Gereformeerde Gemeenten

HHR
Berichten: 1060
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Wat ik vooral lastig vind in deze kwesties, is dat een ds dan bijna niet meer op de kansel kan komen.
Er is nu schuldbelijdenis gedaan. Dan zou er een weg van herstel moeten plaats kunnen vinden.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

HHR schreef: 03 jul 2023, 09:22 Wat ik vooral lastig vind in deze kwesties, is dat een ds dan bijna niet meer op de kansel kan komen.
Er is nu schuldbelijdenis gedaan. Dan zou er een weg van herstel moeten plaats kunnen vinden.
Maar hij is afgezet toch, dan mag je toch niet meer preken? Of begrijp ik het verkeerd?
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4813
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef: 03 jul 2023, 08:23
Herman schreef: 03 jul 2023, 08:19
-DIA- schreef: 03 jul 2023, 08:14 ds. C. Vogelaar, op 81-jarige leeftijd? Als dat zo is zal hij toch zijn ziel behouden. We kenden zijn bevindelijke preken.
We gunnen de man het beste, maar zulke berichten op zo'n ingrijpend moment zijn niet het meest verstandig, Dia.
Ik weet helemaal niet was er loos is, maar ik schrik wel.
Gedeeltelijk, begrijp ik dit, aan de andere kant, ook een gelovige is nergens te slecht voor, daarom wanneer wij werkelijk ons hart kennen schrikken wij niet zo snel.

Dit neemt niet weg, dat ik het zeker verdrietig vind wanneer er predikanten worden afgezet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Henk J
Berichten: 2666
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

rian schreef: 03 jul 2023, 09:38
HHR schreef: 03 jul 2023, 09:22 Wat ik vooral lastig vind in deze kwesties, is dat een ds dan bijna niet meer op de kansel kan komen.
Er is nu schuldbelijdenis gedaan. Dan zou er een weg van herstel moeten plaats kunnen vinden.
Maar hij is afgezet toch, dan mag je toch niet meer preken? Of begrijp ik het verkeerd?
Dat klopt, een afgezette predikant mag niet meer preken etc. Waar het HHR omgaat is dat je vaak ziet dat een eenmaal afgezette predikant ook na een schuldbelijdenis niet meer terugkeert op de kansel. Dat ligt toch heel gevoelig vaak, terwijl Petrus wel terugkeerde na het verloochenen van zijn Heere.
MGG
Berichten: 3751
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Zover ik weet is dat in alle (afgescheiden?) kerken zo. In het verleden is het wel gebeurt dat een afgezette dominee van kerkverband wisselde of voor zichzelf begonnen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 03 jul 2023, 09:22 Wat ik vooral lastig vind in deze kwesties, is dat een ds dan bijna niet meer op de kansel kan komen.
Er is nu schuldbelijdenis gedaan. Dan zou er een weg van herstel moeten plaats kunnen vinden.
Ik vind dat juist heel goed.
Want het predikantschap behelst niet alleen op de kansel komen, maar ook pastoraat bij gemeenteleden thuis, catechisatie aan jongeren, enz.
Iemand die heeft laten merken dat hij dat niet aan kan, moet je niet alsnog op het spek binden.
Prima, dat de kerkorde dat zo geregeld heeft.

Het is voor de slachtoffers ook niet te verteren.
KB_
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KB_ »

In 1993 is er een dominee geschorst en gescheurd terwijl er een rapport lag over schuldloze scheiding. Vogelaar was een van de hoofdrolspelers. Ik bedoel dit niet vervelend maar dan moet bij overspel helemaal afzetting volgen. Als predikant heb je een voorbeeldfunctie.

Wat erg voor mevrouw Vogelaar die nog in leven is maar dit verstandelijk niet meer mee kan maken.

Ik begrijp nu ook waarom de theologische school hier zo abrupt gesloten is. Het is een ramp voor de nrc

Ds Verhoef is gisteren voorgegaan in Clifton. De gemeente Clifton groeide juist weer wat ook door de sluiting van GGIN Paterson
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18763
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door helma »



Uitermate verdrietig allemaal.
Laatst gewijzigd door helma op 03 jul 2023, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Johann Gottfried Walther schreef: 03 jul 2023, 09:39
-DIA- schreef: 03 jul 2023, 08:23
Herman schreef: 03 jul 2023, 08:19
-DIA- schreef: 03 jul 2023, 08:14 ds. C. Vogelaar, op 81-jarige leeftijd? Als dat zo is zal hij toch zijn ziel behouden. We kenden zijn bevindelijke preken.
We gunnen de man het beste, maar zulke berichten op zo'n ingrijpend moment zijn niet het meest verstandig, Dia.
Ik weet helemaal niet was er loos is, maar ik schrik wel.
Gedeeltelijk, begrijp ik dit, aan de andere kant, ook een gelovige is nergens te slecht voor, daarom wanneer wij werkelijk ons hart kennen schrikken wij niet zo snel.

