Hoe was je zondag [2]?
Re: Hoe was je zondag [2]?
s Morgens hadden we een adventspreek waarin een groot Bijbelgedeelte aan de orde kwam, lijnen met onbekende profetieën werden getrokken en nieuwe dingen werden gezegd. Verfrissend, na zoveel lofzangen op Maria, het weer bepreken van de overbekende adventsperikopen en de voorspelbare preken.
s Avonds een preek over de vervulling van Gods beloften. Jammer dat de predikant volstrekt niet inging op vooralsnog onvervulde beloften. Er zitten vrijwel geen ouderen in de kerk van wie niet tenminste één kind is afgehaakt. De predikant bleef steeds herhalen hoe rijk de doopbeloften zijn, maar negeerde de vragen waarmee je dan kunt zitten. Idem voor de andere kant van Gods beloften: hij belooft verlossing, maar ook oordeel. Dat bleef volledig buiten de preek. Maar goed, dat was bij deze predikant ook niet heel verrassend.
s Avonds een preek over de vervulling van Gods beloften. Jammer dat de predikant volstrekt niet inging op vooralsnog onvervulde beloften. Er zitten vrijwel geen ouderen in de kerk van wie niet tenminste één kind is afgehaakt. De predikant bleef steeds herhalen hoe rijk de doopbeloften zijn, maar negeerde de vragen waarmee je dan kunt zitten. Idem voor de andere kant van Gods beloften: hij belooft verlossing, maar ook oordeel. Dat bleef volledig buiten de preek. Maar goed, dat was bij deze predikant ook niet heel verrassend.
Een preek waarin duidelijk naar voren kwam hoe 'gewoon' wij geraakt zijn aan de b.v. mededeling van de engel aan Maria dat ze de moeder van de Heere Jezus zal worden.
Wij zijn er mee groot gebracht, weten de afloop.
Overgezet (enigszins) in deze tijd. Er komt een engel bij je op bezoek, hoe zouden wij reageren? Wat een mooie lessen!
Wij zijn er mee groot gebracht, weten de afloop.
Overgezet (enigszins) in deze tijd. Er komt een engel bij je op bezoek, hoe zouden wij reageren? Wat een mooie lessen!
- Heidebloem
Is de preek van ds. Schaafsma misschien terug te luisteren?DDD schreef: ↑23 dec 2024, 00:42 Ik had een verheugende zondag. Op de voorsabbat een festival of lessons and carols in Wijk bij Duurstede.
Een preek in de morgen van ds. L. Schaafsma over geloofszekerheid (en over hoe de evangelieprediking gevolgen heeft voor het wel (of niet) tot geloof komen). Ik moest denken aan de discussie van Posthoorn en refojongere.
En daarna een preek van ds. R.A.M. Visser over de lofzang van Maria.
Verder las ik in Visie een paar mooie en opbouwende artikelen, maar die zal ik nog elders delen, en daarnaast was er vanavond een adventsconcert van de Leidse Cantorij en dat was ook weer ontroerend mooi.
-
Wederom ingrijpend, zowel in de morgendienst als in de avonddienst kwam een familie de rouw voor Gods aangezicht leggen. In de morgendienst stond de dominee stil bij Zacharias wiens mond geopend werd bij de naamgeving van Johannes. De dominee refereerde eraan dat tijden waarin de Heere slaat soms niet de slechtste tijden hoeven te zijn, hoewel hij er wel bij waarschuwde dat we niet om 'klappen' horen te vragen. Maar Zacharias periode van zwijgen begon met een vraag die gesteld werd in ongeloof en eindigde met een lofzang.
