En waar lees je deze uitleg in het Schatboek? Antwoord: nergens. Want het is puur inlegkunde. Dat er staat dat Christus dat 'leert' is logisch, Hij is de Leraar ter gerechtigheid en Hij leerde de discipelen en de scharen.Evangelist schreef: ↑10 dec 2024, 00:35 Nee, dat klopt echt niet. Olevianus en Ursinus formuleren altijd heel precies en afgewogen. Er staan niet zomaar wat woorden.
De opstellers hebben niet voor niets gekozen voor het werkwoord “leren”. Wie leert ons anders wat de Wet van ons eist dan Christus die dit samenvatte richting de Farizeeën? Met het woordje leren laten de opstellers zien dat ze Christus niet slechts wilde noemen als ‘toevallige’ boodschapper van het citaat van de hoofdsom. Dan had het antwoord kunnen luiden: “Dat staat in Mattheüs 22:37-40.” Maar voor dat antwoord is niet gekozen. Er staat ook niet dat Christus het ‘noemt’ of ‘zegt’, maar dat Hij het ‘leert’.
Maar even los hiervan, ik vraag me ook af of je kunt zeggen dat het Christus is Die de Wet hanteert als de zondaar overtuigd wordt. Het is de Heilige Geest Die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. En Jezus zegt: "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij."