Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Luther
Contacteer:

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Luther »

Lassie schreef:Dat noem je toch geen appelringen?
Volgens mij zijn dat appelbeignets (als ik het recept zo lees).

Appelringen doet me denken aan: appel ringen bestrooit met kaneel en dan even in de oven.
Nee, appelbeignets zijn gevuld met meer dan appels en groter dan wat ik beschreef.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lassie

Bericht door Lassie »

Terri schreef:Ik dacht dat een appelbeignet appel met bladerdeeg is, althans zo noemt de stichting Adullam ze.
Deze 'appelringen' van Luther maakte mijn moeder vroeger ook en noemde ze appelflappen, wat nu ook niet meer klopt, want dat zijn meestal die driehoeken van bladerdeeg met appel.
Flap of ring, appel met het oliebollendeeg, zonder de krenten,rozijnen enz en dan eerst de flappen bakken en als die appelsessie achter de rug was, gingen de ingrediënten voor de oliebollen bij het restbeslag en dan werden de oliebollen gebakken, allerlei schalen kwamen te voorschijn om te vullen........mooie herinneringen.
In een onverwarmde garage, hooguit een straalkacheltje, op een gasbrandertje, het is absoluut geen 'heel holland bakt' tafereel, maar het ging prima en wat was het gezellig en vooral lekker!
De echte appelbeignets bak je niet met bladerdeeg.

Een appelflap maak je met bladerdeeg. Appel, kaneel en rozijnen dat leg je dan midden op een stukje bladerdeeg en dan klap je het dicht. Zijkantjes met vorkje dichtmaken zodat je een soort van kartelrandje.
Terri

Bericht door Terri »

Lassie schreef:
Terri schreef:Ik dacht dat een appelbeignet appel met bladerdeeg is, althans zo noemt de stichting Adullam ze.
Deze 'appelringen' van Luther maakte mijn moeder vroeger ook en noemde ze appelflappen, wat nu ook niet meer klopt, want dat zijn meestal die driehoeken van bladerdeeg met appel.
Flap of ring, appel met het oliebollendeeg, zonder de krenten,rozijnen enz en dan eerst de flappen bakken en als die appelsessie achter de rug was, gingen de ingrediënten voor de oliebollen bij het restbeslag en dan werden de oliebollen gebakken, allerlei schalen kwamen te voorschijn om te vullen........mooie herinneringen.
In een onverwarmde garage, hooguit een straalkacheltje, op een gasbrandertje, het is absoluut geen 'heel holland bakt' tafereel, maar het ging prima en wat was het gezellig en vooral lekker!
De echte appelbeignets bak je niet met bladerdeeg.

Een appelflap maak je met bladerdeeg. Appel, kaneel en rozijnen dat leg je dan midden op een stukje bladerdeeg en dan klap je het dicht. Zijkantjes met vorkje dichtmaken zodat je een soort van kartelrandje.
Dat zou kunnen, maar menig bakker verkoopt ze onder die naam, ook recepten voor appelbeignets op internet gebruiken veelal bladerdeeg.

Hoe bak je een echte appelbeignet dan?
Terri

Bericht door Terri »

http://www.coquinaria.nl/recepten/appelbeignet.html

Gunst dan maakt Luther de echte! :yahoo
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Luther schreef:

Appelringen doet me denken aan: appel ringen bestrooit met kaneel en dan even in de oven.
Nee, appelbeignets zijn gevuld met meer dan appels en groter dan wat ik beschreef.
Die verrukkelijke gevallen die jij beschreef heb ik altijd als appelbeignets voorgezet gekregen.
Naampje maakt niet uit, smaak is geweldig! :)
- Niet meer zo actief -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mannetje schreef:
Luther schreef:

Die verrukkelijke gevallen die jij beschreef heb ik altijd als appelbeignets voorgezet gekregen.
Naampje maakt niet uit, als men mij maar geen appelbeignets voorschoteld die gevuld zijn met allerhande rommel, zoals spijs, rozijnen, etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lassie

Bericht door Lassie »

Luther schreef:
Mannetje schreef:
Luther schreef:

Naampje maakt niet uit, als men mij maar geen appelbeignets voorschoteld die gevuld zijn met allerhande rommel, zoals spijs, rozijnen, etc.
Precies.

