Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef: 27 jul 2023, 20:49 Je bedoelt veel verhaaltjes tijdens de preek?
Soms iets ter verduidelijking, wie er over valt valle er dan maar over, maar die mist wel veel.
En nee, de prediker moet en mag niet centraal staan, dat wordt ook nog wel eens in dit verband verweten.
Als het recht ligt maakt genade klein.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Als je een beetje door de stijl heen kunt luisteren kun je veel leren bij ds. Lamain. Maar inderdaad geen gedegen tekstuitleg en soms ontbreekt de lijn ook weleens. Toch vond ik het geen straf dat bij ons de catechismusverklaring van hem gelezen is.
- Niet meer zo actief -
Bruna

Bericht door Bruna »

Is de Catechismusverklaring van ds Lamain goed te volgen voor jongeren?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Bruna schreef: 27 jul 2023, 21:15 Is de Catechismusverklaring van ds Lamain goed te volgen voor jongeren?
Daar geldt een beetje hetzelfde voor, als je tegen de stijl en het gebrek aan structuur kunt wel. Maar verwacht geen zin voor zin verklaring.
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 27 jul 2023, 21:21
Bruna schreef: 27 jul 2023, 21:15 Is de Catechismusverklaring van ds Lamain goed te volgen voor jongeren?
Daar geldt een beetje hetzelfde voor, als je tegen de stijl en het gebrek aan structuur kunt wel. Maar verwacht geen zin voor zin verklaring.
En als ik het zou doen zou het forum weer op z'n kop kunnen komen te staan.
Dank, Mannetje, ik geloof dat je het begrijpt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zuidab

Bericht door Zuidab »

-DIA- schreef: 27 jul 2023, 20:32
Robbie schreef: 27 jul 2023, 20:29
-DIA- schreef:
Robbie schreef: 27 jul 2023, 20:19 Ik ken ds. Lamain alleen uit verhalen en (lang geleden) een enkele leespreek. Wat is de stijl van ds. Lamain, kan je daar iets over vertellen wat hem kenmerkt?
Hier zijn er verschillende te beluisteren. Ook via Digibron is veel van hem te lezen.
https://www.youtube.com/results?sp=mAEB ... AIN+PREKEN
"Preken in de stijl van ds. Lamain": gebruikt hij woorden die ds. Lamain ook gebruikte, gebruikt hij de "preektoon" van ds. Lamain, is er iets specifieks uit ds. Lamains prediking wat hij ook benoemt of nog wat anders? Waar doel je op?
Nee, je moest niet teveel exegese verwachten, maar meer een gemoedelijke, pastorale, bevindelijke en toch een heel ernstige preek. Voedsel voor hongerigen en lafenis voor dorstigen. Maar ontdekking en bestraffing van het nabijkomend werk. Wat hij zelf zegt: Het is zo belangrijk dat het uit het hart mag komen. Dat wordt gemerkt.
Helemaal mee eens. We hebben hem vaak gehoord in Lethbridge de laatste 3 jaren, bijna al zijn vrije zondagen. Het valt me elke weer op hoe gunnend ds. De Leeuw is. We horen ook vaak over 7th street North, waar de kerk van Lethbridge stond toen hij onze predikant was, en waar hij vaak met opening heeft mogen voorgaan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: 27 jul 2023, 21:04 Als je een beetje door de stijl heen kunt luisteren kun je veel leren bij ds. Lamain. Maar inderdaad geen gedegen tekstuitleg en soms ontbreekt de lijn ook weleens. Toch vond ik het geen straf dat bij ons de catechismusverklaring van hem gelezen is.
Ik ken deze predikant niet en het gaat me ook niet om hem, maar wat je zegt lijkt in tegenstelling met elkaar. Geen gedegen tekstuitleg, maar wel veel kunnen leren. Wat dan, vraag ik me dan af.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ambtenaar schreef: 28 jul 2023, 07:19
Mannetje schreef: 27 jul 2023, 21:04 Als je een beetje door de stijl heen kunt luisteren kun je veel leren bij ds. Lamain. Maar inderdaad geen gedegen tekstuitleg en soms ontbreekt de lijn ook weleens. Toch vond ik het geen straf dat bij ons de catechismusverklaring van hem gelezen is.
Ik ken deze predikant niet en het gaat me ook niet om hem, maar wat je zegt lijkt in tegenstelling met elkaar. Geen gedegen tekstuitleg, maar wel veel kunnen leren. Wat dan, vraag ik me dan af.
Uitleg over de praktijk van het geestelijk leven. Zeker niet los van het geheel van de Schrift, mocht je het zo opvatten, maar de geestelijke lessen volgen niet altijd in een heldere lijn uit het bepreekte tekstgedeelte.
- Niet meer zo actief -
Thea

Bericht door Thea »

Ds Lamain was de geestelijke vader van ds de Leeuw. Dus daar zal de overeenkomst van stijl wel vandaan komen.
KDD

Bericht door KDD »

Thea schreef: 28 jul 2023, 19:26 Ds Lamain was de geestelijke vader van ds de Leeuw. Dus daar zal de overeenkomst van stijl wel vandaan komen.
Ze leefden in verschillende werelddelen dus dat begrijp ik niet zo.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Thea schreef: 28 jul 2023, 19:26 Ds Lamain was de geestelijke vader van ds de Leeuw. Dus daar zal de overeenkomst van stijl wel vandaan komen.
Niet eerder gehoord, verrassend. Ik leg de link niet direct. Kunt u er meer over vertellen?

In zijn Barneveldse tijd heb ik ds. De Leeuw regelmatig gehoord. Ik hoorde toen niet, wat nu beschreven wordt. Het lijkt mij een goede ontwikkeling.

In dit stuk noemt ds. De Leeuw Ds Lamain wel, maar niet als geestelijk vader. Hij had wel contact maar uitsluitend per brief: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

https://www.kerktijden.nl/gemeente/265/ ... oudemirdum

Ik zag dat de Gereformeerde Gemeente Oudemirdum afgelopen zondag en aankomende zondag 4 diensten worden gehouden. Is dat in verband met de vakantie, door drukte daar? Lijkt me voor Ds. Schot ook best zwaar, 4 diensten.
MichelT

Bericht door MichelT »

Job schreef: 21 dec 2022, 16:49 Oke, gaan we. Alfabetische eerste vier:

1) Aagtekerke - m
2) Aalburg - r
3) Aalst - r
4) Alblasserdam - rm
Heb je dat overzicht nog?
Job

Bericht door Job »