Bert Mulder schreef:Wilhelm schreef:@Ander door steeds verder door te redeneren over in en uitwendig, aanbod of niet , kom je op een gegeven moment op een punt dat de verantwoordelijkheid van de mens ter discussie staat.
Dat is het grote gevaar als je het genade aanbod inperkt. Al rationaliserend bestaat de kans dat je vervalt in een hypercalvinistisch remonstrantisme : "Ik wil wel, maar God moet het nu nog doen."
Denk dat het andere gevaar tenminste net zo groot is, en de mens op de troon zet... hetwelk dan dus de doodstaat leugent, genade niet wederstandelijk maakt, een hypothetische alverzoening gepredikt wordt, en de uitverkiezing in de hoek gezet...
NOTA BENE!
Dat is namelijk in de 'Christian Reformed Churches' gebeurd, met hun 'Wellmeant offer'
Wie zich aan een ander spiegelt spiegelt zich zacht.
Dat laatste is geen argument, hoewel populair in bevindelijke kerken: zie eens hoe het de Ger Kerk is vergaan! Ja, en?
Iets is waar of niet waar en dat is onafhankelijk van wat een ander er verder van gemaakt heeft.
Leg je een grijs lapje op een zwarte achtergrond dan zeggen onze ogen: het lapje is wit. Ga je het als witte stof behandelen dan krijg je rare creaties. Dat heeft de Ger Kerk in Nederland gedaan en de mij onbekende CRC blijkbaar ook.
Wat jij doet is te vergelijken met iemand die datzelfde lapje op een witte achtergrond legt. Dan wordt het in onze ogen degelijk zwart. Maar het gaat evengoed verkeerd.
Als er geen welmenend aanbod is aan alle hoorders, is er geen boodschap.
Dan is de prediker als een vredesonderhandelaar, die zegt: namens mijn koning biedt ik u, opstandelingen, vrede aan. Ik weet echter niet wie deze vrede geldt. De opstandelingen zullen dan zeggen: ok, we hebben verloren, dat zien we in, maar aan u hebben we ook niet veel. Biedt u nu vrede aan of wat?
En de anti-aanbod-mensen zien me te veel het zondaar zijn als lot. Waarbij dan door Gods verkiezende liefde God enkelen uit dat lot redt. De HC gaat in het stuk der ellende ook die kant op. Het is natuurlijk wel waar, maar dat moet geen eigen leven gaan lijden. En niet uitgangspunt in de preek zijn. Daar is die leer niet voor. Het onderwerp staat ook maar spaarzaam in de bijbel.
Want de bijbel legt toch meer de nadruk op zondaar zijn, vanwege de daad. En de verlossing door het geloven, als daad.
Maar ook dat moet geen eigen leven gaan lijden.
En ook moeten we niet naar een 'evenwicht' wat ook in deze moeilijke zaken zo populair wordt. Of over verborgen en geopenbaarde wil gaan praten. Het zijn twee zaken die naast elkaar staan. En allebei waar zijn.
Als een mens behouden zal zijn was dat door Gods verkiezende liefde. En wie niet gelooft is al veroordeeld.
Zo spreken de DL ook. Er is verkiezing. En er is welmenend aanbod. Dat laatste als antwoord op de remonstranten. Die zeiden: als je zo praat over de verkiezing kun je geen aanbod preken! Jawel.
Nu zouden we die remonstranten dus gelijk moeten geven? Ik pieker d'r niet over.