3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Klavier schreef: Ik meen dat het naleven van de DKO niet een punt zou hoeven te zijn dat verdedigd moet worden.
Even een informatieve vraag: ik kan het artikel niet vinden waar jij het over hebt.
Rosemarie

Bericht door Rosemarie »

henri schreef:
jvdg schreef:
Jongere schreef:
refo schreef:Maar de wat minder begaafde kandidaat neemt vaak snel een beroep aan. Zodat het allemaal niet zo opvalt.
Hè, wat mis ik de kots-smiley.
Wat bedoel je?
Oppervlakkig bezien vind ik deze reactie smakeloos.
nou, om eerlijk te zijn vind ik de opmerking van refo ook niet kunnen. Deze mannen zijn door God geroepen tot het ambt en krijgen allemaal een plaats in Zijn wijngaard. Dus meer of minder begaafd is zowieso niet aan de orde. En dan "maar snel een beroep aannemen, zodat het allemaal niet opvalt" is er al helemaal niet bij. Deze mannen gaan naar de plaats waar God ze zal zenden. Niet meer en niet minder.
De redenering van Refo klopt mijn inziens helemaal niet. Ik denk dat het voor de studenten niet van belang is hoeveel beroepen ze krijgen. Als ze het beroep krijgen van de gemeente waar de Heere hun heen wil zenden is het goed. Dan maakt het niet uit hoeveel beroepen je hebt gekregen. Het is mensenwerk om te gaan tellen en daaraan een conclusie te trekken. En een student die weinig beroepen krijgt kan net zo min maar gauw een beroep aannemen. De Heere wijst hun de weg en dan spreek je niet over maar gauw een beroep aannemen. Maar over een weg die de Heere met hen gaat, hoe die dan ook is.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Kislev schreef:
Herman schreef: Het is overigens geen halszaak voor mij. Het bijbelse voorbeeld van loting haal je terecht aan.
Bedoel je het kiezen van de 12e apostel? Ik heb me pas namelijk wijs laten maken dat het hier niet om loten ging maar wel degelijk om stemmen. In het Grieks staat er 'gaven hunne loten'. Dus mogelijk een briefje met een naam van 1 van de kandidaten. Maar goed, dat is ook weer een mening.
Van wie is die exegese? Ik vind het wel origineel.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

In Nijkerk is kandidaat Heijkamp gekozen.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Rosemarie schreef:
henri schreef:
jvdg schreef:
Jongere schreef: Hè, wat mis ik de kots-smiley.
Wat bedoel je?
Oppervlakkig bezien vind ik deze reactie smakeloos.
nou, om eerlijk te zijn vind ik de opmerking van refo ook niet kunnen. Deze mannen zijn door God geroepen tot het ambt en krijgen allemaal een plaats in Zijn wijngaard. Dus meer of minder begaafd is zowieso niet aan de orde. En dan "maar snel een beroep aannemen, zodat het allemaal niet opvalt" is er al helemaal niet bij. Deze mannen gaan naar de plaats waar God ze zal zenden. Niet meer en niet minder.
De redenering van Refo klopt mijn inziens helemaal niet. Ik denk dat het voor de studenten niet van belang is hoeveel beroepen ze krijgen. Als ze het beroep krijgen van de gemeente waar de Heere hun heen wil zenden is het goed. Dan maakt het niet uit hoeveel beroepen je hebt gekregen. Het is mensenwerk om te gaan tellen en daaraan een conclusie te trekken. En een student die weinig beroepen krijgt kan net zo min maar gauw een beroep aannemen. De Heere wijst hun de weg en dan spreek je niet over maar gauw een beroep aannemen. Maar over een weg die de Heere met hen gaat, hoe die dan ook is.
Inderdaad.
Zelfs al is het zo wat veel mensen hier willen geloven, namelijk dat studenten toch vooral eigen motieven laten meewegen in hun beslissing, vind ik het nog 'smakeloos' om te insinueren dat ze 'dan maar snel een beroep aannemen'.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Jongere, vrijwel deze hele topic is smakeloos. Verbaas je daar niet meer over.

Even een off-topic opmerking/vraag, bij ons in de gemeente zie ik de laatste tijd de tendens dat ouderlingen de beroepsbrief persoonlijk gaan overhandigen en dan wat uitleg geven over de gemeente, etc. Hoewel ik het in de basis een positief iets vind, strookt het m.i. toch niet met het geestelijk karakter waarmee een beroep altijd omgeven is (net zo min als ik het voorlezen/noemen van het traktement erg geestelijk vind). Het is m.i. óf erken het menselijk element in het aannemen van beroepen en maak er inderdaad een kennismakingsgesprek/bijeenkomst van, óf laat dat geestelijk karakter bestaan, maar laat de beroepsbrief dan een sobere en geestelijke vraag zijn en houd dan de hele ceremonie van traktement en informatie over de gemeente achterwege.

Is het overhandigen van de brief gemeengoed in de GG?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Wat ik wel hoor bij familie en vrienden in de Ger Gem, dat wanneer een dominee beroepen wordt, hij vanuit de gemeente, en vooral door de jeugd, bestookt wordt met brieven en e-mails met allerlei argumenten waarom hij het aan zou moeten nemen.

Ik denk dat het menselijke element een grote rol speelt. Maar volgens mij geeft dat ook niet, als het geestelijke maar niet uit het oog verloern wordt. In de GG is het ambt van predikant toch heel anders dan in b.v. de CGK of de HHK. In de GG is het de gewoonte om gewoon een beroep te kiezen en als er dan een directe roeping komt, meld je je aan bij de Th. School. In de CGK en HHK is het heel normaal dat je direct na het VWO theologie gaat studeren met als doel predikant te worden. Veel minder extra-ordinair, zeg maar.

