Gereformeerde Gemeenten

Bruna

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Wat voor redenen? Er is sprake van 2 huizen of begrijp ik het niet goed? Er zijn wel meer mensen in de refogezindte die een 2e huis hebben.
Blijkbaar of veel geld of een goedbetaalde baan.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
MGG

Bericht door MGG »

Krijgen we binnenkort quizvragen zoals welke dominee woont in het huis met de hoogste woz? Of welke dominee heeft het meeste eigen vermogen in zijn holding?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 17 jul 2023, 15:51 Krijgen we binnenkort quizvragen zoals welke dominee woont in het huis met de hoogste woz? Of welke dominee heeft het meeste eigen vermogen in zijn holding?
Dat zijn anders wel interessante vragen toch?
Maanenschijn

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Bruna schreef:Wat voor redenen? Er is sprake van 2 huizen of begrijp ik het niet goed? Er zijn wel meer mensen in de refogezindte die een 2e huis hebben.
Nee hoor, de kerk heeft een pastorie. Het predikantsgezin huurt een huis met wat meer privé en landelijk gelegen.

Het is overigens helemaal niet ongebruikelijk dat een predikant ergens een eigen huis heeft, anders dan in de plaats waar hij staat. Vooral predikanten die al een eigen huis hadden voordat ze predikant werden.

Ik wil het toch wel opnemen voor predikanten die ietsje kritisch zijn op de toegeschikte pastorie. Niet zo zeer wat betreft de luxe, maar vooral de steeds grotere schijnwerper die gericht is op het gezin mag best een reden zijn om wat meer privé te wensen. En ook het bezoek van gemeenteleden aan de pastorie kan in veel gevallen wat minder opzichtig. Verstandige kerkvoogdijen en kerkenraden hebben daar oog voor.

Edit: soms zijn er ook andere verstandige keuzes. De kerkenraad van Geldermalsen laat ook een nieuwe pastorie bouwen, aan het eind van de rit zal dat ook wel 6 nullen hebben gekost. Verbouwen/verduurzamen van de huidige kost dermate, dat verkopen voor een goede prijs en nieuw bouwen dan een goede optie kan zijn.

Al blijft er wel een verschil. GG+ woont vrijstaand, riant en op stand. Onze kerkvoogdij koopt een nette twee-kapper waar de garage wordt verbouwd tot studeerkamer. Verschil moet er blijven :) .
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 17 jul 2023, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 17 jul 2023, 15:58
MGG schreef: 17 jul 2023, 15:51 Krijgen we binnenkort quizvragen zoals welke dominee woont in het huis met de hoogste woz? Of welke dominee heeft het meeste eigen vermogen in zijn holding?
Extreem interessant en vooral ook heel relevant.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 17 jul 2023, 16:05
Ik ben eigenlijk vooral ook benieuwd of er predikanten gebruik maken van de diaconie?
MGG

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 17 jul 2023, 16:09
MGG schreef: 17 jul 2023, 16:05
Ik ben eigenlijk vooral ook benieuwd of er predikanten gebruik maken van de diaconie?
Ik of dominees miljonair zijn geworden met op de zak preken ;). En of elke dominee de verleiding aan kan/kon om de inkomsten uit de zak netjes aan te geven.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 17 jul 2023, 15:39Maar goed, ik begrijp hem ook. Dus dat zijn er dan al twee.
Ik had niet anders verwacht. :slurp
En je vergeet Dordt. Was je die vergeten? ;)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 16:37
GerefGemeente-lid schreef: 17 jul 2023, 15:39Maar goed, ik begrijp hem ook. Dus dat zijn er dan al twee.
Ik had niet anders verwacht. :slurp
En je vergeet Dordt. Was je die vergeten? ;)
Dat dacht ik wel.

Dat ligt natuurlijk wel iets anders. In Rotterdam-Zuidwijk kon men geen pastorie vinden op een geschikte plaats en in Waardenburg wordt de voormalige pastorie niet gebruikt als inloophuis, vermoed ik zo.

Maar je hebt gelijk. Ik was Dordrecht vergeten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Maanenschijn schreef: 17 jul 2023, 16:03 Al blijft er wel een verschil. GG+ woont vrijstaand, riant en op stand. Onze kerkvoogdij koopt een nette twee-kapper waar de garage wordt verbouwd tot studeerkamer. Verschil moet er blijven :) .
Juist. Je hebt een categorie predikanten met een te hoog BMI, wonende in een te ruim huis, rijdend in een te luxe auto met een wat protserig, weelderig leven. Ik kan me daar alleen maar aan ergeren, verder ligt dat alles buiten mijn cirkel van invloed.

