Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

jvdg

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door jvdg »

Ik dacht werkelijk in alle eenvoud een mooie verwoording van het Evangelie te hebben geplaatst, zonder er aan te denken dat daar een discussie uit voort zou vloeien.
Dit is immers een soort van "overdenkingstopic", en dan krijgen we toch weer dit.
Sommige forummers zijn echt onverbeterlijk. :)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:Ik dacht werkelijk in alle eenvoud een mooie verwoording van het Evangelie te hebben geplaatst, zonder er aan te denken dat daar een discussie uit voort zou vloeien.
Dit is immers een soort van "overdenkingstopic", en dan krijgen we toch weer dit.
Heb je iets tegen discussies? Dan ben je hier misschien niet op de goede plek. :hum
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:Ik dacht werkelijk in alle eenvoud een mooie verwoording van het Evangelie te hebben geplaatst, zonder er aan te denken dat daar een discussie uit voort zou vloeien.
Heb je iets tegen discussies? Dan ben je hier misschien niet op de goede plek. :hum
:haha
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Normaal wordt op dit forum gezegd dat een onbekeerde helemaal niet kan zoeken , en dat het niet met Christus begint enz.enz. Maar dit eenvoudig gedichtje is zo Bijbels . Hier gaat het om !
Waar wordt dat gezegd?
Nee, een onbekeerde kan niet zoeken, maar moet het wel.
En het werk der bekering begint niet met Jezus en begint er wel mee.

Als het klopt, dan klopt het niet.
Waar wordt dat gezegd?....het topic "pleiten op de doop " niet gevolgd zeker!! Maar ik wil over dit prachtig gedichtje geen discussie ook al ben ik zelf begonnen maar dat is mijn "gelukkige inconsequentie" :huhu
In het dooptopic wordt gezegd dat het woord 'pleiten' niet een goed woord is qua connotatie, maar niemand heeft gezegd dat een onbekeerde niet kan zoeken en dat hij dáá'rom niet moet zoeken.
Niemand...zeker vier gewaardeerde forumleden hebben dit gezegd...zoek ze zelf maar op in genoemde topic.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef: Waar wordt dat gezegd?....het topic "pleiten op de doop " niet gevolgd zeker!! Maar ik wil over dit prachtig gedichtje geen discussie ook al ben ik zelf begonnen maar dat is mijn "gelukkige inconsequentie" :huhu
In het dooptopic wordt gezegd dat het woord 'pleiten' niet een goed woord is qua connotatie, maar niemand heeft gezegd dat een onbekeerde niet kan zoeken en dat hij dáá'rom niet moet zoeken.
Niemand...zeker vier gewaardeerde forumleden hebben dit gezegd...zoek ze zelf maar op in genoemde topic.
volgens mij heeft er in ieder geval niemand gezegd dat een onbekeerde niet moet zoeken. Een onbekeerde moet net zo goed zoeken als dat hij moet geloven. Een onbekeerde moet gelovig zoeken.
Jij wou toch niet zeggen dat een onbekeerde wél kan zoeken?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef: In het dooptopic wordt gezegd dat het woord 'pleiten' niet een goed woord is qua connotatie, maar niemand heeft gezegd dat een onbekeerde niet kan zoeken en dat hij dáárom niet moet zoeken.
Nou, ik heb gezocht, en niet gevonden...

Let op: er zijn er die gezegd hebben dat een onbekeerde niet KAN zoeken, maar niemand heeft daaruit de gevolgtrekking gedaan dat de onbekeerde daarom niet MOET zoeken.

Vandaar dat ik van harte achter het mooie rijmpje van ds. Ledeboer kan staan (dank jvdg).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Luther schreef: In het dooptopic wordt gezegd dat het woord 'pleiten' niet een goed woord is qua connotatie, maar niemand heeft gezegd dat een onbekeerde niet kan zoeken en dat hij dáárom niet moet zoeken.

Let op: er zijn er die gezegd hebben dat een onbekeerde niet KAN zoeken, maar niemand heeft daaruit de gevolgtrekking gedaan dat de onbekeerde daarom niet MOET zoeken.

Vandaar dat ik van harte achter het mooie rijmpje van ds. Ledeboer kan staan (dank jvdg).
Ik sta ook achter dat prachtige rijmpje...en ik vertel dan niet tegen de kinderen dat ze Jezus vroeg moeten zoeken maar het niet kunnen. Jij wel.....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

jvdg schreef:Ter overdenking:

Zoek Jezus veel;
zoek Jezus vroeg;
wie Jezus heeft;
die heeft genoeg.

Ds. L.G.C. Ledeboer
De derde regel is dacht ik: Wie Jezus vindt;
Ik gebruik het zeer regelmatig in mijn Bijbelvertelling op school. Als afsluiting. Ze zijn er al zo aangewend dat het laatste woordje er in koor uitkomt. Geweldig is dat altijd weer!
Zulke gedichten moeten er ingeslepen worden. Dat nemen ze de rest van hun leven mee!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
jvdg schreef:Ter overdenking:

Zoek Jezus veel;
zoek Jezus vroeg;
wie Jezus heeft;
die heeft genoeg.

Ds. L.G.C. Ledeboer
De derde regel is dacht ik: Wie Jezus vindt;
Ik denk het niet, het versje zou er niet mooier op worden eigenlijk. Want het 'zoeken' van Jezus, het 'zoeken' van God betekent in de Bijbelse zin niet altijd zoeken van iets dat je mist, maar het kan m.i. ook gewoon betekenen dat je God vreest. En bij een kind dat wordt opgevoed in de vreze des Heeren, hoeft er niet per se sprake te zijn van een gemis, maar kan er reeds een kennen van Hem aanwezig zijn.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:

Ik sta ook achter dat prachtige rijmpje...en ik vertel dan niet tegen de kinderen dat ze Jezus vroeg moeten zoeken maar het niet kunnen. Jij wel.....
Nee, dat vertel ik er niet bij... Daar komen ze vanzelf wel achter.
Overigens zeg ik dat wel tegen hen die (EO-jongerendag) helemaal 'te gek' vinden.
Dan ga ik de Dordtse Leerregels samen met hen lezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef: Niemand...zeker vier gewaardeerde forumleden hebben dit gezegd...zoek ze zelf maar op in genoemde topic.
Leuk, ik lees dit even terug. Hoor ik bij die 4?
refo

Bericht door refo »

Kinderen vertellen dat ze Jezus moeten zoeken om ze er achter te laten komen dat ze het niet kunnen...

Is dat een bijbelse opdracht?

Over de EO jongerendag zeg ik maar niets, want alles daarover daarover verdwijnt hier op het forum.
Dat is een soort zonde van de tijd en moeite.
refo

Bericht door refo »

Ander schreef:
huisman schreef: Niemand...zeker vier gewaardeerde forumleden hebben dit gezegd...zoek ze zelf maar op in genoemde topic.
Dat weet je zelf het beste, lijkt me
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Kinderen vertellen dat ze Jezus moeten zoeken om ze er achter te laten komen dat ze het niet kunnen...

Is dat een bijbelse opdracht?

Over de EO jongerendag zeg ik maar niets, want alles daarover daarover verdwijnt hier op het forum.
Dat is een soort zonde van de tijd en moeite.
Huisman stelt mij een rechtstreekse vraag. Nee, ik zeg dat niet. Mijn taak als opvoeder is om de kinderen niet alleen op te wekken om Jezus als hun Zaligmaker te zoeken, maar ook over de gewilligheid van de Heere.

In een dogmatische discussie (en ja, die heb je ook weleens op school met pubers) dan zeg ik dat wel, omdat ik dan de Dordtse Leerregels wil naspreken. Dat geldt ook als de directe aanleiding voor zo'n discussie een bezoek aan de EO-jongerendag is en de luitjes daarover willen spreken. Prima, lijkt me. Ik probeer hen dan uit te leggen dat er kloof ligt tussen de boodschap van de 'preek' op de EO-jongerendag en het belijden in de Dordtse Leerregels. Ik probeer dan eerlijk, luisterend, vragend de jongelui helder te maken dat ze in feite op remonstrantse wijze misleid worden en zijn op de EO-jongerendag.
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:
Ander schreef:
Dat weet je zelf het beste, lijkt me
Dat is ook zo. Ik hoor niet bij die vier. Maar goed, het kan ook zijn dan huisman dingen verkeerd begrijpt.
Gesloten