Persoonlijk houd ik meer van de gewone, geleidelijke, manier dan van dat bijzondere, plotsklapse.
Gebruikersavatar
henri
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 jun 2007, 22:14
Locatie: Gelderland

Bericht door henri »

Pim schreef:Is het overhandigen van de brief gemeengoed in de GG?
Ik weet dat bij onze gemeente de brief verstuurd wordt, maar wel voorzien van een begeleidend schrijven van de kerkenraad. Wat dus eigenlijk min of meer op 't zelfde neerkomt als persoonlijk overhandigen. Maar die brief is voorgelezen aan de gemeente (mansleden :) ) en daar stonden geen overbodige dingen in. Alleen een uitleg over de nood, de omvang en situering van de gemeente.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

BDS '73 schreef:Ik denk dat het menselijke element een grote rol speelt. Maar volgens mij geeft dat ook niet, als het geestelijke maar niet uit het oog verloern wordt. In de GG is het ambt van predikant toch heel anders dan in b.v. de CGK of de HHK. In de GG is het de gewoonte om gewoon een beroep te kiezen en als er dan een directe roeping komt, meld je je aan bij de Th. School. In de CGK en HHK is het heel normaal dat je direct na het VWO theologie gaat studeren met als doel predikant te worden. Veel minder extra-ordinair, zeg maar.

Persoonlijk houd ik meer van de gewone, geleidelijke, manier dan van dat bijzondere, plotsklapse.
Nou, als je bij de GG theologie gaat studeren hoeft dat heus niet altijd bijzonder of plotsklaps te zijn. Dat kan ook een gewone geleidelijke manier zijn.
Ik persoonlijk houd ik er nou niet van luitjes die na hun VWO theologie gaan studeren en dan predikant worden. Krijg je allemaal van die stijve goudgemontuurde-brildragende, scherpe-scheidingdragende studentjes. Brrr.... krijg daar altijd een beetje de rilbibbers van.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Kislev schreef:
BDS '73 schreef:Ik denk dat het menselijke element een grote rol speelt. Maar volgens mij geeft dat ook niet, als het geestelijke maar niet uit het oog verloern wordt. In de GG is het ambt van predikant toch heel anders dan in b.v. de CGK of de HHK. In de GG is het de gewoonte om gewoon een beroep te kiezen en als er dan een directe roeping komt, meld je je aan bij de Th. School. In de CGK en HHK is het heel normaal dat je direct na het VWO theologie gaat studeren met als doel predikant te worden. Veel minder extra-ordinair, zeg maar.

Persoonlijk houd ik meer van de gewone, geleidelijke, manier dan van dat bijzondere, plotsklapse.
Nou, als je bij de GG theologie gaat studeren hoeft dat heus niet altijd bijzonder of plotsklaps te zijn. Dat kan ook een gewone geleidelijke manier zijn.
Ik persoonlijk houd ik er nou niet van luitjes die na hun VWO theologie gaan studeren en dan predikant worden. Krijg je allemaal van die stijve goudgemontuurde-brildragende, scherpe-scheidingdragende studentjes. Brrr.... krijg daar altijd een beetje de rilbibbers van.
Jij zoekt blijkbaar de confrontatie!
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oude Paden schreef: Jij zoekt blijkbaar de confrontatie!
Snap ik niet.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Kislev schreef:
Oude Paden schreef: Jij zoekt blijkbaar de confrontatie!
Snap ik niet.
ik denk zomaar dat je tegen een hele zere scheen geschopt hebt, en dat die nu meer pijn doet dan normaal...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Kislev schreef:
Oude Paden schreef: Jij zoekt blijkbaar de confrontatie!
Snap ik niet.
Dan lees ik je posting blijbaar door een te kritische bril!
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Rens schreef:
Kislev schreef:
Oude Paden schreef: Jij zoekt blijkbaar de confrontatie!
Snap ik niet.
ik denk zomaar dat je tegen een hele zere scheen geschopt hebt, en dat die nu meer pijn doet dan normaal...............
Ik denk inderdaad dat er medeforuumers zijn die dit aanvoelen als schoppen ja!
Deze keer word ik niet geraakt!
joost85
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 nov 2004, 22:15

Bericht door joost85 »

Kand. G. Heijkamp te Geldermalsen:

1. Rilland-Bath
2. Brakel
3. ’s-Gravenpolder
4. Hilversum
5. Emmeloord
6. Enkhuizen
7. Ooltgensplaat
8. Rhenen
9. Terneuzen
10. Tricht-Geldermalsen
11. Vlaardingen
12. Leerdam
13. Nijkerk
14. Scherpenzeel
15. Sint Annaland
16. Terwolde-de Vecht

Kand. M. Joosse te Vlaardingen:

1. Beekbergen
2. Bodegraven
3. Hendrik-Ido-Ambacht
4. Scheveningen
5. Doetinchem
6. Drachten
7. Ede
8. Ermelo
9. Leiderdorp
10. Nieuwdorp
11. Ouddorp
12. Waarde
13. Rotterdam-Zuidwijk
14. Groningen
15. Katwijk aan Zee
16. Moerkapelle
17. Oosterland
18. Oostkapelle
19. Puttershoek
20. Ridderkerk-Slikkerveer
21. ’s-Gravenzande
22. Zoetermeer

Kand. A. J. de Waard te Hendrik-Ido-Ambacht:

1. Stolwijk
Gesloten