Weekdiensten

Mistig

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

eilander schreef:
Mistig schreef:
Jantje schreef:@eilander verwoordt precies wat ik bedoel. Dus ik ben het ook helemaal met hem eens, vanzelf.

Waarom kom je naar de kerk, @FlyingEagle? Om te zingen, om te bidden of om Gods stem te horen? En zeker, die hoor je ook in zingen en in het bidden, maar vooral als God tot ons komt in het gewaad van Zijn heilig Evangelie. En dat is allereerst de levendige verkondiging van Gods Woord en niet het zingen of het bidden. Vanzelf hebben zij ook een belangrijke functie in de liturgische eredienst, maar niet de hoofdfunctie.
Het klinkt vroom, maar ik blijf het een bijzondere benadering vinden.
Ik kom er ook echt om te zingen en (mee) te bidden, om de wetslezing en de geloofsbelijdenis aan te horen en te beamen. En ik zou geen onderdeel willen missen of belangrijker kunnen stellen dan het ander. De gehele liturgie is van enorm belang. En wat mij betreft zou het nog rijker kunnen.
Dat roept bij mij wel de vraag op wat volgens jou de functie van de prediking is.
In het verlengde van de wet is het een spiegel voor de elke kerkganger.
Daarnaast is er (als het goed is) in de prediking een oproep tot bekering en een oproep tot een heilig leven.
Dit mag ook praktisch gemaakt worden.
Doel hiervan is dat wij God (beter) leren kennen en dat Hij uiteindelijk ook in ons leven aan Zijn eer komt.

Je zou ook kunnen zeggen, de prediking is geloofsonderricht. Dat was ook het uitgangspunt in de reformatie. Niet alleen de traditie, maar óók de verkondiging als onderricht voor de gelovige(n).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

De komende week zal ik een zangavond bezoeken. En misschien wel meer dan één ook. Die avonden zullen waarschijnlijk prachtig zijn. De zang, de muziek en de instrumentale begeleiding vind ik altijd een hele verademing in deze tijd van het jaar. Bovendien kan de muziek ook tot bemoediging zijn. Maar zulke zangavonden zijn wel ondergeschikt aan de levendige verkondiging van Gods Woord, ook al kunnen ze ook het middel zijn tot bekering.

Daarnaast: toen Jezus tijdens Zijn rondwandeling op aarde preekte, lees ik nergens dat hij daarvoor of daarna zong. Hij zong wel, kort voor Zijn lijden en sterven, maar Zijn hoofddoel bestond uit preken. En dat zie je trouwens bij Johannes de Doper ook heel specifiek terugkomen; of bij Paulus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef: Daarnaast: toen Jezus tijdens Zijn rondwandeling op aarde preekte, lees ik nergens dat hij daarvoor of daarna zong. Hij zong wel, kort voor Zijn lijden en sterven, maar Zijn hoofddoel bestond uit preken.
Misschien was het wel zó vanzelfsprekend dat het niet vermeld werd. Je kunt niet zeggen dat Hij niét gezongen heeft op grond van het feit dat het pas bij de paasmaaltijd vermeld wordt. Er staan zoveel dingen niet vermeld die wél plaats vonden. Juist datgene wat niet vanzelfsprekend was, werd opgeschreven.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef: Daarnaast: toen Jezus tijdens Zijn rondwandeling op aarde preekte, lees ik nergens dat hij daarvoor of daarna zong. Hij zong wel, kort voor Zijn lijden en sterven, maar Zijn hoofddoel bestond uit preken.
Misschien was het wel zó vanzelfsprekend dat het niet vermeld werd. Je kunt niet zeggen dat Hij niét gezongen heeft op grond van het feit dat het pas bij de paasmaaltijd vermeld wordt. Er staan zoveel dingen niet vermeld die wél plaats vonden. Juist datgene wat niet vanzelfsprekend was, werd opgeschreven.
Hoe stelt u zich dan het Borgtochtelijk lijden van Christus voor?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Dat is wel heel makkelijk.

En de voorbeelden van Johannes de Doper en Paulus negeer je voor het gemak maar even.

Ik ben heus niet voor afschaffing van het zingen binnen de eredienst. En een voorspel of begeleiding van Heykoop, Nieuwkoop, Sanderman of Wildeman vind ik heus allemaal wel prima. Maar het is niet de hoofdzaak van de eredienst. Dat was in de Bijbel niet en nu ook niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:

En de voorbeelden van Johannes de Doper en Paulus negeer je voor het gemak maar even.

Ik ben heus niet voor afschaffing van het zingen binnen de eredienst. En een voorspel of begeleiding van Heykoop, Nieuwkoop, Sanderman of Wildeman vind ik heus allemaal wel prima. Maar het is niet de hoofdzaak van de eredienst. Dat was in de Bijbel niet en nu ook niet.
Een beetje calvinist is toch zeker wel tegen (overtollig) orgelspel tijdens de eredienst?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Een beetje calvinist is toch zeker wel tegen (overtollig) orgelspel tijdens de eredienst?
Tijdens de collectezang mag er best een uitgebreid voorspel ten gehore worden gebracht. Verder liever niet nee. ;) Hier in de gemeente is het soms over de top, qua lengte. En dat kan ook ergernis opwekken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mistig schreef:
eilander schreef:Dat roept bij mij wel de vraag op wat volgens jou de functie van de prediking is.
In het verlengde van de wet is het een spiegel voor de elke kerkganger.
Daarnaast is er (als het goed is) in de prediking een oproep tot bekering en een oproep tot een heilig leven.
Dit mag ook praktisch gemaakt worden.
Doel hiervan is dat wij God (beter) leren kennen en dat Hij uiteindelijk ook in ons leven aan Zijn eer komt.

Je zou ook kunnen zeggen, de prediking is geloofsonderricht. Dat was ook het uitgangspunt in de reformatie. Niet alleen de traditie, maar óók de verkondiging als onderricht voor de gelovige(n).
Ik mis hierin dat de prediking de bediening der verzoening is. De zondaar wordt in de prediking voor Gods rechterstoel gedaagd, maar ook daarin vrijgesproken!
Daarom ben ik het ook niet eens met DIA en DDD die de Schriftlezing belangrijker vinden dan de prediking. Dat klinkt heel aanlokkelijk, maar het is niet naar de Schrift, al wil ik niet een enorme tegenstelling hierin creëren. Maar in de Bijbel staat steeds "... en beginnende van diezelve Schrift, verkondigde hem Jezus."
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:

Heb je ooit wel eens in de gaten gehad dat een Psalm ook Gods Woord is? Volgens mij niet.
Als je de psamlen volkomen gedachteloos zingt, kom je tot de conclusie dat ze in de kerkdienst van minder belang zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat is totaal geen antwoord op mijn vraag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:Dat is totaal geen antwoord op mijn vraag.
Je stelt helemaal geen vraag. En je gaat niet in op wat mensen schrijven.
Advies: denk eerst eens tien minuten na voor je antwoord geeft op een reactie.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Jantje schreef:Dat is totaal geen antwoord op mijn vraag.
Je stelt helemaal geen vraag. En je gaat niet in op wat mensen schrijven.
Advies: denk eerst eens tien minuten na voor je antwoord geeft op een reactie.
Doe niet zo onaardig. @Hendrikus rukt mijn reactie totaal uit het verband hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Ik kwam een artikel tegen over zingen. Gezien de discussie deel ik deze hier:
https://www.geloofstoerusting.nl/artike ... en-zingen/
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:Ik kwam een artikel tegen over zingen. Gezien de discussie deel ik deze hier:
~ Paulus en Silas zongen onder zware omstandigheden in de kerker Gode lofzangen.
~ De Borg van de Kerk zong borgtochtelijk voor de ingang van Zijn lijden,
~ Heman zong doodbrakende
~ Zingen hoeft niet altijd met de mond, het kan ook met het hart, en
Met hart en mond beide.
~ Zingend zijn vele martelaars van deze aarde overgaan in eeuwige heerlijkheid.
~ Zingen, de engelen zongen in Efratha's velden, toen het geheim van de menswording van Gods Zoon hun werd geopenbaard.
En zo zou er veel meer te noemen zijn.
Maar niet alleen over het zingen.
Doorgaans is de wereld door onze zonden vaak een Tranendal.
Maar gelukkig hij (of zij) die eens over alles heen mag blikken, en mag zingen in druk en kruis.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nasrani

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Nasrani schreef:Ik kwam een artikel tegen over zingen. Gezien de discussie deel ik deze hier:
~ Paulus en Silas zongen onder zware omstandigheden in de kerker Gode lofzangen.
~ De Borg van de Kerk zong borgtochtelijk voor de ingang van Zijn lijden,
~ Heman zong doodbrakende
~ Zingen hoeft niet altijd met de mond, het kan ook met het hart, en
Met hart en mond beide.
~ Zingend zijn vele martelaars van deze aarde overgaan in eeuwige heerlijkheid.
~ Zingen, de engelen zongen in Efratha's velden, toen het geheim van de menswording van Gods Zoon hun werd geopenbaard.
En zo zou er veel meer te noemen zijn.
Maar niet alleen over het zingen.
Doorgaans is de wereld door onze zonden vaak een Tranendal.
Maar gelukkig hij (of zij) die eens over alles heen mag blikken, en mag zingen in druk en kruis.
Wat wil je met deze reactie duidelijk maken?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie