Standen in het genadeleven

huisman

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door huisman »

Marieke schreef:Het zijn hele tere zaken waarover we spreken Huisman, dus ik wil er niet te veel over in discussie treden. Maar, en dat bedoel ik met alle eerbied, wil jij eens toelichten wat jij denkt wat o.a. ds. Moerkerken en ds. Wisse e.a. bedoelen met "Kerst voor de ziel" en "Pasen voor de ziel"? Want ik denk echt dat we nu langs elkaar heen praten
@Marieke het volgende antwoord geef ik je zoals ds C.G. Vreugdenhil het formuleerd en ik het volmondig eens mee kan zijn.
De heilsfeiten kunnen niet beleefd worden door ons. Dus de uitdrukking dat je de heilsfeiten moet beleven is onbijbels. Heel leerzaam is wat Ds. C. Harinck schrijft op Refoweb over de vraag naar het “eigene van de Ger. Gem” op 14-10-2005.

Wat men bedoelt zal wel zijn wat de vrucht is van de heilsfeiten door de toepassing van de Heilige Geest in het hart van de gelovige. Dan betekent Kerst dat je ziet hoe diep Christus Zich vernederde door ons aan de zondeval onderworpen vlees aan te nemen en hoe groot daarin de liefde van God is. Goede Vrijdag betekent dat je door het geloof mag zien op de gekruisigde Zaligmaker en dat Hij voor jou gestorven is aan het kruis om om jouw zonden te dragen. Pasen betekent dan dat Christus is opgewekt tot onze rechtvaardiging en dat de verhouding met God weer goed is omdat Hij genoegen genomen heeft met het volbrachte werk van Zijn Zoon.

Hemelvaart betekent dan dat Christus de hemel geopend heeft voor mensen, die de hemel en het contact met God gesloten en verbroken hebben door de zonde. Jezus is de biddende Hogepriester en voorspaak bij de Vader. Pinksteren heeft als vrucht in de levens van Gods kinderen dat er vrijmoedigheid komt om God als Vader aan te spreken dat er gedrevenheid en zekerheid is in het geloof door de vervulling met de Geest. Naar de wederkomst kun je alleen maar verlangen als Christus je bruidegom is.
En dit is helemaal in lijn met wat onze H.C. steeds vraagt als het over de Heilsfeiten gaat. "Wat nut ons " enz.

Je hebt gelijk om te zeggen dat het tere zaken zijn, zo teer en Goddelijk dat ik daarom teveel leerstelligheid over het werk van Gods Geest in de mens gevaarlijk vindt. Je loopt het gevaar om tekort te doen aan de veelkleurigheid en verscheidenheid van het werk van de Heilige Geest. Er moeten echt rechtstreekse lijnen uit Gods Woord naar de bevinding leiden. Dus niet in het leven van Ruth, Jakob(Bethel en Pniël) de discipelen alles één op één overdragen op de bevinding en het geestelijke leven. Nogmaals a;s ik het boek van Ds C Harinck lees over de bevindelijke kennis van Christus is dat de wijze waarop je er over mag spreken. Heel dicht bij de Schrift blijven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem

Bericht door Willem »

De tegenstrijdigheid in onderstaande posting verbaast me.
Huisman schreef:Je loopt het gevaar om tekort te doen aan de veelkleurigheid en verscheidenheid van het werk van de Heilige Geest.
Dit als reactie een op gesignaleerde "voorschrijvendheid" die de auteurs ds. Wisse/Kievit en Ds. Moerkerken beoefenen. Er wordt hier gewaarschuwd voor het tekort doen aan de veelkleuringheid en verscheidenheid in de werking van de Heiligen Geest. De - reeds eerder gestelde vraag - of deze auteurs enkel deze weg als zijn de juist voorschrijven en andere gangen afkeuren heb ik nog niet gezien. En dat is toch de vraag die hier wel open staat.
Tegelijkertijd staat er in dezelfde post:
Huisman schreef: Nogmaals a;s ik het boek van Ds C Harinck lees over de bevindelijke kennis van Christus is dat de wijze waarop je er over mag spreken.
Wordt er nu ook hier niet tekort gedaan aan de veelkleurigheid en verscheidenheid van het werk van de Heilige Geest? Hier wordt eigenlijk gezegd dat alleen de wijze waarop Ds. C. Harinck erover spreekt "mag"?

