Wim Anker schreef:MGG schreef: ↑Vandaag, 07:49
HHR schreef: ↑Vandaag, 07:42
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 01:06
Ds. Schenau was in eerste instantie tegen het A/B plan, maar heeft geprobeerd om het later een tweede keer in stemming te brengen. Met het argument dat als de tegenstemmers hadden geweten wat de gevolgen zouden zijn, ze wel voor hadden gestemd.
Als de rechterflank de kerk echt wilde redden, dan hadden ze ds. Schenau gelijk gegeven. Maar intussen lag het plan Rijnsburg waarschijnlijk al klaar.
Lees je reactie nog eens door.
Dit is echt framing van rechts.
Links wilde ondanks ernstige en emotionele oproep van moderamen niet gaan voor A/B terwijl men geen alternatief had.
Wel benoemde men tal van argumenten waarom de A/B variant geen begaanbare weg was.
En dan opeens paar weken later voor het plan zijn en dan rechts verwijten met zulk zwalkend kerkbesef niet mee te gaan?
Is echt oneerlijk.
Inderdaad een synode is geen tactisch spel waarbij je eerst overal tegen bent om daar zelf hopelijk beter van te worden. Als het slecht uitpakt opeens terugkomen op een eerdere stemming is wel heel zwak. Het valt mij tegen dat zij in tegenstelling tot veel andere de gevolgen zo slecht hebben ingeschat.
Maar toch: Rechts stelt plan A/B voor, links zegt nee. Nu is links bijgedraaid en wil wel en dan zegt rechts: ja, duh... echt niet meer he! Lekker puh?
Of is het dat we na alle overwegingen van elkaar aangehoord te hebben; vanuit het geweten en na gebed een stem hebben uitgebracht en tot een conclusie gekomen zijn.
En dan een korte tijd later beseffen wat de consequenties zijn de stemming over willen doen?
Ik begreep heel goed wat ds van der Rhee bedoelde. Hóe serieus nemen we dan die eerste stemming terwijl er aan de situatie an sich niets veranderd is; erger nog: een doorgaande weg verder ingeslagen werd...
Ik kan niet zo goed begrijpen dat iemand hierin een slinks plan zou zien terwijl het diepe verdriet en de rouw zichtbaar en zelfs door het scherm heen voelbaar was. Er was een moment gekomen waarop men moest zeggen: hier staan we en we kunnen niet anders.
En verdriet en rouw heb ik ook bij ds Schenau gezien. Ik heb veel respect voor die man. En ik besef dat het voor hem ook een worsteling is. Ik heb
Maar vanaf de zijlijn een snel oordeel vellen stuit me tegen de borst.