Schuivende panelen onder ons?

-DIA-

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
helma schreef:
DDD schreef:En waar staat dat in de bijbel?

En bovendien is voor veel mensen bijbelse prediking helemaal niet het criterium voor geestelijke voeding, naar mijn indruk.
En wat is precies het criterium voor 'geestelijk voedsel'?
Wanneer ervaar je iets als gezond voedsel? Ik merk steeds vaker dat daar ook nogal verschil in zit.

Soms denk ik dat als mensen blij zijn met wat ze horen, ze dát duiden met geestelijk gevoed zijn.
Omdat ze gehoord hebben wat ze denken te moeten horen.
Of ze denken niet gevoed te zijn omdat ze hun eigen bevinding niet hebben gehoord.

Gele vla kan je makkelijk naar binnen laten glijden en het is lekker. Maar echt voedzaam is het niet.
Dan kan je beter boerenkool eten. Moet je iets meer je best voor doen; goed kauwen. Vind je misschien ook niet zo lekker.
Maar het is wel voedzaam.

Ik denk dat we ons nog wel eens vergissen in wat 'gezond geestelijk voedsel' is. Of we nu links of rechts georiënteerd zijn.
Precies. Wij denken dat we door (gezond) voedsel groeien en groter worden. Maar in het Koninkrijk der Hemelen is het net andersom: als de Heere gaat oefenen (voedsel toedient) moeten wij dikwijls minder worden (opdat Hij zal wassen). Dat is pijnlijk voor het vlees en wordt door velen niet verstaan (ook niet door Gods volk). Paulus had een scherpe doorn nodig in zijn vlees, hoewel hij dat niet wilde. De Heere handelt wijs met zijn keurlingen door ze dikwijls weer in het gemis te zetten, opdat zij des te vuriger de troon der genade zouden bestormen om barmhartigheid te verkrijgen en genade te vinden en geholpen te worden ter bekwamer tijd.

Men kan pas een kerk verlaten als die kerk de kenteken vertoont van een valse kerk. Dát is het enige criterium.
Dit treft me even. Kan er verder niet zo op in gaan. Maar dat is de praktijk.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

eilander schreef:Van kerkverband wisselen doe je niet lichtvaardig, althans ik geloof niet dat dat goed is. Maar ik weet ook niet goed raad met de gedachte dat het alleen mag als je in een valse kerk zit (Erasmiaan). Hoe is dat te combineren met de gedachte dat er meerdere kerkverbanden zijn waar Gods Woord zuiver wordt gepreekt?

Ook ik ben wel eens geconfronteerd met de gedachte dat het niet mag omdat je dan de kerk verlaat waarin je belijdenis hebt gedaan en gedoopt bent. Ik heb wel beloofd dat ik bij die leer zou blijven, maar niet dat ik bij hetzelfde kerkverband aangesloten zou blijven.

Diezelfde mensen zeiden overigens niets als er iemand naar ons overkwam vanuit één van de reformatorische kerken. Dat vond ik nooit zo consequent, dan lijkt het meer op kerkisme.

Maar nogmaals, ik wil er niet simpel over doen of voor een ander even bepalen dat hij of zij wel even kan overstappen.
Denk dat je hier de goede lijn te pakken heb Eilander.
Toen ikzelf belijdenis deed zei de predikant het is niet de kerk hier waar tegen je "ja" zegt.
Maar de leer die in deze gemeente, maar ook daarbuiten gepreekt wordt, daar zeg je "ja" tegen.
En dat is denk ik wel waar en terecht. Het is niet alleen je eigen gemeente, maar over kerkmuren heen.
Lichtvaardig moet je het nooit doen, maar je moet ook geen strikte lijn trekken van het mag niet.
Naar mijn mening heb je het dan nog niet helemaal begrepen en acht je jezelf superieur aan de ander.
Laatst gewijzigd door RefoCalvinist op 07 jan 2015, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef:Laat voorop staan Mara dat ik je niet wil kwetsen. Het is echt uit bewogenheid!
Dat proef ik wel uit je reactie hoor. :)
RefoCalvinist schreef:Gelukkig dat je het niet als HET keurmerk ziet! Andere gemeentes/CGK'ers denken daar soms anders over. Dus het gras is niet groener bij de buren, al lijkt het zo. Daar kunnen we hele andere kwesties spelen. Zeker in deze tijd van veel kerkelijke strijd.
Hier vind je wat en daar laat je wat, is het spreekwoord. Het is nergens volmaakt, dat besef ik zeker.
Ook voel ik niet de behoefte om een dominee achterna te lopen.
Dus in B. staat een goede dominee, dan gaan we daar naar toe. Want volgende maand kan de beste man een beroep krijgen en is dan weg.
RefoCalvinist schreef: was het niet regio Rotterdam?
Ik heb ruime rijafstanden genomen in Rijnmond, dus van de grens met Zeeland tot het groene hart, en de (Alblasser)waard, Drechtsteden.
Ik begrijp dat je geen behoefte eraan heb om 30km in de auto te gaan zitten.
Dat zou ik ook niet willen. Is wel eens gebeurd, maar dan alleen sporadisch.
Maar elke zondag een 4xhalfuur in de auto, nee dank je! In die tijd had je nog een dienst kunnen bezoeken/luisteren :huhu
Er zijn genoeg gemeentes hoor in die regio, alleen moet je wel aan de goede kant van het water zitten. Ten zuiden van de van Brienenoordbrug heb je meer mogelijkheden dan aan de noord-zijde.

Wat betreft de 2e belijdenis, dat snap ik ook niet goed. Ik zie het nut er niet van in.
Als mij dit dus gevraagd zou worden zou ik weigeren.
Ooit heb ik ja gezegd tegenover de Heere (dus niet tegenover de gemeente (!)) en dat is voor mij genoeg.
Alsof ik het de eerste keer dan niet gemeend zou hebben. Nee, daar hou ik niet zo van ;)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:Van kerkverband wisselen doe je niet lichtvaardig, althans ik geloof niet dat dat goed is. Maar ik weet ook niet goed raad met de gedachte dat het alleen mag als je in een valse kerk zit (Erasmiaan). Hoe is dat te combineren met de gedachte dat er meerdere kerkverbanden zijn waar Gods Woord zuiver wordt gepreekt?
Artikel 29 van de NGB is toch duidelijk, denk ik. Als er meerdere kerken zijn met een zuivere prediking, is er toch geen reden om over te stappen, als je in een kerk zit waar Gods Woord zuiver wordt gebracht?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Artikel 29 van de NGB is toch duidelijk, denk ik. Als er meerdere kerken zijn met een zuivere prediking, is er toch geen reden om over te stappen, als je in een kerk zit waar Gods Woord zuiver wordt gebracht?
Nu leg je de vraag weer bij mij terug. Even goed zou je kunnen zeggen: dan is het geen probleem om over te stappen; in beide kerken is de prediking naar Gods Woord. Mijn vraag was: wat is de reden voor jouw stelling om te zeggen dat je alleen vanuit een valse kerk mag overstappen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
Weglopen is nooit een oplossing, Waar heen? Blijven zitten met Jeremia op de puinhopen van Jeruzalem? Het is geen makkelijke
weg, maar God bestuurt het wel. Met onszelf kunnen we hier geen beslissing in nemen. Lees ook maar eens wat ds. P. Blok
hiervan zegt in het interview met de GezinsGids (Winternummer).
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vagari

Schuivende panelen onder ons?

Bericht door Vagari »

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef:Laat voorop staan Mara dat ik je niet wil kwetsen. Het is echt uit bewogenheid!
Dat proef ik wel uit je reactie hoor. :)
RefoCalvinist schreef:Gelukkig dat je het niet als HET keurmerk ziet! Andere gemeentes/CGK'ers denken daar soms anders over. Dus het gras is niet groener bij de buren, al lijkt het zo. Daar kunnen we hele andere kwesties spelen. Zeker in deze tijd van veel kerkelijke strijd.
Hier vind je wat en daar laat je wat, is het spreekwoord. Het is nergens volmaakt, dat besef ik zeker.
Ook voel ik niet de behoefte om een dominee achterna te lopen.
Dus in B. staat een goede dominee, dan gaan we daar naar toe. Want volgende maand kan de beste man een beroep krijgen en is dan weg.
RefoCalvinist schreef: was het niet regio Rotterdam?
Ik heb ruime rijafstanden genomen in Rijnmond, dus van de grens met Zeeland tot het groene hart, en de (Alblasser)waard, Drechtsteden.
Mara, heb het al gevraagd aan de Enige die antwoord kan geven? Misschien wil Hij je wel in een andere kerk brengen of de predikanten, die in jullie gemeente voorgaan, verder onderderwijzen en/of bekeren.

Ow, ik zie dat DIA ondertussen een antwoord in (waarschijnlijk) de zelfde richting heeft gegeven.
Mara

Bericht door Mara »

Vagari schreef: Mara, heb het al gevraagd aan de Enige die antwoord kan geven? Misschien wil Hij je wel in een andere kerk brengen of de predikanten, die in jullie gemeente voorgaan, verder onderderwijzen en/of bekeren.
O meid, ik mag wel zeggen dat dit een voortdurende worsteling is, met af en toe een oase. Dan is het echt zo bijzonder. Het is wel zo dat je een goede prediking des te meer waardeert en indrinkt als het sporadisch is. Misschien is het wel zo dat je het gewoon gaat vinden en het over je heen gaat bij tijd en wijle?
En als je dan zo'n predikant een hele zondag mag horen, dan is de vraag: waarom beroepen wij hem niet, of: waarom heeft hij het beroep naar elders aangenomen?
- bij nader inzien toch maar verwijderd.