Als we het erover eens zijn dat de Geest vrij is in zijn doen, als we het erover eens zijn dat er veelkleurigheid en verscheidenheid is in zijn werkingen, dienen we beide beschrijvingen in hun waarde te laten. Dan zullen we ook de veelkleurigheid in de beschrijvingen van de gangen van Gods volk niet moeten "verengen". We kunnen enkel een bepaalde beschrijving op grond van het Woord als onbijbels bestempelen indien deze tegen het Woord zelf ingaat. Gelijk ook Paulus zegt in 1 Korinthe 12:

4 En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;
5 En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;
6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.
8 Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest;
9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.
10 En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.
11 Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.
12 Want gelijk het lichaam één is, en vele leden heeft, en al de leden van dit éne lichaam, vele zijnde, maar één lichaam zijn, alzo ook Christus.
Laatst gewijzigd door Willem op 10 mei 2011, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Misschien kan iemand een paar duidelijke teksten/tekstgedeelten citeren die ons leren over de standen in het genadeleven?
Waaruit blijkt dat het is zoals Ds. Moerkerken leert.
Want ook de bevinding hoort naar de Schrift te zijn toch?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb een vraag. Een paar weken geleden zei een predikant dat veel wedergeborenen niet precies kunnen vertellen wanneer het tijdstip was dat de Heere hen bekeerd had. Dat verbaasde mij eigenlijk. Wanneer zoiets gebeurt, weet je dat toch wel ?
Hij stelde dat sommigen langzamerhand op de weg worden toegeleid, anderen abrupt worden stilgezet.
Die laatsten wisten het dan wel, maar de eersten niet. Omdat het zo geleidelijk ging, konden zij het niet goed benoemen.
Dus meer een verschil gingen zien tussen vroeger en nu.
Klopt dit ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:Ik heb een vraag. Een paar weken geleden zei een predikant dat veel wedergeborenen niet precies kunnen vertellen wanneer het tijdstip was dat de Heere hen bekeerd had. Dat verbaasde mij eigenlijk. Wanneer zoiets gebeurt, weet je dat toch wel ?
Hij stelde dat sommigen langzamerhand op de weg worden toegeleid, anderen abrupt worden stilgezet.
Die laatsten wisten het dan wel, maar de eersten niet. Omdat het zo geleidelijk ging, konden zij het niet goed benoemen.
Klopt dit ?
Ik denk van wel. Ik zou wel een periode aan kunnen wijzen, of momenten die deze verandering markeerdern, maar zou geen datum of tijdstip kunnen noemen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
huisman

Bericht door huisman »

Willem schreef:De tegenstrijdigheid in onderstaande posting verbaast me.
Huisman schreef:Je loopt het gevaar om tekort te doen aan de veelkleurigheid en verscheidenheid van het werk van de Heilige Geest.
Dit als reactie een op gesignaleerde "voorschrijvendheid" die de auteurs ds. Wisse/Kievit en Ds. Moerkerken beoefenen. Er wordt hier gewaarschuwd voor het tekort doen aan de veelkleuringheid en verscheidenheid in de werking van de Heiligen Geest. De - reeds eerder gestelde vraag - of deze auteurs enkel deze weg als zijn de juist voorschrijven en andere gangen afkeuren heb ik nog niet gezien. En dat is toch de vraag die hier wel open staat.
Tegelijkertijd staat er in dezelfde post:
Huisman schreef: Nogmaals a;s ik het boek van Ds C Harinck lees over de bevindelijke kennis van Christus is dat de wijze waarop je er over mag spreken.
Wordt er nu ook hier niet tekort gedaan aan de veelkleurigheid en verscheidenheid van het werk van de Heilige Geest? Hier wordt eigenlijk gezegd dat alleen de wijze waarop Ds. C. Harinck erover spreekt "mag"?

Als we het erover eens zijn dat de Geest vrij is in zijn doen, als we het erover eens zijn dat er veelkleurigheid en verscheidenheid is in zijn werkingen, dienen we beide beschrijvingen in hun waarde te laten. Dan zullen we ook de veelkleurigheid in de beschrijvingen van de gangen van Gods volk niet moeten "verengen". We kunnen enkel een bepaalde beschrijving op grond van het Woord als onbijbels bestempelen indien deze tegen het Woord zelf ingaat. Gelijk ook Paulus zegt in 1 Korinthe 12:

4 En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;
5 En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;
6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.
8 Want dezen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door denzelfden Geest;
9 En een ander het geloof, door denzelfden Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door denzelfden Geest.
10 En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.
11 Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil.
12 Want gelijk het lichaam één is, en vele leden heeft, en al de leden van dit éne lichaam, vele zijnde, maar één lichaam zijn, alzo ook Christus.
Als wij beide beschrijvingen in hun waarde laten heb ik er geen problemen mee.Als beide beschrijvingen maar wel de toets van de Schrift kunnen doorstaan. Problematisch wordt het als één weg als de enige weg wordt voorgeschreven. Dat lijkt in de twee genoemde boekjes van Ds Moerkerken zo te zijn, hij geeft weinig ruimte aan andere wijze van opwas in de genade dan via de door hem genoemde stappen.

