De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Bert Mulder »

raka schreef:
Je moet wel goed blijven opletten. Ik zei dat ik liever werelds in d ekerkbank sterf dan dat ik me onbekeerd laten meesleuren met de grote drang naar het HA. En dat ik niet kan sterven zoals het nu is besef ik me terdege, daar heb ik geen preek voor nodig. Ik heb de leegheid van mijn bestaan helaas moeten gaan ervaren, maar ik voel dezelfde leegte hier in deze discussie . Dat is mijn geraaktheid in deze discussie.
Het gaat jou ook goed.
Nog weer eens de zeer pastorele woorden van de vaderen.

Uit de Dortse Leerregels:
16 Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Uit de Heidelberger:
81. Vr. Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?

Antw. Voor degenen die zichzelven vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met Zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren. Maar de hypocrieten en die zich niet met waren harte tot God bekeren, die eten en drinken zichzelven een oordeel (a).

a 1 Kor. 11:28 en 10:19, 20, 21, 22.
De Nederlandse geloofsbelijdenis:
Artikel 35

VAN HET HEILIG AVONDMAAL VAN ONZEN HEERE JEZUS CHRISTUS

Wij geloven en belijden dat onze Zaligmaker Jezus Christus het sacrament des Heiligen Avondmaals verordend en ingesteld heeft, om te voeden en te onderhouden degenen die Hij alrede wedergeboren, en in Zijn huisgezin, hetwelk is Zijn Kerk, ingelijfd heeft. Nu hebben degenen die wedergeboren zijn, in zich tweeërlei leven: het ene lichamelijk en tijdelijk, hetwelk zij van hun eerste geboorte medegebracht hebben, en allen mensen gemeen is; het andere is geestelijk en hemels, hetwelk hun gegeven wordt in de tweede geboorte, dewelke geschiedt door het woord des Evangelies, in de gemeenschap des lichaams van Christus; en dit leven is niet gemeen, dan alleen den uitverkorenen Gods. Alzo heeft ons God, tot onderhouding des lichamelijken en aardsen levens, aards en gewoon brood verordend, hetwelk daartoe dienstig is, en allen gemeen is, zowel als het leven. Maar om het geestelijk en hemels leven te onderhouden, hetwelk de gelovigen hebben, heeft Hij hun gezonden een levend Brood, Dat van den hemel nedergedaald is, te weten Jezus Christus, Dewelke het geestelijk leven der gelovigen voedt en onderhoudt, als Hij gegeten, dat is, toegeëigend en ontvangen wordt door het geloof, in den geest. Om ons dit geestelijk en hemels Brood af te beelden, heeft Christus verordend een aards en zienlijk brood, hetwelk een sacrament is van Zijn lichaam, en den wijn tot een sacrament Zijns bloeds; om ons te betuigen dat wij, zo waarachtiglijk als wij het sacrament ontvangen en houden in onze handen, en het eten en drinken met onzen mond, waarmede ons leven daarna onderhouden wordt, ook zo waarachtiglijk door het geloof (hetwelk de hand en mond onzer ziel is) het ware lichaam en het ware bloed van Christus, onzen enigen Zaligmaker, ontvangen in onze zielen tot ons geestelijk leven. Nu, zo is het zeker en ongetwijfeld, dat ons Jezus Christus Zijn sacramenten niet tevergeefs heeft bevolen. Zo werkt Hij dan in ons al wat Hij door deze heilige tekenen ons voor ogen stelt; hoewel de wijze ons verstand te boven gaat, en ons onbegrijpelijk is, gelijk de werking des Heiligen Geestes verborgen en onbegrijpelijk is. Intussen zo feilen wij niet, als wij zeggen dat hetgeen door ons gegeten en gedronken wordt, het eigen en natuurlijk lichaam en het eigen bloed van Christus is; maar de wijze op welke wij dit nuttigen, is niet de mond, maar de geest, door het geloof. Alzo dan blijft Jezus Christus altijd zittende ter rechterhand Gods Zijns Vaders in de hemelen, en laat toch daarom niet na, ons Zijner deelachtig te maken door het geloof. Deze maaltijd is een geestelijke tafel, aan dewelke Christus Zichzelven ons mededeelt met al Zijn goederen, en doet ons aan haar genieten, zowel Zichzelven, als de verdiensten Zijns lijdens en stervens; voedende, sterkende, en vertroostende onze arme troosteloze ziel door het eten Zijns vleses, en haar verkwikkende en vermakende door den drank Zijns bloeds. Voorts, hoewel de sacramenten met de betekende zaken samengevoegd zijn, zo worden zij nochtans met deze twee zaken door allen niet ontvangen. De goddeloze ontvangt wel het sacrament tot zijn verdoemenis, maar hij ontvangt niet de waarheid des sacraments; gelijk als Judas en Simon de tovenaar beiden wel het sacrament ontvingen, maar niet Christus, Die daardoor betekend wordt, Welke den gelovigen alleen medegedeeld wordt. Ten laatste, wij ontvangen het heilig sacrament in de verzameling des volks Gods met ootmoedigheid en eerbied, onder ons houdende een heilige gedachtenis des doods van Christus, onzen Zaligmaker, met dankzegging, en doen aldaar belijdenis van ons geloof en van de Christelijk religie. Daarom behoort zich niemand daartoe te begeven, zonder zichzelven eerst wel beproefd te hebben; opdat hij, etende van dit brood en drinkende uit dezen drinkbeker, niet ete en drinke zichzelven een oordeel. Kortelijk, wij zijn door het gebruik van dit heilig sacrament bewogen tot een vurige liefde jegens God en onze naaste. Daarom verwerpen wij alle inmengselen en verdoemelijke vonden die de mensen bij de sacramenten gedaan en gemengd hebben, als ontheiligingen daarvan, en zeggen dat men zich moet laten vergenoegen met de ordening die Christus en Zijn apostelen ons geleerd hebben, en spreken gelijk zij daarvan gesproken hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Toen de reformatoren de sacramenten herdefinieerden waren de sacramenten niet meer en niet minder dan 'heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt. '

Daar is niets meer van over. De doop is veel minder dan dat geworden. En het avondmaal veel meer.
Daar ben ik het mee eens.
De genade die nodig is om met vrucht gebruikt te maken van het sacrament van de Heilige Doop is dezelfde als voor het Heilig Avondmaal.
Misschien is "de staat van ontbinding van de reformatorische gezindte" nog wel het beste af te lezen aan dit feit.
Het avondmaalsformulier waarschuwt terecht tegen "alle verachters van God, en zijn Woord, en van de Heilige Sacramenten". Dat geldt voor beide sacramenten. De avondmaalstafel is inderdaad heilig, maar dat is het doopvont ook. Niet van zichzelf, maar vanwege de Insteller van het sacrament.

Wat de bediening van het HA in de bank betreft: dat vind ik een beetje onzinnig. De bediening van de HD vindt toch ook zelden in de bank plaats?
Oude Paden

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Oude Paden »

Gajus schreef:
Oude Paden schreef:
Gajus schreef:Oude paden schreef:
Gods werk is ook armmakende genade! Dan voelt men zich denk ik inderdaad te onwaardig om aan te gaan. Is dat dan hoogmoed om af te blijven??
Armmakende genade?? Waar vind je dat nu weer in je bijbel. De genade en de zegen van de Heere, die maakt rijk en Hij voegt er geen smart bij.
Ik zal Mij doen overblijven..................
Is dat Gods werk niet Raka?
De tekst uit Zefanja 3 die je aanhaalt wordt in de kanttekeningen zo uitgelegd:Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.

arm volk;
Dat is, gering en veracht bij de wereld, en door Gods genade nochtans rijk gemaakt in het geloof en andere geestelijke gaven.

Dus gelukkig: Toch rijkmakende genade!
46) een ellendig
Ten aanzien dat Ik het wel terdege zal gekastijd en vernederd hebben.

PS: Overigens ben ik het met je eens dat genade rijk maakt en rijk is! Alleen in de waarneming zullen ze arm en ellendig zijn!
En dat is nu juist wat mij opvalt in de discussie. Er word geen onderscheid gemaakt tussen het werk vanuit God gezien (wat volkomen en rijk is)en de bevinding van Gods volk wat deze genade werkt (arm en behoeftig en toch ligt daar vermaak in, wat ook rijk is)
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Smytegelt »

Is hier iemand, die zegt: 't is zo duister over 't land, de kerk, mijn familie, of naar de ziel: ik zie de Heere niet! Wij vragen u: zijt gij van 't rechte volk, dat de Heere verwacht? Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven.
Is hier een klagende ziel, die moet zeggen: zie ik ter rechterhand, zie ik ter linkerhand, ik zie Hem niet. In mijn bidden ben ik vadsig, dodig, en is er nog een toeknikje, 't is zo klein.

Wij antwoorden u:
1. Ten eerste, Hij zal zeker komen.