O ja, het enige wat ik kan doen is bepaalde collecten overslaan. Maar daar hebben ze wat op bedacht. De synode heeft voor bepaalde doeleinden een bedrag per lid als afdracht verordineerd. Dus rechtsom of linksom zit mijn geld toch in die huizen, auto's en vetlaagjes.

Maar goed, dat zij dan maar zo. Ik denk dan vaak aan Psalm 73:4 in de berijming van Datheen. Al weet ik dat de dominees vers 13 ook bevindelijk wel kennen. Al blijft het soms moeilijk te rijmen.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 17 jul 2023, 16:03
Bruna schreef:Wat voor redenen? Er is sprake van 2 huizen of begrijp ik het niet goed? Er zijn wel meer mensen in de refogezindte die een 2e huis hebben.
Nee hoor, de kerk heeft een pastorie. Het predikantsgezin huurt een huis met wat meer privé en landelijk gelegen.

Het is overigens helemaal niet ongebruikelijk dat een predikant ergens een eigen huis heeft, anders dan in de plaats waar hij staat. Vooral predikanten die al een eigen huis hadden voordat ze predikant werden.

Ik wil het toch wel opnemen voor predikanten die ietsje kritisch zijn op de toegeschikte pastorie. Niet zo zeer wat betreft de luxe, maar vooral de steeds grotere schijnwerper die gericht is op het gezin mag best een reden zijn om wat meer privé te wensen. En ook het bezoek van gemeenteleden aan de pastorie kan in veel gevallen wat minder opzichtig. Verstandige kerkvoogdijen en kerkenraden hebben daar oog voor.

Edit: soms zijn er ook andere verstandige keuzes. De kerkenraad van Geldermalsen laat ook een nieuwe pastorie bouwen, aan het eind van de rit zal dat ook wel 6 nullen hebben gekost. Verbouwen/verduurzamen van de huidige kost dermate, dat verkopen voor een goede prijs en nieuw bouwen dan een goede optie kan zijn.

Al blijft er wel een verschil. GG+ woont vrijstaand, riant en op stand. Onze kerkvoogdij koopt een nette twee-kapper waar de garage wordt verbouwd tot studeerkamer. Verschil moet er blijven :) .
Mijn 1e gedachte was, dan heeft jullie predikant waarschijnlijk weinig boeken ;).
In de GG zijn pastorie inderdaad zelden klein. Ik denk dat dit diverse oorzaken heeft.
- Zover ik weet, is het gebruikelijk om ook bezoekers aan huis te ontvangen. Dan is een ruime studeerkamer wel heel prettig.
- Best wat dominees hebben een groot gezin.
- Vaak is er voldoende geld beschikbaar.
- Dominees werken vaak veel uren en daardoor is de gunfactor hoger.
- Dominees hebben vaak nog een bepaalde status. (Niet negatief bedoeld.)
Laatst gewijzigd door MGG op 17 jul 2023, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 16:51 Ik denk dan vaak aan Psalm 73:4 in de berijming van Datheen. Al weet ik dat de dominees vers 13 ook bevindelijk wel kennen. Al blijft het soms moeilijk te rijmen.
Datheen en rijmen is sowieso een moeizame combinatie :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hendrikus schreef: 17 jul 2023, 16:56
Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 16:51 Ik denk dan vaak aan Psalm 73:4 in de berijming van Datheen. Al weet ik dat de dominees vers 13 ook bevindelijk wel kennen. Al blijft het soms moeilijk te rijmen.
Datheen en rijmen is sowieso een moeizame combinatie :huhu
:super
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 16:51Dus rechtsom of linksom zit mijn geld toch in die huizen, auto's en vetlaagjes.
Ja Ad, je weet waarvoor je werkt. ;)
Tom

Bericht door Tom »

GerefGemeente-lid schreef: 17 jul 2023, 15:39
Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 15:35 O gelukkig, jij begrijpt hem. Als ik te grote woorden gebruikte neem ik ze terug. Al is van eenvoud geen sprake, daar maken we ons met elkaar schuldig aan, vandaar het woord ons. Ik hou er ook direct weer over op. ;)
In Mijnsheerenland is er een vergelijkbare situatie. Daar heb ik jou (en anderen) nog nooit over gehoord. :bobo

Is dat niet meten met twee maten?
Een goed gerucht (juist van Gods knechten) bevorderen...

In bovenstaande situatie heeft de destijds beroepende gemeente al meteen in de beroepingsbrief aangegeven dat de predikant ook zelf een woning kon kopen. Deze gemeente had namelijk geen eigen pastorie. Na heel veel zoeken heeft de gemeente niks kunnen vinden in het eigen gebied en toen heeft de ds. zelf iets gekocht.
Plaats reactie