Kerkgebouwen

Orchidee

Re: Kerkgebouwen

Bericht door Orchidee »

Precies! Ik zou ook niet blij zijn met zo'n uitzicht ipv een weiland!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
John Galt

Bericht door John Galt »

Het ND heeft er een commentaar aan gewijd. Over details kun je twisten, maar zit er geen kern van waarheid in? https://www.nd.nl/nieuws/commentaar/com ... qt9ygeWg==
Who is John Galt? :quoi
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het een heel juist commentaar. Op 7 kilometer afstand staat er een kerk leeg, begrijp ik. Dat is toch ongelofelijk. Sticht daar een gereformeerde gemeente iets ter linker- of iets ter rechterzijde van de huidige gemeente, en je kunt 12 miljoen besparen en aan nuttiger dingen uitgeven en ook nog eens een heleboel ongelovigen blij maken.
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Dat kerkje van Wemeldinge is piepklein, ik weet niet of het inmiddels al gesloopt is. Het had wellicht 100 zitplaatsen. De gemeente van Yerseke is toch wel een dorpsgemeente die op eigen kracht is gegroeid in plaats van het leegtrekken van stedelijke gemeenten in de omgeving. Daar slaat het ND toch deels de plank mis denk ik. Dit gaat voor een aantal specifieke gemeenten wel op, maar niet bij het voorbeeld van de nieuwbouw in Yerseke.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:
Hendrikus schreef: Van den Heuvel heeft de 32-voeten al klaar staan :modo
Verhuist het huidige orgel niet gewoon mee? Dat ding is toch een prima instrument?
-DIA- schreef:Wat me opvalt en wat mijns inziens ook wel wat te zeggen heeft (complot denken volgens de modernen) is de enorme aandacht die de seculiere media eraan schenken. Las net in de kantine bij AH maar liefst 2 pagina's over 'megakerken' in de Telegraaf, zag een stukje NOS journaal, waar de hervormde kerk prominent in beeld was (wat had die er mee te maken?) enz. Mensen zouden ook bezwaar maken als van de kerk een rouwstoet langs zou komen, werden ze gestoord bij het barbecueën. :bobo
Je moet alles eens niet zo zien alsof het vijandschap is. De huidige omwonenden kijken uit op een natuurgebied. Daar komt dan opeens een, naar mijn mening, architectonisch niet mooie kerk te staan. Dat levert veel verkeer op, zeker in een rustige Zeeuwse buurt. Dan is het je goed recht om bezwaar te maken. Zo'n megakerk is ook best uniek, logisch dat het ook in de seculiere media verschijnt. Het is immers komkommertijd.
We moeten, dat is Bijbels, het tegenkanten en alles wat zich tegen de waarheid verheft wel opmerken. Al doen ze het in onwetendheid, toch ook weer niet helemaal. De overste van deze wereld, die onze koning is krachtens de val, verheft zich tegen alles wat uit God is en wat satans macht mogelijk bedreigt en het koninkrijk Gods bevorderen kan.
Bijbelse voorbeelden: De joden in Jezus' omwandeling op aarde moesten erkennen: Nooit heeft iemand zo gesproken, enz. De macht die de grote strikte theologen van die hadden leek te worden bedreigd, en daarom maakten de Schriftgeleerden en Farizeeën Jezus' Borgwerk te verdacht en als ze konden Hem uit te schakelen. We zien dat al in hele historische lijn. Kain sloeg Abel dood. Er kwam een scheiding tussen de kinderen Gods en de kinderen voortgekomen uit Kain.
We zien dat de linie waaruit de Christus zou worden geboren steeds de aanvallen van vijanden ondervond, zodat de Christus als het ware net geboren kon worden. Zo zet zich de strijd voort tussen het Koninkrijk van Christus en het Rijk der duisternis, wat zal uitmonden in de volle openbaring van de antichrist. Denk ook aan de strijd rond Israël, waar de satan ook weet dat er beloften voor de Joden liggen. Ook daar wil hij proberen dat volk uit te schakelen. Er is sinds de val een geestelijke strijd tussen het Licht en de duisternis. Ook al doen de duisternis zich voor als een religie, zelfs als een rechtzinnige theologie, nochtans vervolgd ze de ware kerk. En zijn zowel atheïsten en anders gelovigen middelen in de hand van de satan om zo mogelijk de Kerk van de aarde de verdoen.
Tot in de kleinste details kunnen we dat opmerken als we er ogen hebben. Niets is neutraal: Of het staat in dienst van de duisternis of het is door genade overgezet uit de macht der duisternis. Twee soorten mensen. Wat wij niet altijd kunnen waarnemen want de duivel werd door Luther al goed gekend als de 'aap van God'.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Wat draaf je weer verschrikkelijk door.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nee, ik ben het wel met DIA eens. Ik ben ook geschrokken van de vijandschap die mensen aan de dag leggen in een tijd dat iedereen alles moet kunnen en mogen. Tot in de gemeenteraad toe.
Je woont in Yerseke... dan wordt er niet zo snel een voetbalstadion gebouwd, maar eerder een kerk. Dat zou je niet moeten verbazen denk ik zo.

Dat het gezichtsbepalend is, kan ik als bezwaar begrijpen. Als het gebouw in mijn achtertuin zou komen, zou ik datzelfde bezwaar hebben. Maar verkeer kan ik toch maar nauwelijks volgen. Natuurlijk moet er goed gekeken worden naar voldoende ontsluitingswegen en problemen daaromtrent. Maar die drukte is alleen op zondag, vier keer max. een kwartier.
Onbemind

Re: RE: Re: Kerkgebouwen

Bericht door Onbemind »

eilander schreef:Het gaat hier over kerkgebouwen, niet over salarissen.
Klopt, maar lukraak een getal noemen is ook niet zo netjes, zeker zonder bron vermelding.
Ignoti nulla cupido.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

@ Eilander. De vijandschap in de gemeenteraad komt van iemand die in de Gereformeerde Gemeenten is opgegroeid.

Zelfs Powned is in Yerseke geweest begreep ik; het betreffende gemeenteraadslid komt daar ook weer in beeld, maar ook een oud-ouderling die gelukkig de tegenwoordigheid van geest mocht hebben om enkele goede opmerkingen te maken.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Onbemind schreef:
eilander schreef:Het gaat hier over kerkgebouwen, niet over salarissen.
Klopt, maar lukraak een getal noemen is ook niet zo netjes, zeker zonder bron vermelding.
Het gaat in dit geval over mijn opmerking. Dat is niet lukraak een getal noemen. Dit is iets wat al jaren bekend is in de omgeving van Yerseke en het wordt door leden uit de GG Yerseke zelf bevestigd. Het is wel offtopic. Ik noemde het alleen maar om aan te geven dat het in Yerseke altijd groter moet dan ergens anders in de omgeving. Dat is ook gewoon een bekend gegeven. Daar is op zich niets mis mee als je veel leden hebt die gul geven. Waarom ik de opmerking maakte is dat @Jongere aangaf dat er een heel groot bedrag wordt uitgegeven aan een kerkgebouw en dat sommige deputaatschappen tekorten hebben. Ik kan dat niet begrijpen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ten aanzien van grootschalige (of ongewenste) bouwkundige projecten is er altijd sprake van het principe 'prima, maar niet in mijn voortuin'. Ik wil die wetmatigheid niet direct doortrekken naar vijandschap tegen het christendom (hoewel ik begrijp dat in deze casus sprake is van persoonlijke wrok).
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Nasrani schreef: Waarom ik de opmerking maakte is dat @Jongere aangaf dat er een heel groot bedrag wordt uitgegeven aan een kerkgebouw en dat sommige deputaatschappen tekorten hebben. Ik kan dat niet begrijpen.
Dat heeft te maken met 'de tering naar de nering zetten'. Bij begroting gedreven (algemene) organisaties zie je altijd veel sneller dat er een vingertje geheven wordt naar de subsidieverstrekkers maar als je ondernemer bent kan je alleen naar jezelf kijken bij een gebrek aan baten en dan maatregelen nemen (dus de kosten besparen).

De tekorten bij deputaatschappen staan dus op zichzelf en kan je niet doorvertalen naar de wens om een kerkgebouw neer te zetten.
John Galt

Bericht door John Galt »

Een tijd geleden (2 jaar?) was er een keer een uitzending over Yerseke en omgeving op tv. Het beeld wat daar werd geschetst, was dat van een volledig gepolariseerde samenleving. Je hebt (grofweg) Ger Gemmers en anderen, en die komen elkaar eigenlijk nauwelijks tegen. De GerGemmers hebben hun eigen stevige zuil en daar komen ze niet uit, de anderen komen daar niet in. De anderen voelen zich er niet bij horen en ervaren dat de GerGemmers hen hun wetten opleggen. De discussie die toen speelde was het theater, wat van de SGP niet mocht, maar wat de minder strenge inwoners graag wilden.
Ze ontmoeten elkaar alleen maar in de gemeenteraad, waar ze twee blokken tegenover elkaar vormen. Zou men elkaar ook ontmoeten bij de visclub of de muziekvereniging, dan zou dat een stuk karikatuur en vijandschap over en weer wegnemen.
Klavart

Bericht door Klavart »

Ze zouden elkaar ook kunnen ontmoeten in de (nieuwe) kerk...
John Galt

Bericht door John Galt »

Klavart schreef:Ze zouden elkaar ook kunnen ontmoeten in de (nieuwe) kerk...
Nodig ze uit en zorg dat ze zich welkom voelen, zou ik zeggen!
Plaats reactie