Willem ik ben het dus met deze post eens ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:Ik heb een vraag. Een paar weken geleden zei een predikant dat veel wedergeborenen niet precies kunnen vertellen wanneer het tijdstip was dat de Heere hen bekeerd had. Dat verbaasde mij eigenlijk. Wanneer zoiets gebeurt, weet je dat toch wel ?
Klopt dit ?
Deze dominee zei dan iets wat volkomen overeenstemt met b.v. W á Brakel en veel nadere reformatoren.
Marieke

Bericht door Marieke »

huisman schreef:
Klopt dit ?
Deze dominee zei dan iets wat volkomen overeenstemt met b.v. W á Brakel en veel nadere reformatoren.
Ja, ik denk zelfs dat de meeste wedergeborenen niet het tijdstip/moment van wedergeboorte kunnen vertellen.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Marieke schreef:
huisman schreef:
Klopt dit ?
Ja, ik denk zelfs dat de meeste wedergeborenen niet het tijdstip/moment van wedergeboorte kunnen vertellen.
Dat is niet best, ik heb mogen leren dat de wedergeboorte in een punt des tijds gebeurt en dat is op het moment dat je jezelf mag overgeven aan de Heere en het recht toevalt, dat Hij je voor eeuwig zou mogen/kunnen weg doen van voor Zijn heilig Aangezicht, dan openbaart Christus Zich aan de ziel en mag je Hem omhelzen en ben je wedergeboren.(lijkt me toch sterk dat je dat niet weet als dat gebeurt) Dan begint de weg van de heiligmaking en dan is de wet geen moeten meer, maar wil je uit liefde Zijn wet houden.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
huisman

Bericht door huisman »

Mariavt schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef:
Klopt dit ?
Dat is niet best, ik heb mogen leren dat de wedergeboorte in een punt des tijds gebeurt en dat is op het moment dat je jezelf mag overgeven aan de Heere en het recht toevalt, dat Hij je voor eeuwig zou mogen/kunnen weg doen van voor Zijn heilig Aangezicht, dan openbaart Christus Zich aan de ziel en mag je Hem omhelzen en ben je wedergeboren.(lijkt me toch sterk dat je dat niet weet als dat gebeurt) Dan begint de weg van de heiligmaking en dan is de wet geen moeten meer, maar wil je uit liefde Zijn wet houden.
Ik denk wel dat ieder wedergeborene weet van een eertijds maar het precieze tijdstip is niet noodzakelijk. Wat jij als wedergeboorte stelt (De persoonsopenbaring van Christus aan de ziel) is voor de meesten een geloofsdaad die al wat verder op de weg ligt. Zoals Brakel het heel pastoraal verwoord.
De meesten komen allengskens tot geloof.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:De meesten komen allengskens tot geloof.
Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Gods Woord vergelijkt de wedergeboorte in de zendbrief aan Titus (en in Rom. 6) met een geestelijk badwater. Er is een weg tot dit badwater, die de toeleidende weg heet.
De kanttekenaren merken bij Rom. 6 op bij het ondergaan in dit badwater; dat is de eerste trap der wedergeboorte, hier sterft de zondaar de kruisdood met Christus door Zijn Lichaam (Rom. 7:4-6), de tweede trap is het begraven van de schuld in de dood van Christus, de derde trap is de opstanding met Christus door het zaligmakende geloof in Hem, waarna de uitstorting van Zijn liefde door Zijn verworven Geest en de daaraan verbonden aanbidding volgt. Deze dingen worden onafscheidelijk van elkaar doorleefd door een verkoren zondaar in het uur der minne. Zoals bij de moordenaar, bij de stokbewaarder….en nog vele anderen.

Dit is het enige wat ik er nog over wilde zeggen, verder laat ik de discussie weer aan jullie over want ik ben bang dat we het hier niet over eens zullen worden.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
eenvoudige

Bericht door eenvoudige »

Mariavt schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef:
Klopt dit ?
De wedergeboorte is wanneer Christus Zich aan de ziel openbaart in het dodelijk tijdsgewricht. Zou Gods kind niet weten van de trouwdag met Christus?
Mariavt

Bericht door Mariavt »

eenvoudige schreef:
Mariavt schreef:
De wedergeboorte is wanneer Christus Zich aan de ziel openbaart in het dodelijk tijdsgewricht. Zou Gods kind niet weten van de trouwdag met Christus?
En dat bedoel ik dus ook.

Mara

Bericht door Mara »

Ik raak hierdoor toch een beetje in verwarring, omdat ik bij Gods kinderen heb gezeten en hoorde hoe de Heere overkwam. Met een Psalm, een tekst. Wat is dat dan geweest ?
Het zal echt niet bij iedereen zijn dat ze in hun nekvel, midden uit de wereld zijn gegrepen. Velen zitten jarenlang in de kerk. Maar toch ! Er moet toch 1 moment zijn ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie