Een wel heel simpele reactie: Ja, ze staan op één lijn.albion schreef:Ik dacht dat de kanttekeningen niet tegen de Heidelbergse Catechismus ingingen. Vlgs mij spreken ze elkaar niet tegen maar staan ze op één lijn.Marco schreef:In plaats van de kanttekeningen tot een onaantastbare status te verheffen zou je misschien ook kunnen toelichten waarom die kanttekeningen in dit geval zo nuttig en juist zijn? De Heidelbergse Catechismus lijkt een andere uitleg voor te staan. Daar herken je geloof aan de werken...chapman schreef:Aan hun vruchten zult gij hen kennen.
Kanttekening: Door deze vruchten wordt verstaan niet zozeer het leven, hetwelk voor een tijd bedriegen kan, als wel de leer, die aan Gods Woord moet beproefd zijn
iets verder:
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Wat is dat de wil des vaders. Kanttekening: Dat is, die in Christus oprecht gelooft, Joh. 6:40, en zijn leven naar Gods geboden aanstelt; 1 Thess. 4:3.
Zowel de Bijbel als de HC stellen dat wie in Christus gelooft, ook zijn leven "aanstelt" zoals het leven van de Heere Jezus.
Zijn voorbeeld te bevatten, te volgen en de gevolgen daarvan te ervaren, dat geeft dwars tegen het vlees in Zijn Zegen.
Al kunnen we het meestal niet zien of begrijpen.
Maar dat de Liefde ons dringen zou........