Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Sorry hoor Job, maar ik vind dit een oneerlijke kruistocht tegen een predikant die zichzelf niet kan verweren. Je komt zelf met een preek op de proppen in een discussie die over iets heel anders ging en gaat ongevraagd vervolgens allerlei losse zinnen analyseren.
Hoi Maanenschijn, de rest heb ik beantwoord, maar even deze quote eruit geknipt. Nee, ik sta geen geïsoleerd bolwerk voor. Wel bestrijd ik hier het frame dat er druk is uitgeoefend op ds. Vreugdenhil. Hij is een zeer zelfstandig denkend man, en blijkbaar zijn ze met elkaar tot overeenstemming gekomen. Dat is toch fijn? Of mag dat gewoon niet omdat het frame van "iedereen tegen ds. Vreugdenhil en de leer" anders niet meer klopt?Maanenschijn schreef: ↑15 sep 2023, 08:11
Soms bekruipt me het gevoel: alles buiten ons kerkverband vinden we prachtig. Zendingswerk, OpenDoors/Friedenstimme, enz. Zolang we het maar bij een donatie kunnen houden en verder niet te dicht bij hoeven komen. Stel je voor dat het gevoelig ligt.
edit: ik las in een andere post: …de gelederen weer gesloten. Fijn!.
Is het dat? Zorgen dat we een echt bolwerk blijven? Want wij zijn goed (zeggen we natuurlijk niet) en zij niet? Snap je niet dat met deze houding zelfs een geestelijke herkenning moeilijk gaat worden?
Dit doet me oprecht verdriet.
Nee, ik bracht in de bestaande discussie in dat ds. Vreugdenhil buiten de bekende lijnen kleurt en dat je dan discussie en wrijving kunt verwachten. Ik toonde dat aan met dit voorbeeld. Bewijs me maar waar ik de preek onrecht heb aangedaan met losse citaten.Erskinees schreef: ↑15 sep 2023, 10:11 Sorry hoor Job, maar ik vind dit een oneerlijke kruistocht tegen een predikant die zichzelf niet kan verweren. Je komt zelf met een preek op de proppen in een discussie die over iets heel anders ging en gaat ongevraagd vervolgens allerlei losse zinnen analyseren.
Jij doelt vermoedelijk op het allerlaatste citaat?
-
Volledig mee eens.Job schreef: ↑15 sep 2023, 10:18Hoi Maanenschijn, de rest heb ik beantwoord, maar even deze quote eruit geknipt. Nee, ik sta geen geïsoleerd bolwerk voor. Wel bestrijd ik hier het frame dat er druk is uitgeoefend op ds. Vreugdenhil. Hij is een zeer zelfstandig denkend man, en blijkbaar zijn ze met elkaar tot overeenstemming gekomen. Dat is toch fijn? Of mag dat gewoon niet omdat het frame van "iedereen tegen ds. Vreugdenhil en de leer" anders niet meer klopt?Maanenschijn schreef: ↑15 sep 2023, 08:11
Soms bekruipt me het gevoel: alles buiten ons kerkverband vinden we prachtig. Zendingswerk, OpenDoors/Friedenstimme, enz. Zolang we het maar bij een donatie kunnen houden en verder niet te dicht bij hoeven komen. Stel je voor dat het gevoelig ligt.
Is het dat? Zorgen dat we een echt bolwerk blijven? Want wij zijn goed (zeggen we natuurlijk niet) en zij niet? Snap je niet dat met deze houding zelfs een geestelijke herkenning moeilijk gaat worden?
Ik ken dat frame niet. Ik zie wel een frame bij jou om zoveel mogelijk te benoemen dat ds. V "geen echte" GG'er is en zo graag buiten de lijntjes kleurt. Daarmee creëer je verdeeldheid en volgens mij is dat zondig. Iedere ds. is uniek, van links tot rechts.Job schreef: ↑15 sep 2023, 10:18 Hoi Maanenschijn, de rest heb ik beantwoord, maar even deze quote eruit geknipt. Nee, ik sta geen geïsoleerd bolwerk voor. Wel bestrijd ik hier het frame dat er druk is uitgeoefend op ds. Vreugdenhil. Hij is een zeer zelfstandig denkend man, en blijkbaar zijn ze met elkaar tot overeenstemming gekomen. Dat is toch fijn? Of mag dat gewoon niet omdat het frame van "iedereen tegen ds. Vreugdenhil en de leer" anders niet meer klopt?
Misschien moeten we stoppen met beide frames? En niet zo inzoomen op 1 predikant op het forum?
Over dat frame ging het juist berichtenlang in het zustertopicErskinees schreef: ↑15 sep 2023, 10:24Ik ken dat frame niet. Ik zie wel een frame bij jou om zoveel mogelijk te benoemen dat ds. V "geen echte" GG'er is en zo graag buiten de lijntjes kleurt. Daarmee creëer je verdeeldheid en volgens mij is dat zondig. Iedere ds. is uniek, van links tot rechts.Job schreef: ↑15 sep 2023, 10:18 Hoi Maanenschijn, de rest heb ik beantwoord, maar even deze quote eruit geknipt. Nee, ik sta geen geïsoleerd bolwerk voor. Wel bestrijd ik hier het frame dat er druk is uitgeoefend op ds. Vreugdenhil. Hij is een zeer zelfstandig denkend man, en blijkbaar zijn ze met elkaar tot overeenstemming gekomen. Dat is toch fijn? Of mag dat gewoon niet omdat het frame van "iedereen tegen ds. Vreugdenhil en de leer" anders niet meer klopt?
Misschien moeten we stoppen met beide frames? En niet zo inzoomen op 1 predikant op het forum?

Verder vind ik het typisch dat ik mijn gevoelens van vervreemding niet mag beschrijven, maar jij natuurlijk wel.
Laatst gewijzigd door Job op 15 sep 2023, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De positieve punten heb je verpakt in een negatieve jas. Dat is natuurlijk geen evenwichtige post.
Doorslaggevend is niet wat u voelt.
Geeft deze zin vervreemding? Hiermee wordt dus alles in de mens gelegd.
Geeft deze zin vervreemding? Hiermee wordt dus alles in de mens gelegd.
- Maanenschijn
Nee, ik sloeg niet aan op de ‘kwestie Vreugdenhil’. Ik ga niet mee in dat frame, maar ook niet in de euforie over de spijtbetuiging.Job schreef:Hoi Maanenschijn, de rest heb ik beantwoord, maar even deze quote eruit geknipt. Nee, ik sta geen geïsoleerd bolwerk voor. Wel bestrijd ik hier het frame dat er druk is uitgeoefend op ds. Vreugdenhil. Hij is een zeer zelfstandig denkend man, en blijkbaar zijn ze met elkaar tot overeenstemming gekomen. Dat is toch fijn? Of mag dat gewoon niet omdat het frame van "iedereen tegen ds. Vreugdenhil en de leer" anders niet meer klopt?Maanenschijn schreef: ↑15 sep 2023, 08:11
Wel raakt me de ‘bolwerkvorming’. In het echte leven (binnen de familie en kennissenkring) en ook op dit forum. Ik merk dat er heel erg weinig ruimte is voor een iets andere insteek. En dat vind ik verdrietig, in het kader van de wereldkerk. Maar ook in het kader van de grote geesteloosheid binnen onze kerken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ds. Vreugdenhil:
"Wie Jezus is en wat Hij gedaan heeft. Als dat tot u doordringt, krijgt u vertrouwen. Dan geeft u zich over. Aan Hem. En u bent veilig."
Ds. Vreugdenhil spreekt in lijn met de de Heidelbergse Catechismus, als dat bij jou vervreemding oproept zijn we echt het spoor bijster. Het is voluit in lijn met de Gereformeerde vaderen en dat typeert ook de preken van ds. Vreugdenhil.Heidelbergse Catechismus Zondag 7:
Wat is een waar geloof?
Antwoord 21
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
-
Welkom, een mooie naam voor dit forum!Nuance schreef: ↑15 sep 2023, 11:22Ds. Vreugdenhil:
"Wie Jezus is en wat Hij gedaan heeft. Als dat tot u doordringt, krijgt u vertrouwen. Dan geeft u zich over. Aan Hem. En u bent veilig."Ds. Vreugdenhil spreekt in lijn met de de Heidelbergse Catechismus, als dat bij jou vervreemding oproept zijn we echt het spoor bijster. Het is voluit in lijn met de Gereformeerde vaderen en dat typeert ook de preken van ds. Vreugdenhil.Heidelbergse Catechismus Zondag 7:
Wat is een waar geloof?
Antwoord 21
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
-
Ik snap in deze GG-lid. Tot u doordringen vind ik ook wel een heel vaag omschreven begrip. Ik snap wat hij bedoelt maar ik denk dat scherper stellen wat en hoe meer duidelijkheid zal geven. Daarnaast merk ik wel verschil tussen zijn preken in bijv. 2011 en nu.