Ik denk dat je niet helemaal helder hebt welke vragen wel en niet gesteld behoeven te worden op Refoforum.-DIA- schreef:Hoe kom het zover komen dat we in quasi naïviteit vragen stellen over de vrouw in het ambt. Zulke vragen zouden niet op reforforum gesteld behoeven te worden, en zijn voor mij en ik denk nog velen met me wel en teken dat te denken geeft.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Als we het maar niet gaan opnemen hiervoor, want dit strijdt met Gods Woord en vanzelf ook met onze belijdenis. Natuurlijk moeten we onze ogen open houden voor wat er zich op kerkelijk terrein afspeelt. Maar ik zie een evolutie, een doorgaande ontwikkeling: Er wordt met meer begrip gekeken naar de vrouw in het ambt, en voor een tussenweg tussen schepping en evolutie.pierre27 schreef:Ik denk dat je niet helemaal helder hebt welke vragen wel en niet gesteld behoeven te worden op Refoforum.-DIA- schreef:Hoe kom het zover komen dat we in quasi naïviteit vragen stellen over de vrouw in het ambt. Zulke vragen zouden niet op reforforum gesteld behoeven te worden, en zijn voor mij en ik denk nog velen met me wel en teken dat te denken geeft.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
De jongere generatie predikanten van heden denken daar over 20 jaar echt niet anders over.Ambtenaar schreef:Over een jaar of 10 of 20 praten we wel verder, als ook binnen de GG deze discussie gaat beginnen.Jantje schreef:Binnen die gemeenten waar dat gevoelig ligt, mogen ze het dan nog wel eens goed nakijken. Want het druist regelrecht tegen Gods Woord in. En het is nergens voor nodig om rondom Gods Woord heen te draaien.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, zegt het spreekwoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De predikanten wellicht niet, maar de gemeenteleden wel en zij vormen straks de kerkenraad.
Eens, maar ik schrik soms wat ik van jonge GG leden hoor over dit onderwerp.Jantje schreef:De jongere generatie predikanten van heden denken daar over 20 jaar echt niet anders over.Ambtenaar schreef:Over een jaar of 10 of 20 praten we wel verder, als ook binnen de GG deze discussie gaat beginnen.Jantje schreef:Binnen die gemeenten waar dat gevoelig ligt, mogen ze het dan nog wel eens goed nakijken. Want het druist regelrecht tegen Gods Woord in. En het is nergens voor nodig om rondom Gods Woord heen te draaien.
En inderdaad die zitten over 20 jaar wel in de kerkenraden.
En ds Silfhout heeft het trouwens zelf ook ergens gezegd dat we niet moeten denken dat het in de GG niet speelt.
Ik schreef niet kerkbestuurder, voor alle duidelijkheid.Ambtenaar schreef:Misschien een detail, maar hij is geen kerkelijke bestuurder. Hij is voorzitter van een vereniging.DDD schreef:Maar een kerkelijk bestuurder is geen politicus. In de kerk gaan we anders met dergelijke dingen om. Als het goed is, althans, de journalist ziet dat kennelijk anders.
Maar goed. Hij is voorzitter van een kerkelijke belangenvereniging.
Daar zal dat heel anders gaan. Daar wordt er eerst niets over gezegd, totdat er 80 procent vóór is, en dan gebeurt het ineens. Omdat er niet over gepraat mag worden. Dat is typisch reformatorisch in de sociologische zin van het woord.Ambtenaar schreef:Over een jaar of 10 of 20 praten we wel verder, als ook binnen de GG deze discussie gaat beginnen.Jantje schreef:Binnen die gemeenten waar dat gevoelig ligt, mogen ze het dan nog wel eens goed nakijken. Want het druist regelrecht tegen Gods Woord in. En het is nergens voor nodig om rondom Gods Woord heen te draaien.
[/quote]Jantje schreef:[quote="]De jongere generatie predikanten van heden denken daar over 20 jaar echt niet anders over.
Het gaat natuurlijk niet om de predikanten. Het gaat om de leden van de kerk.
Er zijn ook geen predikanten van de GB die voorstander zijn van de vrouw in het ambt, althans niet openlijk. Leden van gemeentes waar zij werkzaam zijn wel, en die zijn uiteindelijk doorslaggevend, zij kiezen de kerkenraad.
