Hoe was je zondag [2]?

DDD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

huisman schreef: 08 apr 2025, 18:39
DDD schreef: 08 apr 2025, 16:57 Het is hoofdstuk 1. Maar los daarvan: dat Paulus een ironische stijlvorm gebruikt, waarin hij de wijsheid van de wereld en de wijsheid van het evangelie tegenover elkaar zet als twee elkaar uitsluitende grootheden, betekent nog niet dat de dwaasheid van de verkondiging ook dwaas van inhoud of vorm moet zijn.

Paulus hecht er zeer aan dat die verkondiging zinnig is. Hij zou liever enkele woorden spreken met verstand, dan een heel lange preek houden zonder, zelfs.

Dat ongeleerde en domme mensen die zinnige preken dwaas kunnen vinden, staat daar geheel los van.
Gelukkig ben jij geleerd en intelligent.
Je bijbelkennis is echt bedroevend. Als ik Paulus citeer, zeg ik daarmee niet dat ik geleerd en intelligent ben. Ik verwijs gewoon naar een bijbeltekst in zijn verband.
DDD

Bericht door DDD »

J P Zoon schreef: 08 apr 2025, 19:25
DDD schreef: 07 apr 2025, 21:01 Dan heb je niet zo'n exacte biologische klok, vermoedelijk. Dat kan. Andere mensen hebben dat wel.

Maar bij een uiterst zinnige preek kun je wat flexibeler zijn, als het een uitzondering blijft. Maar het schijnt me toe dat de zelfperceptie van predikanten in dit opzicht een soort omgekeerd evenredig is. De kwaliteit neemt af waar het zelfvertrouwen toeneemt.
Ik heb snel last van veranderingen van zomer- en wintertijd, laat staan van een jetlag, maar als de dominee 10 minuten langer doorgaat is dat vaak geen enkel probleem. Hoe zou jij mijn biologische klok dan omschrijven?
Niks mis mee. Maar als je geen verschil merkt tussen een preek van 20 minuten of van een uur, dan is de registratie niet zo precies. Dat wel.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 08 apr 2025, 20:28
DDD schreef: 08 apr 2025, 16:57 Het is hoofdstuk 1. Maar los daarvan: dat Paulus een ironische stijlvorm gebruikt, waarin hij de wijsheid van de wereld en de wijsheid van het evangelie tegenover elkaar zet als twee elkaar uitsluitende grootheden, betekent nog niet dat de dwaasheid van de verkondiging ook dwaas van inhoud of vorm moet zijn.

Paulus hecht er zeer aan dat die verkondiging zinnig is. Hij zou liever enkele woorden spreken met verstand, dan een heel lange preek houden zonder, zelfs.

Dat ongeleerde en domme mensen die zinnige preken dwaas kunnen vinden, staat daar geheel los van.
Je bijbelkennis is echt bedroevend. Als ik Paulus citeer, zeg ik daarmee niet dat ik geleerd en intelligent ben. Ik verwijs gewoon naar een bijbeltekst in zijn verband.
Ik geloof dat je een van de weinige forummers bent die zo vaak het woordje "dom" gebruikt als kwalificatie van je medemensen en opmerkingen van anderen dat je daarmee suggereert dat je slimmer bent dan de rest.

Dat staat geheel los van 1 Korinthe.
DDD

Bericht door DDD »

Inderdaad.

Dat is best waar, maar heeft hier niet zoveel mee te maken.

Ik zeg het overigens net zo goed over mijzelf, als dat aan de orde is. Maar ook dat heeft met dit punt niet zoveel te maken.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 08 apr 2025, 20:28

Je citeert Paulus niet maar je parafraseert hem. Dat doe je nogal ongelukkig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Vreemde discussie. Huisman maakt een leesfout, maar weigert dat toe te geven en gaat dan allerlei zijpaadjes op.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

1 Kor 14: 16
Want anders, als u dankzegt met uw geest, hoe zal hij die de plaats inneemt van de niet-ingewijde, amen zeggen op uw dankzegging, wanneer hij niet weet wat u zegt?

17Immers, u dankt wel op een mooie manier, maar de ander wordt niet opgebouwd.

18Ik dank mijn God dat ik in meer andere talen spreek dan u allen.

19In de gemeente echter wil ik liever vijf woorden spreken met mijn verstand, om ook anderen te onderwijzen, dan tienduizend woorden in een andere taal.

20 Broeders, word geen kinderen in uw denken, maar wees kinderlijk in de slechtheid, en word in uw denken volwassen.

21 In de wet staat geschreven: Door mensen die een andere taal spreken, en door andere lippen zal Ik spreken tot dit volk, en ook dan zullen zij niet naar Mij luisteren, zegt de Heere.

22Zo zijn de andere talen dus tot een teken, niet voor hen die geloven, maar voor de ongelovigen, en zo is de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor hen die geloven.

