Smartphone: welke leeftijd?

JCRyle

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Dat is de makkelijkste variant, die ik nu al voor de tweede keer in dit topic lees: 'deze man is niet serieus te nemen'.
Zo, die discussie hebben we ook weer gehad.
Jammer is dat, als iemand dingen zegt die ons niet aanstaan: wegzetten als wereldvreemd.
Wereldvreemd wil ik hem niet noemen, maar ik vraag mij oprecht af of hij zijn uitspraken wel goed doordenkt.
Iets roepen is makkelijker, dan iets funderen. En dan nog maar te zwijgen over het handelen naar dergelijke uitspraken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik zou het overigens jammer vinden als wat Jansen zegt, helemaal verloren gaat door dit soort opmerkingen. Het hoeft toch niet zo te zijn dat je 20% van zijn opmerkingen afschiet en dan vervolgens met 80% niets doet?
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik zou het overigens jammer vinden als wat Jansen zegt, helemaal verloren gaat door dit soort opmerkingen. Het hoeft toch niet zo te zijn dat je 20% van zijn opmerkingen afschiet en dan vervolgens met 80% niets doet?
Ik heb het artikel net zitten lezen.
Hij is wel scherp, maar hetgeen wat hij zegt komt op mij niet wereldvreemd over.
Twee zinnen die er voor mij uitspringen:
- Is deze techniek tot eer van God? Brengt ze me onder de macht van de duivel of onder beslag van Gods Woord?”
- „Er is een levende God, Die kan zorgen voor de klandizie van uw bedrijf. Geloven we dat nog? De vraag is: Vertrouwt u die God en wilt u het met Hem wagen?”

En als ik naar mezelf kijk, moet ik tot mijn schaamte op beide vragen ontkennend antwoorden.

Deze week verzuchtte ik nog dat ik blij ben dat ik geen kwetsbare pubers meer heb. De ouders van een 16 jarige jongen vertelden hoe hun zoon door een ongeluk om het leven was gekomen.
Choking challenge, heet het. Ik had er nog nooit van gehoord en zelfs diverse schooldirekteuren ook niet.
De jongen wurgde zichzelf. Vermoed wordt dat hij dit onder dwang heeft moeten doen, of gepest werd.
Het was een teruggetrokken jongen, met weinig vrienden.
De ouders wilden ermee naar buiten treden om andere jongeren te waarschuwen.
Gruwelijk.
De satan verzint van alles om jonge mensen in zijn klauwen te krijgen.
En dan zeg ik wel, het gevaar van internet/smartphone is heel erg groot. Al zullen misschien de meeste jongeren dit niet opzoeken, noch tegenkomen.
Maar zo gek is het dus niet wat de heer Jansen stelt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Is het wel zo dat de smartphone en de nieuwe media de bron is waardoor veel tijd wordt opgeslokt onder jong en oud?

Ik betwijfel dat ten zeerste. Natuurlijk neemt sociale media veel tijd in beslag. Uren.
Echter denk ik dat het "zoeken naar levensvulling" een diepere oorzaak van dit vraagstuk is. En dat wordt gevoed door o.a. een steeds meer toenemende mate van egoïsme, individualisme door met name het materialisme.
Dat begon niet bij de smartphone!

Ten diepste begin dat bij de zondeval. Echter denk ik dat de vertaalslag naar 'onze' tijd veel meer ligt na de Grote Depressie in de jaren '30 en WO2. Daarna is de opbouw begonnen, de welvaart toegenomen en de individuele rijkdom uit z'n voegen gebarsten. Vragen als: "Kunnen we dit ons veroorloven?" en "Past dit ons wel?, maakten plaats door opmerkingen als: "Alles moet kunnen" en "Ik bepaal zelf wel of het past".
Doordat de financiële mogelijkheden na de periode 1930-1945 enorm is toegenomen in de periode 1945-1980 hoefde men steeds minder zich af te vragen of iets wel mogelijk was. Financiële vragen hoefden minder gesteld te worden. Bij doordenking van vraagstukken en bezwaren bleef nagenoeg alleen de pijler van de ethische kant overeind. Maar door de toenemende secularisering en toenemende welvaart is ook die pijler aan stevige erosie gaan lijden.

