Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Arja

Re: Voor wie is het Heilig Avondmaal.

Bericht door Arja »

Het ligt soms heel teer.

Laten we doen wat er in het artikel staat: voor onze ambtsdragers bidden en aan de Heere vragen of ze (meer) zekerheid van hun aandeel aan Jezus Christus mogen ontvangen. God is een God van wonderen en Hij hoort het gebed.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik citeer vrij, maar juist gisterenavond hoorde ik ongeveer het volgende in de preek: als je mag weten dat Jezus voor je zonden gestorven is, moet je niet in de bank blijven zitten, want dan acht je het bloed van Christus onrein. Dat kan er voor zorgen dat er een langere periode een donkerheid in de ziel is, door eigen schuld. Dat geldt echter ook als je te vroeg deelneemt aan het Avondmaal. Ook dan is de duivel er als eerste bij en zegt hij niet dat je een oordeel gedronken hebt, maar zegt hij dat je het oordeel gedronken hebt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:Wat een bijzondere reactie van RefoWeb:
RefoWeb schreef:Helaas zijn gemeenten soms zo klein en geschikte kandidaten zo weinig voorhanden, dat om gemeenten te kunnen laten voortbestaan soms een beroep moet worden gedaan op hen die nog niet ten volle overtuigd zijn van hun aandeel in Christus. Overigens betekent dat niet altijd dat ze onbekeerd zijn. De zekerheid (voor zichzelf) van de vergeving van zonden is ook bij een kind van God niet altijd even duidelijk. Daarnaast zijn er helaas ook genoeg kerkgangers die onbekeerd wel aan het Heilig Avondmaal gaan en zich een (!) oordeel eten en drinken. Dat is veel erger. Tot slot: geen enkel mens heeft het recht onbekeerd zijn, avondmaalganger of niet. En jij kunt in ieder geval de gemeente helpen door voor deze onbekeerde (?) ambtsdragers dagelijks op de knieën te gaan en aan de Heere te vragen of ze de zekerheid van het geloof mogen ontvangen.
De vraag:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... avondmaal/

Volgens RefoWeb is het dus veel erger om onbekeerd aan te gaan dan bekeerd te blijven zitten.
Is dat zo?
Ik vind het hele antwoord niet fijn, er zijn vier ambtsdragers bevestigd, slechts een diaken gaat aan het avondmaal, de twee ouderlingen en de andere diaken niet, zou deze alledrie voor zichzelf niet weten of hun zonden vergeven zijn, maar wel de Heere kennen? dit is zo'n kromme redenatie, ook wordt de verantwoordelijkheid bij de vragensteller gelegd, die moet ervoor op de knieën. het lijk me ook geen kleine gemeente als er 4 nieuwe tegelijk bevestigd worden, jammer...
Het klopt gewoon niet ze hebben hier ja op gezegd:
“De ouderlingen schuldig zijn, Gods Woord naarstig te doorzoeken, en zichzelf gedurig te oefenen in overlegging van de verborgenheden des geloofs.” Ook staat er in de vraag die zij moeten beantwoorden: “Belooft gij ook gezamenlijk u in alle Godzaligheid te gedragen...?”
je komt er niet mee weg om dan te zeggen, ze hebben de vrijmoedigheid niet, of misschien zijn ze wel bekeerd, maar weten ze het nog niet, ik kom zulke dingen in de Bijbel niet tegen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
JSF
Inactief

Bericht door JSF »

liz boer schreef:
Ik vind het hele antwoord niet fijn, er zijn vier ambtsdragers bevestigd, slechts een diaken gaat aan het avondmaal, de twee ouderlingen en de andere diaken niet, zou deze alledrie voor zichzelf niet weten of hun zonden vergeven zijn, maar wel de Heere kennen? dit is zo'n kromme redenatie, ook wordt de verantwoordelijkheid bij de vragensteller gelegd, die moet ervoor op de knieën. het lijk me ook geen kleine gemeente als er 4 nieuwe tegelijk bevestigd worden, jammer...
“De ouderlingen schuldig zijn, Gods Woord naarstig te doorzoeken, en zichzelf gedurig te oefenen in overlegging van de verborgenheden des geloofs.” Ook staat er in de vraag die zij moeten beantwoorden: “Belooft gij ook gezamenlijk u in alle Godzaligheid te gedragen...?”
je komt er niet mee weg om dan te zeggen, ze hebben de vrijmoedigheid niet, of misschien zijn ze wel bekeerd, maar weten ze het nog niet, ik kom zulke dingen in de Bijbel niet tegen.
Jezus zegt: En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.

