Weekdiensten

Stof

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Stof »

-DIA- schreef:Vanavond is er de mogelijkheid om live mee te luisteren met de Bijbellezing in de Thaborkerk van de Gereformeerde Gemeente te Rotterdam-IJsselmonde. In deze dienst hoopt ds. G. Hoogerland voor te gaan.
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10249
Ook kan de intree van ds. Van Zetten live meegeluisterd worden via kerkdienstgemist of de link op Gergeminfo.nl. De bevestiging van vanmiddag staat ook nog open.
Hollander

Bericht door Hollander »

Kan iemand mij het nut uitleggen van meeluisteren met bevestiging- en intredediensten, als je geen directe relatie hebt met de gemeente of dominee?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:Kan iemand mij het nut uitleggen van meeluisteren met bevestiging- en intredediensten, als je geen directe relatie hebt met de gemeente of dominee?
Meeleven lijkt me beter dan langs elkaar heen leven. Gemeenten mogen tonen dat men met elkaar meeleeft in blijde en droeve dagen. Lijkt me. Bovendien is het Woordverkondiging, en dat moeten we immers ook waarnemen? Of zie ik dat verkeerd?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hollander

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:
Hollander schreef:Kan iemand mij het nut uitleggen van meeluisteren met bevestiging- en intredediensten, als je geen directe relatie hebt met de gemeente of dominee?
Meeleven lijkt me beter dan langs elkaar heen leven. Gemeenten mogen tonen dat men met elkaar meeleeft in blijde en droeve dagen. Lijkt me. Bovendien is het Woordverkondiging, en dat moeten we immers ook waarnemen? Of zie ik dat verkeerd?
Is dat werkelijk de hoofdreden?
Stof

Bericht door Stof »

Hollander schreef:
-DIA- schreef:
Bevestigingen en intredes zijn vanouds hoogtijdagen in het kerkelijk leven. Altijd al geweest. Jij mag vermoeden wat je vermoedt, suggereren wat je suggereert. Ik vind dat je daar met het beroepingswerkgehijg hier op het forum ook wel enige grond toe hebt.

Maar ik hoop dat je ook gelooft dat er nog oprechte, kerkelijke betrokkenheid bestaat.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Eens met die laatste zin. Met de zin daarvoor echter helemaal niet. Absoluut niet zelfs.

Verder is het voor buitenstaanders van de GG waarschijnlijk niet te begrijpen wat het betekent om mee te leven met de gemeenten. Ik denk dat dat typisch GG-achtig is. Laten we elkaar daarin vrijlaten alsjeblieft en over dit onderwerp niet steeds opnieuw de rotonde ronddraaien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Eens met die laatste zin. Met de zin daarvoor echter helemaal niet. Absoluut niet zelfs.

Verder is het voor buitenstaanders van de GG waarschijnlijk niet te begrijpen wat het betekent om mee te leven met de gemeenten. Ik denk dat dat typisch GG-achtig is. Laten we elkaar daarin vrijlaten alsjeblieft en over dit onderwerp niet steeds opnieuw de rotonde ronddraaien.
Beetje breder denk ik, want hetzelfde zie je ook wel bij de OGGiN en GGiN. In deze gemeenten was vanouds een groot predikantentekort. Dat zal zeker ook mede een oorzaak zijn dat dit bijzondere diensten zijn in deze gemeenten.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Stof schreef:
Hollander schreef:
-DIA- schreef:
Bevestigingen en intredes zijn vanouds hoogtijdagen in het kerkelijk leven. Altijd al geweest. Jij mag vermoeden wat je vermoedt, suggereren wat je suggereert. Ik vind dat je daar met het beroepingswerkgehijg hier op het forum ook wel enige grond toe hebt.

Maar ik hoop dat je ook gelooft dat er nog oprechte, kerkelijke betrokkenheid bestaat.

Eens, al heeft het wel een verband met de schaarste aan predikanten uiteraard. En schaarste maakt bijzonder.
Daardoor wordt het ook veel meer gevolgd. In andere kerkverbanden leeft dat minder, omdat er gewoon veel meer predikanten zijn.

Maar een goede en gezonde kerkelijke betrokkenheid is prima. Dat is wat anders dan het gehijg rondom beroepingswerk en de curatorium vergaderdagen in Mei, waar men welhaast als paparazzi in de bosjes ligt van de Boezemsingel.
Hollander

Bericht door Hollander »

Stof schreef:Jij mag vermoeden wat je vermoedt, suggereren wat je suggereert.
Ik stel twee vragen...... Maar deze reactie lijkt (!) meer alsof ik een gevoelige snaar raak. :quoi

Ik kan mij kerkelijk meeleven (heel) goed indenken als het een bevestiging-/intrededienst betreft van:
- Je (oud-)predikant
- De naburige classisgemeente
- Je (oud-)gemeente
Of als het gaat om:
- De predikant van nabije familieleden/vrienden
- Een gemeente waar je om welke reden dan ook een hechte(re) relatie mee hebt

Laat duidelijk zijn dat je beter naar dergelijke Woordverkondiging kan luisteren, dan tal van andere aardsgerichte zaken. Maar dan zijn er doorsnee genomen vaak veel meer diensten te luisteren, waar de Woordverkondiging méér centraal staat.

Dus ik ben echt benieuwd naar het verder nut? Ik zie het niet, maar dat is ook persoonlijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef: Laat duidelijk zijn dat je beter naar dergelijke Woordverkondiging kan luisteren, dan tal van andere aardsgerichte zaken. Maar dan zijn er doorsnee genomen vaak veel meer diensten te luisteren, waar de Woordverkondiging méér centraal staat.

Dus ik ben echt benieuwd naar het verder nut? Ik zie het niet, maar dat is ook persoonlijk.
Ik denk vooral om te verkeren onder de verkondiging van het Woord, Er wordt (naar ik merk) overal geklaagd over het slecht bezoeken van de weekdiensten. Blijkbaar is er geen behoefte on in de week nog wat te horen. Dat is toch een bedenkelijke zaak? Geen behoefte?
Hollander

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:
Hollander schreef: Laat duidelijk zijn dat je beter naar dergelijke Woordverkondiging kan luisteren, dan tal van andere aardsgerichte zaken. Maar dan zijn er doorsnee genomen vaak veel meer diensten te luisteren, waar de Woordverkondiging méér centraal staat.

Ik denk vooral om te verkeren onder de verkondiging van het Woord, Er wordt (naar ik merk) overal geklaagd over het slecht bezoeken van de weekdiensten. Blijkbaar is er geen behoefte on in de week nog wat te horen. Dat is toch een bedenkelijke zaak? Geen behoefte?
Je leest blijkbaar m'n één na laatste alinea niet. Woordverkondiging staat méér centraal in andere diensten dan tijdens bevestiging- en intredediensten. Dus als Woordverkondiging de hoofdreden is, dan zijn er toch voldoende andere (week)diensten?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hollander schreef:
-DIA- schreef:

Je leest blijkbaar m'n één na laatste alinea niet. Woordverkondiging staat méér centraal in andere diensten dan tijdens bevestiging- en intredediensten. Dus als Woordverkondiging de hoofdreden is, dan zijn er toch voldoende andere (week)diensten?
In feite is het feit bevestiging of intrede ook niet de hoofdoorzaak om te luisteren. Het woord dient ook dan centraal te staan. Daarom mogen we ook vrij naar huwelijksbevestigingen (dat zijn publieke erediensten, anders dan begrafenissen).
Hollander

Bericht door Hollander »

-DIA- schreef:In feite is het feit bevestiging of intrede ook niet de hoofdoorzaak om te luisteren. Het woord dient ook dan centraal te staan. Daarom mogen we ook vrij naar huwelijksbevestigingen (dat zijn publieke erediensten, anders dan begrafenissen).
Dat vind ik mooi om te horen. Helemaal eens ook!
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat ook de kwaliteit van de preken een rol speelt. In de rechtsere kerkverbanden besteden dominees vaak weinig tijd aan hun preek. Bij een intrededienst is er net wat meer aandacht voor, en dat is prettig om te horen. Bovendien zijn de preken vaak wat korter, en de lengte van een preek is binnen deze kerkverbanden meestal omgekeerd evenredig met de kwaliteit ervan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik denk dat ook de kwaliteit van de preken een rol speelt. In de rechtsere kerkverbanden besteden dominees vaak weinig tijd aan hun preek. Bij een intrededienst is er net wat meer aandacht voor, en dat is prettig om te horen. Bovendien zijn de preken vaak wat korter, en de lengte van een preek is binnen deze kerkverbanden meestal omgekeerd evenredig met de kwaliteit ervan.
Dat laatste ben ik niet met je eens. Zondagmiddag duurde de preek voor mijn gevoel maar 5 minuten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie