Dat zegt inderdaad wat over de zaterdaghoofdklasse.Josephus schreef:Voor iemand die niets met voetbal heeft is dat best een logische vraag. Maar het kan heus wel. Ik hou zelf op zijn tijd ook best van een goeie pot voetbal. En eigenlijk kijk ik naar een WK-wedstrijd niet eens heel anders dan naar een wedstrijd in de zaterdaghoofdklasse.Mister schreef:Hoe maak je in vredesnaam het spelletje los van de gekte erom heen?
Oranjegekte
Re: Oranjegekte
Mister schreef:Vraag ik me af hoe jij het WK dan ziet. Hoe maak je in vredesnaam het spelletje los van de gekte erom heen?Marnix schreef:Klopt. Voetbal kan een afgod zijn, daarin zijn we het eens. Maar dat het een afgod IS en je als je de wedstrijden kijkt die afgod dus automatisch vereert, daar wil ik inderdaad niet aan. Daarover zijn we het zeker niet eens.
Daar gewoon met een dosis nuchterheid de wedstrijden te gaan bekijken. Op welke gekte doel je trouwens? Dat er veel straten oranje versierd zijn vind ik geen punt. Dat er veel oranje artikelen te koop zijn is marketingtechnisch gezien slim. Volgens mij is het geen zonde om iets in de kleuren van je land te hebben en te etaleren. Als je land scoort bent je blij, juich je. Verliezen ze, dan vind je dat jammer. Wat is daar mis mee? Natuurlijk heb je altijd een groepje mensen die er niet mee om kan gaan maar daar moet je je het spelletje niet door laten verpesten. Ik kijk dus zoals de meeste mensen gewoon naar de wedstrijden, leef mee en gedraag me netjes.
Ik ben benieuwd hoe de gekte volgens jou een negatieve invloed op me zou hebben, aangezien je je niet kan voorstellen dat ik die 2 los kan koppelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wat dan?Tiberius schreef:Dat zegt inderdaad wat over de zaterdaghoofdklasse.Josephus schreef:Voor iemand die niets met voetbal heeft is dat best een logische vraag. Maar het kan heus wel. Ik hou zelf op zijn tijd ook best van een goeie pot voetbal. En eigenlijk kijk ik naar een WK-wedstrijd niet eens heel anders dan naar een wedstrijd in de zaterdaghoofdklasse.Mister schreef:Hoe maak je in vredesnaam het spelletje los van de gekte erom heen?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ik snap nooit dat de eerste christenen niet in de stadions durfden en wilden komen (ook in tijden van geen vervolgingen).
Ik snap nooit hoe je een tekst als: wordt de wereld niet gelijkvormig in overeenstemming kunt brengen met het volgen van voetbal.
Ik snap nooit hoe je de verdwazing los kunt zien van de wedstrijd.
Ik snap nooit hoe je de zondagsarbeid van voetballers goed kunt keuren door hen te volgen.
Ik snap nooit waarom de miljoenen die omgaan in de voetbalindustrie niet ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld mensen in de bijstand.
Ik snap nooit waarom de overheid op moet draaien voor politiebegeleiding en dergelijke bij grote voetbalwedstrijden.
Ik snap nooit hoe je een tekst als: wordt de wereld niet gelijkvormig in overeenstemming kunt brengen met het volgen van voetbal.
Ik snap nooit hoe je de zondagsarbeid van voetballers goed kunt keuren door hen te volgen.
Ik snap nooit waarom de miljoenen die omgaan in de voetbalindustrie niet ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld mensen in de bijstand.
Ik snap nooit waarom de overheid op moet draaien voor politiebegeleiding en dergelijke bij grote voetbalwedstrijden.
Dat er mensen zijn die er niet eens heel anders naar kijken dan naar een WK-wedstrijd.Josephus schreef:Wat dan?Tiberius schreef:Dat zegt inderdaad wat over de zaterdaghoofdklasse.Josephus schreef:Voor iemand die niets met voetbal heeft is dat best een logische vraag. Maar het kan heus wel. Ik hou zelf op zijn tijd ook best van een goeie pot voetbal. En eigenlijk kijk ik naar een WK-wedstrijd niet eens heel anders dan naar een wedstrijd in de zaterdaghoofdklasse.Mister schreef:Hoe maak je in vredesnaam het spelletje los van de gekte erom heen?

Dan zegt het dus eigenlijk niets over die zaterdaghoofdklasse zelf, maar alleen iets over de manier van kijken. En dat bedoelde ik ook. Je zou dus in plaats van hoofdklasse ook best vierde klasse mogen invullen.Tiberius schreef:Dat er mensen zijn die er niet eens heel anders naar kijken dan naar een WK-wedstrijd.Josephus schreef:Wat dan?Tiberius schreef:Dat zegt inderdaad wat over de zaterdaghoofdklasse.Josephus schreef:En eigenlijk kijk ik naar een WK-wedstrijd niet eens heel anders dan naar een wedstrijd in de zaterdaghoofdklasse.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Eensch!Erasmiaan schreef:Ik snap nooit dat de eerste christenen niet in de stadions durfden en wilden komen (ook in tijden van geen vervolgingen).
Wat ik niet snap is dit:
Iedere discussie over de EO-jongerendag wordt doodgemaakt. Alsof die niet bestaat. En deze discussie blijft maar duren.
Terwijl er geen verschil is in discussie. Je hebt voor- en tegenstanders. En ze hebben allebei gelijk.
Blijf er vandaan als je er een hekel aan hebt. Prima. En als je het wel leukt: ga er niet in onder. Het fundamentalisme slaat geweldig toe. Wees streng voor jezelf en soepel voor en ander.
Iedere discussie over de EO-jongerendag wordt doodgemaakt. Alsof die niet bestaat. En deze discussie blijft maar duren.
Terwijl er geen verschil is in discussie. Je hebt voor- en tegenstanders. En ze hebben allebei gelijk.
Blijf er vandaan als je er een hekel aan hebt. Prima. En als je het wel leukt: ga er niet in onder. Het fundamentalisme slaat geweldig toe. Wees streng voor jezelf en soepel voor en ander.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Snap je dat niet? Ik wil het wel uitleggen. Die christenen werden vervolgd en voor de leeuwen gegooid. Ik zou nooit naar een stadion gaan of kijken naar een sportvoorstellingen waarbij medechristen gedood zouden worden, waar überhaupt doden, zouden vallen. Dat jij christenvervolging in een stadion en een partijtje voetbal blijkbaar op 1 lijn zet is een prachtig voorbeeld van anti-sport-verdwazing.Erasmiaan schreef:Ik snap nooit dat de eerste christenen niet in de stadions durfden en wilden komen (ook in tijden van geen vervolgingen).
Ik snap niet hoe jij dan nog zoveel dingen kan doen die de wereld ook doet. Niet wereldgelijkvormig wil niet zeggen dat je niets mag doen wat de wereld ook doet, maar dat je van Christus bent en dus anders in de wereld staat. Een christen kan een voetbalwedstrijd kijken, kan zelfs meeleven, ja zelfs enige emoties tonen bij winst of verlies zonder daarmee wereldgelijkvormig te zijn... net zoals je kan genieten van een glas wijn zoals de wereld ook doet, zonder gelijkvormig aan ze te zijn.Ik snap nooit hoe je een tekst als: wordt de wereld niet gelijkvormig in overeenstemming kunt brengen met het volgen van voetbal.
Tja, als je alles maar afdoet als verdwazing... voor een groot deel is het gewoon aankleding. Ik snap niet hoe jij die twee altijd zo in verband brengt, alsof je geen voetbal kan kijken zonder enorm door te slaan en je dwaas te gaan gedragen.Ik snap nooit hoe je de verdwazing los kunt zien van de wedstrijd.
Ik snap niet hoe je dan wel naar een supermarkt, winkels etc. kan gaan die op zondag ook open zijn.Ik snap nooit hoe je de zondagsarbeid van voetballers goed kunt keuren door hen te volgen.
Ik snap niet waarom dar opeens dit geld voor nodig is. Wat overheidsgeld betreft, dat snap ik inderdaad ook niet... Overigens is het maar de vraag of mensen in de bijstand liever een paar euro meer hebben per maand en er geen voetbal meer bestaat.... maar inderdaad, jammer dat er zoveel overheidsgeld in het voetbal omgaat, tijd dat de clubs zelfstandig financieel gezond worden.Ik snap nooit waarom de miljoenen die omgaan in de voetbalindustrie niet ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld mensen in de bijstand.
