In het verlengde van de wet is het een spiegel voor de elke kerkganger.eilander schreef:Dat roept bij mij wel de vraag op wat volgens jou de functie van de prediking is.Mistig schreef:Het klinkt vroom, maar ik blijf het een bijzondere benadering vinden.Jantje schreef:@eilander verwoordt precies wat ik bedoel. Dus ik ben het ook helemaal met hem eens, vanzelf.
Waarom kom je naar de kerk, @FlyingEagle? Om te zingen, om te bidden of om Gods stem te horen? En zeker, die hoor je ook in zingen en in het bidden, maar vooral als God tot ons komt in het gewaad van Zijn heilig Evangelie. En dat is allereerst de levendige verkondiging van Gods Woord en niet het zingen of het bidden. Vanzelf hebben zij ook een belangrijke functie in de liturgische eredienst, maar niet de hoofdfunctie.
Ik kom er ook echt om te zingen en (mee) te bidden, om de wetslezing en de geloofsbelijdenis aan te horen en te beamen. En ik zou geen onderdeel willen missen of belangrijker kunnen stellen dan het ander. De gehele liturgie is van enorm belang. En wat mij betreft zou het nog rijker kunnen.
Daarnaast is er (als het goed is) in de prediking een oproep tot bekering en een oproep tot een heilig leven.
Dit mag ook praktisch gemaakt worden.
Doel hiervan is dat wij God (beter) leren kennen en dat Hij uiteindelijk ook in ons leven aan Zijn eer komt.
Je zou ook kunnen zeggen, de prediking is geloofsonderricht. Dat was ook het uitgangspunt in de reformatie. Niet alleen de traditie, maar óók de verkondiging als onderricht voor de gelovige(n).