Hoe was je zondag [2]?

Posthoorn

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

Evangelist schreef: 10 dec 2024, 00:35 Nee, dat klopt echt niet. Olevianus en Ursinus formuleren altijd heel precies en afgewogen. Er staan niet zomaar wat woorden.
De opstellers hebben niet voor niets gekozen voor het werkwoord “leren”. Wie leert ons anders wat de Wet van ons eist dan Christus die dit samenvatte richting de Farizeeën? Met het woordje leren laten de opstellers zien dat ze Christus niet slechts wilde noemen als ‘toevallige’ boodschapper van het citaat van de hoofdsom. Dan had het antwoord kunnen luiden: “Dat staat in Mattheüs 22:37-40.” Maar voor dat antwoord is niet gekozen. Er staat ook niet dat Christus het ‘noemt’ of ‘zegt’, maar dat Hij het ‘leert’.
En waar lees je deze uitleg in het Schatboek? Antwoord: nergens. Want het is puur inlegkunde. Dat er staat dat Christus dat 'leert' is logisch, Hij is de Leraar ter gerechtigheid en Hij leerde de discipelen en de scharen.
Maar even los hiervan, ik vraag me ook af of je kunt zeggen dat het Christus is Die de Wet hanteert als de zondaar overtuigd wordt. Het is de Heilige Geest Die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. En Jezus zegt: "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij."
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je moet het wat trinitarischer nemen. God heeft de wet gegeven op de Sinaï. De Heilige Geest brengt het in het hart en Jezus leerde dat dus als machthebbende aan de scharen. Ik zie het probleem niet.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Herman schreef: 10 dec 2024, 09:07 Je moet het wat trinitarischer nemen. God heeft de wet gegeven op de Sinaï. De Heilige Geest brengt het in het hart en Jezus leerde dat dus als machthebbende aan de scharen. Ik zie het probleem niet.
Inderdaad!
Hartelijke groet,
Evangelist
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Misschien moet ik het anders formuleren. De theologie die achter deze m.i. nieuwe uitleg zit, is deze: dat er al een relatie is tussen Christus en de overtuigde zondaar. En dat is een gevaarlijke gedachtegang. Want zolang de zondaar Christus door het geloof niet heeft aangenomen, ís die relatie er nog niet.
Maar goed, het voert te ver om hier heel diep op in te gaan. Dan komen we toch weer uit op de discussie zoals die gevoerd in het topic 'Gereformeerde Gemeenten'.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Posthoorn schreef: 10 dec 2024, 09:20 Misschien moet ik het anders formuleren. De theologie die achter deze m.i. nieuwe uitleg zit, is deze: dat er al een relatie is tussen Christus en de overtuigde zondaar. En dat is een gevaarlijke gedachtegang. Want zolang de zondaar Christus door het geloof niet heeft aangenomen, ís die relatie er nog niet.
Maar goed, het voert te ver om hier heel diep op in te gaan. Dan komen we toch weer uit op de discussie zoals die gevoerd in het topic 'Gereformeerde Gemeenten'.
Maar is er enige zaligmakende overtuiging die iemand kan beleven, terwijl die overtuiging losstaat van Christus?
Is niet vooral de bedoeling van deze uitleg om geen enkele zondaar naar de Wet te sturen maar naar Christus?
Hartelijke groet,
Evangelist
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Evangelist schreef: 10 dec 2024, 09:49 Maar is er enige zaligmakende overtuiging die iemand kan beleven, terwijl die overtuiging losstaat van Christus?
Is niet vooral de bedoeling van deze uitleg om geen enkele zondaar naar de Wet te sturen maar naar Christus?
Al het zaligmakende overtuigende werk in de zondaar staat niet los van Christus. Dat is uiteraard buiten discussie. Met je laatste regel ben ik het niet eens. En nogmaals, dat is ook helemaal niet de uitleg die Ursinus en Olevianus er zelf aan geven. Maar goed, kennelijk vinden jullie het allemaal mooi en prachtig, dus ik laat het hier maar bij.
Forummer

Bericht door Forummer »

Forummer schreef: 09 dec 2024, 10:46
Martijn schreef: 09 dec 2024, 07:35
Forummer schreef: 09 dec 2024, 07:24 Goede zondag met prachtige adventspreek vol toekomstverwachting! Samenvatting: advent is bij uitstek de tijd om stil te staan bij "zie, Ik maak alle dingen nieuw".
Die zou ik graag eens naluisteren.

