Dag gezondheidseffect.Mara schreef:Lekker in een droog wit wijntjeHendrikus schreef:Tiberius schreef:Goed drinken inderdaad.Mannetje schreef:De groente is prima, maar vis hoort in de zee.zo is dat, vis moet zwemmen
Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
- Niet meer zo actief -
Ovenschotel. Rijst-Chinese kool-pindasaus-gehakt-bamikruiden
Een loempia.
Koud, natgeregend, lange werkdag, geen puf om te koken. Loempia's uit de oven zijn overigens nog lekkerder dan gefrituurde.
Koud, natgeregend, lange werkdag, geen puf om te koken. Loempia's uit de oven zijn overigens nog lekkerder dan gefrituurde.
Ik bak loempia's altijd in de oven, un de frituur worden ze zo vreselijk vet 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
In loempia zit meestal trassie verwerkt en dat mag ik niet hebben, ben allergisch voor schaaldieren.
Ik ben sowieso geen fan van de Oosterse keuken. Vroeger haalden we wel eens een "chinesie" , met een appelmoes- of sperziebonenblik met saté in saus
zou nu niet meer mogen van de warenwet, dat is echter heel lang geleden.
(Mijn broer woonde een tijdje boven een chinees, de grote pannen rijst stonden zo buiten af te koelen. Daar haalden we het dus nooit.)
Ik maak een enkele keer nasi of bami, alleen op verzoek.
Heb wel eens vegetarische loempiaatjes gemaakt, uit het blad Gezondheidsnieuws, die waren heerlijk knapperig en absoluut niet vet.
Heb jij geen vriezer Zita?
Ik kan me voorstellen als je in een bepaalde staat thuiskomt, dat het nog te veel is om een pannetje uit de kast te pakken, bij wijze van spreken. Maar kun je voor dit soort dagen geen maaltijdsoep invriezen bijvoorbeeld?
Van soep gaat iets troostends uit, als je moe of niet lekker bent, gaat een kopje soep er altijd wel in, desnoods met een bammetje.
En anders kom je op zo'n dag maar bij mij eten.
Ik ben sowieso geen fan van de Oosterse keuken. Vroeger haalden we wel eens een "chinesie" , met een appelmoes- of sperziebonenblik met saté in saus

(Mijn broer woonde een tijdje boven een chinees, de grote pannen rijst stonden zo buiten af te koelen. Daar haalden we het dus nooit.)
Heb wel eens vegetarische loempiaatjes gemaakt, uit het blad Gezondheidsnieuws, die waren heerlijk knapperig en absoluut niet vet.
Ik kan me voorstellen als je in een bepaalde staat thuiskomt, dat het nog te veel is om een pannetje uit de kast te pakken, bij wijze van spreken. Maar kun je voor dit soort dagen geen maaltijdsoep invriezen bijvoorbeeld?
Van soep gaat iets troostends uit, als je moe of niet lekker bent, gaat een kopje soep er altijd wel in, desnoods met een bammetje.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik heb wel een vriezer. Daar kwam die loempia uitMara schreef:In loempia zit meestal trassie verwerkt en dat mag ik niet hebben, ben allergisch voor schaaldieren.
Ik ben sowieso geen fan van de Oosterse keuken. Vroeger haalden we wel eens een "chinesie" , met een appelmoes- of sperziebonenblik met saté in sauszou nu niet meer mogen van de warenwet, dat is echter heel lang geleden.

Ik had nu gewoon loempiatrek. 'k Ben niet zo'n fan van opgewarmde maaltijden uit de vriezer. Meestal smaken ze niet lekker meer.
Chicken Pot Pie.

- Dodo
Ik kwam een leuke site tegen met instructiefilmpjes over koken (en veel meer). Handig!
Deze over knoflook:
http://weethetsnel.nl/instructie/1100-K ... doe-je-dat
Deze over knoflook:
http://weethetsnel.nl/instructie/1100-K ... doe-je-dat
vandaag erwtensoep met broodjes uit de oven. Morgen gehaktballen en koolraap.
Gisteren gepocheerde kabeljauw met een verrassend friszure kruidensaus (zelfgemaakt, veel lekkerder dan een pakje)
gebakken minikrieltjes en peentjes en erwtjes.
Vandaag gehaktballen (naar het recept van mijn pa) rode kool met appeltjes en kruimige Thoolse piepers.
gebakken minikrieltjes en peentjes en erwtjes.
Vandaag gehaktballen (naar het recept van mijn pa) rode kool met appeltjes en kruimige Thoolse piepers.
Ben wel benieuwd naar het recept van jouw vader 

Hij kruidde ze met veel paprikapoeder, natuurlijk een eitje (of 2 al naar gelang) erdoor heen, paar beschuiten, snufje vers gemalen nootmuskaat, snufje kerrie, peper en zout, die hoeveelheden zijn naar eigen smaak.merel schreef:Ben wel benieuwd naar het recept van jouw vader
Met vochtige handen mooie gladde ballen draaien, deze even in de koelkast zetten.
Daarna op een bord ei loskloppen, bordje bloem en bordje paneermeel.
Bal eerst door bloem, daarna ei en daarna door paneermeel.
Maak de ballen niet te groot! Anders verbranden ze van buiten en zijn van binnen nog rose en dat is bij gehakt beslist niet lekker (en niet gezond).
Ik maak ze ongeveer pingpongbal, p.p. dan 2.
Je hebt dan krokante balletjes, je moet ze echter niet laten sudderen, zoals veel koks aanbevelen, alleen zachtjes braden, erbij blijven en steeds omrollen, uithalen en pas dan de jus maken.
O en het lekkerst is halfomgehakt, maar rund kan natuurlijk ook, dan zijn ze iets "droger".
De pot schaft hier boerenkool met worst.
Vandaag bietjes, gekookte aardappelen en sudderlapjes. Gisteren snijbonen, gekookte aardappelen en sudderlapjes.
Afgelopen zaterdag een vegetarische lasagne gemaakt met aubergine, rode paprika, spinazie, champignons, kidneybonen, (zongedroogde) tomaten en veel kruiden. Enorm lekker!
Ik wil toch gaan proberen om elke week 1 keer vis en 1 keer vegetarisch te eten. Dit vegetarische gerecht viel in ieder geval in de smaak.
Afgelopen zaterdag een vegetarische lasagne gemaakt met aubergine, rode paprika, spinazie, champignons, kidneybonen, (zongedroogde) tomaten en veel kruiden. Enorm lekker!
Ik wil toch gaan proberen om elke week 1 keer vis en 1 keer vegetarisch te eten. Dit vegetarische gerecht viel in ieder geval in de smaak.
Gisteren draaide mijn man de snijbonen door de molen en begaf hij het na bijna 45 jaar trouwe dienst.merel schreef:Vandaag bietjes, gekookte aardappelen en sudderlapjes. Gisteren snijbonen, gekookte aardappelen en sudderlapjes.

Ik kreeg hem van mijn moeder mee toen ik trouwde, ze zei: ik leen hem af en toe wel van je.
Het was zo'n fijne molen, met loeischerpe messen, ik merkte er niets van dat ie al zo'n 10 jaar boontjes had gesneden.
Ik zal op zoek moeten naar een andere, maar ik geloof nooit dat ik nog zo'n goeie tref.
W.b. die vegetarische lasagne, is dat niet erg zwaar eten zo, bonen met pasta?
Het menu van vanavond heb ik nog niet bedacht, het moet i.i.g geschikt zijn om warm te houden c.q. op te warmen, daar het weer een in- en uitvliegende duiventil is vandaag.
Misschien een maaltijdsoep of zoiets.