Ik weet niet of dat de maatstaven zijn voor een goede preek.J.C. Philpot schreef:
Nu is Ds. Krol niet vrijzinnig, en wat traditioneler als zijn vrouwelijke collega en een groot deel van zijn gemeente. Maar eerder confessioneel als Gereformeerde Bond. Nu wil dat ook niet alles zeggen (en zijn confessionele predikanten die bevindelijker preken als sommige GB predikanten), maar zijn prediking is zeker niet bevindelijk, onderscheidend of erg appelerend.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
- J.C. Philpot
- Berichten: 10218
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Jij vind niet dat een preek moet appeleren?Ambtenaar schreef:Ik weet niet of dat de maatstaven zijn voor een goede preek.J.C. Philpot schreef:
Nu is Ds. Krol niet vrijzinnig, en wat traditioneler als zijn vrouwelijke collega en een groot deel van zijn gemeente. Maar eerder confessioneel als Gereformeerde Bond. Nu wil dat ook niet alles zeggen (en zijn confessionele predikanten die bevindelijker preken als sommige GB predikanten), maar zijn prediking is zeker niet bevindelijk, onderscheidend of erg appelerend.
Dus een algemene beschouwing over de bijbeltekst, zonder dat de toehoorder word opgeroepen daar iets mee te doen, of dat uberhaubt iets mee hoeft te doen, is al voldoende?
Dat is in ieder geval niet in overeenstemming met de belijdenisgeschriften, maar daarnaast ook niet naar de schrift.
Dordtse Leerregels schreef:Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 okt 2020, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ja,Ambtenaar schreef:Ik weet niet of dat de maatstaven zijn voor een goede preek.J.C. Philpot schreef:
Nu is Ds. Krol niet vrijzinnig, en wat traditioneler als zijn vrouwelijke collega en een groot deel van zijn gemeente. Maar eerder confessioneel als Gereformeerde Bond. Nu wil dat ook niet alles zeggen (en zijn confessionele predikanten die bevindelijker preken als sommige GB predikanten), maar zijn prediking is zeker niet bevindelijk, onderscheidend of erg appelerend.
Want de Schrift is de spiegel van ons hart.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Geef er dan meteen even bij aan dat het waarschijnlijk grote onzin is die je verkondigt. Kom nou. In 1995 een groot deel van de GB-predikanten geen tegenstander van vrouw in het ambt? Ik weet dat je dit soort dingen in discussies vaker doet en ik snap best dat je dat soort dingen ook niet serieus meent, maar er zijn veel mensen die meelezen en wel denken dat het echt zo is. Dat moet je niet doen.DDD schreef:Ik vermoed dat het een Koers uit 1995 was. Maar er is geen archief meer en ik weet ook niet hoe ik dat zou kunnen opzoeken.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik denk dat je hier wel een punt hebt en dat daarom veel predikanten zich er niet aan wagen. Het antwoord geven op deze vragen is ook heel lastig.Ambtenaar schreef:Zo eenvoudig is dat natuurlijk niet. In hoeverre moet je teksten die over dit onderwerp plaatsen in hun historische context? En waarom deze teksten niet en andere teksten wel? En hoe consequent worden Bijbelse normen nageleefd? Waarom wel heel veel nadruk leggen op dit onderwerp, maar andere onderwerpen (ogenschijnlijk) links laten liggen? Niet dat deze vragen hier een antwoord behoeven, maar het zijn legitieme vragen die mensen kunnen hebben.Erasmiaan schreef: Goed punt. Het is eigenlijk jammer dat het in de tijd van de reformatie niet speelde, anders had het ongetwijfeld in de catechismus (of een ander belijdenisgeschrift) gestaan en was het eenvoudiger geweest. Anderzijds: het staat notabene niet onduidelijk en op vele plaatsen in Gods Woord. Dat zijn daarmee toch zaken die onder ons volkomen zekerheid zouden moeten hebben.
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Dat is het helemaal niet.
Het is zo simpel als wat. Gods Woord zegt dat vrouwen niet in het ambt mogen dienen. Klaar. Punt.
Het is zo simpel als wat. Gods Woord zegt dat vrouwen niet in het ambt mogen dienen. Klaar. Punt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ligt er aan wat je onder appelleren verstaat. Overigens had je het ook over onderscheidend en bevindelijk.J.C. Philpot schreef: Jij vind niet dat een preek moet appeleren?
Ligt er aan wat je verstaat onder een oproep om er iets mee te doen. Ik houd niet zo van predikanten die menen een bepaalde keuze te moeten opdringen aan de leden van de gemeente. Ik zie liever dat ze zaken in overweging meegeven.Dus een algemene beschouwing over de bijbeltekst, zonder dat de toehoorder word opgeroepen daar iets mee te doen, of dat uberhaubt iets mee hoeft te doen, is al voldoende?
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Als het zo makkelijk was, zou er geen discussie over zijn. Net zoals @ambtenaar zegt ; waarom kan je dit niet in de historische context zien en andere onderwerpen wel?Jantje schreef:Dat is het helemaal niet.
Het is zo simpel als wat. Gods Woord zegt dat vrouwen niet in het ambt mogen dienen. Klaar. Punt.
