De kleine lettertjes van het Evangelie

Zeeuw

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Doorziet u déze tijd wel? Het gaat niet over vroeger want dan moeten we wel zeggen dat de waarheid altijd onder vuur lag. We zien nu een samenbundeling van tekenen waarop de Kerk acht moet geven. We er enkele noemen.
Tekenen in de natuur, denk aan aardbevingen op verscheidene plaatsen, de opwarming van de aarde die de mens machteloos stelt, vulkanisme, extreme weersomstandigheden zoals droogte.
Maar ook oorlogen en geruchten van oorlogen, waar is er nog rust op de aarde? Denk ook aan 'pestilentiën' (ziekten) die openbaar komen waar de mensheid machteloos staat, en toch niet erkent dat ze door God wordt gezonden. Denk aan de grote afval, in een halve eeuw, (wat is dat op een tijd vanaf de reformatie) liepen veel kerken leeg, vele kerken die nog werden gebouwd in de jaren 60 worden nu weer afgebroken. Europa is niet meer christelijk, maar is teruggekeerd naar het heidendom. U vanzelf meer bedenken wat wijst op een spoedige komst van Christus.
Ik kan er van alles op zeggen, maar wil vooral de vraag stellen: waarom wil je iedere keer zo op deze tijd wijzen? Is dat om mensen tot Christus te bewegen? Want dan is het een hele mooie beweegreden. Zo niet, wat is dan de reden hiervoor?
Is het ook niet een teken van de tijd dat we ze niet zien of herkennen? Hoe was het in de dagen van Noach? Zij geloofden het niet totdat... En geloofde de schoonzonen van Lot wel wat hij zei? En zo, zegt de Heere Jezus, zal het ook zijn in de voleinding der eeuwen. Zie verder Mattheus 24 met kanttekeningen. Ook de kerkleiders in Jezus' tijd herkenden niet de tekenen der tijden wel de tekenen in de natuur.
Dat is echt geen antwoord op mijn vraag. Die is simpel ‘en wat is het doel van dit steeds te willen benoemen?’
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Doorziet u déze tijd wel? Het gaat niet over vroeger want dan moeten we wel zeggen dat de waarheid altijd onder vuur lag. We zien nu een samenbundeling van tekenen waarop de Kerk acht moet geven. We er enkele noemen.
Tekenen in de natuur, denk aan aardbevingen op verscheidene plaatsen, de opwarming van de aarde die de mens machteloos stelt, vulkanisme, extreme weersomstandigheden zoals droogte.
Maar ook oorlogen en geruchten van oorlogen, waar is er nog rust op de aarde? Denk ook aan 'pestilentiën' (ziekten) die openbaar komen waar de mensheid machteloos staat, en toch niet erkent dat ze door God wordt gezonden. Denk aan de grote afval, in een halve eeuw, (wat is dat op een tijd vanaf de reformatie) liepen veel kerken leeg, vele kerken die nog werden gebouwd in de jaren 60 worden nu weer afgebroken. Europa is niet meer christelijk, maar is teruggekeerd naar het heidendom. U vanzelf meer bedenken wat wijst op een spoedige komst van Christus.
Ik kan er van alles op zeggen, maar wil vooral de vraag stellen: waarom wil je iedere keer zo op deze tijd wijzen? Is dat om mensen tot Christus te bewegen? Want dan is het een hele mooie beweegreden. Zo niet, wat is dan de reden hiervoor?
Is het ook niet een teken van de tijd dat we ze niet zien of herkennen? Hoe was het in de dagen van Noach? Zij geloofden het niet totdat... En geloofde de schoonzonen van Lot wel wat hij zei? En zo, zegt de Heere Jezus, zal het ook zijn in de voleinding der eeuwen. Zie verder Mattheus 24 met kanttekeningen. Ook de kerkleiders in Jezus' tijd herkenden niet de tekenen der tijden wel de tekenen in de natuur.
Dat is echt geen antwoord op mijn vraag. Die is simpel ‘en wat is het doel van dit steeds te willen benoemen?’
Als u bedenkt wat tegen me opkomt kan niet overal op ingaan. Ik merk wel dat we er niet aan willen dat de tekenen van tijd (ook de vele valse leraars) een overduidelijke taal spreken. Ook het weerspreken of ontkennen van de waarheid is zo'n teken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Als u bedenkt wat tegen me opkomt kan niet overal op ingaan. Ik merk wel dat we er niet aan willen dat de tekenen van tijd (ook de vele valse leraars) een overduidelijke taal spreken. Ook het weerspreken of ontkennen van de waarheid is zo'n teken.
Je hoeft ook niet overal op in te gaan. De vraag is eenvoudig ‘wat is de reden steeds hierop te wijzen? Mensen bewegen hun heil te zoeken en zich te spoeden of andere redenen?’
CvdW

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door CvdW »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
Hij verzwijgt dat de mens dood is in de zonden en schuld, en dat hij een vijand van God is geworden. Daar ligt de breuk in het belijden.
Dat is gewoon feitelijk onjuist. Ik zeg niet dat je liegt, maar je spreekt niet de waarheid, en dat is een schuldige onmacht.
Joh. 6:35 (idem met kt.) En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

De Heere Jezus verzwijgt dat een mens dood is in zonden en schuld.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef: Je verandert van onderwerp. Het ging om het knippen van een Bijbeltekst. Niet over zelfonderzoek.
Hahaha, grapjas. Misschien even teruggaan naar de eerste post waarop jij reageerde. Dat ging niet over knippen, dat ging over zelfonderzoek. En aan de hand van de kanttekeningen denk ik dat het uit de context trekken van deze Bijbeltekst reuze meevalt.
huisman

Bericht door huisman »

CvdW schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:
Hij verzwijgt dat de mens dood is in de zonden en schuld, en dat hij een vijand van God is geworden. Daar ligt de breuk in het belijden.
Dat is gewoon feitelijk onjuist. Ik zeg niet dat je liegt, maar je spreekt niet de waarheid, en dat is een schuldige onmacht.
Joh. 6:35 (idem met kt.) En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Dat verzwijgt Hij niet. Echt een opmerking die ik in deze kontekst verschrikkelijk vind. De Heere Jezus was de volmaakte Prediker. Jij schijnt niet te begrijpen dat de doodstaat van de mens het aanbod van genade niet in de weg staat.
Ezechiel krijgt ook de opdracht om tegen dorre doodsbeenderen te preken.
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods , en die ze gehoord hebben zullen leven.
Johannes 5:25 lees vooral kantekening 26 en 27 bij deze tekst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dit toch geen goed voorbeeld. Het gaat immers om doden die hóren.

Ik denk dat je best kunt zeggen dat de doodsstaat van de mens in de evangeliën niet erg beklemtoond wordt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Ik vind dit toch geen goed voorbeeld. Het gaat immers om doden die hóren.

Ik denk dat je best kunt zeggen dat de doodsstaat van de mens in de evangeliën niet erg beklemtoond wordt.
Johannes 6 in zijn geheel vind ik anders een schitterend hoofdstuk waar Jezus en zelf als de uitmuntende Evangelist optreedt én verklaard dat al wat de Vader aan Hem geeft, tot Mij zal komen.

Dat laatste heeft in een discussie over verkiezing en de doodstaat van de mens (DL 1, 1-3) natuurlijk zeker een plek.
DDD

Bericht door DDD »

Zeker. Daarom dacht ik ook dat dr. Van den Brink en dr. Van der Sluijs het grotendeels eens zijn op dit punt. Ik ben dus benieuwd naar het artikel.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Zita schreef: Kun je nog wat meer concreet maken in welke opzichten de toespraak van ds Van den Brink afwijkt van de oude leer, en waarom dat een afwijking is?
Zoals beloofd zou ik hier nader op ingaan en tegelijk wat vragen stellen en wat beantwoorden. Ik heb hier en daar een of meer gespreksvragen tussengevoegd, die eventueel te overdenken zijn.
@DIA, dank voor de samenvatting van de lezing!
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Zeker. Daarom dacht ik ook dat dr. Van den Brink en dr. Van der Sluijs het grotendeels eens zijn op dit punt. Ik ben dus benieuwd naar het artikel.
Waar is dr van der Sluijs oneens mee ? Ik kan niet bij dat artikel komen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vind dit toch geen goed voorbeeld. Het gaat immers om doden die hóren.

Jij zoekt het in de doden en ik in de stem van de Zoon van God. Die Stem is levendmakend. Markus 5:41
En (Jezus) zeide tot haar:Talitha kûmi! Hetwelk is, zijnde overgezet: Gij dochtertje (Ik zeg u) , sta op.
En terstond stond het dochtertje op, en wandelde.

Zo een Zaligmaker is er! Hij voor wie de dood geen beletsel is. Hij heeft immers dood en graf overwonnen!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zoek helemaal niets in de doden. Waarom lees je niet eenvoudig wat er staat?

Overigens denk ik dat wij het op dit punt helemaal niet zo oneens zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
CvdW schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef:

Dat verzwijgt Hij niet. Echt een opmerking die ik in deze kontekst verschrikkelijk vind. De Heere Jezus was de volmaakte Prediker. Jij schijnt niet te begrijpen dat de doodstaat van de mens het aanbod van genade niet in de weg staat.
Ezechiel krijgt ook de opdracht om tegen dorre doodsbeenderen te preken.
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods , en die ze gehoord hebben zullen leven.
Johannes 5:25 lees vooral kantekening 26 en 27 bij deze tekst.
Zie ook Johannes 6:44. Verder de verkiezing in 6:37 en 6:40. Alles in dezelfde passage als vs. 35.

De grote fout is dat het een tegen het ander uitgespeeld wordt. De prediking van een ruim aanbod gaat juist geheel samen met de prediking van de doodsstaat van de mens kan en de verkiezing. De prediking van de Erskine’s en Boston geeft hierin een duidelijk voorbeeld.
CvD

Bericht door CvD »

Herman schreef:

Johannes 6 in zijn geheel vind ik anders een schitterend hoofdstuk waar Jezus en zelf als de uitmuntende Evangelist optreedt én verklaard dat al wat de Vader aan Hem geeft, tot Mij zal komen.

Dat laatste heeft in een discussie over verkiezing en de doodstaat van de mens (DL 1, 1-3) natuurlijk zeker een plek.
Maar ook Joh 17 met het Hogepriesterlijk gebed.
Gesloten