Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Lassie

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Lassie »

Wij eten boerenkool.
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Vandaag bietjes, gekookte aardappelen en sudderlapjes. Gisteren snijbonen, gekookte aardappelen en sudderlapjes.
Afgelopen zaterdag een vegetarische lasagne gemaakt met aubergine, rode paprika, spinazie, champignons, kidneybonen, (zongedroogde) tomaten en veel kruiden. Enorm lekker!
Ik wil toch gaan proberen om elke week 1 keer vis en 1 keer vegetarisch te eten. Dit vegetarische gerecht viel in ieder geval in de smaak.
Gisteren draaide mijn man de snijbonen door de molen en begaf hij het na bijna 45 jaar trouwe dienst. :ouin
Ik kreeg hem van mijn moeder mee toen ik trouwde, ze zei: ik leen hem af en toe wel van je.
Het was zo'n fijne molen, met loeischerpe messen, ik merkte er niets van dat ie al zo'n 10 jaar boontjes had gesneden.
Ik zal op zoek moeten naar een andere, maar ik geloof nooit dat ik nog zo'n goeie tref.

W.b. die vegetarische lasagne, is dat niet erg zwaar eten zo, bonen met pasta?

Het menu van vanavond heb ik nog niet bedacht, het moet i.i.g geschikt zijn om warm te houden c.q. op te warmen, daar het weer een in- en uitvliegende duiventil is vandaag.
Misschien een maaltijdsoep of zoiets.
Balen van de sijbonenmolen. ik heb nog een hele oude van mijn oma gekregen. Daar ben ik ook echt wel zuinig op.

Lasagne met bonen vond ik ook een gewaagde combinatie, maar het resultaat was juist lekker. Door de bonen krijg je nl een bite aan het eten dat je toch snel mist bij vega eten. Ik vond het recept zeker voor herhaling vatbaar, erg lekker.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef:Vandaag bietjes, gekookte aardappelen en sudderlapjes. Gisteren snijbonen, gekookte aardappelen en sudderlapjes.
Afgelopen zaterdag een vegetarische lasagne gemaakt met aubergine, rode paprika, spinazie, champignons, kidneybonen, (zongedroogde) tomaten en veel kruiden. Enorm lekker!
Ik wil toch gaan proberen om elke week 1 keer vis en 1 keer vegetarisch te eten. Dit vegetarische gerecht viel in ieder geval in de smaak.
Gisteren draaide mijn man de snijbonen door de molen en begaf hij het na bijna 45 jaar trouwe dienst. :ouin
Ik kreeg hem van mijn moeder mee toen ik trouwde, ze zei: ik leen hem af en toe wel van je.
Het was zo'n fijne molen, met loeischerpe messen, ik merkte er niets van dat ie al zo'n 10 jaar boontjes had gesneden.
Ik zal op zoek moeten naar een andere, maar ik geloof nooit dat ik nog zo'n goeie tref.

W.b. die vegetarische lasagne, is dat niet erg zwaar eten zo, bonen met pasta?

Het menu van vanavond heb ik nog niet bedacht, het moet i.i.g geschikt zijn om warm te houden c.q. op te warmen, daar het weer een in- en uitvliegende duiventil is vandaag.
Misschien een maaltijdsoep of zoiets.
Balen van de sijbonenmolen. ik heb nog een hele oude van mijn oma gekregen. Daar ben ik ook echt wel zuinig op.

Lasagne met bonen vond ik ook een gewaagde combinatie, maar het resultaat was juist lekker. Door de bonen krijg je nl een bite aan het eten dat je toch snel mist bij vega eten. Ik vond het recept zeker voor herhaling vatbaar, erg lekker.
Ik vind snijbonen uit de molen eigenlijk niet zo lekker. Ik snij ze zelf gewoon in ruitjes.
merel

Bericht door merel »

Grappig, ik vind ze juist gesneden niet zo lekker.

Vandaag een zuurkoolschotel met zoete aardappel. Giseravond al klaargemaakt, hoeft alleen nog maar in de oven.
Mara

Bericht door Mara »

Op MP worden soortgelijke 2e hands molentjes aangeboden, maar ze zien er niet zo mooi uit als de mijne was.
Wij waren er zuinig op, maakten hem meteen schoon en droog na gebruik en wikkelden hem dan in keukenpapier.
Ik zag bij B lokker een nieuwe, maar die werkte met een zuignap en dat lijkt mij niet prettig werken.
Manlief gaat zaterdag trachten om het molentje toch te repareren.
Hij is er ook aan gehecht geraakt.

Zita, in een roerbakgerecht snijd ik de boontjes ook in ruitjes, dan smaken ze inderdaad anders.
Als we ze met een aardappeltje eten, laat ik ze stoven in boter, beetje muskaatnoot en theelepeltje suiker.

Vanavond een hollandse boerenkoolstamppot met uitgebakken magere spekblokjes en een stukje rookworst.
Ik heb nog een stukje rundvlees + jus in de vriezer, voor het kind dat geen rookworst blieft. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Hier wordt het ook stamppot vandaag. Maar ik verklap nog niet welke. (ik heb meelezende mee-eters :modo )
Ik ben dol op stamppotten. Zeker na zo'n gure dag als vandaag.
Lekker met worst en spek.
merel

Bericht door merel »

@ mara Doe jij bij snijbonen altijd een schepje suiker? Ik gebruik wel roomboter en nootmuskaat, maar suiker voeg ik eigenlijk niet toe aan mijn eten ( tenzij ik bak natuurlijk, maar ook daar gebruik ik langzaam aan steeds minder suiker).

Vandaag koolraapjes met verse worst
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:@ mara Doe jij bij snijbonen altijd een schepje suiker? Ik gebruik wel roomboter en nootmuskaat, maar suiker voeg ik eigenlijk niet toe aan mijn eten ( tenzij ik bak natuurlijk, maar ook daar gebruik ik langzaam aan steeds minder suiker).

Vandaag koolraapjes met verse worst
Ja. Eerst vond ik het onzin, maar het maakt net dat verschil. Dan moet je niet denken een een enorme schep hoor, op een pan van ong. 1 kg snijbonen (niet schoongemaakt) gebruik ik een theelepel.
Ook in tomatensoep. Heel vreemd, maar het zoetje haalt het zuurtje juist omhoog.
Ik heb veel bijgeleerd van sommige TVkoks.
Ook dat je tomatenpuree eerst moet ontzuren, door het kort mee te bakken met het vlees bijvoorbeeld.
Koolraapjes zo (als Hollandse prak) wordt hier niet gewaardeerd. Ik had eens een recept van een eenpansgerecht hiermee, gekruid met kerrie, wat wel heel erg in de smaak viel, maar ik ben het recept kwijt geraakt helaas.
Ik weet het nog niet, maar ik denk dat het een stamppot gaat worden.
Ik heb nog een stukje rundvlees met jus over van gisteren nl.
Lassie

Bericht door Lassie »

Zuurkool en hutspot staat er vanavond bij ons op het menu.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Heeft iemand weleens iets met groene kool gemaakt? (buiten het gevulde rolletje)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Heeft iemand weleens iets met groene kool gemaakt? (buiten het gevulde rolletje)
Ik heb deze wel eens gemaakt en die ging er goed in
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... roene-kool

Alleen heb ik het karwijzaad en de mosterd weggelaten. Ik heb nooit grove mosterd in huis, alleen de fijne, maar ik dacht dat het niets zou toevoegen. Ik heb wel vaker de neiging om een eigen twist aan een recept te geven, jij ook? ;)
Lassie

Bericht door Lassie »

Wij eten vanavond stokbrood met tomatensoep en erwtensoep.
Het ruikt al heerlijk in huis.
samanthi

Bericht door samanthi »

rauwe witlof met ei
aardappels
bal gehakt
Yoghurt of bruine vla
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel

Bericht door merel »

Zilvervliesrijst met kabeljauw, spinazie, linzen en tomaat.
Dodo

Bericht door Dodo »

Deze week heb ik zelf pasta gemaakt. Niet een heel groot succes, het is een beetje raar spul. Ik ga het nog eens proberen als ik de goede soort meel heb gevonden.
Dat draaien aan de pastamachine is wel grappig, al kost het veel tijd.
Plaats reactie