Dat kan de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Het zal DDD wellicht niet in dank worden afgenomen dat hij het zo formuleert, maar hij heeft wel degelijk een punt.Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens. Zondagmiddag duurde de preek voor mijn gevoel maar 5 minuten.DDD schreef:Ik denk dat ook de kwaliteit van de preken een rol speelt. In de rechtsere kerkverbanden besteden dominees vaak weinig tijd aan hun preek. Bij een intrededienst is er net wat meer aandacht voor, en dat is prettig om te horen. Bovendien zijn de preken vaak wat korter, en de lengte van een preek is binnen deze kerkverbanden meestal omgekeerd evenredig met de kwaliteit ervan.
Weekdiensten
Re: Weekdiensten [3]
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
O, nee hoor, ik heb heel vaak het gevoel of de kerkdienst zo om is. Zondagmiddag was geen uitzondering, integendeel...Hendrikus schreef:Dat kan de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Het zal DDD wellicht niet in dank worden afgenomen dat hij het zo formuleert, maar hij heeft wel degelijk een punt.Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens. Zondagmiddag duurde de preek voor mijn gevoel maar 5 minuten.DDD schreef:Ik denk dat ook de kwaliteit van de preken een rol speelt. In de rechtsere kerkverbanden besteden dominees vaak weinig tijd aan hun preek. Bij een intrededienst is er net wat meer aandacht voor, en dat is prettig om te horen. Bovendien zijn de preken vaak wat korter, en de lengte van een preek is binnen deze kerkverbanden meestal omgekeerd evenredig met de kwaliteit ervan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Als een preek voelt als kort, dan zal hij dat ook in de meeste gevallen wel zijn. En anders is het al tekenend dat je bij een goede preek het idee hebt dat hij zo voorbij is. Dat zal dan een onbewuste associatie zijn, want in de meeste gevallen is dat namelijk ook zo.
Waarop baseer je dat, naast je subjectieve gevoelens.DDD schreef:Ik denk dat ook de kwaliteit van de preken een rol speelt. In de rechtsere kerkverbanden besteden dominees vaak weinig tijd aan hun preek. Bij een intrededienst is er net wat meer aandacht voor, en dat is prettig om te horen. Bovendien zijn de preken vaak wat korter, en de lengte van een preek is binnen deze kerkverbanden meestal omgekeerd evenredig met de kwaliteit ervan.
-
- Verbannen
Precies; of hij nu een uur duurt, of een half uur, dat maakt geen biet uit.DDD schreef:Als een preek voelt als kort, dan zal hij dat ook in de meeste gevallen wel zijn. En anders is het al tekenend dat je bij een goede preek het idee hebt dat hij zo voorbij is. Dat zal dan een onbewuste associatie zijn, want in de meeste gevallen is dat namelijk ook zo.
Verder sluit ik me aan bij de vraag van @GGotK; al is één keer posten wel genoeg.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het ligt niet gevoelig hoor. Ik reageerde zo omdat jij tweemaal betwijfelt waarom mensen luisteren. Ik denk dan: jij vindt daar iets van.Hollander schreef:Ik stel twee vragen...... Maar deze reactie lijkt (!) meer alsof ik een gevoelige snaar raak.Stof schreef:Jij mag vermoeden wat je vermoedt, suggereren wat je suggereert.![]()
Ik kan mij kerkelijk meeleven (heel) goed indenken als het een bevestiging-/intrededienst betreft van:
- Je (oud-)predikant
- De naburige classisgemeente
- Je (oud-)gemeente
Of als het gaat om:
- De predikant van nabije familieleden/vrienden
- Een gemeente waar je om welke reden dan ook een hechte(re) relatie mee hebt
Laat duidelijk zijn dat je beter naar dergelijke Woordverkondiging kan luisteren, dan tal van andere aardsgerichte zaken. Maar dan zijn er doorsnee genomen vaak veel meer diensten te luisteren, waar de Woordverkondiging méér centraal staat.
Dus ik ben echt benieuwd naar het verder nut? Ik zie het niet, maar dat is ook persoonlijk.
Naast de al genoemde redenen zijn deze diensten soms de enige kans om een predikant eens te horen (deze diensten staan vaak bij uitzondering open. En als een dominee aan de andere kant vh land staat en je zelf niet vacant bent kan het voorkomen dat je een heel aantal predikanten nooit hoort). Dit is natuurlijk geen heel belangrijke reden maar toch ook behorend bij betrokkenheid bij je kerverband en andere kerkverbanden.
Persoonlijk vind ik het ook fijn om een praktisch getuigenis te horen van Gods spreken. Tijdens intredes hoor je daar vaak wat over.
Een kerkdienst is méér dan een preekJantje schreef:O, nee hoor, ik heb heel vaak het gevoel of de kerkdienst zo om is. Zondagmiddag was geen uitzondering, integendeel...Hendrikus schreef:Dat kan de uitzondering zijn die de regel bevestigt. Het zal DDD wellicht niet in dank worden afgenomen dat hij het zo formuleert, maar hij heeft wel degelijk een punt.Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens. Zondagmiddag duurde de preek voor mijn gevoel maar 5 minuten.DDD schreef:Ik denk dat ook de kwaliteit van de preken een rol speelt. In de rechtsere kerkverbanden besteden dominees vaak weinig tijd aan hun preek. Bij een intrededienst is er net wat meer aandacht voor, en dat is prettig om te horen. Bovendien zijn de preken vaak wat korter, en de lengte van een preek is binnen deze kerkverbanden meestal omgekeerd evenredig met de kwaliteit ervan.

~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
Maar Gods Woord is het belangrijkste.
En als het daarover gaat, dan duurt geen kerkdienst mij te lang.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Vorige week probeerde ik dat ook duidelijk te maken toen het ging over zingen tijdens de dienst.Hendrikus schreef: Een kerkdienst is méér dan een preek
Onderstaande post is natuurlijk waar, maar Gods Woord klinkt ook in de Schriftlezing, wetslezing en in het zingen.
Een eredienst bestaat echt niet alleen uit een preek.
Jantje schreef:Maar Gods Woord is het belangrijkste.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jij zegt het...Jantje schreef:Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.
-
- Verbannen
Wou je dat ontkennen dan?Mistig schreef:Jij zegt het...Jantje schreef:Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Wat mij betreft stel je de verkondiging op deze manier boven de andere aspecten die ook wezenlijk onderdeel zijn van de eredienst en daarom net zo belangrijk zijn. Zang, gebed, Schrift- of wetslezing kan niet worden gemist.Jantje schreef:Wou je dat ontkennen dan?Mistig schreef:Jij zegt het...Jantje schreef:Maar de Woordverkondiging is wel het belangrijkste.![]()