2. Ten tweede, acht u gelukkig dat u wachten mag. Wees echter niet vergenoegd met uw tegenwoordige toestand. Onderzoekt eens naar de reden waarom de Heere Zijn aangezicht verbergt. Hebt u altemet niet een lust of verdorvenheid, die geworden is als een rechteroog en hand, en daarvan gij niet af wilt? O, dit kan een oorzaak zijn, waarom de Heere Jezus Zich niet ontdekt aan uw ziel. Zie het in de Bruid, Hooglied 5:3 6. Of steunt gij niet méér op de ontvangene genade, dan op de Heere Jezus, als de gedurige verse en levende Weg, die gij in en tot alles nodig hebt? Het kan ook zijn, dat uw ziel niet genoeg ontledigd is in de weg van ware geestelijke ontdekking en ontbloting, daar de belofte voor is. En Zich gewend zal hebben tot het gebed desgenen die gans ontbloot is, (Ps. 102:18.) Het kan ook wezen, dat gij historiële kennis des geloofs neemt voor het wáre geloof des harten, zonder uw vrucht uit Christus te halen. Geloof aan Jezus, is nog geen geloof in Hem. Maar hebt u een recht wachtende en uitziende ziel naar Hem? O, zo Hij vertoeft, verbeidt Hem; Hij zal gewisselijk komen en al uwe zwarigheden wegnemen.

3. Ten derde, klopt aan de deur in de middelen! Vromen, pleit in uw gebed op 't verbond, met de beloften. Dringt, pleit en luistert eens of de Heere geen antwoord geeft. Houdt aan gelijk de Kanaänese vrouw, ofschoon de Heere u afsloeg. Ja, zinkt niet moedeloos weg. Hoe veel zijn u voorgegaan! Denkt: welke reden heb ik God gegeven? En vernedert er u over. Slaat zo die weg in. God zal u helpen. Hij zal zeggen: Ik stond erbij. Ik heb uw tranen, uw worstelen gezien. Het was Mij welgevallig. Hij zal zeggen: zie, hier ben Ik dan!
Hij is gekomen! zult u moeten uitroepen. Hij is gekomen, Hij zal al mijn banden losmaken!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Marnix »

raka schreef:
memento schreef:
raka schreef:Ik zou eerst maar eens met zon ouderling gaan praten met de vraag waarom, ipv zulke grote woorden te gebruiken.
Hoezo? Als een kind van God overspel doet, moeten we dan ook eerst met hem gaan praten, voordat we mogen zeggen dat hij van zn plek is? En moeten we eerst ook met Petrus gaan praten, voordat we zijn verloochening van zijn Meester zonde mogen noemen?

Laten we asjeblieft zonde gewoon zonde blijven noemen. En zeker bij hen die een voorbeeldfunctie bekleden. Want juist in dit soort zaken, doet slecht voorbeeld slecht volgen. Een eigenwillige godsdienst is levensgevaarlijk. En het is toch het toppunt van eigenwilligheid, om de Meester, als Hij zo duidelijk roept tot Zijn tafel, maar te negeren...
Petrus was anders wel aangeweest, maar dat terzijde. Ik vind het buiten proportioneel om een kind van God, die niet (durft) deel te nemen aan het HA te betichten van deze zaken. Enige terughoudendheid is hier wel op zijn plaats.
Ik ben het met jullie beiden wel een beetje eens. Een kind van God hoort aan het avondmaal aan te gaan.En een ouderling hoort een kind van God te zijn. Als ik de richtlijnen voor ambtsdragers lees kan ik niet anders concluderen. Tegelijkertijd moeten we voorzichtig zijn. Want iemand wordt ook beinvloed door zijn omgeving. Als mensen het avondmaal nog exclusiever maken dan het is, komt dat vaak omdat dat de cultuur is. Ik geloof dat er mensen zijn die niet durven of die denken dat er meer nodig is of wat dan ook, omdat dat hen geleerd wordt, terwijl ze dat wel zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door artistiek »

Gajus schreef:
Oude Paden schreef:
Gajus schreef:Oude paden schreef:
Gods werk is ook armmakende genade! Dan voelt men zich denk ik inderdaad te onwaardig om aan te gaan. Is dat dan hoogmoed om af te blijven??
Armmakende genade?? Waar vind je dat nu weer in je bijbel. De genade en de zegen van de Heere, die maakt rijk en Hij voegt er geen smart bij.
Ik zal Mij doen overblijven..................
Is dat Gods werk niet Raka?
De tekst uit Zefanja 3 die je aanhaalt wordt in de kanttekeningen zo uitgelegd:Maar Ik zal in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op den Naam des HEEREN betrouwen.

arm volk;
Dat is, gering en veracht bij de wereld, en door Gods genade nochtans rijk gemaakt in het geloof en andere geestelijke gaven.