Maar ik zal niemand dan ook een appelbeignets voorschotelen als het een appelflap blijkt te zijn.

Overigens op de huishoudschool geleerd dat er wel dergelijk verschil zit in: Appelflap en Appelbeignets.

Ach dat is het zelfde als hutspot. De een maakt het klaar zoals het hoort, de ander geeft er een Indisch/Turks/Amerikaans tintje aan. ;-)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Lassie schreef:Maar ik zal niemand dan ook een appelbeignets voorschotelen als het een appelflap blijkt te zijn.
Maar ook een appelflap behoort niet gevuld te zijn met spijs en rozijnen! ;)
Hoe dan ook: Mijn creaties noem ik appelringen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wij eten vanavond paarse spruitjes, ben benieuwd :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Wij eten vanavond paarse spruitjes, ben benieuwd :)
Komt je nieuwe disgenoot ook eten? ;)
Wij hebben ze ook gegeten, tijdje geleden, maar eerlijk gezegd vond ik het de veel duurdere prijs niet waard.
Als je ze kookt, blijven ze niet mooi paars he, maar ze krijgen een grijzige tint.
Je kunt ze beter wokken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vroeger hadden we groenlof... Ik vond het wel lekker.
Je ziet het nergens meer. Wellicht is het wat uit de mode?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Wij eten vanavond paarse spruitjes, ben benieuwd :)
Komt je nieuwe disgenoot ook eten? ;)
Wij hebben ze ook gegeten, tijdje geleden, maar eerlijk gezegd vond ik het de veel duurdere prijs niet waard.
Als je ze kookt, blijven ze niet mooi paars he, maar ze krijgen een grijzige tint.
Je kunt ze beter wokken.
Oh, oke ik dacht dat ze groen/paars zouden kleuren.
Nee ik heb geen "gasten" vanavondAfbeelding
We hebben nog een lang weekend voor de boeg met veel eetmomenten, maar om dan spruitjes op te dienen die iemand niet lust.....

Verstuurd vanaf mijn Lenovo A806 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Voor vandaag weet ik het nog niet. Ik ga zo wel voor morgen twee gehaktbroden, hartige taart met spinazie en geitenkaas en een appeltaart bakken. Gisteren al verschillende soorten muffins, stoofperen en appelmoes klaargemaakt en bouillon getrokken voor de stoofschotel. Vanavond de groente snijden voor de stoofschotel (pompoen, pastinaak, krielaardappeltjes en wortel) en dan kan deze tijdens kerktijd zo de oven in
Dodo

Bericht door Dodo »

Vandaag rustig aan met koken (havermoutpannenkoekjes), voor morgen heb ik een visschotel besteld. Dan doen we een vis-gourmet.

Ik vind de kerst altijd een beetje lastig. Door de supermarkten en tijdschriften en dergelijke is er toch altijd wat druk om spectaculair te eten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Vandaag rustig aan met koken (havermoutpannenkoekjes), voor morgen heb ik een visschotel besteld. Dan doen we een vis-gourmet.

Ik vind de kerst altijd een beetje lastig. Door de supermarkten en tijdschriften en dergelijke is er toch altijd wat druk om spectaculair te eten.
Laat je niet gek maken. Wij houden het simpel, zaterdag gewoon zoals we zaterdags gewend zijn, zondag zoals we zondags gewend zijn. Morgen ietsje feestelijker, maar zonder druk, zonder stress. Als ik zie wat sommige mensen alleen al inslaan voor het kerstontbijt... je zou de rest van de dag geen hap meer lusten.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie