JCRyle schreef:Ooit van de Heilige Geest, van Levendmaking en Wedergeboorte gehoord?
Een terechte correctie. Echter als we (in theologische zin) hierover willen spreken, dan is het de vraag of we het werk van de Heilige Geest kunnen verzelfstandigen van het werk van de Heere Jezus. Op grond van van onderstaande tekst uit Johannes 16 lijkt me het teveel onderscheiden van Gods werk in Zijn Personen afzonderlijk af te wijzen. Daar ligt een onlosmakelijke relatie tussen de Heilige Geest en het verheerlijken van de Naam en het werk van de Heere JEzus.
Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Dan ten tweede. Als de kenbron van onze ellende volgens de HC de wet Gods is, dan spreekt de catechismus niet voor niets over 'dat leert ons Christus in een hoofdsom'. Dus de zaligmakende kennis van God en goddelijke zaken kan ten ene male nooit buiten Christus om lopen. Wanneer we de profetische bediening van Christus (niemand was zo eerlijk over de zonde van de mens dan Hij) isoleren van Zijn volkomen gehoorzaamheid dan komt een mens slechts in de wanhoop en geen stap verder.
Deze opmerkingen zijn dus geen pleidooi voor het wegmoffelen van boete en berouw en het hebben van een mishagen van onszelf vanwege de zonde, maar ik hoop daarmee aan te geven dat bevinding geen schema is en dat de structuur dus geen maat is waarmee je kan meten.