jakobmarin schreef:
Andries Knevel

Ga ik nalezen zodra ik even wat meer tijd heb.jakobmarin schreef: Augustinus (de stad Gods), Origines, Bavinck (Dogmatiek), Douma en zelfs Calvijn is er nuchter onder in zijn commentaar op dit bijbelgedeelte.
En dan gaat het me niet zozeer om de uitleg zelf van genoemde theologen, alswel de nuchterheid die ze hebben hierin om ruimte te laten voor andere uitleggingen. Dát zie ik juist niet bij de zgn. creationisten, waar ik me zelf trouwens nog steeds onder schaard, zij het een zoekende![]()
Zie ook Zie bijv. http://www.studiebijbel.nl/schepping-en-evolutie.html
Ik ben wel blij met het zinnetje dat Augustus er onmiddellijk aan toevoegt: "En toch moeten we het zonder aarzelen geloven." En waarom moeten we het onmiddellijk geloven? Omdat het Gods Woord is die dat zegt. Als ik lees:jakobmarin schreef: Over Augustinus: "In De stad Gods stelt hij vast dat Genesis nooit als een letterlijke 'scheppingsgeschiedenis' opgevat kan worden. De zon zou op de vierde dag geschapen zijn. Hoe kunnen dan de drie voorafgaande dagen bestaan hebben, als er geen zon was? Denken dat God werkelijk rustte op de zevende dag noemt Augustinus "kinderlijk": "alsof God gezwoegd had bij zijn werk". Ten aanzien van Genesis besluit hij: "Zoals het ons wordt voorgesteld, kunnen we het niet begrijpen". Maar hij voegt er onmiddellijk aan toe: "En toch moeten we het zonder aarzelen geloven."
[quot="Genesis 1"]
1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
6 En God zeide: Daar zij een uitspansel in het midden der wateren; en dat make scheiding tussen wateren en wateren!
7 En God maakte dat uitspansel, en maakte scheiding tussen de wateren, die onder het uitspansel zijn, en tussen de wateren, die boven het uitspansel zijn. En het was alzo.
8 En God noemde het uitspansel hemel. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de tweede dag.
9 En God zeide: Dat de wateren van onder den hemel in een plaats vergaderd worden, en dat het droge gezien worde! En het was alzo.
10 En God noemde het droge aarde, en de vergadering der wateren noemde Hij zeeën; en God zag, dat het goed was.
11 En God zeide: Dat de aarde uitschiete grasscheutjes, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragende vrucht naar zijn aard, welks zaad daarin zij op de aarde! En het was alzo.
12 En de aarde bracht voort grasscheutjes, kruid zaadzaaiende naar zijn aard, en vruchtdragend geboomte, welks zaad daarin was, naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.[/quote]
dan kan ik niet anders vaststellen dan dat de zon op tijd geschapen is. Voor de derde dag was de zon nog niet nodig. Het licht was genoeg. De derde dag werd de aarde bekleed met gras, bomen etc. en die hebben de zon nodig, dus werd de zon de vierde dag geschapen. Ik vind het scheppingsverhaal heel logisch en helemaal niet vreemd wat Augustinus dan er ook van mag vinden. Ik geloof ook niet dat de aarde afhankelijk is van de zon.
Ik weet niet wat A. hiermee bedoelt, maar als hij het bovenstaande bedoelt, dan vind ik dat helemaal niet belachelijk. De christenen moeten ook leven volgens het Woord en dat wordt meestal niet gedaan. Daden en woorden zijn niet in overeenstemming.jakobmarin schreef: (...) te rade kunnen gaan bij Augustinus die de dwaasheid van het creationisme aan leek te voelen komen toen hij waarschuwde: "Het is erg schandelijk, slecht en het moet nadrukkelijk vermeden worden dat een christen die over dergelijke zaken spreekt als zijnde in overeenstemming met de H. Schrift, gehoord wordt door een ongelovige, terwijl die hem zulke onzin hoort verkopen dat hij, inziend dat de christen er volkomen naast zit, nauwelijks zijn lachen kan bedwingen." Het kwalijke daarbij, zegt Augustinus, is natuurlijk niet dat er een dwaas wordt uitgelachen, maar wel dat zijn dwaasheid aan de H. Schrift zal worden toegeschreven."
Het eerste gedeelte snap ik wel, het tweede is mij niet precies duidelijk wat hij daar nu mee bedoelt. Voor mij staat vast dat de vijfde dag dat de vissen op die dag geschapen zijn.jakobmarin schreef: Calvijn, die dus heel Darwin of evolutie niet kende : (over het verschil wat je in de bijbel leest en wat je in de natuur ziet) Scherpzinnige mensen hebben dus geen reden om Mozes uit te lachen wegens zijn onkunde, dat hij de maan schat naar het licht. Hij nodigt ons niet tot naspeuring van de hemel, maar hij stelt slechts voor, wat zich aan onze ogen vertoont. Laten de sterrenkundigen voor zich een andere kennis hebben. Zij, die van de maan de nachtelijke glans genieten, worden door het nut zelf overtuigd van boze ondankbaarheid, indien zij Gods goedheid niet erkennen.
(...)
Hier ontstaat een moeilijkheid uit het woord, 'scheppen'. Want vroeger hebben wij beweerd, dat de wereld uit niets was gemaakt, omdat ze is geschapen. En nu zegt Mozes van dingen, die uit andere stof worden gevormd, dat ze geschapen worden. Zij, die zeggen, dat de vissen in waarheid en werkelijk zijn geschapen, omdat de wateren volstrekt niet bekwaam en geschikt zijn tot het voortbrengen daarvan, zoeken slechts een uitvlucht. Immers, dan zon toch glit vaststaan, dat de stof er eer geweest is, Hetgeen de eigenaardige betekenis van het woord niet toelaat. Maar ik wil dit scheppen niet verbinden aan het werk van de vijfden dag, maar ik zeg veel liever, dat het in verband staat met de wanstaltige en verwarde massa, die als 't ware de bronader van de gehele wereld was.
En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!
21 En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
Maar de schepping is nog steeds in beweging. De bomen veranderen per jaargetijde, en de vlinder die eitjes legt dan een rups wordt vervolgens een pop om daarna weer een vlinder te worden. Is dat ook niet een soort evolutie?