Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Isala

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Isala »

Maanenschijn schreef:In de reformatorische kerken lijkt groei in de ganade en geloof van de kansel een ondergeschoven onderwerp. Er is veel aandacht voor de doodstaat van de mens. Veel oproep tot bekering. Maar relatief weinig onderwijs, lijk het, in het leren eten van vaste spijzen. Dat kan onmiskenbaar uitwerking hebben in gemeenten of in individuele gevallen.
Ik denk dat dit waar is. Een dominee gebruikte eens het voorbeeld dat het niet normaal en ook niet gewenst is dat je op je zesde nog de fles drinkt. Je voeding is eenzijdig, en je groei is evenredig aan je voeding.
Een sterke volwassen christen kan je dan niet worden, terwijl de Heere zoveel te geven heeft tot verzekering en groei en opbouw!
Hora est!
DDD

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Los daarvan laat dit gesprek zien dat zelfs de uitdrukking 'het einde van de wet' onduidelijk is en beter niet gebruikt kan worden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Ja.

Een vraag van een geachte medeforummer.
Susanna

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:"Bekommernis in het hart des mensen buigt het neder, maar een goed woord verblijdt het."
Wat is ware bekommering, een bekommerd mens?
Wel gaan we er altijd nog van uit dat een bekommerde ziel de bewuste vrijspraak mist.
Dat geloof ik wel, en ik geloof ook dat er thans niet zo veel bekommerden meer zijn, al weet ik wel dat ze er zijn.
Met ‘bekommerde christenen’ worden chris­te­nen met een zwak geloof bedoeld.
Met ‘verzekerde christenen’ christenen met een sterk ge­loof.

Ik denk ook aan Hoop en Christen aan de doodsrivier. Bunyan schrijft daar: "het water zal voor u dieper en minder diep zijn, naarmate ge gelooft in de Koning van die plaats."

"Het niet onze greep op Christus die ons redt - het is Zijn greep op ons."

Een bekommerde christen ziet en ervaart dat niet zo sterk omdat zijn geloof op dat moment zwak is.
Een verzekerd christen wel omdat zijn geloof zich richt op de Koning van die plaats (mijn genade is u genoeg).

Zijn jullie het met deze beschrijving eens?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:
-DIA- schreef:"Bekommernis in het hart des mensen buigt het neder, maar een goed woord verblijdt het."
Wat is ware bekommering, een bekommerd mens?
Wel gaan we er altijd nog van uit dat een bekommerde ziel de bewuste vrijspraak mist.
Dat geloof ik wel, en ik geloof ook dat er thans niet zo veel bekommerden meer zijn, al weet ik wel dat ze er zijn.
Met ‘bekommerde christenen’ worden chris­te­nen met een zwak geloof bedoeld.
Met ‘verzekerde christenen’ christenen met een sterk ge­loof.

Ik denk ook aan Hoop en Christen aan de doodsrivier. Bunyan schrijft daar: "het water zal voor u dieper en minder diep zijn, naarmate ge gelooft in de Koning van die plaats."

"Het niet onze greep op Christus die ons redt - het is Zijn greep op ons."

Een bekommerde christen ziet en ervaart dat niet zo sterk omdat zijn geloof op dat moment zwak is.
Een verzekerd christen wel omdat zijn geloof zich richt op de Koning van die plaats (mijn genade is u genoeg).

Zijn jullie het met deze beschrijving eens?
Ik denk zelfs dat een waar bekommerde zelfs veelal denk dat hij nooit met God verzoend zal worden. Nemen we het dan voor het ongeloof op? Nee toch? Ik hoop dat het verstaan wordt. Wel is het zo dat wie nooit eens geloofd en altijd twijfelt het werk van God in de ziel mist. Maar ook is het zo dat wie altijd kan geloven dat is ook bedenkelijk (versta me goed, want er zijn hier kritische mensen!) want het leven der genade is een leven van op en neer. Er is bij ieder gelovige een omzetting geweest, een levendmakende daad, en dat punt kunnen mensen waarbij dit van jongs af is geweest niet zien, wat hen vaak doet twijfelen. Paulus bevestigde Timotheüs: Ik ben verzekerd dat het ook in u woont. Anderen die het leven deelachtig zijn zien dat niet zelden scherper dan degene die aan veel slingeringen en twijfelingen is onderworpen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Los daarvan laat dit gesprek zien dat zelfs de uitdrukking 'het einde van de wet' onduidelijk is en beter niet gebruikt kan worden.
Jawel. Zo staat het in de Bijbel en is simpel uit te leggen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Forummer schreef:
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Wat een prachtig bijbels antwoord.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Wat een heerlijk Schriftuurlijk antwoord!
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Los daarvan laat dit gesprek zien dat zelfs de uitdrukking 'het einde van de wet' onduidelijk is en beter niet gebruikt kan worden.
Jawel. Zo staat het in de Bijbel en is simpel uit te leggen.
Toch wordt het in dit draadje verkeerd gebruikt. Ik zie ook niet in waarom je niet zou kunnen spreken van (eind)doel.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Forummer schreef:
Mooi! Mijn advies is dus daar aan vast te klemmen, na de dienst een preek te lezen van de zgn linkerflank en als zulke dingen weer ter sprake komen gewoon denken dat het een cultuurverschijnsel is maar dat ds Harinck een Bijbelser geluid geeft.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Mooi! Mijn advies is dus daar aan vast te klemmen, na de dienst een preek te lezen van de zgn linkerflank en als zulke dingen weer ter sprake komen gewoon denken dat het een cultuurverschijnsel is maar dat ds Harinck een Bijbelser geluid geeft.
Maar hierin kan ik niet mee. Ik wens toch te blijven bij wat ons geleerd is en dat zijn toch die dingen die onder ons altijd volkomen zekerheid hadden. En ik ben me wel bewust dat dit veel onbegrip en vragen zal oproepen, en dan wens ik weer te verwijzen naar hoe God altijd werkt in een mens. Bij het begin beginnen, en niets uit de mens. Men mag me dan bespotten een een ketter noemen, maar ik zou met Luther in deze wel kunnen zeggen dat ik niet anders kan. Ik weet ook wel dat het er maar eens op aan moet komen. Dan zou ik ook de eerste kunnen zijn die valt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
pierre27

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Maar hierin kan ik niet mee. Ik wens toch te blijven bij wat ons geleerd is en dat zijn toch die dingen die onder ons altijd volkomen zekerheid hadden. En ik ben me wel bewust dat dit veel onbegrip en vragen zal oproepen, en dan wens ik weer te verwijzen naar hoe God altijd werkt in een mens. Bij het begin beginnen, en niets uit de mens. Men mag me dan bespotten een een ketter noemen, maar ik zou met Luther in deze wel kunnen zeggen dat ik niet anders kan. Ik weet ook wel dat het er maar eens op aan moet komen. Dan zou ik ook de eerste kunnen zijn die valt.
Blijf ook maar bij wat jou geleerd is en ook nog steeds geleerd mag worden. Los ervan dat ik in het antwoord van Ds. Harinck veel mooie dingen lees. De aanleiding tot het antwoord vind ik uitermate verdrietig maar dat terzijde.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie