Gereformeerde Gemeenten

Henk J
Berichten: 2679
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

GG-er schreef: 07 jul 2023, 12:20 Onbekend maakt onbemind. Bach heeft prachtige muziek geschreven, die prima bruikbaar is in de kerkdienst, bijv als voorspel tijdens het collecteren. Dat gebeurt gelukkig regelmatig. Als mensen dat niet herkennen als muziek van Bach, vinden ze het prachtig. Maar als ze horen dat het van Bach is, vinden ze het verkeerd.

Tenminste, dat geldt voor sommige mensen. In onze gemeente kan men een mooi stukje Bach gelukkig wel waarderen. SDG!
Tja, maar als de organist voor, tijdens en na de dienst alleen maar psalmen mag spelen dan zijn de mogelijkheden om Bach te spelen wel erg beperkt hoor.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mannetje schreef: 07 jul 2023, 12:41 Nu is de invloed van de Saambinder wereldwijd ook niet zo groot, dat scheelt.
:huhu
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
HHR
Berichten: 1072
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Mannetje schreef: 07 jul 2023, 12:41 Nu is de invloed van de Saambinder wereldwijd ook niet zo groot, dat scheelt.
Het is zelfs de vraag welk percentage van de abonnees de SB echt leest. ;)
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

HHR schreef: 07 jul 2023, 13:21
Mannetje schreef: 07 jul 2023, 12:41 Nu is de invloed van de Saambinder wereldwijd ook niet zo groot, dat scheelt.
Het is zelfs de vraag welk percentage van de abonnees de SB echt leest. ;)
Dat is bij elk blad de vraag ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Henk J schreef:
GG-er schreef: 07 jul 2023, 12:20 Onbekend maakt onbemind. Bach heeft prachtige muziek geschreven, die prima bruikbaar is in de kerkdienst, bijv als voorspel tijdens het collecteren. Dat gebeurt gelukkig regelmatig. Als mensen dat niet herkennen als muziek van Bach, vinden ze het prachtig. Maar als ze horen dat het van Bach is, vinden ze het verkeerd.

Tenminste, dat geldt voor sommige mensen. In onze gemeente kan men een mooi stukje Bach gelukkig wel waarderen. SDG!
Tja, maar als de organist voor, tijdens en na de dienst alleen maar psalmen mag spelen dan zijn de mogelijkheden om Bach te spelen wel erg beperkt hoor.
Gelukkig zijn diverse Bach koralen herkenbaar als Psalm.

Overigens zijn er meer componisten bruikbaar. Böhm en Buxetude bijvoorbeeld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
gallio
Berichten: 1983
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Silo schreef: 07 jul 2023, 13:09 Ik kan me voorstellen dat een predikant iemand liegt over een dubbelleven met een andere man of vrouw, over vreemdgaan of een ander seksueel vergrijp. En begrijp me goed: dat is allemaal vreselijk. Maar is dan de grond van afzetting niet gewoon allereerst 7e gebod i.p.v. 7 én 9? Iedere predikant zal (helaas want zo zijn mensen) immers allereerst liegen over een openbaar gekomen ernstige zonde.
Het maakt wel verschil als er bij voorbeeld gelogen is voordat de andere zonde openbaar kwam - dat deed David ook min of meer - of als er na een confrontatie gezegd is door de dader dat hij daar berouw over heeft en dat er met de zonde gebroken is. En dat later blijkt dat ook dat gelogen is. Dat lijkt me als betrokken partij heel wat moeilijker om dat een plaats te geven.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef: 07 jul 2023, 13:36
Henk J schreef: Tja, maar als de organist voor, tijdens en na de dienst alleen maar psalmen mag spelen dan zijn de mogelijkheden om Bach te spelen wel erg beperkt hoor.
Gelukkig zijn diverse Bach koralen herkenbaar als Psalm.
Bitter weinig. Er zijn al heel wat GG-organisten op het matje geroepen nadat ze "O Mensch, bewein dein Sünde gross" uit het Orgelbüchlein hadden gespeeld. Ja, dan kun je nog zo hard roepen dat je Psalm 68 speelde, maar zelfs de doorgewinterde muziekkenner hoort daar geen psalmmelodie meer in. "Wenn wir in höchsten Nöthen sein" uit het Orgelbüchlein gaat iets beter. "Vor deinem Thron" is goed herkenbaar. En een enkele "Vater unser"-bewerking ook. Maar als het gaat om koraalbewerkingen met een herkenbare psalmmelodie, ben je bij Bach gauw uitgepraat.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Silo schreef: 07 jul 2023, 13:09
KB_ schreef: 06 jul 2023, 12:50 om roddels tegen te gaan plaats ik hier de openbare deelbare communicatie vanuit Classis East
It is with heavy hearts and deep sorrow that the Classis East announces the sad decision taken at its meeting on June 28th 2023.

The previous classes meeting in April had to deal with a serious matter and therefore an investigation committee was appointed. After considering the report and recommendations by this the committee, after speaking with brother Vogelaar about this report and the new findings, and after hearing the advice of the deputies from the classes far West and Midwest (according to article 49 of our church order) the vote was taken by the classis. The report and recommendations the advice of deputies and the vote of the classes were all unanimous. The outcome was to depose brother C. Vogelaar from the holy office of minister of Gods Word on account of transgressing the 7th and the 9th commandment. This deposition is effective immediately. May the Lord and mercy remember brother Vogelaar in his old age together with his wife and all others deeply affected by this. May the Lord also remember in mercy the consistory and congregation of Clifton in this most difficult time as well as the entire denomination.

"If thou, Lord, shouldest mark iniquities, O Lord, who shall stand? But there is forgiveness with thee, that thou mayest be feared." Psalm 130:3-4
Enige dat ik wel opmerkelijk vind is dat het in april al besproken is maar hij vanaf april tot afgelopen week nog gewoon alle ambtelijk arbeid mocht verrichten. Maar dat kan natuurlijk te maken hebben met nieuwe bevindingen en ontdekkingen
"The outcome was to depose brother C. Vogelaar from the holy office of minister of Gods Word on account of transgressing the 7th and the 9th commandment."

Een afzetting op grond van het negende gebod vind ik wel interessant. Natuurlijk zitten er geen gradaties in zonden, maar iedere predikant zal openbaar gekomen leugens hebben. Ik ken een preken regelaar van een hele kleine gemeente in het noorden van het land die predikanten al vaak betrapt heeft op een leugen. Die gaven dan aan dat de agenda vol zat wat dan niet zo bleek te zijn voor grote gemeenten die later belden. Gelukkig zetten we daar geen predikanten voor af.

Ik kan me voorstellen dat een predikant iemand liegt over een dubbelleven met een andere man of vrouw, over vreemdgaan of een ander seksueel vergrijp. En begrijp me goed: dat is allemaal vreselijk. Maar is dan de grond van afzetting niet gewoon allereerst 7e gebod i.p.v. 7 én 9? Iedere predikant zal (helaas want zo zijn mensen) immers allereerst liegen over een openbaar gekomen ernstige zonde.
Ik zou niet als onschuldig spreken over zulke leugens over de bediening van het Woord. Overigens kan het natuurlijk zijn dat iemand bepaalde dagen reserveert voor grote reizen en de rest graag in de buurt blijft.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 07 jul 2023, 13:17
GG-er schreef: 07 jul 2023, 12:20 Onbekend maakt onbemind. Bach heeft prachtige muziek geschreven, die prima bruikbaar is in de kerkdienst, bijv als voorspel tijdens het collecteren. Dat gebeurt gelukkig regelmatig. Als mensen dat niet herkennen als muziek van Bach, vinden ze het prachtig. Maar als ze horen dat het van Bach is, vinden ze het verkeerd.