Dus gelukkig: Toch rijkmakende genade!
Als ze op Christus zien zijn ze onbeschrijfelijk rijk, als ze op zichzelf zien nameloos arm...
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door memento »

artistiek schreef:Als ze op Christus zien zijn ze onbeschrijfelijk rijk, als ze op zichzelf zien nameloos arm...
Er is hier toch niemand die dat ontkent?
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door artistiek »

memento schreef:
artistiek schreef:Als ze op Christus zien zijn ze onbeschrijfelijk rijk, als ze op zichzelf zien nameloos arm...
Er is hier toch niemand die dat ontkent?
Gajus schreef:Oude paden schreef:
Gods werk is ook armmakende genade! Dan voelt men zich denk ik inderdaad te onwaardig om aan te gaan. Is dat dan hoogmoed om af te blijven??
Armmakende genade?? Waar vind je dat nu weer in je bijbel. De genade en de zegen van de Heere, die maakt rijk en Hij voegt er geen smart bij.
Sommigen willen altijd maar de toonzetting naar één kant maar het is beiden!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door memento »

artistiek schreef:
memento schreef:
artistiek schreef:Als ze op Christus zien zijn ze onbeschrijfelijk rijk, als ze op zichzelf zien nameloos arm...
Er is hier toch niemand die dat ontkent?
Gajus schreef:Oude paden schreef:
Gods werk is ook armmakende genade! Dan voelt men zich denk ik inderdaad te onwaardig om aan te gaan. Is dat dan hoogmoed om af te blijven??
Armmakende genade?? Waar vind je dat nu weer in je bijbel. De genade en de zegen van de Heere, die maakt rijk en Hij voegt er geen smart bij.
Sommigen willen altijd maar de toonzetting naar één kant maar het is beiden!
Dat "sommigen" dat willen, mag zo wezen. Maar door iedereen die het niet met je eens is, daarom maar op die hoop te gooien, als zijnde onbevindelijk, onevenwichtig, standen-haters, etc, is m.i. niet terecht.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Gijs83 »

helma schreef:als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf

en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging

En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Moet je niet gaan als Esther: "kom ik om, dan kom ik om"?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Afgewezen »

Het probleem is dat raka en OP hier iets bestrijden, wat niet aan de orde is, namelijk een oppervlakkig christendom.
De vraag die speelde was: hoort een christen aan het Avondmaal? Dan is mijn antwoord (en volgens mij is dat het Bijbelse antwoord) volmondig: JA.
En er is geen tekst in de Bijbel, niet over lammeren, niet over twijfelenden, niet over noem maar op, die dit krachteloos kan maken. Het Avondmaal is een instelling van de Heere Jezus Zelf en Hïj wil dat de gelovigen het vieren tot ZIJN gedachtenis!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
helma schreef:als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf

en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging

En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Moet je niet gaan als Esther: "kom ik om, dan kom ik om"?
???

Ik zie het verband niet? Leg uit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Gijs83 »

Marnix schreef:
Gijs83 schreef:
helma schreef:als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf

en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging

En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Moet je niet gaan als Esther: "kom ik om, dan kom ik om"?
???

Ik zie het verband niet? Leg uit.
Het gaat over : als kind van God niet aan het Avondmaal durven gaan. Eigenlijk kom je dan bij de Koning. Dat deed Esther ook bij de aardse vorst Ahasveros. Ze durfde dat eigenlijk ook niet goed. Snap je?
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Gajus »

Het gaat over : als kind van God niet aan het Avondmaal durven gaan. Eigenlijk kom je dan bij de Koning. Dat deed Esther ook bij de aardse vorst Ahasveros. Ze durfde dat eigenlijk ook niet goed. Snap je?
Ja als je je Toevlucht zoekt bij deze Koning, zal Hij je nooit wegsturen. Hij is zo liefdevol en genadig. Nog meer dan ons hart kan bedenken. Die in Hem gelooft zal niet beschaamd worden!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte

Bericht door Marnix »

Gijs83 schreef:
Marnix schreef:
Gijs83 schreef:
helma schreef:als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf

en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging

En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Moet je niet gaan als Esther: "kom ik om, dan kom ik om"?
???

Ik zie het verband niet? Leg uit.
Het gaat over : als kind van God niet aan het Avondmaal durven gaan. Eigenlijk kom je dan bij de Koning. Dat deed Esther ook bij de aardse vorst Ahasveros. Ze durfde dat eigenlijk ook niet goed. Snap je?
Dat is een totaal andere situatie. Je wil God toch niet vergelijken met een aardse koning, die God niet kende en er een totaal andere vorm van recht op na hield? Het verschil:

Bij Ahasveros mocht je niet ongenodigd tot de koning naderen. Deed je dat toch, dan was je afhankelijk van zijn oordeel, in welke bui hij was etc. Vaak kon het de dood betekenen.

Bij God mag iedereen die in Jezus Christus gelooft, vrijmoedig voor zijn troon verschijnen waar wij genade zullen vinden.

De nodiging, de vrijspraak en de genade is allemaal de verdienste van Christus en door het geloof in Hem. Dat is heel wat anders dan maar gaan daarbij het "komen we om, dan komen we om". Vergelijk de houding van Esther als ze naar Ahasveros gaat maar eens met Hebreeen 4

14 Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. 15 Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. 16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie