, feitelijk en juridisch. Maar, dit is een welles-niettus discussie waar niemand vrolijk van wordt.
Schapenkop

Bericht door Schapenkop »

Eindelijk een goede, inhoudelijke en zinvolle reactie in het RD van vandaag (5-10) op het artikel van ds. Schot!
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Schapenkop schreef:Eindelijk een goede, inhoudelijke en zinvolle reactie in het RD van vandaag (5-10) op het artikel van ds. Schot!
Als de krant er is, ga ik het meteen lezen!
huisman

Bericht door huisman »

Hendrien schreef:
Schapenkop schreef:Eindelijk een goede, inhoudelijke en zinvolle reactie in het RD van vandaag (5-10) op het artikel van ds. Schot!
Ik was het niet eens met de wijze waarop ds Schot zijn zorg verwoordde maar dit tegen-artikel vind ik nog zwakker.
Ds Schot verwijten dat hij de teksten selectief aanhaalt om daarna hetzelfde te doen met een exegese die wel erg op de klank afgaat kan mij niet overtuigen.
Nogmaals waarom zou een kring binnen een gemeente bezwaar hebben tegen ambtelijk toezicht?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

huisman schreef:
Hendrien schreef:
Ik was het niet eens met de wijze waarop ds Schot zijn zorg verwoordde maar dit tegen-artikel vind ik nog zwakker.
Ds Schot verwijten dat hij de teksten selectief aanhaalt om daarna hetzelfde te doen met een exegese die wel erg op de klank afgaat kan mij niet overtuigen.
Nogmaals waarom zou een kring binnen een gemeente bezwaar hebben tegen ambtelijk toezicht?
Ik kan er wel mee instemmen. Niet iedere kring hoeft geleid te worden door een ambtsdrager. Het is wel belangrijk dat de kerkenraad op de hoogte is van de kringen die er zijn en alle kringen regelmatig bezoekt.
ZWP

Bericht door ZWP »

Prima stuk van dhr. Priester inderdaad!
DDD

Bericht door DDD »

wfloor schreef:Het gaat niet om het te idealiseren. Inderdaad was er op de herv. Kerk veel aan te merken. Maar het gaat om het fundament waar het op staat.
Dat kan best zijn, maar de HHK lijkt er in de verste verten niet op. Als je dan niet juridisch wilt kijken, dan ben ik toch benieuwd met welke geestelijke bril je moet kijken om te zien wat jij ziet.

@Huisman: dat was helemaal het punt niet. De dominee suggereert dat Bijbelkringen geen ambtelijke leiding zouden willen. Dat zal hooguit in bijzondere gevallen voorkomen. Overigens vraag ik mij dan direct af of de betreffende ambtsdrager daar dan misschien ook geen aanleiding voor geeft. Want een beetje bijzonder is het wel.
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

ZWP schreef:Prima stuk van dhr. Priester inderdaad!
Zeer respectvol en opbouwend betoog.

Maar hier zie je wederom de cultuurverschillen tussen de twee auteurs. Het in control blijven versus liefdevol ruimte en vertrouwen geven.
Klavart

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
wfloor schreef:Het gaat niet om het te idealiseren. Inderdaad was er op de herv. Kerk veel aan te merken. Maar het gaat om het fundament waar het op staat.
Dat kan best zijn, maar de HHK lijkt er in de verste verten niet op. Als je dan niet juridisch wilt kijken, dan ben ik toch benieuwd met welke geestelijke bril je moet kijken om te zien wat jij ziet.
Met een hervormde bril en niet met een DDD-bril, want naar mijn idee zie je dan soms heel vreemde dingen.
mulder

Bericht door mulder »

vanuit een hervormde bril is de HHK helemaal een afgescheiden kerkverband. maar deze discussie is onzinnig en daar komen we echt niet uit hoor
Klavart

Bericht door Klavart »

Waarschijnlijk gebruikt u verkeerde glazen...
Plaats reactie