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Staat ook in de bijbel dat vlechtingen van het haar niet hoort, nog nooit iemand over gehoord.Jantje schreef:Dat is het helemaal niet.
Het is zo simpel als wat. Gods Woord zegt dat vrouwen niet in het ambt mogen dienen. Klaar. Punt.
Iets anders, maar we moeten natuurlijk wel oppassen dat we het ene wel lezen en het andere niet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik ben dan ook tegen vlechtingen des haars.Bertiel schreef:Staat ook in de bijbel dat vlechtingen van het haar niet hoort, nog nooit iemand over gehoord.Jantje schreef:Dat is het helemaal niet.
Het is zo simpel als wat. Gods Woord zegt dat vrouwen niet in het ambt mogen dienen. Klaar. Punt.
Iets anders, maar we moeten natuurlijk wel oppassen dat we het ene wel lezen en het andere niet
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Grappig dat je daar tegen bent. De kanttekeningen zijn dat namelijk niet:
Niet allerlei vlechting van het haar of aandoen van goud of parelen worden hier verboden, zoals te zien is Gen. 24:22, 53. Ex. 35:22. Spr. 31:22. Luk. 15:22, maar die strekken tot hovaardij (= praalzucht), lichtvaardigheid, onmatigheid, of ergerlijke oppronkingen van de lichamen van de vrouwen (..). Zie Jes. 3:16, enz. 1 Petr. 3:3, enz.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10218
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ik houd me liever aan het voorbeeld van de apostelen. Ik lees nergens dat ze de toehoorders "adviseren" of "ter overweging meegeven", maar dat ze krachtig appelleren. En dat ook aan de predikanten of evanglisten die door hen opgeleid werden meegeven: 1 Timotheüs 4:11 Beveel deze dingen, en leer ze.Ambtenaar schreef:Ligt er aan wat je onder appelleren verstaat. Overigens had je het ook over onderscheidend en bevindelijk.J.C. Philpot schreef: Jij vind niet dat een preek moet appeleren?Ligt er aan wat je verstaat onder een oproep om er iets mee te doen. Ik houd niet zo van predikanten die menen een bepaalde keuze te moeten opdringen aan de leden van de gemeente. Ik zie liever dat ze zaken in overweging meegeven.Dus een algemene beschouwing over de bijbeltekst, zonder dat de toehoorder word opgeroepen daar iets mee te doen, of dat uberhaubt iets mee hoeft te doen, is al voldoende?
En predikant staat trouwens ook op de kansel namens God. En God "adviseerd" ons ook niet slechts om Hem te gehoorzamen. Hij eist gehoorzaamheid van Zijn volk.
Deuteronomium 10:12 Nu dan, Israël! wat eist de HEERE, uw God van u dan den HEERE, uw God, te vrezen, in al Zijn wegen te wandelen, en Hem lief te hebben, en den HEERE, uw God, te dienen, met uw ganse hart en met uw ganse ziel;
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Ben je dat daadwerkelijk of heb je over veel punten die in de bijbel genoemd worden nooit nagedacht en is tegen de 'de vrouw in het ambt' zijn een gewoonte geworden? Dat is nu eenmaal zo, omdat we het altijd zo doen.Jantje schreef:Ik ben dan ook tegen vlechtingen des haars.Bertiel schreef:Staat ook in de bijbel dat vlechtingen van het haar niet hoort, nog nooit iemand over gehoord.Jantje schreef:Dat is het helemaal niet.
Het is zo simpel als wat. Gods Woord zegt dat vrouwen niet in het ambt mogen dienen. Klaar. Punt.
Iets anders, maar we moeten natuurlijk wel oppassen dat we het ene wel lezen en het andere niet
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Meestal wordt een vlecht gezien als een teken van uiterste rechtzinnigheid. En in dat geval heb ik ook de kanttekening aan mijn zijde.Erskinees schreef:Grappig dat je daar tegen bent. De kanttekeningen zijn dat namelijk niet:Niet allerlei vlechting van het haar of aandoen van goud of parelen worden hier verboden, zoals te zien is Gen. 24:22, 53. Ex. 35:22. Spr. 31:22. Luk. 15:22, maar die strekken tot hovaardij (= praalzucht), lichtvaardigheid, onmatigheid, of ergerlijke oppronkingen van de lichamen van de vrouwen (..). Zie Jes. 3:16, enz. 1 Petr. 3:3, enz.

Laten de vrouwen hun haar maar gewoon los dragen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Het gaat echt over vlechtwerk, apart eigenlijk.Jantje schreef:Meestal wordt een vlecht gezien als een teken van uiterste rechtzinnigheid. En in dat geval heb ik ook de kanttekening aan mijn zijde.Erskinees schreef:Grappig dat je daar tegen bent. De kanttekeningen zijn dat namelijk niet:Niet allerlei vlechting van het haar of aandoen van goud of parelen worden hier verboden, zoals te zien is Gen. 24:22, 53. Ex. 35:22. Spr. 31:22. Luk. 15:22, maar die strekken tot hovaardij (= praalzucht), lichtvaardigheid, onmatigheid, of ergerlijke oppronkingen van de lichamen van de vrouwen (..). Zie Jes. 3:16, enz. 1 Petr. 3:3, enz.
Laten de vrouwen hun haar maar gewoon los dragen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?