Erasmiaan schreef:Marnix schreef:En dat is de makkelijkste weg voor mensen... vooral niet aan zelfreflectie doen. Alle aanvallen op ons komen uit een vijandig hart, hebben geen enkele goede bedoeling. Ik denk dat je de critici daarmee tekort doet... en ook jezelf. Wie alles maar klakkeloos goedkeurt en niet aan reflectie wil doen (alles is toch immers goed en alle kritiek fout) vervalt snel in een soort van narcisme. Wij zijn het, wij doen het goed en wie kritiek op ons heeft is een vijand!
De reactie van Mattheus72 is precies hetzelfde. Laat je niet van je stuk brengen, wat wij doen is allemaal 100% Bijbels, goed. Daar hoeven we helemaal niet over te discussieren of na te denken. En wie er anders over denkt is vrijzinnig, ketter of wat dan ook. Een beetje de hooghartige houding van "wij zijn immers kinderen van Abraham?"
Bert Mulder schreef:Nee...
Maar de vraag is, wie heeft gelijk?
En op dit forum worden zo al 6 interpretaties officieel vertegenwoordigt, behalve de on-officiele dan, waar ik er zo in elk geval al een drietal zie...
Ik denk dat dat nog niet eens de belangrijkste vraag is, hoewel die zeker gesteld mag worden. Het belangrijkste is echter niet dat we constant het over ons hebben. Heb ik gelijk of heeft hij gelijk. Zijn zij te rechts, of wij te links? De belangrijkste vraag is: Zijn wij van Christus? En zijn zij van Hem. Is Hij onze Heer, is Hij hun Heer?
Sela kijkt iets verder vooruit, naar de schare die niemand tellen kan. Beseffen we dat die schare zal bestaan uit vrouwen die hoeden en rokken dragen en vrouwen die dat niet doen? Uit mensen die Psalmen zingen op hele noten en mensen die met een heel scala aan instrumenten in de handen klappen en dansen tijdens het zingen van allerlei liederen? Uit "linksen" en "rechtsen"? Uit mensen die het ene bijbelsvers op de ene manier interpreteren en mensen die het op de andere manier interpreteren? Uit allemaal diverse mensen, met diverse meningen, gewoonten, interpretaties. Uit allemaal mensen die zich afhankelijk weten van Hem, van zijn offer. Zo ja, voelen we ons dan ook, ondanks alle verschillen toch met elkaar, in Hem, verbonden? Dan wordt het gesprek toch heel anders dan wat Gijs zegt: Ach, ze willen ons en de Bijbel gewoon niet begrijpen. Of wat Tiberius zegt: Ach, kritiek is gewoon vanwege hun vijandig hart.
Nee, ik voel me, dankzij de verschillen, totaal niet met jou verbonden, eerlijk gezegd.
Jammer. Ik wel met jou. Ondanks alles

Maar ik ben bang dat we tot de jongste dag moeten wachten voor dat wederzijds wordt.
Tiberius schreef:Waar zeg ik dat?
Volgens mij zit je weer zomaar wat te roepen, zonder eerst te lezen.
Hou eens op met telkens dat verwijt. Ik heb het gewoon gelezen en je schreef:
Het gaat, zoals de titel al zegt, over aanvallen op reformatorische gewoonten. En die komen voort uit een vijandig hart, niet uit een poging om andere christenen mee te nemen.
Afgewezen schreef:Nou Marnix, als het over zelfreflectie gaat, heb jij ook nog wel een lesje te leren. Het valt me op dat je topics vol kunt schrijver over wat zware kerken allemaal voor fouts doen, maar als het over de NBV gaat of de EO, is ineens alles goed. Dan komt het toch wel erg dichtbij...
Ik heb nooit gezegd dat alles goed is. Wat de EO betreft, zie mijn laatste reactie en eerdere reacties waarin ik duidelijk heb gezegd dat ik kritisch ben en niet alles maar goed vind. Wat de NBV betreft heb ik regelmatig aangegeven dat de SV inhoudelijk beter is, maar kwa taal vaak onbegrijpelijk voor een grote groep mensen en dat ik daarom de voorkeur geef aan de NBV met daarnaast de SV voor Bijbelstudie enzo. En natuurlijk kan ik op het gebied van zelfreflectie wel een lesje leren, zelfreflectie is lastig.... maar stellen dat ik het niet doe met voorbeelden erbij waar ik dat zeker wel doe.... het ging mij om uitspraken als: Mensen links van ons willen de Bijbel gewoon niet begrijpen.
Afgewezen schreef:Beetje een open deur, Marnix. Bedenk eens wat originelers.
Sorry maar dit is mijn op de Bijbel gebaseerde mening. En dan zeg jij: Open deur, bedenk eens iets originelers? Ten opzichte van de Bijbel, Gods Woord dat eeuwig stand houdt, wil ik helemaal niet originele dingen bedenken. Jezus is de deur en als je dat een open deur vindt, sorry, maar dat klopt dan.
Ik voel me niet met iedereen die zich christen noemt, verbonden, nee. En merkwaardigerwijs uit een andere manier van denken (van 'geloven') zich ook vaak in een andere manier van leven. En vandaar de discussie over reformatorische gewoontes.
Er is natuurlijk een verschil tussen wie zich christen noemt en wie christen is.