Stuur me even een mail, dan mail ik je de link terug.
Mail gehad, en beantwoord. Kreeg melding dat mail niet afgeleverd kon worden. Zojuist 2e keer verzonden. Wil je even laten weten of gelukt is?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
huisman

Bericht door huisman »

Tekst voor de prediking morgendienst:
Mattheus 1,1 en 17

Thema en punten van de morgendienst:
Het boek van Immanueel: God met ons
1. Het boek voor ons
2. Het boek over ons
3. Het boek: God met ons

Tekst voor de prediking middagdienst:
HC 27 en Romeinen 4,1-12

Thema en punten van de middagdienst:
Vertroost door Gods genadeverbond
1. Vertroost door het inwilligen van Gods verbond
2. Vertroost door het teken van Gods verbond
3. Vertroost door de omvang van Gods verbond

Dit was nu echt een leerdienst waar de predikant ons meenam in de rechtvaardiging van de goddeloze en ook het verbond met het teken van de doop Schriftuurlijk verklaarde.

Zeer aanbevolen. Ik vond het een monumentale preek. De morgendienst is ook het beluisteren meer dan waard.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
CvdW

Bericht door CvdW »

huisman schreef: 16 dec 2024, 00:13 Tekst voor de prediking morgendienst:
Mattheus 1,1 en 17

1. Het boek voor ons
2. Het boek over ons

HC 27 en Romeinen 4,1-12

Dit was nu echt een leerdienst waar de predikant ons meenam in de rechtvaardiging van de goddeloze en ook het verbond met het teken van de doop Schriftuurlijk verklaarde.

Zeer aanbevolen. Ik vond het een monumentale preek. De morgendienst is ook het beluisteren meer dan waard.
Heeft u een link voor mij?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Gisterenmorgen een doopdienst in GG Zwijndrecht, ds. H.E.P. Fortuijn
Jer 23: 1-8, tekst Jes 9:5
Zijn Naam is Wonderlijk
1. als Wezen
2. als Persoon
3. als Werk

Gisterenavond eigen gemeente, 1 Ths 4, HC Zondag 19
De troost van de wederkomst
1. Verwachting!
2. Van hemelse blijdschap en zaligheid
daarna met de dominee en de jongeren preekbespreking.
Een zondag die mijn dorre hart verheugde!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Een ingrijpende, ernstige zondag omdat er een week achter de gemeente ligt met ingrijpende gebeurtenissen. Naar aanleiding daarvan preekte de dominee over Lukas 1:65 met als thema: 'En er kwam vrees over allen'. Bij die vrees biedt alleen het Licht wat ter wereld kwam hoop en troost.
huisman

Bericht door huisman »

CvdW schreef: 16 dec 2024, 03:35
huisman schreef: 16 dec 2024, 00:13 Tekst voor de prediking morgendienst:
Mattheus 1,1 en 17

1. Het boek voor ons
2. Het boek over ons

HC 27 en Romeinen 4,1-12

Heeft u een link voor mij?
https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1202
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Tekst voor de prediking morgendienst:
Mattheus 1,23

Immanuel: God met ons
1. God met de goddeloze Achaz
2. God met de godvrezende Jozef
3. met ons is God

Onderwerp voor de prediking middagdienst:
HC 28

Vertroost door het Avondmaal
1. vertroost door de tekening in het Avondmaal
2. vertroost door de betekenis van het Avondmaal
3. vertroost door de inzetting van het Avondmaal

De middagdienst was opnieuw hemels onderwijs. Hier na te luisteren https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1205

In de avond een dienst beluisterd van ds. A.T. Huijser in GG Enter. Kan zo op onze CGK kansel. Wat een troostrijke en Christus grootmakende preek . Van harte aanbevolen.

https://www.youtube.com/live/mPCHx5i2sT ... GKdMQV9pTU
DDD

Bericht door DDD »

Ik had een verheugende zondag. Op de voorsabbat een festival of lessons and carols in Wijk bij Duurstede.

Een preek in de morgen van ds. L. Schaafsma over geloofszekerheid (en over hoe de evangelieprediking gevolgen heeft voor het wel (of niet) tot geloof komen). Ik moest denken aan de discussie van Posthoorn en refojongere.

En daarna een preek van ds. R.A.M. Visser over de lofzang van Maria.

Verder las ik in Visie een paar mooie en opbouwende artikelen, maar die zal ik nog elders delen, en daarnaast was er vanavond een adventsconcert van de Leidse Cantorij en dat was ook weer ontroerend mooi.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wij hadden 's morgens een leespreek van ds. A. Moerkerken over Zondag 4. Hij stelde daarin o.a. 'moderne bekeringen' aan de kaak. Ik snap zijn punt, alleen bracht hij het een beetje onbeholpen.

's Middags hadden we ds. H.E.P. Fortuijn met een preek over Jes. 9:5a, maar ik vond de preek erg vreemd. De ds. ging zo uitvoerig in op niet ter zake doende details, dat ik op een gegeven moment de dienst uitzette (ik was thuis), maar het laatste stuk heb ik dan weer gekeken.
Plaats reactie