De tollenaar was gerechtvaardigd maar durfde hij zich ook rechtvaardig te noemen?

Kohlbrugge zegt het zo prachtig: Waaraan kan ik weten, of ik uitverkoren ben? Antwoord: De tollenaar stond van verre.

Al die "zekere" mensen (ook op dit forum) zullen toch altijd weer vragen:Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Bijbels gezien zie ik alleen nederigen van hart, verbrijzelden die niet hoog van de geloofstoren blazen: Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.

Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.

Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.

Zie ik deze kenmerken bij de verzekerde avondmaalgangers van 2019 die neerkijken op de afblijvers? Of is de waarschuwing van Jezus waar:Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Voor velen in de kerken is dit een overbodige vraag van de Heere Jezus.......mediteer er maar een over.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Helemaal eens. En een preek op zich.

In dat verband geloof ik dat het onbekeerd deelnemen aan het Heilig Avondmaal toch echt erger is. Want het zal vreselijk zijn als je met een leugen in je rechterhand en een ingebeelde Jezus voor eeuwig verloren zult gaan. Menen in te kunnen gaan, en dan God, Die hen openlijk aanzeggen zal: Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt! (Matthéüs 7: 23)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

JSF schreef:
liz boer schreef:
Jezus zegt: En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.

De tollenaar was gerechtvaardigd maar durfde hij zich ook rechtvaardig te noemen?

Kohlbrugge zegt het zo prachtig: Waaraan kan ik weten, of ik uitverkoren ben? Antwoord: De tollenaar stond van verre.

Al die "zekere" mensen (ook op dit forum) zullen toch altijd weer vragen:Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten.En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Bijbels gezien zie ik alleen nederigen van hart, verbrijzelden die niet hoog van de geloofstoren blazen: Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden.

Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.

Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.

Zie ik deze kenmerken bij de verzekerde avondmaalgangers van 2019 die neerkijken op de afblijvers? Of is de waarschuwing van Jezus waar:Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?

Voor velen in de kerken is dit een overbodige vraag van de Heere Jezus.......mediteer er maar een over.
Mijn beste vriend, de tollenaar ging gerechtvaardigd naar huis, omdat hij zíjn zaligheid buiten zichzelf zocht.

Want wij komen niet tot het avondmaal om daarmee te betuigen dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn. Integendeel, omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen.
Laatst gewijzigd door liz boer op 16 jul 2019, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Inderdaad. Helemaal eens. En een preek op zich.

In dat verband geloof ik dat het onbekeerd deelnemen aan het Heilig Avondmaal toch echt erger is. Want het zal vreselijk zijn als je met een leugen in je rechterhand en een ingebeelde Jezus voor eeuwig verloren zult gaan. Menen in te kunnen gaan, en dan God, Die hen openlijk aanzeggen zal: Ik heb u nooit gekend, gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt! (Matthéüs 7: 23)
Deze tekst staat erna:Matteüs 7

