Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG
Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de
Lees allemaal wat er te lezen is op de site www.dsrkok.nl en zoek dan onder brochures. Daar tref je de brochure van zijn ouderling in 1950, mr. M. G. Snel. Die kun je downloaden. Dan lees je de verdediging van de kerkenraad die ds. R. Kok trouw bleef en die van hem zelf. Veel schriftplaatsaen en oudvaders worden daar aangehaald.
Ik weet dat hij bijzonder verdrietig en diep getroffen was. Toen hij terugkwam van de synodevergadering waarop men hem schorste, zei hij tijdens de mansledenvergadering op diezelfde avond of op de avond na de schorsing: 'Ploegers hebben mijn rug geploegd en zij hebben de voren diep getogen'.
Zijn leven lang heeft hij gehoopt op herziening en herstel. Het is er nooit van gekomen.
Enkele jaren voor zijn overlijden had hij een ontmoeting in Soest met wijlen ds. Lamain. beiden hadden daar kostbare herinneringen aan. Ds. Lamain bezocht hem vaak als hij in Nederland was en noemde hem altijd 'Broertje Kok'. Dat was een broederlijke verhouding. Ds. Lamain stond ook buiten de schorsing, want die was al predikant in Grand-Rapids.
Al deze genoemde zaken weet ik uit betrouwbare bron (uit de familie Kok en van mensen uit Veenendaal die dit meegemaakt hebben)
Ik weet dat hij bijzonder verdrietig en diep getroffen was. Toen hij terugkwam van de synodevergadering waarop men hem schorste, zei hij tijdens de mansledenvergadering op diezelfde avond of op de avond na de schorsing: 'Ploegers hebben mijn rug geploegd en zij hebben de voren diep getogen'.
Zijn leven lang heeft hij gehoopt op herziening en herstel. Het is er nooit van gekomen.
Enkele jaren voor zijn overlijden had hij een ontmoeting in Soest met wijlen ds. Lamain. beiden hadden daar kostbare herinneringen aan. Ds. Lamain bezocht hem vaak als hij in Nederland was en noemde hem altijd 'Broertje Kok'. Dat was een broederlijke verhouding. Ds. Lamain stond ook buiten de schorsing, want die was al predikant in Grand-Rapids.
Al deze genoemde zaken weet ik uit betrouwbare bron (uit de familie Kok en van mensen uit Veenendaal die dit meegemaakt hebben)
Op de synode van januari 1950 had na het nemen van het schorsingsbesluit een lid behoefte Ps 68:10 te zingen.
Hetzelfde vers werd in de gemeente van Ds Kok gezongen in de morgendienst op de zondag na de synode.
Hetzelfde vers werd in de gemeente van Ds Kok gezongen in de morgendienst op de zondag na de synode.
In zijn hart nam hij al afscheid van zijn leraars om de opleiding te beëindigen. Met kracht kwam Psalm 32:8 (Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.) op hem af als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"
Wie waarschuwde ds. Kok? Is dit in Gods Woord terugvinden?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- SecorDabar
Als er een scheuring voltrekt kan men beter zingen Psalm 106 : 4refo schreef:Op de synode van januari 1950 had na het nemen van het schorsingsbesluit een lid behoefte Ps 68:10 te zingen.
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend' alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Meestal zingt men dan Psalm 119:50.
- SecorDabar
Zo'n kerkscheuring is wel het meest schrijnend als het ook zo nadrukkelijk zichtbaar in het landschap is.
Zoals in Barneveld-Zuid: 2 grote kerkgebouwen naast elkaar, de Hoeksteen-kerk van de gereformeerde gemeente in Nederland,
en de Adullamkerk van de gereformeerde gemeente in Nederland en Noord-Amerika.
Voor een buitenstaander maakt dat de indruk, dat als men te laat is vanwege de aanvangstijd voor de ene kerkdienst,
men altijd nog naar het andere kerkgebouw kan gaan om de kerkdienst bij te wonen.
Zoals in Barneveld-Zuid: 2 grote kerkgebouwen naast elkaar, de Hoeksteen-kerk van de gereformeerde gemeente in Nederland,
en de Adullamkerk van de gereformeerde gemeente in Nederland en Noord-Amerika.
Voor een buitenstaander maakt dat de indruk, dat als men te laat is vanwege de aanvangstijd voor de ene kerkdienst,
men altijd nog naar het andere kerkgebouw kan gaan om de kerkdienst bij te wonen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
(Ds. Ebenezer Erskine)
(Ds. Ebenezer Erskine)
Misschien is dat nog niet eens zo'n gek idee.
Weet niemand waar dit terug is te vinden in de Schrift? Of staat het in de kanttekeningen? Ik heb het-DIA- schreef:In zijn hart nam hij al afscheid van zijn leraars om de opleiding te beëindigen. Met kracht kwam Psalm 32:8 (Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.) op hem af als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"
in ieder geval nog niet kunnen vinden.
Waar ben je precies naar op zoek, DIA? Ds. Kok wordt naar mijn weten in de Kanttekeningen niet genoemd-DIA- schreef:Weet niemand waar dit terug is te vinden in de Schrift? Of staat het in de kanttekeningen? Ik heb het-DIA- schreef:In zijn hart nam hij al afscheid van zijn leraars om de opleiding te beëindigen. Met kracht kwam Psalm 32:8 (Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.) op hem af als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"

Van wie (er staat een hoofdletter, maar ik kan het niet vinden) kreeg hij die geweldigeFloppy schreef:Waar ben je precies naar op zoek, DIA? Ds. Kok wordt naar mijn weten in de Kanttekeningen niet genoemd-DIA- schreef:Weet niemand waar dit terug is te vinden in de Schrift? Of staat het in de kanttekeningen? Ik heb het-DIA- schreef:In zijn hart nam hij al afscheid van zijn leraars om de opleiding te beëindigen. Met kracht kwam Psalm 32:8 (Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.) op hem af als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"
belofte en waarschuwing?
Misschien heb ik iets gemist, maar het was een citaat dat je zelf noemde ("In zijn hart nam hij al afscheid van zijn leraars")...???-DIA- schreef:Van wie (er staat een hoofdletter, maar ik kan het niet vinden) kreeg hij die geweldigeFloppy schreef:Waar ben je precies naar op zoek, DIA? Ds. Kok wordt naar mijn weten in de Kanttekeningen niet genoemd-DIA- schreef:Weet niemand waar dit terug is te vinden in de Schrift? Of staat het in de kanttekeningen? Ik heb het-DIA- schreef:In zijn hart nam hij al afscheid van zijn leraars om de opleiding te beëindigen. Met kracht kwam Psalm 32:8 (Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.) op hem af als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"
belofte en waarschuwing?
dat was hoe hij die waarschuwing opvatte. Psalm 32:8 kwam in hem en DAT kwam als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing enz-DIA- schreef:Van wie (er staat een hoofdletter, maar ik kan het niet vinden) kreeg hij die geweldigeFloppy schreef:Waar ben je precies naar op zoek, DIA? Ds. Kok wordt naar mijn weten in de Kanttekeningen niet genoemd-DIA- schreef:Weet niemand waar dit terug is te vinden in de Schrift? Of staat het in de kanttekeningen? Ik heb het-DIA- schreef:In zijn hart nam hij al afscheid van zijn leraars om de opleiding te beëindigen. Met kracht kwam Psalm 32:8 (Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.) op hem af als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"
belofte en waarschuwing?
refo schreef:Van wie (er staat een hoofdletter, maar ik kan het niet vinden) kreeg hij die geweldige-DIA- schreef:Waar ben je precies naar op zoek, DIA? Ds. Kok wordt naar mijn weten in de Kanttekeningen niet genoemdFloppy schreef:Weet niemand waar dit terug is te vinden in de Schrift? Of staat het in de kanttekeningen? Ik heb het-DIA- schreef:
belofte en waarschuwing?
Maar daar staat toch niet: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"refo schreef:dat was hoe hij die waarschuwing opvatte. Psalm 32:8 kwam in hem en DAT kwam als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing enz
Ik wil er verder niet zo over strijden, maar is wel een zaak die voor me wat ongewoon over komt.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 mar 2014, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar staat toch niet: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"refo schreef:dat was hoe hij die waarschuwing opvatte. Psalm 32:8 kwam in hem en DAT kwam als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing enz-DIA- schreef:
Van wie (er staat een hoofdletter, maar ik kan het niet vinden) kreeg hij die geweldige
belofte en waarschuwing?
Ik wil er verder niet zo over strijden, maar is wel een zaak die voor me wat ongewoon over komt.
Ik denk dat je die uitspraak in 1 van de aangehaalde brochures vond? Welke was dat? Ik ben wat aan het rondlezen maar ik kon het zo 1 2 3 niet terugvinden.-DIA- schreef:Maar daar staat toch niet: "Ik zal er op letten of je Mijn raad aanneemt en volgt"refo schreef:dat was hoe hij die waarschuwing opvatte. Psalm 32:8 kwam in hem en DAT kwam als een geweldige belofte en tegelijk als een waarschuwing enz-DIA- schreef:
Van wie (er staat een hoofdletter, maar ik kan het niet vinden) kreeg hij die geweldige
belofte en waarschuwing?