Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Curatorium

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Curatorium »

Luther schreef:Nee hoor. Dat is het krijgen van een beroep uit de kerken.
In de CGK/HHK/PKN wel ja. In de GG is dat vanzelfsprekend.
windorgel

Bericht door windorgel »

Uit de ervaringen van ds J. Karels (digibron):
Ik kreeg het aanbod directeur in Vlissingen te worden. Er werd gezegd: „U hoeft niet te zeggen wat u verdient, maar wat het ook is, bij ons krijgt u het dubbele.” Een verleidelijk aanbod, maar ik was alleen maar bedroefd, want kort tevoren was ik door het curatorium afgewezen. Dan ga je met alles de diepte in; er bleef niets van mijn bekering en roeping over.” Op het aanbod uit Vlissingen ging hij niet in.
„Toen ik in 1971 weer naar het curatorium ging, zei de voorzitter, ds. A.F. Honkoop: ‘Wat is er veranderd?’ Ik zei: ‘Ten diepste niets, maar één ding weet ik wel: als er ooit een volmaakte bidder is geweest, dan was het de Borg. Van Hem werd gezegd: En in zware strijd zijnde, bad Hij te ernstiger. Dat laatste is voor mij het afgelopen jaar ook waar geweest.’ Zo ben ik aangenomen.”
Als student voelde Karels zich aanvankelijk wat eenzaam. „Ik was de enige in het eerste jaar, en in het tweede jaar zat niemand. Tegen de derde- en vierdejaars keek ik op, want die preekten al.
Van de docenten kende ik ds. A. Vergunst goed, want ik was scriba van zijn kerkenraad geweest. Ik verzuchtte tegen hem: ‘Hoe kan er nu toch staan: De verheffingen Godes zullen in hun keel zijn, terwijl er ook staat dat slangenvenijn onder onze lippen is?’ Hij zei: ‘Joh, de Heere kan door het vuilste riool nog schoon water doen spoelen.’ Dat is me mijn hele bediening bijgebleven.”
Terdege, 12 februari 2014

En verder een lezenswaardig artikel van ds. J.J. van Eckeveld over het werk van het curatorium: http://www.digibron.nl/search/detail/d8 ... ratorium/0
Paal

Bericht door Paal »

Luther schreef:
Paal schreef:De beste bevestiging van de roeping is de aanname.
Nee hoor. Dat is het krijgen van een beroep uit de kerken.
Wel de juiste volgorde aanhouden, dat volgt daarna. Vervolgens de vrucht op de prediking.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

henriët schreef:
Mannetje schreef:
henriët schreef:
Mannetje schreef:Hoe bedoel je: en dan?
Nou, gewoon, je kunt het je afvragen..
En dan.
Dan hoop ik dat het je op de knieën brengt.

Verder denk ik dat deze gedachten tegenwicht (kunnen) bieden aan allerlei cynisme wat in dit topic weer rijkelijk naar voren komt.
Ik denk dat je het dienen in Gods koninkrijk wijder moet zien als het worden van predikant..
Dan is de vraag voor elke gelovige.. En brengt als het goed is op de knieën.
Daarom stond er ook hierover een stukje in mijn bericht.
- Niet meer zo actief -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Paal schreef:
Luther schreef:
Paal schreef:De beste bevestiging van de roeping is de aanname.
Nee hoor. Dat is het krijgen van een beroep uit de kerken.
Wel de juiste volgorde aanhouden, dat volgt daarna. Vervolgens de vrucht op de prediking.
Ik houd de juiste volgorde aan. Ik wilde alleen zeggen dat het aannemen door een curatorium als zodanig nog geen bevestiging van de roeping is. Dat is de roep van de kerken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Abraham Kuyper had daar ook een mening over: als God iemand roept is deze bekwaam tot de vervulling van het ambt waarin hij geroepen is.
Diederik de GG-er
Contacteer:

Bericht door Diederik de GG-er »

-DIA- schreef:
windorgel schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Ach. De alom bekende ds vd Poel was ook afgewezen bij de GG.
Sommige dominees hebben zoveel charisma (om het eens zo te zeggen) dat kerkmuren wegvallen. Wellicht is sommigen bekend dat men onze kerk aan het renoveren is. Daardoor ben ik in de gelegenheid om nu 's morgens naar de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland te luisteren. Zondagmorgen toch even wat verwonderd toen de gelezen preek van ds. W.C. Lamain bleek te zijn.
Dat verbaast mij niet. Ik heb jaren in een OGG gekerkt en véle preken horen lezen van ds Lamain, Pannekoek, Hoogerland, Hegeman, Venema, Honkoop.
Die zitten wel allen op dezelfde lijn. Ooit liet ds. Venema zich ontvallen, ziende op het verval en afval: "Je zou oudgereformeerd gaan preken!"
Ten eerste is dit on-topic.
---KNIP---
Één van de grootste kwalen van de mens is zijn tomeloze nieuwsgierigheid naar dingen die hij NÍÉT kán en NÍÉT wíl doorgronden...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Diederik de GG-er schreef: Ten eerste is dit on-topic.
.
Inderdaad, dat is off-topic. Ontopic dus maar weer.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef:
Daar zouden ze de term "beroepingswerk" dan ook beter kunnen vervangen door "bedankingswerk", want het gebeurt daar hoogst zelden dat een beroep wordt aangenomen.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:
Daar zouden ze de term "beroepingswerk" dan ook beter kunnen vervangen door "bedankingswerk", want het gebeurt daar hoogst zelden dat een beroep wordt aangenomen.
Een beetje onzin Hendrikus...studenten met 40 beroepen bedanken idd voor 39....heb jij een andere optie?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Alleen beroepen als blijkt dat een kandidaat (of predikant) een roeping blijkt te hebben. Dat zou veel energie besparen voor kerkenraden, gemeenteleden en forummers.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:
Er wordt daar altijd nog meer beroepen dan bedankt. Vandaar beroepingswerk.
De Haas

Bericht door De Haas »

Curatorium schreef:Trieste bedoeling dit jaar. Zo te zien vandaag weer niks.
Als je kijkt naar de leeftijden van de predikanten gaat het tekort snel oplopen komende jaren.
Een gemeente met een predikant vertoont over het algemeen sneller groei dan een vacante gemeente.
Het kerkverband heeft hard studenten nodig, het curatorium gooit zo zijn eigen glazen in. Wie weet dat er morgen nog 1 of 2 worden aangenomen, maar dat zal het tekort niet compenseren. Jammer.
Mag ik u het advies geven uw naam te veranderen?
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Alleen beroepen als blijkt dat een kandidaat (of predikant) een roeping blijkt te hebben. Dat zou veel energie besparen voor kerkenraden, gemeenteleden en forummers.
Als buitenstaander verbaas ik mij altijd wel over het schijnbare automatisme die gemeenten hebben om beroepbare studenten te beroepen. Het lijkt bijna op een verplichting.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Dat is toch niet zo gek? Menselijkerwijs gesproken weet je dat er dit jaar 3 gemeenten een nieuwe predikant krijgen, wanneer je als gemeente niet meedoet weer je zeker dat je het niet wordt
Gesloten