Omdat het de taak van de overheid is om veiligheid te bewaken bij allerlei aangelegenheden. Maar clubs zouden daar wel aan kunnen bijdragen.Ik snap nooit waarom de overheid op moet draaien voor politiebegeleiding en dergelijke bij grote voetbalwedstrijden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nee, dat klopt niet. Pas in later tijden werden de christenen vervolgd (toen het christendom uitgestrekter werd), maar eerder gingen ze evenmin naar stadions, ook niet voor "gewone" spelen.Marnix schreef:Snap je dat niet? Ik wil het wel uitleggen. Die christenen werden vervolgd en voor de leeuwen gegooid. Ik zou nooit naar een stadion gaan of kijken naar een sportvoorstellingen waarbij medechristen gedood zouden worden, waar überhaupt doden, zouden vallen. Dat jij christenvervolging in een stadion en een partijtje voetbal blijkbaar op 1 lijn zet is een prachtig voorbeeld van anti-sport-verdwazing.Erasmiaan schreef:Ik snap nooit dat de eerste christenen niet in de stadions durfden en wilden komen (ook in tijden van geen vervolgingen).
Wat die anti-verdwazing betreft: dat doet inderdaad weldadig aan in deze tijd van oranjegekte.
Dat is een onjuist vergelijk, omdat niemand een glas wijn als afgod vereert. Terwijl dat bij voetbal wel zo is. Haat ook de rok die van het vlees bevlekt is.Marnix schreef:Ik snap niet hoe jij dan nog zoveel dingen kan doen die de wereld ook doet. Niet wereldgelijkvormig wil niet zeggen dat je niets mag doen wat de wereld ook doet, maar dat je van Christus bent en dus anders in de wereld staat. Een christen kan een voetbalwedstrijd kijken, kan zelfs meeleven, ja zelfs enige emoties tonen bij winst of verlies zonder daarmee wereldgelijkvormig te zijn... net zoals je kan genieten van een glas wijn zoals de wereld ook doet, zonder gelijkvormig aan ze te zijn.Ik snap nooit hoe je een tekst als: wordt de wereld niet gelijkvormig in overeenstemming kunt brengen met het volgen van voetbal.
Juist die aankleding is verdwazing natuurlijk. Geen zinnig mens haalt het in zijn hoofd om normaal gesproken bijvoorbeeld met een bierhoed op te gaan lopen. Of met een oranje Heidi-pruik.Marnix schreef:Tja, als je alles maar afdoet als verdwazing... voor een groot deel is het gewoon aankleding. Ik snap niet hoe jij die twee altijd zo in verband brengt, alsof je geen voetbal kan kijken zonder enorm door te slaan en je dwaas te gaan gedragen.Ik snap nooit hoe je de verdwazing los kunt zien van de wedstrijd.
Dat moet Erasmiaan dan ook niet doen. Bovendien mag je nooit de ene zonde tegen de andere wegstrepen.Marnix schreef:Ik snap niet hoe je dan wel naar een supermarkt, winkels etc. kan gaan die op zondag ook open zijn.Ik snap nooit hoe je de zondagsarbeid van voetballers goed kunt keuren door hen te volgen.
En wat gebeurde er in die stadions? Gladiatorengevechten enzo. Waren het geen christenen die er stierven, dan wel gevangenen enzo. Kortom, heel wat anders dan een potje voetbal.Nee, dat klopt niet. Pas in later tijden werden de christenen vervolgd (toen het christendom uitgestrekter werd), maar eerder gingen ze evenmin naar stadions, ook niet voor "gewone" spelen.
Wat die anti-verdwazing betreft: dat doet inderdaad weldadig aan in deze tijd van oranjegekte.
In beide gevallen is er een groepje mensen die er op een verkeerde manier me omgaat. ik zorg er voor daar niet met dat groepje mensen in aanraking te komen.Dat is een onjuist vergelijk, omdat niemand een glas wijn als afgod vereert. Terwijl dat bij voetbal wel zo is. Haat ook de rok die van het vlees bevlekt is.
Tja, normaal niet, maar dat hoort bij een feest. Als kind had ik wel eens op een feestje een hoedje met zo'n toeter waar je op kon blazen. Daarmee zomaar over straat gaan was ongepast, op zo'n feestje paste het prima. En zo zie ik dat met voetbal ook. Ik trek dus gerust een oranje shirt aan of zet iets oranjes op mijn hoofd. Leuk dat ieder land zo zijn gewoontes heeft, een bepaalde kleur en attributen die iets over het land zeggen vaak.Juist die aankleding is verdwazing natuurlijk. Geen zinnig mens haalt het in zijn hoofd om normaal gesproken bijvoorbeeld met een bierhoed op te gaan lopen. Of met een oranje Heidi-pruik.
Dat geldt dan voor alle winkels die aan koopzondag meedoen. Je kan niet bij een bedrijf werken waar iemand iets op zondag doet.Dat moet Erasmiaan dan ook niet doen. Bovendien mag je nooit de ene zonde tegen de andere wegstrepen.
Tanken wordt sowieso een probleem, met het openbaar vervoer is ook geen optie. Het idee dat je als je op zaterdag iets koopt in een winkel die ook op zondag open is, je voor dat zondagswerk verantwoordelijk bent deel ik niet.
Integendeel, het was, in onze ogen, juist veel gematigder als de huidige WK. Zie bijvoorbeeld hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische ... ke_OudheidMarnix schreef:En wat gebeurde er in die stadions? Gladiatorengevechten enzo. Waren het geen christenen die er stierven, dan wel gevangenen enzo. Kortom, heel wat anders dan een potje voetbal.Nee, dat klopt niet. Pas in later tijden werden de christenen vervolgd (toen het christendom uitgestrekter werd), maar eerder gingen ze evenmin naar stadions, ook niet voor "gewone" spelen.
Ook werden er wel toneelspelen gehouden.
Beiden werden door christenen terecht als heidens beoordeeld en zo mogelijk gemeden.
Dat gaat niet. De wereld moet zijn afgod dienen en je dwingen om het oranje kalf mee te dansen. Het ergste vind ik dat je het nog toelaat en ervan lijkt te genieten ook.Marnix schreef:In beide gevallen is er een groepje mensen die er op een verkeerde manier me omgaat. ik zorg er voor daar niet met dat groepje mensen in aanraking te komen.Dat is een onjuist vergelijk, omdat niemand een glas wijn als afgod vereert. Terwijl dat bij voetbal wel zo is. Haat ook de rok die van het vlees bevlekt is.
Wat vind je precies leuk aan die nationale manifestatie van dwaasheid?Marnix schreef:Tja, normaal niet, maar dat hoort bij een feest. Als kind had ik wel eens op een feestje een hoedje met zo'n toeter waar je op kon blazen. Daarmee zomaar over straat gaan was ongepast, op zo'n feestje paste het prima. En zo zie ik dat met voetbal ook. Ik trek dus gerust een oranje shirt aan of zet iets oranjes op mijn hoofd. Leuk dat ieder land zo zijn gewoontes heeft, een bepaalde kleur en attributen die iets over het land zeggen vaak.Juist die aankleding is verdwazing natuurlijk. Geen zinnig mens haalt het in zijn hoofd om normaal gesproken bijvoorbeeld met een bierhoed op te gaan lopen. Of met een oranje Heidi-pruik.
En kijk, nu draaf je weer door de andere extreme kant op.Marnix schreef:Dat geldt dan voor alle winkels die aan koopzondag meedoen. Je kan niet bij een bedrijf werken waar iemand iets op zondag doet.Dat moet Erasmiaan dan ook niet doen. Bovendien mag je nooit de ene zonde tegen de andere wegstrepen.
Tanken wordt sowieso een probleem, met het openbaar vervoer is ook geen optie. Het idee dat je als je op zaterdag iets koopt in een winkel die ook op zondag open is, je voor dat zondagswerk verantwoordelijk bent deel ik niet.
Ik ben het hier wel mee eens. Je ziet ook dat de discussie vooral verloopt via termen als 'ik snap niet' of 'ik snap wel'.refo schreef:Wat ik niet snap is dit:
Als je het niet snapt: gewoon zo houden. En voor wie het wel snapt geldt hetzelfde. Ga vooral niet proberen om degene die het niet snapt zo ver te krijgen dat hij het wel snapt. Daarvoor is voetbal weer net iets te triviaal.
Ik vind dit een verwerpelijk standpunt. Typisch postmodern individualistisch. Laat ieder doen wat hij of zij goed vindt in eigen oog, maar val er een ander niet mee lastig.Josephus schreef:Ik ben het hier wel mee eens. Je ziet ook dat de discussie vooral verloopt via termen als 'ik snap niet' of 'ik snap wel'.refo schreef:Wat ik niet snap is dit:
Als je het niet snapt: gewoon zo houden. En voor wie het wel snapt geldt hetzelfde. Ga vooral niet proberen om degene die het niet snapt zo ver te krijgen dat hij het wel snapt. Daarvoor is voetbal weer net iets te triviaal.
Alsof iedereen zelf maar uit moet maken wat hij wereldgelijkvormig vindt.
Wat wil je dan? Alsnog overtuigd worden dat je heus wel naar een voetbalwedstrijd kunt kijken zonder meegesleurd te worden in alle masshysterie?Tiberius schreef:Ik vind dit een verwerpelijk standpunt. Typisch postmodern individualistisch. Laat ieder doen wat hij of zij goed vindt in eigen oog, maar val er een ander niet mee lastig.
Alsof iedereen zelf maar uit moet maken wat hij wereldgelijkvormig vindt.