Leren van de Olympische Spelen

Wim Anker

Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
eilander schreef:
parsifal schreef: Ja, ik heb er moeite mee als mensen die Christelijk gedrag laten zien afgeschreven worden omdat ze in hun ogen een verkeerd beroep hebben gekozen. Het gaat niet om een beroep waar het uitoefenen van het beroep direct tegen Gods Woord ingaat.
Ik denk van wel. Zie mijn bijdragen van gisteren.
Maar zie je niet in dat er Christenen kunnen zijn die daar anders over denken? Mij overtuigen je argumenten niet in ieder geval.

Ik denk dat het beroep van beurshandelaar of werken in de tabaksindustrie, of werken in sommige pluimveebedrijven (indirect) tegen Gods Woord ingaat. Toch wil ik geen mensen afschrijven die dat soort werk doen en denk ik dat God gedankt moet worden voor een goed getuigenis binnen deze sectoren.
Sorry, maar op de kleuterschool leerden we al dat, als er 10 even lange stukjes geknipt moeten worden het helemaal mis gaat als het 3e stukje wordt geknipt in vergelijking met het tweede stukje en het 4e stukje in vergelijk met het 3e stukje. Elk stukje dient langs het eerste stuk te worden gelegd, m.a.w. niet de beurshandelaar of de tabakshandelaar is het vergelijk met een atleet maar de norm voor de christen, de eis van God en de dankbaarheid van de christen richt zich op de Schrift. Niet op vergelijking met anderen. (Dat tabakshandelaar anno 2016 niet goed te rijmen valt met de Schrift kan ik begrijpen, van beurshandel weet ik te weinig om te stellen dat dat niet door een christen fpgedaan kan worden).

En nee, als de Schrift eerlijk wordt grelezen kan het niet bestaan dat aan de OS wordt meegedaan.
Martijn

Re: RE: Re: Leren van de Olympische Spelen

Bericht door Martijn »

eilander schreef:
Martijn schreef:
eilander schreef:Dus door het verhaal over de splinter en de balk mag niemand meer iets zeggen over de onmogelijkheid van het samengaan van topsport en een leven met Christus?!
Ik deel de verbazing van Wim, ik word er een beetje verdrietig van ook. Het volgen van de Heere brengt offers met zich mee, en vreemdelingschap.
Waaruit bestaat dat dan nog?
We veroordelen zo makkelijk mensen. Afgaande op een artikel zou dat niet zo maar moeten kunnen. Denk aan zondag 43 HC.
En zeker brengt het volgen van de Heere offers met zich mee. Op welke manier spreken we over deze mensen. Vanuit de hoogte of vanuit liefde..
Het gaat mij niet om één man/vrouw of één situatie, ik reageer meer in de lijn van de discussie van gisteren. Het lijkt erop alsof wij moeten vinden dat topsport kan samen gaan met een leven met God, en dat kan ik onmogelijk Bijbels vinden. Ik heb daar gisteren een aantal argumenten voor genoemd.

Voorts weiger ik mee te doen aan onze huidige cultuur van "ieder moet zelf maar weten wat hij goed vindt", het is triest dat die cultuur ook in de kerk doordringt. Het gaat helemaal niet om wat ik vind, het gaat om wat Gods Woord zegt.
En ja, daarbij is natuurlijk mijn interpretatie niet de enige mogelijke, dat besef ik heus wel - dat heb ik al gezegd in één van mijn eerste bijdragen in de discussie. Maar het gesprek moet in elk geval wel gaan over wat de Bijbel hierover zegt, en daarbij is niet van belang om te wijzen op het leven met God van sporter X. Dat is gewoon een heel slecht argument.
Ik ben zeker geen voorstander van topsport. Vindt zelf ook niet dat dat samen gaat met een leven met God. Ook bedoel ik niet dat iedereen zelf maar moeten weten wat hij doet en goed vindt. Maar dat is mijn mening. Dat een betreffende sporter uit een ander land uit een andere cultuur en misschien heel anders opgevoed dat ik of jij meedoet aan de OS en tegelijk aangeeft een christen te zijn, wie ben ik dan om zo iemand maar direct te veroordelen. Mijn reactie ging er om dat we direct veroordelen wat niet in ons straatje past, wat bij ons anders is dan de norm. Voor mij sprak uit het stukje van @WimAnker veel hoogmoed:
Wim Anker schreef:Ik blijf mij verbazen dat mensen in onze gemeenten lid kunnen zijn (doelgroep van RF) en echt denken dat dergelijke verhalen van echte christenen afkomstig zijn die niet in zonde leven.
Wie zijn wij om aan de hand van een artikel van een website maar even een oordeel te vellen of iemand een echte christen is? En te constateren dat zo iemand in zonde leeft. Net als of wij niet in zonde leven! Vandaar mijn citaat over de splinter en balk.
ejvl

Bericht door ejvl »

Toch lees ik hier nog weinig argumenten. Verafgoding van het lichaam of veel geld, geldt bijvoorbeeld niet voor een topsport als volleyballen, hardlopen of vrouwenwielrennen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Toch lees ik hier nog weinig argumenten. Verafgoding van het lichaam of veel geld, geldt bijvoorbeeld niet voor een topsport als volleyballen, hardlopen of vrouwenwielrennen.
Gisteren heb je niet gereageerd op o.a. mijn argumenten.
Verafgoding van het lichaam komt overigens wel degelijk kijken bij deze topsport. Als je niet alles aan de kant zet, kun je niet deze sport op dat niveau beoefenen.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
ejvl schreef:Toch lees ik hier nog weinig argumenten. Verafgoding van het lichaam of veel geld, geldt bijvoorbeeld niet voor een topsport als volleyballen, hardlopen of vrouwenwielrennen.
Gisteren heb je niet gereageerd op o.a. mijn argumenten.
Verafgoding van het lichaam komt overigens wel degelijk kijken bij deze topsport. Als je niet alles aan de kant zet, kun je niet deze sport op dat niveau beoefenen.
Het is een beroep voor veel sporters. Zij besteden er redelijk veel tijd aan en buiten werk tijd letten ze op hun voedsel en rust. Dat is niet perse verafgoding. Verre van dat zelfs.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Er wordt hier veel gesuggereerd dat er wel landen en culturen zullen zijn waar topsport binnen de christelijke religie een geaccepteerd beroep is. Kan dat concreet gemaakt worden? Land, kerk, cultuur? Zodat e.e.a geverifieerd kan worden?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Martijn schreef: Dat een betreffende sporter uit een ander land uit een andere cultuur en misschien heel anders opgevoed dat ik of jij meedoet aan de OS en tegelijk aangeeft een christen te zijn, wie ben ik dan om zo iemand maar direct te veroordelen.
Niet zomaar maar vanuit de Schrift. En niet ik of jij maar de Schrift. De Schrift zegt dat zo'n leven niet overeenkomt met Gods geboden.
Martijn schreef:Mijn reactie ging er om dat we direct veroordelen wat niet in ons straatje past, wat bij ons anders is dan de norm. Voor mij sprak uit het stukje van @WimAnker veel hoogmoed:
Wim Anker schreef:Ik blijf mij verbazen dat mensen in onze gemeenten lid kunnen zijn (doelgroep van RF) en echt denken dat dergelijke verhalen van echte christenen afkomstig zijn die niet in zonde leven.
Wie zijn wij om aan de hand van een artikel van een website maar even een oordeel te vellen of iemand een echte christen is? En te constateren dat zo iemand in zonde leeft. Net als of wij niet in zonde leven! Vandaar mijn citaat over de splinter en balk.
Over snel oordelen gesproken...... :slurp 'direct veroordelen', 'hoogmoedig'... enz.

Overigens oordeel ik niet a.d.h.v. een enkele website - al is de de kleding van deze sportende vrouwen op de site al reden genoeg om dit als ongepast te beoordelen - maar het gaat over verhalen op de Olympische Spelen. Niet over een benefiet wedstrijd van de plaatselijke atletiek! En niet ik oordeel, maar de Schrift.
Mijn laatste zin heb je ook echt verkeerd begrepen. Wat ik bedoel is dat ALS deze sporters echte christenen zijn (en ja, dat kan, zie b.v. ook het bijbelse voorbeeld Simson) dan leven ze op de OS in uitbrekende zonden. Zoals ook Simson in uitbrekende zonden leefde met Delila.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 03 sep 2016, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:Er wordt hier veel gesuggereerd dat er wel landen en culturen zullen zijn waar topsport binnen de christelijke religie een geaccepteerd beroep is. Kan dat concreet gemaakt worden? Land, kerk, cultuur? Zodat e.e.a geverifieerd kan worden?
Als ik kijk op bijvoorbeeld Christianity Today of de Desiring God website (die zijn te checken) en de mensen uit mijn eigen kerk spreek dan heb ik niet het idee dat dit zelfs maar een vraag is binnen voornamelijk Engelstalige landen. Ook heb ik in Indonesië door Christenen positief horen spreken over Christelijke sporters, al weet ik daar niet hoe breed het gedragen is. Misschien nam ik teveel aan op dat gebied.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: Niet zomaar maar vanuit de Schrift. En niet ik of jij maar de Schrift. De Schrift zegt dat zo'n leven niet overeenkomt met Gods geboden.
Help me nog een keer. Maar hoe concludeer je dit uit de Bijbel. Ik heb geloof ik alleen claims gezien dat het tegen de Schrift ingaat geen onderbouwing.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Wim Anker schreef: Niet zomaar maar vanuit de Schrift. En niet ik of jij maar de Schrift. De Schrift zegt dat zo'n leven niet overeenkomt met Gods geboden.
Help me nog een keer. Maar hoe concludeer je dit uit de Bijbel. Ik heb geloof ik alleen claims gezien dat het tegen de Schrift ingaat geen onderbouwing.
Lees maar terug. @Auto heeft e.e.a duidelijk gemaakt n.a.v het eerste en tweede gebod. Het 4e gebod lijkt me ook evident. Ook het 10e gebod (gij zult niet begeren) lijkt me overduidelijk. En Jacobus zegt dat de liefde tot God blijkt uit het houden van zijn geboden. Er staat een 'is gelijk teken'. Dus Liefde tot God = Gods geboden onderhouden en Gods geboden onderhouden = Liefde tot God. En de HC zegt daarvan, niet alleen naar sommige maar naar alle geboden.

En laten we dan nog maar zwijgen over het gevloek, de hoererij, de corruptie, het gelieg (doping) enz. enz.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
parsifal schreef:
Lees maar terug. @Auto heeft e.e.a duidelijk gemaakt n.a.v het eerste en tweede gebod. Het 4e gebod lijkt me ook evident. Ook het 10e gebod (gij zult niet begeren) lijkt me overduidelijk. En Jacobus zegt dat de liefde tot God blijkt uit het houden van zijn geboden. Er staat een 'is gelijk teken'. Dus Liefde tot God = Gods geboden onderhouden en Gods geboden onderhouden = Liefde tot God. En de HC zegt daarvan, niet alleen naar sommige maar naar alle geboden.

En laten we dan nog maar zwijgen over het gevloek, de hoererij, de corruptie, het gelieg (doping) enz. enz.
Dat is nogal indirect. Mensen zetten aardig wat opzij om lichamelijke prestaties neer te zetten, maar hoe het tweede en tiende gebod hier overtreden worden zie ik niet, niet meer dan in andere beroepen ten minste (in ieder beroep, dus ook in sport, is er denk ik wel gevaar voor afgoderij en begeerte) over de invulling van het vierde gebod wordt heel verschillend gedacht. De eerste christenen kwamen samen op de zondag, maar over de relatie eerste dag en sabath lezen we eigenlijk niets in de Bijbel. Vanwege dit zwijgen van de Bijbel denk ik dat we deze ruimte voor verschil ook moeten geven.

En ja er is veel mis tijdens sportwedstrijden en op veel andere plaatsen in de wereld (is het werkelijk beter binnen politiek, grote bedrijven of banken?) Zoals in ieder beroep wat on zichzelf niet zondig is kan een Christen op de werkplaats een getuigenis zijn. Tenzij je denkt dat een Christen alleen binnen een Christelijke organisatie kan werken denk ik niet dat dit een reden is om professioneel sporten af te wijzen.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Zo, we zijn weer lekker bezig met zijn allen, zeg. :oO
The Groom's still waiting at the altar
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ook even omdraaien: welk bijbels doel wordt er gediend in de topsport? Ik begrijp niet hoe iemand de zegen van God kan vragen over zijn dagelijks werk op deze manier. Graag de afleidingsmanouvre over de beurshandelaar even niet gebruiken.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Beter sporten dan soldaatje spelen en oorlog voeren. Laten we wel wezen dat sport verbroedert en dat keurt de bijbel niet af.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Ook even omdraaien: welk bijbels doel wordt er gediend in de topsport? Ik begrijp niet hoe iemand de zegen van God kan vragen over zijn dagelijks werk op deze manier. Graag de afleidingsmanouvre over de beurshandelaar even niet gebruiken.
Geen enkel direct doel. Sport is een vorm van spel en entertainment en kijken waartoe een mens in staat is. Sport kan als voorbeeld dienen, zoals ook Paulus het gebruikt.

Atleet staat inderdaad in een lange rij beroepen waarmee niet direct een bijbels doel gediend wordt.
Plaats reactie