Denk dat er wat in zit wat je hier zegt. Niet dat ik ooit bedoeld had hier weer een discussie over het aanbod te hebben...Klavier schreef: @Bert: Ik denk dat ik jouw visie begrijp. Het probleem aanbod speelt niet door de andere plaats die de bevinding inneemt. Dan is er in wezen toch sprake van een andere theologie. In de GG en GGiN is de bevinding onderdeel van de theologie en niet het gevolg van de theologie als gevolg van de koppeling heilsorde-bevinding. Je komt dat toch in een heel andere denkwereld uit als het gaat om samenhang tussen de dogmatiek en prediking. De problemen die ds. Miersma ervaarde in zijn artikel waren niet het gevolg van het aanbod van genade, maar de combinatie van het aanbod en de bevinding als voorwaarde tot het aanbod. Hij heeft de prediking niet geheel begrepen en verkeerde conclusies getrokken en daarop voorgeborduurd, vrees ik. Die door ds. Miersma geconstateerde problemen spelen in zowel GG als de GGiN (ondanks hun bijna gelijke visie als de PRCA!). Juist daar waar het aanbod wordt afgezwakt door de bevinding als toetssteen te hanteren voor de bekering die vooraf wordt gestelt aan het tot Christus vluchten, ontstaat het probleem van dat ds Miersma opmerkt en zo scherp veroordeelt. De oplossing zit hem dus niet in de dogmatische lijn maar in wat anders!
Om terug te komen op mijn belofte van gisteren,
De PRCA hebben veel gemeen met de GK van Dr. Kuyper. Het is tenslotte zo, dat ze van de CRC (de Amerikaanse GK) zijn gesplitst in 1924. En die split was (voornamelijk) over de zogenaamde '3 punten van algemene genade', hetwelk beoogde mogelijkheid in de mens te leggen, zo dat hij door middel van de algemene genade niet meer totaal verdorven was, en van zichzelf een aanbod van genade aan kon nemen (daar zit ondertussen de historische reden van de huiverigheid tot een aanbod in de PRCA). Verder wijzen we ook beslist de veronderstelde wedergeboorte af. Hoewel we geloven dat onze (uitverkoren) kinderen normaal al vroeg in hun jeugd bekeerd worden, veronderstellen we niks. Ook zien we het verbond Gods als een eenzijdig verbond met de gelovigen en hun (uitverkoren) zaad. De niet bekeerden in de kerk bevinden zich slechts op het erf van het verbond. Verder hebben we met de (oude) GK gemeen, dat bij ons de prediking niet bevindelijk te noemen is.
We hebben ook heel veel gemeen met de GG (en de GGinN). Zo geloven wij ook, met de GG(inN), dat het verbond onder de regering van de uitverkiezing staat, zoals de synode van de GG ook uitsprak in 1931. Is in onze kringen ook veel waardering voor de dogmatiek van Ds. Kersten, met enige voorbehouden, zodat wij bijvoorbeeld niet geloven dat het werkverbond ooit tot eeuwige hemelse zaligheid had kunnen leiden, maar alleen een zalig aards bestaan. Verder gaan wij van de praktijk uit, om de gemeente te behandelen als gelovigen, navolgende de Bijbelse praktijk van de apostelen in de zendbrieven. Dat betekend niet, dat we loochenen dat er onbekeereden en hypocrieten in de kerk zitten. Als die openbaar komen, zullen ze door de tucht afgesneden worden. Dat is het punt dat het GROTE verschil tussen ons en de GG (en andere bevindelijke kerken) in de praktijk is. Zodat bij ons ook, normaal, alle belijdende leden in goede stand des Heeren Avondmaal eten. Verder, de orde van dienst is (nagenoeg) hetzelfde, hoewel de kerkeraad tussen de gemeente in zitten, bij eigen gezin. De vrouwen hebben bij ons het hoofd niet bedekt (ben ik het niet noodzakelijk mee eens, maar iig geen slagschepen). We zingen alleen psalmen (met orgel of piano). We gebruiken de KJV van de Bijbel. Ook bij ons is de waarschuwing tegen de wereldgelijkvormigheid, hoewel, ook door de cultuur, er ander accenten zijn. Zo dat vrouwenbroeken normaal is, bijvoorbeeld. Op andere dingen zijn we weer strenger dan de GG (zoals echtbruik en het verbod op hertrouwen). Maar gaan we meer van het principe uit, dan van legalistische redenen.
Voor die interessse hebben, kun je hier preken van ons vinden, ter vergelijking (in het engels): http://www.prca.org/sermons/index.html
Kun je hier een preek van de genoemde Rev. Miersma vinden (audio, in 2 delen, van een oude cassettebandje) https://secure.logmein.com/f?ST1HCvTtXY ... LLPCQa5nRE
https://secure.logmein.com/f?38KrBAX3gx ... 6Q35Mba97c