Dit neemt niet weg, dat ik het zeker verdrietig vind wanneer er predikanten worden afgezet.
Dat is zo. We hoeven nergens van op te kijken. Maar voor de kerk, de jongeren, de betrokkenen en vooral voor Gods Naam is dit wel zeer droevig. Ik ga de preken van gisteren maar weer "even" terugluisteren om dit nieuws niet te hoeven laten overheersen zo net na de zondag. :? Opdat vooral de duivel er niet met de winst vandoor gaat. Deze gebeurtenis zet trouwens wel weer een dikke streep onder de noodzaak van gebed voor onze identificatiefiguren in kerk, politiek, zorg, onderwijs et cetera.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
wilhelmus
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door wilhelmus »

-knip wegens offtopic-
Bruna
Berichten: 1754
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Tiberius schreef: 03 jul 2023, 10:06
HHR schreef: 03 jul 2023, 09:22 Wat ik vooral lastig vind in deze kwesties, is dat een ds dan bijna niet meer op de kansel kan komen.
Er is nu schuldbelijdenis gedaan. Dan zou er een weg van herstel moeten plaats kunnen vinden.
Ik vind dat juist heel goed.
Want het predikantschap behelst niet alleen op de kansel komen, maar ook pastoraat bij gemeenteleden thuis, catechisatie aan jongeren, enz.
Iemand die heeft laten merken dat hij dat niet aan kan, moet je niet alsnog op het spek binden.
Prima, dat de kerkorde dat zo geregeld heeft.

Het is voor de slachtoffers ook niet te verteren.
Toch lastig. In het verleden op Urk natuurlijk ook gespeeld. Ene partij vindt dat na schuldbelijdenis ambtsherstel weer mogelijk is en anderen niet.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bruna schreef: 03 jul 2023, 10:21
Tiberius schreef: 03 jul 2023, 10:06
HHR schreef: 03 jul 2023, 09:22 Wat ik vooral lastig vind in deze kwesties, is dat een ds dan bijna niet meer op de kansel kan komen.
Er is nu schuldbelijdenis gedaan. Dan zou er een weg van herstel moeten plaats kunnen vinden.
Ik vind dat juist heel goed.
Want het predikantschap behelst niet alleen op de kansel komen, maar ook pastoraat bij gemeenteleden thuis, catechisatie aan jongeren, enz.
Iemand die heeft laten merken dat hij dat niet aan kan, moet je niet alsnog op het spek binden.
Prima, dat de kerkorde dat zo geregeld heeft.

Het is voor de slachtoffers ook niet te verteren.
Toch lastig. In het verleden op Urk natuurlijk ook gespeeld. Ene partij vindt dat na schuldbelijdenis ambtsherstel weer mogelijk is en anderen niet.
Daar spelen veel elementen in mee. Niet de doorslaggevende maar toch een essentiële vraag denk ik: hoe is zoiets uitgekomen en doet iemand uit eigener beweging schuldbelijdenis? Of toon je, zoals je momenteel in de politiek regelmatig ziet gebeuren, berouw omdat je betrapt bent? Kortom: hoe is je gestalte eronder? Bovendien: er zal een lange weg van herstel van vertrouwen nodig zijn na zoiets. Dan scheelt het ook of je nog een leven voor je hebt of dat je al erg oud bent. Is de tijd om dat vertrouwen te herstellen er nog?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Het vertrouwen zal in de eerste plaats teruggewonnen moeten worden bij de slachtoffer(s). En daar houdt het meestal mee op.
Charles
Berichten: 1556
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Charles »

Wat een verdrietig nieuws. Alleen maar verliezers! Overigens kan het zo zijn dat de afzetting te maken heeft met een zaak uit het (verre) verleden. Dat was bij de afgezette ds. Pater ook het geval.
Plaats reactie