23Als nu de hele gemeente samen zou komen, en allen spraken in andere talen, en er kwamen niet-ingewijden of ongelovigen binnen, zouden zij dan niet zeggen dat u buiten zinnen bent?

DDD waar pleit Paulus hier voor kort(ere) preken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Nergens. Hij heeft zelf wel eens tot middernacht gepreekt.

Je zou hooguit indirect kunnen zeggen dat lange preken vaak herhaling bevatten en niet van veel studie getuigen.

Maar overigens heb ik ook niets van dien aard beweerd.
DDD

Bericht door DDD »

refo schreef: 09 apr 2025, 08:01 Vreemde discussie. Huisman maakt een leesfout, maar weigert dat toe te geven en gaat dan allerlei zijpaadjes op.
Nou, het standpunt dat het woord 'dom' een parafrase is, kan ik wel volgen. Want zelfs de BGT gebruikt dat woord niet. Ongeleerd wel. Dat zal minder gevoelig liggen bij de doelgroep.

Maar nu komt het woord ongeleerd in zo'n woordengroep best vaak voor in het NT, denk aan 'ongeleerde en eenvoudige mensen'. Dus wat dat betreft, was het wel een duidelijk signaalwoord.

Los daarvan: voor Paulus is 'dom' echt geen te boud woord. Zijn uitspraken gaan vele malen verder. Alleen al het woord 'dwaas' komt geregeld voor, en mijns inziens is 'dom' -hoewel dat een iets meer cognitief accent heeft- wel een alternatief voor.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 09 apr 2025, 08:41 Nergens. Hij heeft zelf wel eens tot middernacht gepreekt.

Je zou hooguit indirect kunnen zeggen dat lange preken vaak herhaling bevatten en niet van veel studie getuigen.

Maar overigens heb ik ook niets van dien aard beweerd.
DDD schreef: Paulus hecht er zeer aan dat die verkondiging zinnig is. Hij zou liever enkele woorden spreken met verstand, dan een heel lange preek houden zonder, zelfs.
Dit leek zo uit bovenstaande reactie.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Paulus maakt op allerlei plekken duidelijk dat allerlei stichtelijkheden niet boven het belang van inzichtelijk en begrijpelijk en beargumenteerd preken gaan.

Dus mijn conclusie is niet vergezocht. Je citeert zelf al een bijbeldeel waaruit dat blijkt. Nu is het ook denkbaar dat een lange preek verstandig en aansprekend is. Daar zal Paulus geen bezwaar tegen hebben.

Nu zijn dat soort preken heel zeldzaam, maar dat terzijde.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Als een prediker met veel zalving van de Heilige Geest spreekt, ja, dan kan een preek 'uitlopen'. Maar in de 'gewone' situatie van een zondagse kerkdienst moet je je aan de tijd houden. Dat geldt ook voor het grote gebed. Ik verbaas me erover dat zo vaak in het gebed 'Adam' erbij gehaald wordt. Natuurlijk is het waar dat we in Adam gevallen zijn. Maar moet dat in elk gebed aan de orde komen? Soms lijkt een gebed meer op een meditatie dan op een gebed. Lijkt me ook niet de bedoeling.
Kortom, laten we niet denken dat 'lang' per se 'vroom' is. Jezus waarschuwde ook al tegen een ijdel verhaal van woorden als het over bidden gaat.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

Posthoorn schreef: 09 apr 2025, 09:50 Als een prediker met veel zalving van de Heilige Geest spreekt, ja, dan kan een preek 'uitlopen'. Maar in de 'gewone' situatie van een zondagse kerkdienst moet je je aan de tijd houden. Dat geldt ook voor het grote gebed. Ik verbaas me erover dat zo vaak in het gebed 'Adam' erbij gehaald wordt. Natuurlijk is het waar dat we in Adam gevallen zijn. Maar moet dat in elk gebed aan de orde komen? Soms lijkt een gebed meer op een meditatie dan op een gebed. Lijkt me ook niet de bedoeling.
Kortom, laten we niet denken dat 'lang' per se 'vroom' is. Jezus waarschuwde ook al tegen een ijdel verhaal van woorden als het over bidden gaat.
Eens.
De oude ds. J. Karens zei dan vaak: "Je kunt met veel woorden weinig zeggen en met weinig woorden veel."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maar verdraagzaamheid is wel vroom. Nu snap ik dat je in een discussiemodus dat niet altijd primair naar voren haalt, maar een lange slechte preek zou je in principe moeten kunnen verdragen als christen. Een rechtzinnige bevindelijke preek helemaal.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef: 09 apr 2025, 09:54 Maar verdraagzaamheid is wel vroom. Nu snap ik dat je in een discussiemodus dat niet altijd primair naar voren haalt, maar een lange slechte preek zou je in principe moeten kunnen verdragen als christen. Een rechtzinnige bevindelijke preek helemaal.
Misstanden hoef je niet te verdragen. En het is al helemaal de vraag of je je daar wekelijks aan moet onderwerpen, tweemaal op een zondag zelfs.
Plaats reactie