De periode '45-'80 zie ik persoonlijk ook als dé tijd waarin sommige (!) opvoedingsvraagstukken minder doordacht hoefden te worden. Immers, als de financiën er steeds overvloediger zijn, is het goed doordenken van de opvoeding op sommige punten ook minder nodig. Denk aan voorbeelden als: Op welke leeftijd krijgt mijn kind een fiets? Kopen we nieuwe of goede tweedehands kleding? Gaan we wel of niet op vakantie? Geef ik mijn kind een nieuwe of tweedehands kado? Geven we een betaald kinderfeestje of regelen we het zelf? En, hoeveel kinderen is logisch om uit te nodigen op een kinderverjaardag? Later, op welke leeftijd is een computer nodig op school? Vraagt de school wel of niet om getypte verslagen?
Op alle gebieden zie je daarin een ontwikkeling. Dat is van alle tijd en daar hoeven we niet voor weg te lopen. Echter hebben sommige ontwikkelingen het ongebreidelde materialisme wel in de hand gewerkt, met als negatieve effect het toenemende individualisme en egoïsme. Wat gepaard is gegaan met grote en kleine ontwikkelingen in de mini-maatschappij thuis en de maxi-maatschappij in Nederland.

De generatie tussen 1980-2000 kreeg toen te maken met een gigantisch snelle ontwikkeling in de automatiseingstechnologie. Vele jonge en oudere ouders hebben echter fundamentele opvoedingsvraagstukken in hun eigen jeugd onderbelicht meegekregen. En zaten m.i. dus verlegen in de opvoeding toen ze hard, heel hard, voorbij werden gehold door de techniek. Beslissingen werden genomen in de trant van "We zijn het niet gewend, dus doen we het niet", of "Al die moderne techniek is duivels, dus buiten de deur ermee", of "Mijn gevoel zegt dat het niet goed is, dus daarom...". Enerzijds is er heel lang in de ger. gezindte een afwijzende houding geweest tegen 'alles met een stekker zonder gloeilamp', terwijl in toenemende mate de maatschappij als geheel de voordelen ging benutten en de nadelen over het hoofd ging zien. Die ontwikkeling is aan de kerk niet voorbij gegaan.

Na het jaar 2000 zijn er kinderen geboren die het tijdperk zonder computertechniek nooit meer zullen kennen. Kinderen die opgevoed zijn door ouders die zelf de opvoedingsvraagstukken minder doordacht hebben meegekregen. Een volledige generatie ouders heeft dus moeten herijken op een deel van de opvoeding. Een fundament wat als het ware volledig onontgonnen terrein was en waar een hoge mate van handelingsverlegenheid bij is komen kijken.

Tegelijkertijd is naast de opvoedingsvraagstukken zoals hierboven aangeduid de ontwikkeling van het individualisme niet stil blijven staan. Kinderen zijn meer dan ooit te voren op zichzelf aangewezen. Stel je dat eens voor! Een kind groeit op in een individualistische wereld en tevens een wereld waar de interessante techniek vrij spel biedt.
Dat betekent een belangrijke vraag die opspeelt: Wat doet dat kind met zijn of haar tijd? Er is méér tijd over die niet gevuld wordt met sociale verbanden (want individualisme) en die tijd kan gevuld worden met interessant techniek (want materialisme).

Persoonlijk zie ik het één en één is twee. Kinderen weten niet beter en doen dit dus ook zeker niet bewust fout. Wanneer we het vanuit die gedachte bekijken, dan denk ik dat het thema niet is "de foute smartphone" of "de moderne techniek", maar veel meer is het dan nodig om te richten op de opvoedingsfundamenten die fundamenteel doordacht moeten worden. Daarin zijn overigens bijzonder mooie ontwikkelingen in gaande de laatste jaren. Mijn vrees is echter wel dat die "nieuwe" opvoeding zich, door de totale ontwikkeling, scherper afzet tegen de oudere generatie uit het non-technologie-tijdperk. Terwijl ook die generatie zo onschatbaar veel levenswijsheid heeft op punten die broodnodig zijn in de opvoeding.
(~)
helma

Bericht door helma »

