Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Er staat: een vrouwelijke predikant, die geen lid kan worden van ...
@Nathanael; inderdaad. In een periode van ruim tien jaar, en we zijn nu ruim tien jaar verder. Maar goed. Ik blijf zonder tegenbewijs erbij dat er voldoende gronden zijn voor mijn veronderstelling.
@Nathanael; inderdaad. In een periode van ruim tien jaar, en we zijn nu ruim tien jaar verder. Maar goed. Ik blijf zonder tegenbewijs erbij dat er voldoende gronden zijn voor mijn veronderstelling.
- J.C. Philpot
Natuurlijk, dat is op verzoek van het hoofdbestuur geschreven. En het hoofdbestuur staat (gelukkig) nog op het officiele standpunt dat men geen ruimte ziet voor de vrouw in het ambt.Ambtenaar schreef:Ik baseer me vooral op de brochure geschreven door dr. F. Bouter en de brochure geschreven door dr. M. van Campen en dr. J. Hoek. Op basis hiervan kom in tot de conclusie dat binnen de Gereformeerde Bond men geen ruimte ziet voor vrouwelijke ambtsdragers.DDD schreef: Gezien zowel jouw reactie als die van Nathanael begin ik mij af te vragen of ik wellicht iets heb gemist en de GB gewoon een (groot?) deel van de adressen uit de lijst zoals die in 2000 was, heeft geschrapt.
Het is net als de CGK. Het officiele CGK standpunt is ook nog steeds dat men geen ruimte ziet voor de vrouw in het ambt. Maar we weten allemaal dat het grondvlak (gemeenteleden en predikanten) een stroming heeft die dat juk graag van zich af wenst te werpen.
Nu is de situatie in de CGK dat gemeenten zich aan een kerkorde dienen te houden. De GB is slechts een vereniging van personen, maar heeft geen enkele bindende bevoegdheid. Predikanten en gemeenten hebben gewoon de vrijheid om hier vanaf te wijken, waar de GB niets aan kan doen buiten het herhalen van de officiele standpunten. En daarom word de vrouw in het ambt ook in steeds meer gemeenten met traditioneel een GB signatuur ingevoerd, zonder dat dat zoveel reuring geeft als in de CGK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Gereformeerde Bond lees ik als een club mensen die volgens gereformeerde hermeneutische principes willen leven en daarom op grond van hun gereformeerde principes de vrouw in het ambt niet toelaten.
Dat is wat anders dan de sociologische aanduiding van DDD, die meent dat iedereen die maar in de GB is opgegroeid, ook diezelfde kenmerken als vanzelf levenslang met zich mee omdragen. Volgens mij ben je gereformeerd als je die principes hanteert, niet omdat je nog in de lijst met leden staat opgenomen.
Wanneer je dus niet langer meer de gereformeerde uitgangspunten wilt hanteren, is het zeer onlogisch om in een belangenclub te zitten, die heel andere uitgangspunten heeft dan jij als individu. Om die reden vind ik het plausibeler te veronderstellen dat de GB slechts weinig randleden hebben die actief voor de vrouw in het ambt zijn. Zowel nu als in het verleden. En dat bedoel ik vooral met het oog op het verleden. En het lidmaatschap opzeggen is wat anders dan schrappen.
Dat is wat anders dan de sociologische aanduiding van DDD, die meent dat iedereen die maar in de GB is opgegroeid, ook diezelfde kenmerken als vanzelf levenslang met zich mee omdragen. Volgens mij ben je gereformeerd als je die principes hanteert, niet omdat je nog in de lijst met leden staat opgenomen.
Wanneer je dus niet langer meer de gereformeerde uitgangspunten wilt hanteren, is het zeer onlogisch om in een belangenclub te zitten, die heel andere uitgangspunten heeft dan jij als individu. Om die reden vind ik het plausibeler te veronderstellen dat de GB slechts weinig randleden hebben die actief voor de vrouw in het ambt zijn. Zowel nu als in het verleden. En dat bedoel ik vooral met het oog op het verleden. En het lidmaatschap opzeggen is wat anders dan schrappen.
Het punt is natuurlijk dat jij hier van alles roeptoetert zonder zelf met bewijs te komen. Het gaat mij er helemaal niet om dat er geen ontwikkeling te zien zou zijn binnen de GB. Dat is gewoon waar. Het is inderdaad ook waar dat er een (groeiende) groep bonders is die voorstander is van de vrouw in het ambt.DDD schreef:Er staat: een vrouwelijke predikant, die geen lid kan worden van ...
Jij roept dan echter meteen weer dat het gaat om een ´groot deel´ e.d. Dat soort nergens op gebaseerde uitroepen doe je wel vaker (met schattingen die ver boven het aannemelijke uitstijgen) en dat wekt verwarring.
Ik spreek vrij veel en vrij regelmatig predikanten en kerkenraadsleden die lid zijn van de GB en daarbij hoor ik vooral zorgen om deze ontwikkeling. Ik vind het prima als jij vast wilt houden aan je eigen stelling, maar de bewijslast ligt toch echt bij jou.
Overigens kan iedereen lid worden van de Gereformeerde Bond, ook vrouwelijke predikanten.
Over dat laatste: Ik heb toch echt gelezen dat ds. N. Boot dat niet kon.
Maar goed. Dat is een bijzaak. En wellicht hebben veel mensen de GB (moeten) verlaten. Maar goed, ik ga eerst maar eens werken.
Maar goed. Dat is een bijzaak. En wellicht hebben veel mensen de GB (moeten) verlaten. Maar goed, ik ga eerst maar eens werken.
- Johann Gottfried Walther
Predikanten die voor vrouwen in het ambt zijn hebben meestal een ander soort prediking, dit raakt aan de visie op Gods woord en hoe serieus ze de Bijbel nemen.merel schreef:Deze predikanten hebben de afgelopen maanden bij ons gepreekt. Ik vermoed dat bij ons de discussie dus ook op gang zal komenJ.C. Philpot schreef:Ik heb eerder al professor Graafland genoemd.Ambtenaar schreef:Welke predikant die lid is van de GB heeft gepleit voor vrouwelijke ambtsdragers? Ik ken er geen, maar dat kan aan mij liggen.
Een ander bekend voorbeeld is ds. A.J. Zoutendijk.
Ds P.J. Visser heeft overigens enige tijd geleden meegewerkt aan een bevestigingsdienst van een vrouwelijke predikant, waarbij hij sprak over haar roeping tot het ambt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
- J.C. Philpot
Helemaal mee eens.Johann Gottfried Walther schreef:Predikanten die voor vrouwen in het ambt zijn hebben meestal een ander soort prediking, dit raakt aan de visie op Gods woord en hoe serieus ze de Bijbel nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
In hoeverre hebben zij dan een niet-bijbelse prediking?Johann Gottfried Walther schreef:Predikanten die voor vrouwen in het ambt zijn hebben meestal een ander soort prediking, dit raakt aan de visie op Gods woord en hoe serieus ze de Bijbel nemen.merel schreef:Deze predikanten hebben de afgelopen maanden bij ons gepreekt. Ik vermoed dat bij ons de discussie dus ook op gang zal komenJ.C. Philpot schreef:Ik heb eerder al professor Graafland genoemd.Ambtenaar schreef:Welke predikant die lid is van de GB heeft gepleit voor vrouwelijke ambtsdragers? Ik ken er geen, maar dat kan aan mij liggen.
Een ander bekend voorbeeld is ds. A.J. Zoutendijk.
Ds P.J. Visser heeft overigens enige tijd geleden meegewerkt aan een bevestigingsdienst van een vrouwelijke predikant, waarbij hij sprak over haar roeping tot het ambt.
Dat kan helemaal niet specifiek geduid worden. Er zal worden vervallen in algemeenheden. Het is heel makkelijk om te benoemen dat een predikant afwijkt ten aanzien van vrouwelijke ambtsdragers. Moeilijker is om afstand te nemen van allerlei theorieën omtrent rechtvaardigmaking, etc. waarvan je je kunt afvragen in hoeverre die conform de Bijbel zijn. Daar hebben verstandigere mensen dan ik al boeken over geschreven, over hoe ingewikkeld het bijvoorbeeld geworden is. Bij het eerste kunt je concreet aanwijzen wat de afwijking is ten opzichte van de Bijbel, in de verschillende theorieën die zijn uitgedacht is dat een stuk lastiger.merel schreef: In hoeverre hebben zij dan een niet-bijbelse prediking?
Dat ben ik volkomen met je eens. Ik lees op dit forum regelmatig de zinnen 'dan krijg je een andere prediking'of 'dan krijg je de glijdende schaal' , maar onderbouwen waarom deze prediking niet bijbels is, wordt nooit gedaan.
Dat is helemaal niet zo moeilijk. Gisteren nog heeft Ambtenaar hier geponeerd dat in een preek 'zaken ter overweging meegegeven moeten worden' en dat een preek kan helpen om duidelijkheid te verschaffen over een Bijbeltekst.Ambtenaar schreef:Dat kan helemaal niet specifiek geduid worden. Er zal worden vervallen in algemeenheden. Het is heel makkelijk om te benoemen dat een predikant afwijkt ten aanzien van vrouwelijke ambtsdragers. Moeilijker is om afstand te nemen van allerlei theorieën omtrent rechtvaardigmaking, etc. waarvan je je kunt afvragen in hoeverre die conform de Bijbel zijn. Daar hebben verstandigere mensen dan ik al boeken over geschreven, over hoe ingewikkeld het bijvoorbeeld geworden is. Bij het eerste kunt je concreet aanwijzen wat de afwijking is ten opzichte van de Bijbel, in de verschillende theorieën die zijn uitgedacht is dat een stuk lastiger.merel schreef: In hoeverre hebben zij dan een niet-bijbelse prediking?
Dat is een volstrekt andere benadering dan de Bijbelse visie op prediking. Dat kan niet anders dan ook met de inhoud te maken hebben.
Ik weet natuurlijk niet of dit ook geldt voor de betreffende predikanten, dat moet ik erbij zeggen.
- Johann Gottfried Walther
Merel: Jij wilde beweren dat bij een predikant als Ds. Zoutendijk, Bijbelse zaken als de zondeval, de uitverkiezing, zondekennis, rechtvaardiging van de goddeloze en dergelijke...volle aandacht krijgen...?
Sommige predikanten maken genade eerder goedkoop, of leggen veel nadruk op heiligmaking maar vergeten vrijwel de rechtvaardigmaking...
Sommige predikanten maken genade eerder goedkoop, of leggen veel nadruk op heiligmaking maar vergeten vrijwel de rechtvaardigmaking...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ds Zoutendijk kan ik niet beoordelen, maar van dr. P Visser staat genoeg te beluisteren op internet, en daar heb ik nog weinig ongereformeerds gehoord
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ds Zoutendijk preekt voluit gereformeerd. Daar is genoeg van te horen.
Jij haalt mijn woorden wel uit de context. Dat is jammer.eilander schreef: Dat is helemaal niet zo moeilijk. Gisteren nog heeft Ambtenaar hier geponeerd dat in een preek 'zaken ter overweging meegegeven moeten worden' en dat een preek kan helpen om duidelijkheid te verschaffen over een Bijbeltekst.
Ik pleit voor een verantwoordelijke rol van een gelovige. Het gaat om bewustwording, bewuste keuzes maken en een proces van internaliseren en niet van klakkeloos overnemen wat een willekeurige predikant allemaal beweert op grond van een Bijbeltekst.Dat is een volstrekt andere benadering dan de Bijbelse visie op prediking. Dat kan niet anders dan ook met de inhoud te maken hebben. Ik weet natuurlijk niet of dit ook geldt voor de betreffende predikanten, dat moet ik erbij zeggen.