Dat zegt wél wat over jouw cgk gemeente @Huismanhuisman schreef:Tekst voor de prediking morgendienst:
Mattheus 1,23
Thema en punten van de morgendienst:
Immanuel: God met ons
1. God met de goddeloze Achaz
2. God met de godvrezende Jozef
3. met ons is God
Onderwerp voor de prediking middagdienst:
HC 28
Thema en punten van de middagdienst:
Vertroost door het Avondmaal
1. vertroost door de tekening in het Avondmaal
2. vertroost door de betekenis van het Avondmaal
3. vertroost door de inzetting van het Avondmaal
De middagdienst was opnieuw hemels onderwijs. Hier na te luisteren https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1205
In de avond een dienst beluisterd van ds. A.T. Huijser in GG Enter. Kan zo op onze CGK kansel. Wat een troostrijke en Christus grootmakende preek . Van harte aanbevolen.
https://www.youtube.com/live/mPCHx5i2sT ... GKdMQV9pTU

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee schreef: ↑23 dec 2024, 14:39Dat zegt wél wat over jouw cgk gemeente @Huismanhuisman schreef:Tekst voor de prediking morgendienst:
Mattheus 1,23
3. met ons is God
HC 28
De middagdienst was opnieuw hemels onderwijs. Hier na te luisteren https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1205
In de avond een dienst beluisterd van ds. A.T. Huijser in GG Enter. Kan zo op onze CGK kansel. Wat een troostrijke en Christus grootmakende preek . Van harte aanbevolen.
https://www.youtube.com/live/mPCHx5i2sT ... GKdMQV9pTU![]()
Zegt wat over mij. Ik kijk graag over kerkmuren heen. Beluister de preek maar en oordeel zelf.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gisteren 2 x een preek over dezelfde tekst
's morgens ds. H. Ottema
Mat 1: 18-21, tekst 21b
Waarom is Zijn naam Jezus?
1 van hun zonden
2 zalig maken
3 Zijn volk
4 want Hij zal
Gisteravond ds B.D. Bouman
Mat 1: 18-25, tekst : 21
De roeping van Jozef
1. zijn worsteling over
2. de inhoud van
3. de bestemming van
Twee verschillende preken, toch twee keer een rijke Christus voor een arme zondaar!
Gisteravond aansluitend kerstviering met de JV, genoten van onze jeugd.
Het was goed in de kerk te zijn!
's morgens ds. H. Ottema
Mat 1: 18-21, tekst 21b
Waarom is Zijn naam Jezus?
1 van hun zonden
2 zalig maken
3 Zijn volk
4 want Hij zal
Gisteravond ds B.D. Bouman
Mat 1: 18-25, tekst : 21
De roeping van Jozef
1. zijn worsteling over
2. de inhoud van
3. de bestemming van
Twee verschillende preken, toch twee keer een rijke Christus voor een arme zondaar!
Gisteravond aansluitend kerstviering met de JV, genoten van onze jeugd.
Het was goed in de kerk te zijn!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Deze preek hadden wij in de morgendienst in R.-Noord gehoord. Ik ken de ouderling die hier voorleest overigens niet. Die moet nog niet zo lang in het ambt hebben gestaan.huisman schreef: ↑23 dec 2024, 00:17
https://www.youtube.com/live/mPCHx5i2sT ... GKdMQV9pTU
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat vind je dan zelf van deze preek? Als je door het voor iemand die zoiets niet gewend is, wellicht wat rare taalgebruik heen luistert, dan is het toch een bijbelse preek? Ik vind het ook een mooie preek. Hij heeft er studie van gemaakt. Hij blijft dicht bij Gods Woord en ook bij de belijdenisgeschriften. Een dominee die ds. Ledeboer citeert, heeft bij mij sowieso al bonuspunten.Orchidee schreef: ↑23 dec 2024, 14:39Dat zegt wél wat over jouw cgk gemeente @Huismanhuisman schreef:Tekst voor de prediking morgendienst:
Mattheus 1,23
3. met ons is God
HC 28
Ik weet ook niet of je nou zonder toelichting vanuit de kerkenraad iemand die zo praat op iedere bijbelgetrouwe preekplaats zou moeten willen. Je moet natuurlijk geen ergernis geven als mensen zoiets potsierlijk vinden. Maar als je daar nu geen problemen mee hebt, dan is het toch wel echt een bijbelse preek? In de Gereformeerde Gemeenten is zulk wijdlopig, ietwat bombastisch-archaïsch taalgebruik niet heel gek.
Christus wordt op allerlei wijzen gepreekt. Hier door iemand die graag praat alsof het de 19e eeuw is. Maar daarmee is de preek inhoudelijk nog niet verkeerd. Ik ben blij dat ik er naar geluisterd heb. Want ik ben ook niet bepaald vrij van vooroordelen.
Kijk @DDD zo heb ik ook geluisterd. Iets minder last van de 19e eeuw en archaïsch taalgebruik maar ben ook wat ouder dan jou.DDD schreef: ↑23 dec 2024, 22:43Wat vind je dan zelf van deze preek? Als je door het voor iemand die zoiets niet gewend is, wellicht wat rare taalgebruik heen luistert, dan is het toch een bijbelse preek? Ik vind het ook een mooie preek. Hij heeft er studie van gemaakt. Hij blijft dicht bij Gods Woord en ook bij de belijdenisgeschriften. Een dominee die ds. Ledeboer citeert, heeft bij mij sowieso al bonuspunten.Orchidee schreef: ↑23 dec 2024, 14:39Dat zegt wél wat over jouw cgk gemeente @Huismanhuisman schreef:Tekst voor de prediking morgendienst:
Mattheus 1,23
3. met ons is God
HC 28
Ik weet ook niet of je nou zonder toelichting vanuit de kerkenraad iemand die zo praat op iedere bijbelgetrouwe preekplaats zou moeten willen. Je moet natuurlijk geen ergernis geven als mensen zoiets potsierlijk vinden. Maar als je daar nu geen problemen mee hebt, dan is het toch wel echt een bijbelse preek? In de Gereformeerde Gemeenten is zulk wijdlopig, ietwat bombastisch-archaïsch taalgebruik niet heel gek.
Christus wordt op allerlei wijzen gepreekt. Hier door iemand die graag praat alsof het de 19e eeuw is. Maar daarmee is de preek inhoudelijk nog niet verkeerd. Ik ben blij dat ik er naar geluisterd heb. Want ik ben ook niet bepaald vrij van vooroordelen.
Dank voor je eerlijkheid. Ik had ook een vooroordeel en die viel weg tijdens de preek.
Wat ik wel verrassend vond was dat thema en verdeling in punten exact hetzelfde waren als bij onze predikant. Nu waren ze in het recente verleden buren die elkaar regelmatig opzochten. Misschien ligt daar de verklaring in de overeenkomst.
Laatst gewijzigd door huisman op 24 dec 2024, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik heb daar geen last van. Ik ben wel wat gewend op dat gebied. Dat heb je nu eenmaal bij een predikantencorps dat graag in rechtzinnigheid niet voor de ander onderdoet en een geheel eigen taaltje hanteert.
Het zou interessant zijn om daar onderzoek naar te doen. Want er zitten wel ontwikkelingen in, niet zo snel als bij straattaal, weliswaar.
Maar het is heel boeiend. In mijn jeugd was het zo dat predikanten ter rechterzijde van de GG voor eenvoudige mensen zonder taalgevoel volstrekt abacadabra spraken. Dat is gemiddeld genomen niet meer zo. Hoewel de zinsbouw van deze dominee wel erg ingewikkeld is, denk ik dat je met mbo-3 en een goede scholing in bijbeltaal toch wel een belangrijk deel kunt volgen.
Maar misschien onderschat ik het effect van lange zinnen. Die gebruik ik zelf ook dus die vallen me niet altijd voldoende op.
Het zou interessant zijn om daar onderzoek naar te doen. Want er zitten wel ontwikkelingen in, niet zo snel als bij straattaal, weliswaar.
Maar het is heel boeiend. In mijn jeugd was het zo dat predikanten ter rechterzijde van de GG voor eenvoudige mensen zonder taalgevoel volstrekt abacadabra spraken. Dat is gemiddeld genomen niet meer zo. Hoewel de zinsbouw van deze dominee wel erg ingewikkeld is, denk ik dat je met mbo-3 en een goede scholing in bijbeltaal toch wel een belangrijk deel kunt volgen.
Maar misschien onderschat ik het effect van lange zinnen. Die gebruik ik zelf ook dus die vallen me niet altijd voldoende op.
Mag ik zo vrij zijn dat deze ongeletterde man dat door u zo benoemde 'abacadabra' wel heel goed verstond. Nee, dat was beslist geen abacadabra, maar het was de eenvoudige taal van de eenvoudige van en door God geleerde mensen, die Hij geroepen en gezonden had in de gemeenten, en waarvan wij de vruchten hebben mogen aanschouwen. Niet zozeer bij de wijzen en verstandigen, maar bij de eenvoudigen die bij de wereld en de godsdienst niet in tel waren. Men verachte deze mensen, het waren maar klappers, of mensen met een op dool geraakte vroomheid. Lees maar eens wat de wel bestudeerde en zeer geachte, van God geleerde wijlen ds. Catsburg wel eens opmerkte, over dit soort mensen. Als het hierover gaat doet arm of rijk er niet toe, maar daar vloeien harten geestelijk ineen.DDD schreef: ↑24 dec 2024, 00:08 Ik heb daar geen last van. Ik ben wel wat gewend op dat gebied. Dat heb je nu eenmaal bij een predikantencorps dat graag in rechtzinnigheid niet voor de ander onderdoet en een geheel eigen taaltje hanteert.
Ik vrees wel dat de huidige generatie wat gedegenereerd kan zijn, en door ontwenning en ontlezing de lange zinnen vaker niet meer zo geconcentreerd kan volgen.
Jij bent in de zin van formele educatie wellicht niet zo geleerd, en dat merk je soms in de redeneringen die je hier toepast.
Maar met jouw taalgevoel is niets mis. Dus ik twijfel er geen moment aan dat je dat allemaal uitstekend hebt kunnen volgen. Ik beweer alleen dat dat voor een belangrijk deel van de mensen niet gold.
Mensen met voldoende taalgevoel konden hun bekering vertellen, en de uitzonderlijk taalbegaafde mannen werden bovengemiddeld vaak dominee. Dat is een beetje kort door de bocht, maar helaas wel een onderdeel van de bevindelijk-gereformeerde geschiedenis.
Maar dit leidt maar af van het punt dat je niet wilt toegeven dat je iets verkeerd schreef.
Maar met jouw taalgevoel is niets mis. Dus ik twijfel er geen moment aan dat je dat allemaal uitstekend hebt kunnen volgen. Ik beweer alleen dat dat voor een belangrijk deel van de mensen niet gold.
Mensen met voldoende taalgevoel konden hun bekering vertellen, en de uitzonderlijk taalbegaafde mannen werden bovengemiddeld vaak dominee. Dat is een beetje kort door de bocht, maar helaas wel een onderdeel van de bevindelijk-gereformeerde geschiedenis.
Maar dit leidt maar af van het punt dat je niet wilt toegeven dat je iets verkeerd schreef.
Zie de context dan: Een slip of the key kan makkelijk eens voorkomen, daar hoef je toch geen drama van te maken en zo iemand weg dan maar te zetten als een dom mens. Het is vanzelf een andere zaak als ik mezelf door uw toedoen dan ook maar dom noem. Ik zal niet zeggen dat ik geleerd ben, maar me als een domme weg laten zetten past ons niet, althans zo zijn wij niet opgevoed door onze wijze en verstandige, doch eenvoudige ouders. Zoiets schrikt af, als u zich hierin een klein beetje kunt inleven.DDD schreef: ↑24 dec 2024, 09:30 Jij bent in de zin van formele educatie wellicht niet zo geleerd, en dat merk je soms in de redeneringen die je hier toepast.