Ik zie ook ontzettend veel volwassenen die voortdurend hun smartphone of anders gebruiken. Misschien moeten wij als ouders wat meer het goede voorbeeld geven.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

Wim Anker schreef:
Citaat schreef:Het hebben van een eigen bedrijf zonder het gebruik van internet is prima mogelijk, vindt kand. Jansen. „Er is een levende God, Die kan zorgen voor de klandizie van uw bedrijf. Geloven we dat nog? [.
Tja. Dit is natuurlijk aantoonbare flauwekul. Welk bedrijf kan nu nog zonder internet? Ik kan me zo snel alleen het beroep van dominee voorstellen. :bobo Die heeft internet niet nodig.
Citaat schreef:De vraag is: Vertrouwt u die God en wilt u het met Hem wagen?” In de opvoeding betekent dat dat ouders kinderen geen smartphone moeten geven, aldus kand. Jansen. „Als u dat wel doet, zegt u tegen Google: Voed onze kinderen maar op, beïnvloed hun geweten en laat ze wennen aan de zonde
Bij het lezen van deze citaten zat ik me ook af te vragen of deze kandidaat in deze materie wel serieus te nemen is. In ieder geval zegt hij heel wat anders dan b.v. de Bruijn.
Zover ik Jansen ken,kan je hem best wel serieus nemen hoor.Ik word ook versleten als komende uit het stenen tijdperk.De vraag is: Waar sta je voor?Wil je echt je kinderen bederven met die rottige Smartphones,of volstaat een eenvoudige handy,waarmee ze kunnen bellen en sms,n in geval van nood?
Johannes van Dijk
Verbannen

helma schreef:Ik zie ook ontzettend veel volwassenen die voortdurend hun smartphone of anders gebruiken. Misschien moeten wij als ouders wat meer het goede voorbeeld geven.
Helma,ik word er niet goed van.Enkele voorbeelden.Bij de bushalte,in de wachtkamer,er word niet meer gepraat.Enkel dat schermpje trekt.Op de fiets,bij het joggen,zelfs bij de hond uitlaten lopen ze op dat schermpje te staren.Het is echt ziekelijk! En niemand beseft hoe de Satan mensen,en de jeugd op deze manier in de greep houd,weg van Gods Woord.Het is een diep droevige ontwikkeling.
Johannes van Dijk
Verbannen

Johannes van Dijk schreef:
helma schreef:Ik zie ook ontzettend veel volwassenen die voortdurend hun smartphone of anders gebruiken. Misschien moeten wij als ouders wat meer het goede voorbeeld geven.
Ik heb geen Smartphone hoor,de eenvoudigste en goedkoopste Nokia om te bellen of te sms,n als er problemen voordoen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eens, ik doe er ook weleens teveel aan mee.
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Eens, ik doe er ook weleens teveel aan mee.
Ik ook :huh:
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Dodo

Bericht door Dodo »

Je kunt niet meer zonder. Ook middelbare scholieren niet. Leer ze er maar mee om te gaan, want ze gaan toch zo'n ding gebruiken. Het hoort er gewoon bij.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Je kunt niet meer zonder. Ook middelbare scholieren niet. Leer ze er maar mee om te gaan, want ze gaan toch zo'n ding gebruiken. Het hoort er gewoon bij.
Weten we zeker dat je niet meer zonder kunt?
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Dodo schreef:Je kunt niet meer zonder. Ook middelbare scholieren niet. Leer ze er maar mee om te gaan, want ze gaan toch zo'n ding gebruiken. Het hoort er gewoon bij.
Ik weet dat ik niet zonder drinken kan, en niet zonder eten, maar zonder smartphone?
Het is maar net waar je je lat legt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Klavart

Bericht door Klavart »

eilander schreef:
Zelfs/juist/ook middelbare scholieren kunnen best zonder.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Klavart schreef:
eilander schreef:Weten we zeker dat je niet meer zonder kunt?
Zelfs/juist/ook middelbare scholieren kunnen best zonder.
Het lastige is nu juist wel dat school een smartphone stimuleert: je wordt via whatsapp geïnformeerd als een les uitvalt, en er is een app voor je huiswerk.
Ook dan is het wel zonder een smartphone te doen overigens.
Plaats reactie