Dat is zo'n moment waarop ik niet durf te overwegen om te vertrekken, begrijp je?
De Heere laat ons niet aan ons lot over, alleen ervaar je dat niet altijd zo. Dat ligt volledig aan mij, dat besef ik en dat is een gebrek aan vertrouwen en geloof.
Laatst gewijzigd door Mara op 07 jan 2015, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Nu leg je de vraag weer bij mij terug. Even goed zou je kunnen zeggen: dan is het geen probleem om over te stappen; in beide kerken is de prediking naar Gods Woord. Mijn vraag was: wat is de reden voor jouw stelling om te zeggen dat je alleen vanuit een valse kerk mag overstappen?
Omdat dit onze belijdenis is.
helma

Bericht door helma »

Mara schreef: Ik hoop niet dat je mij op het oog hebt met deze posting Helma.
Omdat het niet alleen over de prediking gaat, maar met de gevolgen daarvan, zoals ik heb uitgelegd.
En dan ga je je een vreemde in eigen kerk voelen zeg maar.
En als ouders van gedoopte kinderen, heb je ook een verantwoordelijkheid naar hen toe, om hen zo goed mogelijk hierin voor te gaan, de keuze van
de kerk ligt dus bij ons. Je doet het dus niet alleen voor jezelf!
Nee, ik heb niet aan jou gedacht bij deze posting.

Ik begrijp je zorg ook om de kinderen, maar denk niet dat je geen scheur kan krijgen in je gezin als je een bepaalde beslissing wel of niet neemt. (weggaan, blijven, of om en om een andere kerk).
Soms gaan ze toch hun eigen weg.
Juist de belofte bij de doop om je kinderen te (laten) onderwijzen in de Bijbelse leer moet belangrijk zijn bij de beslissing om ergens wel of niet te blijven.
Die weegt m.i. zwaarder dan een evt belofte(?) bij de belijdenis om altijd in een bepaalde kerk te blijven.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erasmiaan schreef:Omdat dit onze belijdenis is.
Dat staat niet in onze belijdenis. Er staat dat je je van de valse kerk af moet scheiden en bij de ware kerk voegen. Er staat niet dat je nooit van de ene gemeente van de ware kerk naar een andere gemeente van de ware kerk mag gaan.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Omdat dit onze belijdenis is.
Dat staat niet in onze belijdenis. Er staat dat je je van de valse kerk af moet scheiden en bij de ware kerk voegen. Er staat niet dat je nooit van de ene gemeente van de ware kerk naar een andere gemeente van de ware kerk mag gaan.
Dat is inlegkunde. Als je naar de geest en de bedoeling van Guido de Bres kijkt, dan mag je je alleen afscheiden als de ware kerk vals is geworden. Een situatie van meerdere kerkverbanden waarin de rechte leer werd verkondigd had je in de tijd van het opstellen van dit geschrift niet. Overigens begrijp ik niet waarom je een gemeente van de ware kerk zou verlaten...?
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef: Ik begrijp je zorg ook om de kinderen, maar denk niet dat je geen scheur kan krijgen in je gezin als je een bepaalde beslissing wel of niet neemt. (weggaan, blijven, of om en om een andere kerk).
Soms gaan ze toch hun eigen weg.
Daar zijn we ons wel van bewust, onze oudste heeft immers ook een eigen keuze gemaakt, toen hij de deur uitging.
Maar je ziet dat kinderen dan niet meer naar hun catechisatie willen, omdat ze minder binding lijken te hebben, doordat ze smiddags ergens anders zitten.
Of dat pa en ma met een jongste naar B gaan en de oudere kinderen in de eigen gemeente blijven zitten.
Dan heb ik het dus over opgroeiende kinderen tot de jongvolwassen leeftijd.
We hebben zelfs een situatie gekend dat ouders naar een andere kerk overgingen, moeder daar spijt van kreeg en terugkwam.
Kinderen gingen toen zwalken.
Het is echt een ingewikkelde kwestie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erasmiaan schreef:Dat is inlegkunde. Als je naar de geest en de bedoeling van Guido de Bres kijkt, dan mag je je alleen afscheiden als de ware kerk vals is geworden. Een situatie van meerdere kerkverbanden waarin de rechte leer werd verkondigd had je in de tijd van het opstellen van dit geschrift niet. Overigens begrijp ik niet waarom je een gemeente van de ware kerk zou verlaten...?
Het is geen inlegkunde. De situatie van nu kende men toen inderdaad nog niet. Je kunt toch van locatie wisselen binnen de ware kerk? Al heb je gelijk: als het echt goed is in een gemeente, ga je er niet weg.
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Hebben we de kerkelijke weg bewandeld toen we meenden dat het in onze gemeente fout ging?
Plaats reactie