Tenminste, dat geldt voor sommige mensen. In onze gemeente kan men een mooi stukje Bach gelukkig wel waarderen. SDG!
Tja, maar als de organist voor, tijdens en na de dienst alleen maar psalmen mag spelen dan zijn de mogelijkheden om Bach te spelen wel erg beperkt hoor.
Maar dat is in veel gemeenten ook niet de regel. En dan kun je voor of na de dienst prima een bewerking van Bach spelen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6575
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Henk J schreef: 07 jul 2023, 09:33 De meesten in de GG zullen een onderzoek naar Hellenbroek interessanter vinden dan een onderzoek naar Bach. En ds. Baan pleitte voor meer Bach in de eredienst wat natuurlijk tegen het zere been is van veel predikanten. Dat er nu meer positieve aandacht is is dan ook logisch. Maar inderdaad vond ik de toon toen ook wel wat zuur. De reformatorische gezindte en goede klassieke muziek blijft toch een lastige combinatie.
Gezien het ontstaan en de geestelijke ligging van de GG niet zo vreemd. De kleine luyden waren moesten hard werken voor hun bestaan en waren meer bezorgd voor hun geestelijk heil dan voor hun culturele ontwikkeling.
KDD
Berichten: 1579
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef: 07 jul 2023, 17:18
Henk J schreef: 07 jul 2023, 09:33 De meesten in de GG zullen een onderzoek naar Hellenbroek interessanter vinden dan een onderzoek naar Bach. En ds. Baan pleitte voor meer Bach in de eredienst wat natuurlijk tegen het zere been is van veel predikanten. Dat er nu meer positieve aandacht is is dan ook logisch. Maar inderdaad vond ik de toon toen ook wel wat zuur. De reformatorische gezindte en goede klassieke muziek blijft toch een lastige combinatie.
Gezien het ontstaan en de geestelijke ligging van de GG niet zo vreemd. De kleine luyden waren moesten hard werken voor hun bestaan en waren meer bezorgd voor hun geestelijk heil dan voor hun culturele ontwikkeling.
Prof. G. Wisse heeft ergens geschreven dat de cultuur brengt de zonde met zich mee.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

KDD schreef: 07 jul 2023, 18:21
Posthoorn schreef: 07 jul 2023, 17:18
Henk J schreef: 07 jul 2023, 09:33 De meesten in de GG zullen een onderzoek naar Hellenbroek interessanter vinden dan een onderzoek naar Bach. En ds. Baan pleitte voor meer Bach in de eredienst wat natuurlijk tegen het zere been is van veel predikanten. Dat er nu meer positieve aandacht is is dan ook logisch. Maar inderdaad vond ik de toon toen ook wel wat zuur. De reformatorische gezindte en goede klassieke muziek blijft toch een lastige combinatie.
Gezien het ontstaan en de geestelijke ligging van de GG niet zo vreemd. De kleine luyden waren moesten hard werken voor hun bestaan en waren meer bezorgd voor hun geestelijk heil dan voor hun culturele ontwikkeling.
Prof. G. Wisse heeft ergens geschreven dat de cultuur brengt de zonde met zich mee.
Daarom was de tempel van Salomo ook zo sober van vormgeving en de eredienst in de tempel zo sober opgezet, toch?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1216
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Anselmus »

KDD schreef: 07 jul 2023, 18:21
Posthoorn schreef: 07 jul 2023, 17:18
Henk J schreef: 07 jul 2023, 09:33 De meesten in de GG zullen een onderzoek naar Hellenbroek interessanter vinden dan een onderzoek naar Bach. En ds. Baan pleitte voor meer Bach in de eredienst wat natuurlijk tegen het zere been is van veel predikanten. Dat er nu meer positieve aandacht is is dan ook logisch. Maar inderdaad vond ik de toon toen ook wel wat zuur. De reformatorische gezindte en goede klassieke muziek blijft toch een lastige combinatie.
Gezien het ontstaan en de geestelijke ligging van de GG niet zo vreemd. De kleine luyden waren moesten hard werken voor hun bestaan en waren meer bezorgd voor hun geestelijk heil dan voor hun culturele ontwikkeling.
Prof. G. Wisse heeft ergens geschreven dat de cultuur brengt de zonde met zich mee.
Daar heb ik de cultuur niet voor nodig. Mijn hart brengt zonde uit zichzelf voort. Ik kan verlangen naar het moment dat dat voorbij is. Nooit meer kunnen zondigen: van non posse non peccare naar non posse peccare zoals Augustinus schreef.
Fides Quaerens Intellectum
KDD
Berichten: 1579
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KDD »

Ik denk dat jullie wel slim genoeg zijn om te begrijpen wat hij bedoelt.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat hij het over Bach had, denk je ook niet?
Plaats reactie