24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
Laatst gewijzigd door liz boer op 16 jul 2019, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Een voorzichtig man...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Inderdaad. Een voorzichtig man...
Nee hoort en doet
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:
Nee hoort en doet
Ja, nou? Die wordt vergeleken bij een voorzichtige man. Niet iemand die zomaar een huis bouwt (zomaar aan het Avondmaal deelneemt), maar iemand die op goede gronden weten mag behouden te zijn in Die geheel enige Borg en Middelaar Gods en der mensen, Jezus Christus, de Rots der eeuwen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
liz boer schreef:
Nee hoort en doet
Ja, nou? Die wordt vergeleken bij een voorzichtige man. Niet iemand die zomaar een huis bouwt (zomaar aan het Avondmaal deelneemt), maar iemand die op goede gronden weten mag behouden te zijn in die geheel enige Borg en Middelaar, Jezus Christus, de Rots der eeuwen.
Dat staat er echt niet hoor, de Heere nodigt je uit om Zijn Woord te horen en gehoorzaam te zijn.
De Heere Jezus zegt dat iemand die niet naar Hem luistert op zand bouwt, wat is het wat de Heere Jezus preekte? Bekeert u, kom tot Mij die vermoeid en belast zijt, Ik ben het Brood, de Deur, de Herder... maar ook wee u want als in Sodom en Gomorra zulke wonderen gebeurd zouden zijn , ze zouden zich bekeerd hebben en ook Hij in sommige plaatsen geen wonderen kon doen vanwege hun ongeloof.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

JSF schreef:
liz boer schreef:

Het klinkt allemaal mooi en rechtzinnig JSF.

Maar het gaat om één ding : "Hebt gij Mij lief"
Als we daar, misschien met alle schroom, "ja" op zeggen , dan horen we Zijn dood te verkondigen
Bij een "nee" zijn we vijanden (geloven we dat nog? : Het is vriend of vijand, een actieve hater en verwerper van het evangelie! Geen 'derde' tussenweg) en leven we in het allergrootst gevaar.

En geloof me, de tollenaar had het niet over anderen, maar had genoeg aan zichzelf.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Inderdaad. Helemaal eens. En een preek op zich.

Kun je een ingebeelde Jezus hebben? Kun je Hem stelen?
Overigens is dat vaak de verwarring. Bewust tegen het eigen geweten in aangaan als iemand die Christus verwerpt, ja dat is verschrikkelijk.
Maar met het benadrukken van een oordeel eten en drinken worden vaak de zwak gelovigen aangevallen, en daar is het juist niet voor bedoeld. Lees ook het HA formulier.
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:

Het klinkt allemaal mooi en rechtzinnig JSF.

Maar het gaat om één ding : "Hebt gij Mij lief"
Als we daar, misschien met alle schroom, "ja" op zeggen , dan horen we Zijn dood te verkondigen
Bij een "nee" zijn we vijanden (geloven we dat nog? : Het is vriend of vijand, een actieve hater en verwerper van het evangelie! Geen 'derde' tussenweg) en leven we in het allergrootst gevaar.

En geloof me, de tollenaar had het niet over anderen, maar had genoeg aan zichzelf.
Wat een mooie reactie Bezorgd!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Kun je een ingebeelde Jezus hebben? Kun je Hem stelen?
Overigens is dat vaak de verwarring. Bewust tegen het eigen geweten in aangaan als iemand die Christus verwerpt, ja dat is verschrikkelijk.
Maar met het benadrukken van een oordeel eten en drinken worden vaak de zwak gelovigen aangevallen, en daar is het juist niet voor bedoeld. Lees ook het HA formulier.
@Bezorgd, de uitdrukking 'een gestolen Jezus' zal ik nooit voor mijn rekening nemen. Dat is niet Bijbels. Want als je Jezus hebt, geschonken door het geloof, heb je alles. Hij schenkt Zich door het geloof, en je kan Hem dus niet stelen. Maar ik geloof inderdaad wel dat er mensen zouden kunnen zijn die menen bekeerd te zijn, terwijl dat niet zo is. Lees daartoe nogmaals Matthéüs 7. Als je de Heidelbergse Catechismus leest, gaat het heel vaak over een waar geloof. Dat is toch ook niet voor niks?

En met dat laatste ben ik het helemaal eens. Vandaar dat ik ook schreef dat het mijns inziens erger is als je onbekeerd deelneemt aan het Heilig Avondmaal.

O ja, en volgens mij heb je de reactie van @JSF absoluut niet begrepen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 16 jul 2019, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie