@Marieke het volgende antwoord geef ik je zoals ds C.G. Vreugdenhil het formuleerd en ik het volmondig eens mee kan zijn.Marieke schreef:Het zijn hele tere zaken waarover we spreken Huisman, dus ik wil er niet te veel over in discussie treden. Maar, en dat bedoel ik met alle eerbied, wil jij eens toelichten wat jij denkt wat o.a. ds. Moerkerken en ds. Wisse e.a. bedoelen met "Kerst voor de ziel" en "Pasen voor de ziel"? Want ik denk echt dat we nu langs elkaar heen praten
En dit is helemaal in lijn met wat onze H.C. steeds vraagt als het over de Heilsfeiten gaat. "Wat nut ons " enz.De heilsfeiten kunnen niet beleefd worden door ons. Dus de uitdrukking dat je de heilsfeiten moet beleven is onbijbels. Heel leerzaam is wat Ds. C. Harinck schrijft op Refoweb over de vraag naar het “eigene van de Ger. Gem” op 14-10-2005.
Wat men bedoelt zal wel zijn wat de vrucht is van de heilsfeiten door de toepassing van de Heilige Geest in het hart van de gelovige. Dan betekent Kerst dat je ziet hoe diep Christus Zich vernederde door ons aan de zondeval onderworpen vlees aan te nemen en hoe groot daarin de liefde van God is. Goede Vrijdag betekent dat je door het geloof mag zien op de gekruisigde Zaligmaker en dat Hij voor jou gestorven is aan het kruis om om jouw zonden te dragen. Pasen betekent dan dat Christus is opgewekt tot onze rechtvaardiging en dat de verhouding met God weer goed is omdat Hij genoegen genomen heeft met het volbrachte werk van Zijn Zoon.
Hemelvaart betekent dan dat Christus de hemel geopend heeft voor mensen, die de hemel en het contact met God gesloten en verbroken hebben door de zonde. Jezus is de biddende Hogepriester en voorspaak bij de Vader. Pinksteren heeft als vrucht in de levens van Gods kinderen dat er vrijmoedigheid komt om God als Vader aan te spreken dat er gedrevenheid en zekerheid is in het geloof door de vervulling met de Geest. Naar de wederkomst kun je alleen maar verlangen als Christus je bruidegom is.
Je hebt gelijk om te zeggen dat het tere zaken zijn, zo teer en Goddelijk dat ik daarom teveel leerstelligheid over het werk van Gods Geest in de mens gevaarlijk vindt. Je loopt het gevaar om tekort te doen aan de veelkleurigheid en verscheidenheid van het werk van de Heilige Geest. Er moeten echt rechtstreekse lijnen uit Gods Woord naar de bevinding leiden. Dus niet in het leven van Ruth, Jakob(Bethel en Pniël) de discipelen alles één op één overdragen op de bevinding en het geestelijke leven. Nogmaals a;s ik het boek van Ds C Harinck lees over de bevindelijke kennis van Christus is dat de wijze waarop je er over mag spreken. Heel dicht bij de Schrift blijven.