Luther schreef:Ik heb vooral alle Kamerdebatten en commissiedebatten in Den Haag over dit dossier gevolgd. het is wel degelijk zo dat de meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met steeds de volgende stap op basis van allerlei economische en financiële beloftes die achteraf bezien nooit op die schaal zijn waargemaakt. In de eerste debatten werd al door critici aangegeven: meedoen met de ontwikkelfase betekent feitelijk ook meedoen aan de aankoop. Terwijl de meerderheid van de Tweede Kamer en de opeenvolgende kabinetten dat altijd hebben ontkend.
Mooi dat je die debatten gevolgd hebt, maar is dat alles? Als voorbeeld noem ik maar weer het ICT-project van Defensie SPEER, wat na het eerste debacle ERP genoemd werd. Dat hele project heeft meer dan 1,5 miljard al gekost. Nu pas begint men in de Tweede Kamer het zat te worden. Na zoveel jaren komt er nu pas irritatie? Omdat ze zelf gekozen hebben, en pas achteraf duidelijk wat de gevolgen van bepaalde keuzes waren. Dat is met dit ook zo. De Tweede Kamer heeft zelf geoordeeld dat veel opbrengsten niet eens te meten zijn, omdat bedrijven die informatie niet hoeven af te geven omdat het HiTech-apparatuur en software betreft waar een hoog veiligheidsniveau op zit. (In het verleden is zelfs aangegeven dat diverse consequenties rond het gedoe met de 'Goalkeeper' niet eens inzichtelijk waren).
Ik vraag me echt af of de Tweede Kamer hier echt een zinnig woord over kan zeggen. Wel is zichtbaar dat een groot aantal bedrijven in deze specialistische sector konden uitbreiden en nu ook hun partij weer mee kunnen blazen in de internationale fanfare.
Luther schreef:Toch vreemd: als ik een auto koop, staat de prijs gewoon vast. Koop je een vliegtuig (na de ontwikkelfase) dat zou die prijs toch ook vast moeten staan?
Heb jij wel eens een nieuwe auto gekocht? En de hele bestelprocedure doorgelopen?