- J.C. Philpot
Toch wel hoor, en dat is al vrij lang aan de gang. Ik noem bijvoorbeeld Professor Graafland, destijds hoogleraar Dogmageschiedenis vanwege de Gereformeerde Bond, niet 1 van de minst prominenten in de Gereformeerde Bond, was destijds al een voorstander van de vrouw in het ambt.Ambtenaar schreef:Er zijn ook geen predikanten van de GB die voorstander zijn van de vrouw in het ambt, althans niet openlijk. Leden van gemeentes waar zij werkzaam zijn wel, en die zijn uiteindelijk doorslaggevend, zij kiezen de kerkenraad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Een van de vorige voorzitters van de GB begon zijn ambtelijke loopbaan in een gemeente met vrouwelijke ambtsdragers. De aanwezigheid van vrouwelijke ambtsdragers was voor hem dus geen beletsel om dat beroep aan te nemen.Ambtenaar schreef: Er zijn ook geen predikanten van de GB die voorstander zijn van de vrouw in het ambt, althans niet openlijk. Leden van gemeentes waar zij werkzaam zijn wel, en die zijn uiteindelijk doorslaggevend, zij kiezen de kerkenraad.
~~Soli Deo Gloria~~
Het standpunt van de GB is vrij helder verwoord in de brochure '‘Mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen'.Hendrikus schreef: Een van de vorige voorzitters van de GB begon zijn ambtelijke loopbaan in een gemeente met vrouwelijke ambtsdragers. De aanwezigheid van vrouwelijke ambtsdragers was voor hem dus geen beletsel om dat beroep aan te nemen.
ik weet niet meer in welk interview ik het las, of met ds Oosten of met wijlen ds Stelwagen.
Beiden preken vaak in het hoge noorden en 1 van de 2 vertelde in een interview met het RD dat ze geen preekbeurt durfden te weigeren ook al waren er vrouwelijke ambtsdragers
Beiden preken vaak in het hoge noorden en 1 van de 2 vertelde in een interview met het RD dat ze geen preekbeurt durfden te weigeren ook al waren er vrouwelijke ambtsdragers
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Waar heeft hij dat gezegd?Bezorgd schreef:Eens, maar ik schrik soms wat ik van jonge GG leden hoor over dit onderwerp.Jantje schreef:De jongere generatie predikanten van heden denken daar over 20 jaar echt niet anders over.Ambtenaar schreef:Over een jaar of 10 of 20 praten we wel verder, als ook binnen de GG deze discussie gaat beginnen.Jantje schreef:Binnen die gemeenten waar dat gevoelig ligt, mogen ze het dan nog wel eens goed nakijken. Want het druist regelrecht tegen Gods Woord in. En het is nergens voor nodig om rondom Gods Woord heen te draaien.
En inderdaad die zitten over 20 jaar wel in de kerkenraden.
En ds Silfhout heeft het trouwens zelf ook ergens gezegd dat we niet moeten denken dat het in de GG niet speelt.
Overigens denk ik ook dat het speelt. Ik hoor het bij sommige broeders en zusters (helaas) ook terug ja.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Het is jammer dat over zulke onderwerpen (maar ook bijv. hoofdbedekking) nooit wordt gepreekt. Bijvoorbeeld als leerdienst. Laat een predikant helder uitleggen a.d.h.v. de Schrift waarom vrouwelijke ambtsdragers tegen Gods wil en Gods Woord zijn. Diep een tekst uit en verklaar de tekst. Hoe eenvoudiger de preek, hoe meer mensen overtuigd kunnen raken. Geef positief aan welke taken vrouwen wel kunnen hebben volgens de Schrift. Nu zijn we allemaal tegen vrouwelijke ambtsdragers, maar veel jongeren en jongvolwassenen weten niet eens waarom. Ja, omdat het ergens in de Bijbel staat. Op catechisatie wordt het ook niet uitgediept. Ik ben geen voorstander van allerlei themapreken, maar zulke onderwerpen mogen vanaf de kansel jaarlijks wel eens belicht worden.
Als je de standpunten niet kent hou dan gewoon je mond in plaats van te sneren.Jantje schreef:Nou, ik vind van niet. Beter had hij zich expliciet kunnen uitspreken tegen de vrouw in het ambt.DDD schreef:Gelukkig weet hij er iets verstandigs op te zeggen.
Nu draait hij flink om de hete brei heen.
ter info ;
https://gereformeerdebond.nl/boeken-bro ... ep-hij-hen
https://gereformeerdebond.nl/boeken-bro ... rouw-uit-2
https://dewaarheidsvriend.nl/blog/vrouw-en-ambt
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.